Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna tors fre 5/6 sep !?

  • dr-masse

    Medlem
    4 september, 2013 vid 07:57

    Och varmt i vattnet så någon bris blir det knappast… kanske att det trycker på lite extra upp i sundet i alla fall, med en smula tur.

  • pete

    Medlem
    4 september, 2013 vid 09:10

    SMHI-labbet säger SSV 6 med byar på 10 å sol bakom litet moln för Svärdsfjärden to kl 15 – jag säger att det kommer att funka! Med stora grejor. Men jag sitter nog fast med Luther i Grottekvarnen…

  • tbsurf

    Medlem
    5 september, 2013 vid 18:57

    idag vart det då inge vidare..
    kanske lite mer pulver imorgon em/kväll?

  • henryk

    Medlem
    5 september, 2013 vid 19:40

    Attans …. Kom aldrig iväg idag… men imorrn efter lunch !

  • jp-soul

    Medlem
    6 september, 2013 vid 11:02

    Skriv gärna hur det var idag, i morgon ska det bli 23 grader och en grundvind på omkring 5-6 m/s, kanske kan bli lite sjöbris på det ändå..

  • dr-masse

    Medlem
    6 september, 2013 vid 11:32

    För varmt i vattnet för sjöbris, om det inte blir typ 35 grader i luften… Du vill ha en temp skillnad på upp mot 20 grader mellan land och hav.

    Här kan den intresserade fördjupa sig. Ordentligt.

    http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:638748/FULLTEXT01.pdf

  • tbsurf

    Medlem
    6 september, 2013 vid 16:37

    fituna-highvalley 0-2

  • tsss

    Medlem
    6 september, 2013 vid 19:11

    tack för den akademiska avhandlingen dr M.
    Äntligen vill man utbrista, nu har vi något att luta oss mot när vi sitter o stirrar mot SO o hoppas på sjöbris över Erstaviken. Tunga 41 sidor i pdf-filen, men här är urklippt är sammanfattningen och det funna sambandet mellan vindhastighet och tempskillnad land-hav.

    Sammanfattning
    Sjöbrisen är ett mesoskaligt vindsystem som uppkommer längs med kusterna under framförallt klara vår- och sommardagar då havet är kallare än land. Den har i alla tider
    påverkat såväl boende som sjöfarare i dessa trakter framförallt eftersom vinden i vissa fall byter riktning med uppåt 180 grader. När den svala havsluftmassan förs in över kusten med hjälp av sjöbrisen kan lufttemperaturen plötsligt sjunka med uppåt 10 °C. I
    gränszonen mellan havs och landluften bildas en konvergenszon där de konvektiva
    cumulusmolnen över land är extra kraftiga. På havssidan är luften vanligen helt klar och
    molnfri. För flyget är det dels intressant att veta om var konvergenszonen hamnar, men
    även vilken vindriktning det blir. Både yrkessjöfarten och fritidsbåtar påverkas av sjöbrisen
    eftersom vindriktningen avgör exempelvis hur mycket bränsle som går åt. Det är dock
    antagligen seglaren som den har störst inflytande på, och det förekommer att
    kappseglingar avgjorts tack vare att den vinnande båtens besättning hade bättre
    kännedom och prognoser över sjöbrisen. I det här examensarbetet har en studie gjorts av
    vilka väderförhållanden som varit gynnsammast för sjöbrisen. Fokus har legat på hur
    geostrofiska vindens riktning inverkar på sjöbrisen och hur sambandet mellan
    temperaturskillnaden mellan land och hav och sjöbrisens vindhastighet förhåller sig.
    Arbetet delades upp i två studier en baserad på verkliga temperatur och vinddata från
    väderstationer längs med kuststräckan Gävle – Sundsvall. Den andra delen är baserad på
    idealiserade tvådimensionella körningar med den mesoskaliga MIUU – modellen längs
    med en teoretisk kust som var tänkt att generalisera den ovan nämnda kuststräckan på
    bästa möjliga sätt. Enligt temperatur och vindanalysen är sjöbrisen vanligast vid södra
    Norrlandskusten vid sydvästliga och västliga geostrofiska vindar, medan den är minst
    vanlig vid ostliga geostrofiska vindar. Från simuleringar framgår att sjöbrisens vindhastighet är som högst precis vid kustlinjen vid västliga geostrofiska vindar, medan den 3 kilometer inåt land inte uppvisar samma maximum till följd av att den kraftigaste sjöbrisen inte verkar nå dit. Vind och temperatur analysens sjöbris- vindhastighet verkar vara ett mellanting mellan dessa två punkter i MIUU – modellen. De lägsta sjöbris vindhastigheterna fås enligt MIUU – modellen vid kustlinjen vid ostliga geostrofiska vindar. Sambandet mellan land och hav temperaturskillnaden och sjöbrisvindhastigheten har enligt MIUU – modellen en estimerad linjärtrend på 0.26 m/s/°C och korrelation på 0.84,vilket betyder att det finns ett beroende mellan parametrarna. Vid beräkning av den linjära estimerade trenden i MIUU-modellen har geostrofiska vindar från 270 grader används och av styrkan 3 m/s. På samma sätt har estimerade linjära trender beräknats för kuststationerna Gävle, Kuggören och Brämön, men där har alla geostrofiska vindhastigheter mindre än 10 m/s tagits med och alla riktningar på den geostrofiska vinden. Det tillsammans med att kuststationerna möjligen ligger för långt inåt land så inte havsluftmassan och sjöbris når dit i alla geostrofiska vindriktningar har resulterat i försumbart små linjära estimerade trender.

