Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Ultra boa

Taggad: ,

  • hakuna

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 09:46

    Eller så kan man skriva formeln så här?
    Ålder*bredden*volym*surfupplevelse = 1

    Med bomkörning (surfupplevelse=0) så är då volymen=oändlig?

    Jag förstår din tanke, men vill nog ha in vindstyrka, vinkel, vågor, sol, stress och temperatur också i formeln. 🙂

    +
    smal bräda
    liten volym
    lagom vind (12-18 m/s)
    lagom vågor (platt, eller 2-3 meter)
    Solsken
    temp +20 till +30 °C
    gott om tid


    bred bräda
    volym >120 liter kanske

    …nej nu får jag fortsätta jobba istället.

    Fasen vad komplicerat det här vart!

    //Mattenörden

  • Kjello

    Gäst
    21 juni, 2011 vid 10:19

    Nej ! inte komplicerat ! om jag va jag rik så hade jag köpt ny bräda varge år.
    Men rik som ett troll, är svindel, jag lever på skit-pension, sen Juli förra sommaren.
    Och världens resurser är inte oändliga, ha kul på vattnet, är det viktiga.

    Tyvärr, satsat på kite med. men krångel på mitt land (med klippor/skog till vattnet) inga stränder för 30m linor + säkerhetsavstånd.
    Och jag vill alltid starta med vindsurf, för att klara smällarna man får med kite.
    Sen blir det vindsurf only, kite not to do here. no problem, vindsurf stenkul.

    Måste bara tänka positivt. när man blir 62 nästa månad.

    Får lägga denna tråd, tänka på optimal packning i bilen till landet. lite många öl.
    Chit kan inte köra bil förränn i morrn kväll (biltullar no). alltid ledig, no money.

    våren -09 kom jag hem från vietnam, och fryser.
    2010 kom jag hem från indien, samma sak, flyttade till landet efter midsommar.

    vindstyrka, mätaren visade 28 secundmeter vid land, ingen vågade sej ut på bryggorna,
    där utanför sufar jag jätteglad (tror jag hade runt 4.0 den gången), no problem,
    Jag såg, fattade att vissa står långt upp i skogen och tittar, men dom fattar inget om hur mjukt smidigt det är att surfa i den vinden. ha.

    kan inte tänka allt, har c;a 8-9 goda segel i garaget.
    Och en gammal Pan Am surfboard (större segel) att ta till, when boored.
    att man kallar gamla brädor, Pråm förstår jag, men min Pan Am seglar som ett spjut.
    Seglet 7,2 ligger ute hela sommaren, färdig-riggat klart, (gammal mast med största 3;dje fiberspar kol bommen), no care, har ett 8,8 att använda efter, gillar inte segla med större än 7.2 bara.

  • dr-masse

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 12:42

    Kjello, allt som tar dig ut på vattnet ofta och är kul är fina grejer, helt klart!

    Fast nog finns det bra utveckling också. Många på Surfzone har vindsurfat länge, 25 år i mitt fall, och då finns det ett antal här med klart fler år än så under bältet som nog vet rätt väl vad som är bra och mindre bra grejor. Även jämfört med Boa och Mamba (själv hade jag en Jag i flera år…).

    Allt nytt är definitvt inte bättre för alla, men en sak är säker. Jag garanterar dig att det finns modern utrustning som du skulle bli oerhört nöjd med på alla sätt och vis. Fast då krävs det såklart en smärre investering. Och kanske en vilja att förändra lite invanda rutiner.

    Å om pengarna är en trång sektor å du är helnöjd med dina nuvarande pryttlar, ja då ser inte jag någe problem alls! Ville mest påpeka att det har hänt en hel del bra saker på prylfronten sedan Boan och Mamban lanseradas under sina glansdagar… 🙂

    Sedan kan jag själv verkligen gilla folk som står vid sidan av trenderna och kör med sina prylar så länge det håller, en skön inställning som fler (öh, jag) skulle kunna ta intryck av. “Never trust the guy with the shiny gear”, som det så fint heter.

