Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fena till FSW 85

  • oaxen

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 10:34

    Det hänger på vilken typ av segling det handlar om med stora seglet.
    Freeride i lättvind: 27 cm freewavefena
    Vilka segelstorlekar har du?

    Jag hade en Fanatic FreeWave 87 och körde följande:
    27: lättvind med 6.3
    25: 5.5 bra tryck
    23: 5.5 & 4.7 i vågor

  • pedersen

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 10:52

    Vågsegel: 4,2 och 5,0 i bra tryck och i vågor 12m/s <
    Freestylesegel (freeride): 6,0 typ 9-11m/s

  • dr-masse

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 11:12

    Tycker Oåxen är mitt på det (även om det såklart varierar från fena till fena, längd är ju ett ganska grovt mått). Har inte kört single på ett tag, men jag hade i stort sett exakt samma längder till mina föregående fsw brädor runt 80 och 90 liter.

    23 till vågseglen, 25 (kraftfullare) eller 27 till freerideåkning med sexnollan.

  • ola-h

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 12:18

    Tillverkarnas rekommendationer kan man ta med en nypa salt. De skrivs ned rätt oreflekterat eftersom traditionen bjuder att man skall ange rek segelstorlekar (t ex) medan alla vet att det är så beroende på seglare, bräda, segel, förväntningar etc att det är stort när omöjligt att träffa rätt.

    Lyssna på Oåxen och Masse istället. Eller varför inte helt enkelt prova din bräda och fena med 6.0:an? Känns det hopplöst trögt och som att tailen inte svarar när du vill trycka iväg brädan så kan du skaffa en lite kraftfullare fena (t ex en 2cm större variant av det du redan har). Tycker du att ditt existerande ekipage funkar, så sparar du pengarna (och kanske senare upptäcker att det rent av är en mindre fena som du vill komplettera med).

  • rrd

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 12:36

    För mig funkar en MFC 25 bra till mitt 5.9 Blacktip med en FW85.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fena till FSW 85

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.