foil, erfarenhetsåterföring..

This topic has 25 svar, 10 deltagare, and was last updated 1 day, 11 hours sedan by  Bjorn Daniels.

  • Författare
  • #1512932
     IrieMan 
    Deltagare

    Sailortrash, jäkligt bra sammanfattning, precis så där är det med korta och breda foilspecifika brädor. Desto roligare är det då när man väl får till det och får upp brädan i foilläge i lätta vindar. När brädan väl foilar så tycker jag att det går ganska bra att fortsätta tills man behöver vända, snarare att man nästan blir överriggad ganska ofta i foilläge. Jag tror, utan att ha provat, att om man vill ha den enklaste vägen in i foilvärlden så behöver man ha en lite smalare och längre bräda och en foil med stora vingar, typ Starboard Supercruiser eller några av Slingshots eller Naish foilar. Dessa är nog ganska snabbt uppe men till bekostnad av lägre fart än andra foilar.

    Problemet med ej foilspecifika brädor är som du säger att stropparna ofta sitter på fel plats. På min Fanatic Falcon så satt de främre stropparna i helt ok position men de bakre var helt off, det slutade med att jag tog av dom helt. Dessutom så behövde jag på den brädan flytta den bakre foten en hel del för att få rätt tryck på foilen i olika lägen. På min Exocet RF 81 (foilspecifik) så tycker jag att stropplaceringarna är mycket bättre och man behöver inte hålla på att flytta runt den bakre foten så mycket eller inte alls när man får till det perfekt.

    Det är också viktigt att brädan, seglet och foilen passar ihop. Vill man köra små segel, typ 4.0-6.0 kvadrat så behöver man stora vingar och förmodligen en smalare bräda. Är man mer åt freerace/freeride – hållet så kan man ha en bredare bräda och större segel (gärna med cambers), typ 6.0-8.0 kvadrat, mindre vingar och längre fuselage och mast. Vill man köra full race så behövs de bredaste tillåtna brädorna (91 cm) och segel mellan 8.0-10.0 kvadrat, ännu längre fuselage och mast. Har provat lite olika foilar och brädor men en del av ovanstående har jag bara läst mig till så någon får gärna rätta mig ifall jag har fel.

    Jag har varit ute ganska mycket på sistone men det har bara varit vindsurf då det har blåst på ganska bra, så jag återkommer med mer av mina erfarenheter efter nästa foilsessions.

    • Det här svaret redigerades 2 weeks, 4 days sedan av  IrieMan.
    • Det här svaret redigerades 2 weeks, 4 days sedan av  IrieMan.
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1512947
     Swe227 
    Deltagare

    Jag kör på RRD firemove 110 och en NP glide foil, har inga problem att pumpa upp på foilen i 5-6ms med 5,7. Gliden lyfter väldigt lätt/snabbt vilket för min del innebär vinglig resa i och ur vattnet med brädan för att kompensera att foila ur . Fått tips om att sätta brickor på bakvingen för att minska lyftet, inte testat än dock.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1513308
     dlind1974 
    Deltagare

    Första gången jag skriver på forumet. Har kört freeride foil den här sommaren. Börjar få bra koll på foilen och blir allt bättre på manövrar. Slag och helikopterslag är fusklätta på foilen, det är jipparna som kräver lite mer av mig.

    Träffade på “Sailortrash” på Breviks badet för några veckor sedan när han skulle prova RRD Pocket Rocket. Kul att jämföra freeride foilar.

    Fram tills i år har jag har kört på slalom utrustning från tidigt 90-tal. Dock kolfiber och lätta material. Köpte prylarna sprillans nya en gång i tiden och har absolut inte varit bortskämd på prylfronten. Så för mig var det ett stort kliv från en Fanatic Mega Ray 282 och Mistral Stinger 265 till en kort foilbräda.

    När jag fick möjlighet att skaffa nya prylar satt jag mig ner och funderade över vad jag skulle ha. Minimering av bomkörningar, lätthanterliga segel som är sköna att hantera i manövrar och inte för mycket prylar. Diskuterade lite fram och tillbaka med Christian på Surfspot och sedan satte vi ihop ett paket som jag är sjukt nöjd med.

    Så nu har jag följande:
    Starboard Supercruiser
    Exocet Freefoil 112 AST, 210cm lång, 76 cm bred
    Segel 6.5 Sailloft cross, 5.6 Sailloft quad, 4.8 sailloft quad, 4.2 North Sails Hero
    2 rdm master
    1 bom

    Sen har jag en 96 liter FSW utifall att det skulle bli för mycket vind för foilen.

    Jag kör mest i Stockholm samt Söderhamns skärgård i Hälsingland i vindar 5-10m/s.

    Jag har ju inte så mycket att jämföra med, men jag upplever utrustning som väldigt balanserad och samspelt. Prylarna har funkat tillsammans utan att behöva skruva speciellt mycket. Supercruisern är mycket stabil, även när det går långsamt. Har aldrig upplevt några vingliga färder. Var uppe och flög första gången jag provade foilen helt utan instruktioner från någon annan. Valde en dag med inte allt för lite vind.