  • Kjello

    Gäst
    21 juni, 2011 vid 13:12

    Thank you ! i like that.
    I always only have fun on the water, like the fortune.
    Nu packar jag för flytt till landet, för att ha kul med mina saker.
    hoppas tillfälle för kite med, det ska gå att starta i vattnet, en annan sak att pröva.
    men som alla ser , jag gillar inte långa linor, får se om det.
    Raderade inlägg efter detta, för många ord.

  • nachoman

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 13:16

    Klart man kan köra på äldre grejor så länge man kommer ut på vattnet. Dock så vill jag understryka att det faktiskt har hänt mycket med brädorna sen 90-talet.
    Jag körde själv Tiga Slalom 270 med ca 85 liter volym i nosen och noll i häcken. Skitkul när det blåste apa men annars rätt så svårseglad jmft med dagens brädor med samma volym. Hade under 90-talet även F2 Sunset Slalom som för den tidens brädor hade rätt så mycket bredd. Testade den för inte så länge sen och fick uppleva vilken skillnad det är på de moderna brädorna jag kör idag.

  • Kjello

    Gäst
    21 juni, 2011 vid 13:22

    Har inte testat nyare brädor, men jag har ju inga problem med dom jag har..

    Jag bara tycker det är väldigt mycket brädor nu som ser ut som feta paddor,
    lite estetic,, fattar hur det planar (kompensera med större fena).
    och tunna kanter som lätt trycks ner i farten finns mest på rena speedbrädor nu.
    (dom få idag som verkar logiskt hydrodynamiskt utformade).

    kan köra slalom full fart, behöver inte trycka speciellt hårt på någon kant.
    Och fördel min bakstropp sitter på mitten av brädan ,
    har moddat mamban så dubbla bakstropparna sitter fast med bara en skruv (2) vardera, (tagit bort yttre skruvarna, bara dom mot mitten kvar, jätteskönt)

  • Kjello

    Gäst
    21 juni, 2011 vid 16:06

    nu lägger jag ner, för att packa för landet, som en flytt, ni vet inte jobbet med det.
    Men kanske jag blir uppkopplad, vid regn, jag kommenterar möjligen.

  • folie

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 19:17
    E.hansson;659556 wrote:
    jag tyckte boan var riktigt kul att segla på, seglade med 7.0 north natural funkade grymt. När köpte du din? så får jag en uppfattning om hur gammal den är. och vet du hur stor den är? eller om den tillverkades i olika volymer.

    blir att fortsätta segla på den tills pengarna räcker till något nytt.

    Hade en sådan en gång för mycket länge sedan. Skulle tro att jag köpte den runt 1988, men den gjordes nog i ganska många år

  • e-hansson

    Medlem
    22 juni, 2011 vid 16:34

    okej. a jag tror denna är från 90 talet någon gång. men det har ingen betydelse alls egentligen =)

  • rasmus_w

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 06:34

    Tänk, på de brädor jag hade runt 89-90 (boan och mamban släpptes ungefär då) så bytte jag till bredare bakstroppar för att få foten närmare kanten…

  • Kjello

    Gäst
    23 juni, 2011 vid 07:16
    Rasmus_W;660057 wrote:
    Tänk, på de brädor jag hade runt 89-90 (boan och mamban släpptes ungefär då) så bytte jag till bredare bakstroppar för att få foten närmare kanten…

    Mamban har dubbla intill varann bakstroppar, på mittlinjen, men bort med ytterskruvarna sitter jätteskönt, annars har man hälen i princip utanför kanten, bromsar. kanske bra om man kör stor djup fena möjligen, men jag hatar plötslig fenplaning så djup fena är skräck
    (nära att bryta sönder foten några gånger så, när brädan snabbt tippar mot läsidan, i full fart/fullt uthäng).
    gillar att ha bakfoten på mittlinjen, väldigt säkert när byig vind, (plötsligt tvärstopp och inte stå på mitten är stressigt). och hälen är fortfarande nära kanten för brädorna är smala.
    t,o,m framstropparna sitter så nära mittlinjen som möjligt, stencool. av samma anledning, annars bromsar hälen mm.
    Och jag har inga jättefötter, storlek 43 är lagom glappt. Jacoformskor.

