Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenskruv genom bräda – vad göra?!

  • Fenskruv genom bräda – vad göra?!

    Publicerad av evert på 12 augusti, 2016 vid 17:17

    Körde på en sten idag och fenskruv och bricka grävde ner sig 2 cm i brädan. Fenan (powerbox) blev ok efter lite sandpappring men hur gör man med brädan? Jag hittade en kortare skruv som passar nu för tillfället, eftersom det tex ska blåsa imorgon. Men finns det risk att det läcker in vatten i brädan? Och hur lagar man denna typ av skada? Måste man lämna in brädan eller kan man fylla ut hålet på något sätt själv..?

    Tacksam för tips!

    evert svarade 7 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • hakuna

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 17:24

    Bild?
    Borde vara enkelt att fixa själv.

  • evert

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 17:30

  • evert

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 17:31

    Tar man bort skruven och brickan är det en plan yta under.

  • rillestark

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 18:49

    Det verkar vara styroform (cellplast, skum) man ser på övre bilden, kan jag tycka. Är det så, kommer brädan suga åt sig vatten om du seglar med den sådär. Så laga först, segla sedan är mitt tips! 🙂

    Frid!

  • evert

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 18:51

    Tack! Har du tips på hur man lagar? 🙂

  • surfing_is_great

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 19:17

    Rätt eller fel vet jag inte men jag hade lagt en tejpbit i fenboxen och fyllt hålet från ovansidan med epoxy och lite microballonger, sedan några lager väv och borra ett nytt hål efter härdning!

  • evert

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 19:35

    Aha, tack för tips! Verkar som jag får kavla upp ärmarna. var får man tag i “microballonger”? Låter inte som ett hopplöst fall iaf! 🙂
    Har lagt lite vattenavstötande medel där brädan är förstörd så jag kan köra imorgon. Tänker lite kortsiktigt kanske men hur ofta får man dessa vindar under sommarens varma månader..?

  • surfing_is_great

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 19:41

    https://primenta.se/komposit/kit/reparationskit-glasfiber.html

    Köp denna låda så har du allt du behöver, slipa ner till laminatet och gör rent innan du sätter igång! Finns lite klipp på youtube som kanske är till hjälp

  • evert

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 20:09

    Tack! Fantastiskt vilken hjälp man kan få här! 😊
    Får testa det kit:et!

  • alexasu

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 20:44

    @evert 740797 wrote:

    Har lagt lite vattenavstötande medel där brädan är förstörd så jag kan köra imorgon.

    Jag förstå inte riktigt vad du menar med “vattenavstötande medel” men jag skulle vilja trycka lite extra på tidigare givna råd att inte köra med brädan förrän detta är ordentligt lagat. Vatten inuti brädan är verkligen dåligt, och tar lååååång tid att få ut.

  • rillestark

    Medlem
    13 augusti, 2016 vid 07:14

    När en varm bräda läggs i vattnet uppstår ett vakuum som suger in vatten i brädan om skadan inte är riktigt lagad. När du sedan vinterförvarar brädan så kommer det bli invändiga frostsprängningar som ger utrymme till betydligt mer vatten nästa år. Så då går det utför snabbt nog.

    Frid!

  • evert

    Medlem
    14 augusti, 2016 vid 08:39

    Låter som det måste fixas fort! :shocked: Ska testa med kit:et som rekommenderades. Men känner ni även till om man kan lämna in brädan i Stockholmstrakten på reparation? Jag tror inte jag har en borr som är tillräckligt lång för att borra genom brädan.

  • calle

    Medlem
    14 augusti, 2016 vid 09:25

    Svenne som har Primenta är väldigt bra på all sorts lagning, fråga honom om lite tips när du beställer lagningsgrejerna.

    / Calle S

  • evert

    Medlem
    14 augusti, 2016 vid 13:41

    Tack! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenskruv genom bräda – vad göra?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.