Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Firemove vs FreestyleWave

  • Firemove vs FreestyleWave

    Publicerad av pellen på 27 maj, 2015 vid 12:20

    Funderar på att köpa en RRD Firemove 102 eller en RRD freestylewave 106.
    Andra alternativ är Fanatic Gecko 105 eller Fanatic Freewave 106.

    Kör oftast choppig insjö. Ska klara chop bra, hyfsat snabb, gippa bra. Komfortabel(dålig rygg). Segel Freeride 7.0 och 6.0. Vad tror ni? Vad ska jag välja. Vilken klarar chop bäst?Gippar bäst?

    Varför är rekommenderad segelstorlek för Firemove 102 4.7-7.0 och 5.0-8.0 för Geckon?
    Firemove vs Gecko. RRD FreestyleWave vs Fanatic Freewave.

    /Pelle

    _frippe_ svarade 8 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • _frippe_

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 19:07

    Jag körde tidigare en äldre modell av RRD freestyle wave 109 som de två senaste åren är ersatt med en RRD Firemove 110. Brädorna är mest använda på Mälaren och i Stockhoms skärgård. Seglena har varit kvar över brädorna och är 7.1, 5.7 och någon gång även 5.0. Firemoven är roligare med 7.1, tidigare planing, bättre höjdtagning och fart. Med 5.7 var Freestyle waven roligare, mjukare gång och mycket bättre att hoppa med.

    Jag tycker båda brädorna klarar chop mycket bra, men blir det lite blåsigare och större var Freestylewaven lite bättre. Firemoven är dock som sagt bekvämare i lättare vind eftersom man lättare håller planing och den kräver inte att man jobbar lika mycket för att hållas igång då.

    Jag skulle alltså säga att valet beror på vilken segelstorlek du vill optimera brädan till.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Firemove vs FreestyleWave

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.