    Men jag garderar mej mot fotbrott, stropparna är så tight så bara tårna kommer in.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 08:31

    Stor djup fena är också bra höjdtagning och tidig planing. Fast jag har aldrig upplevt fenplaning som plötslig, på gamla smala brädor (speciellt de lite nyare brädorna från 90-talets mitt) seglade jag i princip konstant på gränsen till fenplaning. I det läget blir kontroll väldigt enkelt, det handlar bara om att orka bända emot fenan. Då underlättade det att ha bakstroppen så långt ut mot kanten som möjligt och hälen ute på kanten, det blev lättare att bända emot då. Men jäklar vad det brände i underbenen efter en stunds segling med riktigt mycket drag…

  • Kjello

    Gäst
    23 juni, 2011 vid 09:04

    Jag har ju hälen på kanten, för bara tårna går in under fotstropparna.
    Men vålsamma vickningen av brädan mot lä, vid fenplaning,händer förstås när jag är överriggad och hänger så ryggen ibland studsar mot vattenytan, och jag bara slörar iväg i våldsam flygfart.
    I det hängläget, inte alltid tyngd på fötterna, hängkroken kan va i höjd med snorren,
    Ingen fara när bara tårna är fast under fotstopparna, tårna kan ju böja neråt och loss.

    eftersom jag använder sits-sele, så blir det ibland extra lite tyngd på fötterna.
    Och Singöfjärden är gropig, tyvärr boa under fötterna, när mamban hade funkat bättre.
    när man inte vet hur bra Singöfjärden är, förränn man pressats sej dit, från min vik

    oftast lyckas jag trycka emot hejda fenplaningen, minimal fena för att va 100..
    Och i mina förhållanden, måste jag tänka på att slappna av hela tiden, annars orkar man inte kryssa ut till fjärden, och flyga omkring så många vändor.

    Som sagt, jag kryssar pressar långsamt upp, så minst halva brädan är under vattnet, som ett centerbord, vinklar upp brädan nästan 45 grader i vattnet, otroligt vilken höjdtagning.
    Och snabb gippvändning, bara trycker ner häcken, gräver runt brädan i vattnet, förlorar ingen höjd.
    Men klart det planar lite senare, men toppfarten blir högre istället när det väl planar..
    Och med den farten tar/håller jag lätt höjd faktiskt, då behövs ingen stor fena.

    Så jag planar iväg tar höjd, går upp i vind tills farten minskar så brädan sjunker och vänder på en femöring, sen planar jag iväg för nästa slag (om slaget är kort så pressar jag deplacement-metoden), när jag har bråttom att komma ut på fjärden..

    Det är fördelen med att surfa med samma utrustning låång tid, man känner gränsen för spinout, eller fenplaning, och känner hela utrustningen i ryggen, kan blunda och slappna av mycket, orkar ha mer kul på vattnet..

  • woleda

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 19:39

    Erik,

    Är den grön i nosen?

  • svensson61

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 13:25

    Har faktiskt min gamla Ultra Boa liggande hos min mor. Tog fram den för något år sedan och skulle sticka ut. Tyvärr hade åldern tagit ut sin rätt (inte min utan brädans) Pluggarna till fotstropparna hade med åren blivit spröda så stropparna rykte åt alla håll. 🙂 Löstes med lite Epoxy……

    Seglade den mycket på 90 talet (köpte den 90-91 på Bromma skidsport) Även om den var tänkt som en lite större vågis 95L så gick den mest som allround. Seglade på slutet med ett 6,5 Sailworks Bravo och Freeridefenor runt 32. Inte den mest lättplanande men ändå rolig bräda.

    Det går dock inte ens att nämna brädan jämfört med dagens brädor. Det är en annan tidsepok om man vill ha lite performance. Idag funkar den inte till något annat än för lite nostalgisegling

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Ultra boa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.