  • electric

    Medlem
    6 september, 2013 vid 21:13

    @dr Masse 715673 wrote:

    För varmt i vattnet för sjöbris, om det inte blir typ 35 grader i luften… Du vill ha en temp skillnad på upp mot 20 grader mellan land och hav.[/url]

    Fel fel fel! I alla fall betr farvattnen söder om Södertälje!

    Så här är det. På fjärdarna söder om Södertälje, dvs Himmerfjärden (Fituna!), Järnafjärden och Hallsfjärden, så BLIR det sjöbris ända in till mitten av september – om förhållandena är de rätta såklart (bland de många förutsättningarna är s k vackert väder och inte för stark grundvind). (Vattentempen är då så sent normalt 15-16 grader, men det räcker med en lufttemp på sådär 20 grader).

    Det innebär inte alls att det varken då under hösten eller sensommaren blir med vindstyrkor som räcker till för vindsurfing. T ex var det sjöbris på Himmerfjärden (Fituna) tisdagen den 27/8. Jag vet, ty då låg jag med min segelbåt vid klubbholmen mitt i fjärden (Axviksholmarna) och kunde följa hela väderutvecklingen under dagen. Där jag låg var det ca 5 m/s som mest under eftermiddagen, medan det vid Fituna kanske var 3-4 m/s. Nu i torsdags (igår) låg jag med min segelbåt vid Radön, en klubbholme i Järnafjärden (dvs den fjärd där Södertälje Windsurfing Club håller till). Grundvinden var kring SSO kanske 5-6 m/s, men den togs där mot sen eftermiddag över av sjöbris, med en vindstyrka på sådär 3-4 m/s. Den gick sedan att följa ända in på Hallsfjärden, dvs in till Södertälje. Och vid min båtklubbs traditionella kappseglingar på Järnafjärden så sent som i mitten på september så är det ibland sjöbris – men då max 2-3 m/s. Men det ÄR ändå riktig sjöbris. En förutsättning är då s k vackert väder och väldigt svag grundvind (annars blir det ingen sjöbris).

    Betr sjöbris på Himmerfjärden, generellt sett, brukar jag säga att man bara kan räkna med tillräcklig styrka för vindsurfing före midsommar. Men det finns trevliga undantag. T ex kunde man i år köra vid Fituna i sjöbris flera gånger under veckan efter midsommar (nämligen bland annat 24/6, 27/6, 28/6 och 29/6).

    Sjöbrisfenomenet är synnerligen lokalt betingat. Även om jag anser mig ha hyfsad koll på sjöbrisen just på Himmer-, Järna- och Hallsfjärdarna (som jag seglat och vindsurfat på hundratals, kanske uppemot tusen, gånger under mina 40 år som Södertäljebo) så kan jag inte alls uttala mig om hur den funkar på andra ställen. Det kan bara deras locals göra!

    Jag och andra har i tidigare inlägg på Surfzone (för länge sedan …) beskrivit hur man åtminstone hjälpligt med bas i väderläget kan ge en prognos för chansen till sjöbris och dess styrka på Himmerfjärden (med Fituna) – och hur man genom att under aktuell förmiddag följa vindstyrka och riktning vid olika väderstationer, med start vid Landsort, med hyfsad stor säkerhet kan se att det är sjöbris på gång, och också med något så när säkerhet gissa eftermiddagens vindstyrka vid Fituna.

    /Lars

  • henryk

    Medlem
    6 september, 2013 vid 22:13

    Oj, nu blev det krångligt värre med sjöbrisen …
    Fast nog tyckte jag mig märka en viss briseffekt i vinden idag !? Nu räckte det inte till mer än några enstaka planande repor, men iaf… 20 graders skillnad – då skulle det nästan aldrig bli nån bris ju 😉
    Lär ju inte bli bättre imorrn… – fast men vet ju aldrig… 🙂

  • electric

    Medlem
    6 september, 2013 vid 23:19

    Ja, nog är det krångligt med sjöbrisen!

    Men i alla fall: Som det ser ut nu betr Himmerfjärden i morgon (lördag) tror jag det kan bli sjöbris (dock för svag för vindsurfing) – om den “orkar” ta över den sydliga grundvind som utlovas. Grundvinden kan möjligen räcka för vindsurf – men OM sjöbrisen tar över så blir det alltså lägre vindstyrka (det är alltså en nackdel med sjöbris den här årstiden! Jag tror alltså inte på förstärkt effekt (som på vårarna) ).

    Själv satsar jag nog på några timmars segling på Hallsfjärden med min Hobie 17, som är ett säkert kort när det blir sjöbris som inte räcker för vindsurf. (Men hur det blir får morgondagen visa!)

    /Lars

  • dr-masse

    Medlem
    7 september, 2013 vid 06:53

    Lars, jag menade såklart sjöbris stark nog att vindsurfa i. Klart det kan bli en smula bris även såhär års om det blir riktigt varm över land. Fast jag undrar om det du upplever kanske kan vara mer ett lokalt brisliknade fenomen så långt upp i fjärden? En ganska liten bris som just där får extra effekt? Det är lite speciell geografi just där, med fjärden, sundet och sedan Mälaren. Teori, teori… 🙂

    Liknande har jag sett många gånger i skärgården där vinden ‘tvingas’ över land/genom sund/förbi uddar. Mer vind blir det (gilla!), men vete fasen om det är bris. Nåja, så länge vi får vind!

    Och mitt inlägg skrevs för att folk inte skall få förhoppnigar om att sjöbrisen vid Fituna drar igång ordentligt så här års, för det tror jag vi är överens om, ah?

    Och inte behövs det några 20 graders skillnd för skaplig bris, men det är ju uppemot det man vill ha. Mera vind!

  • getwet

    Medlem
    7 september, 2013 vid 07:48

    Sjöbrisar så här års är ovanliga, och desto senare på säsongen ju längre ut i skärgården drar den sig pga av kyligare vatten i ytterskärgård. Jag har dock upplevt på Fituna under sensommar och höst att sjöbris uppstått efter några dagars nordlig vind då allt varmt ytvatten blåst ut och det betydligt kallare bottenvattnet sett till ett tempras på 5-10grader.
    När jag nu beskriver sjöbris så syftar jag på att det är för oss seglingsbara styrkor….

  • henryk

    Medlem
    7 september, 2013 vid 07:58

    Iaf intressant att brisen skulle dämpa grundvinden, även när båda ligger i samma riktning… Har nog gått och tänkt nånstans i bakhuvudet att den svaga höstbrisen skule förstärka den klena grundvinden…
    Men visst, luft värms upp och börjar stiga och stör grundvinden… Verkar ju inte helt ologiskt 🙂
    Hmm – kanske lurat ner nån till Fituna – men att sitta på stocken, kolla efter vind, snacka skit i eftermiddagsolen e ju helt ok det också 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 september, 2013 vid 09:05

    Tack alla inblandade för mycket intressanta inlägg! De som seglar mycket eller spenderar mycket tid i skärgården håller säkert med Lars att vindstyrkan ofta är lokalt betingad och att man därför ofta kan lita på att en spot som fungerade bra förra gången också gör det nästa gång.

    I dag lördag åker vi ut med båten och då får vi se vilken teori som kan hålla. Sol och ett par m/s från syd kl 11.00.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna tors fre 5/6 sep !?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.