    Så till 10000-kronors frågan. Hur tidigt kommer man igång? Jag behöver någonstans runt 5-6 m/s. Absolut inte tidigare. Så om prognosen har en medelvind under detta gör jag mig inte besvär att ge mig iväg. Har inte kollat upp med egen vindmätare, utan bedömer erfarenhetsmässigt samt observationer från närligande vindstation. Jag har varit ute och kört full fart samtidigt som kitare, medans vindsurfande
    freeride-åkare stått och guppat. Så någonstans där vindmässigt. Jag är ingen jätte, väger cirka 76kg.

    Men det finns andra fördelar som gör att en surfdag för mig har varit helt fantastisk som tidigare hade varit en totalt värdelös dag med en massa guppandes på slalombrädan.

    Jag tar mig genom vindhål på ett sätt som är totalt omöjligt utan foil. Möjligheten att pumpa både med foil och segel är grymt effektiv. Senaste gångerna jag varit ute har kunnat öka farten eller tag mig genom vindhål genom
    att enbart pumpa foilen.

    Skönt att kunna köra små segel. I normalfallet kör jag segel som är så litet i förhållande till vinden att jag inte klarar av att vattenstarta. Plättlätt att dra upp seglet dock pga dess storlek. Man blir väl en sopa på att vattenstarta
    tillslut.

    Jag kan ta mig ut och köra i vindriktningar som tidigare var helt omöjliga. Har förmånen att nyttja ett sommarställe med egen brygga och kan nu köra oavsett vindriktning. Kan med den här brädan och foilens stabilitet guppa/kryssa ut till vindar betydligt enklare än med klassisk slalom utrustning. Tuffar ibland ut bakom en ö där vinden är extremt lätt.

    Höjdtagning när man väl foilar är helt oslagbar. Tror inte att supercruisern går att jämföra med race foilar, men ett effektivt sätt att ta mycket höjd är att i samband med att man slår foila upp mot vinden tills dess att brädan trillar
    ner från foilen innan man fullbordar slaget.

    Fördelen med brädan är att den har mycket volym i baken. Man kan utan problem ställa sig i stropparna innan man har någon som helst fart. Sedan kan man pumpa igång med fötterna i stropparna. Brädan hanterar mycket bra om man som nybörjare dyker med nosen. Brädan hanterar även touchdowns bra, upplever att brädan glider bra. Har
    inte satt några foilande jippar utan sätter ner brädan halvvägs genom jippen och glider med brädan på vattnet. Det är absolut inga problem. Eftersom brädan är kort blir manövrar riktigt roliga. Brädan går dit man vill utan några som helst problem.

    Fartmässigt så är det såklart långsammare än vindsurfing. Har sett på nätet att folk mätt upp ca max 17-18 knop med Supercruisern. Det tror jag stämmer ganska bra. Räcker dock gott och väl för mig som bara vill åka runt, ha lite kul och sätta manövrar utan att ha några racing ambitioner.

    • Det här svaret redigerades 1 week, 1 day sedan av  dlind1974.
    4 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1513335
     sailortrash 
    Deltagare

    Tack för den erfarenheten (och kul och cs på vattnet). Jag la märke till att din foil verkligen är enorm, måste vara en av de största framvingarna just nu.
    Jag tror att den där excocet freefoil kan vara rätt väg att gå. Den är inte extremt kort, men tillräckligt kort tror jag för att bli av med mkt swing. Andra brädor som jag funderar på är Naish hover 122, men den verkar ingen verkar sälja Naish i Sverige. Alternativt starboard freefoil, jp 135 eller ngn annan bräda som siktar på tidig planing med en långsammare större foil och mindre segel.
    Jag tror nämligen det behövs för delfinpumpandet också. Man blir väldigt trött i benen av att pumpa en 250 m bräda genom vindhålen, och delfinkicken är verkligen en “core skill” inom foiling. Som dlind74 skriver, när man fattat grejen behöver man knappt vind för att komma upp i fart, men kan pumpa sig upp i fart för att sen glida via fartvind genom vindhålen.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1513391
     vindsokaren 
    Deltagare

    Jag kör på RRD firemove 110 och en NP glide foil, har inga problem att pumpa upp på foilen i 5-6ms med 5,7. Gliden lyfter väldigt lätt/snabbt vilket för min del innebär vinglig resa i och ur vattnet med brädan för att kompensera att foila ur . Fått tips om att sätta brickor på bakvingen för att minska lyftet, inte testat än dock.

    Aha prova gärna mastfoten längre fram
    När man sen lyfter så brukar brädan hålla sig i nivå.
    Påverkar väldigt lite på tidig takeoff

    #1513420
     dlind1974 
    Deltagare

    I vilket fall som helst verkar det som att ni med smalare och längre brädor kommer igång tidigare. Precis som Robby Naish säger om sin Micro Hover https://youtu.be/kWJ-zPMVcZQ att den kan vara bra med tanke på moment (swing weight) men att man måste jobba desto hårdare för att få fart. Han verkar betydligt mer nöjd med sina brädor som har något mer längd. Att ge sig ut i 3-7m/s som nämnts i tidigare inlägg är inget jag kan göra. Å andra sidan hade jag inte några sådana förhoppningar när jag sydde ihop mitt paket med utrustning. Hade det varit mitt mål hade jag köpt mer raceorienterade prylar. För mig är det viktigt att ha prylar som funkar bra ihop och som är designade för ett visst syfte. Mitt mål var att packa in så mycket vindomfång som möjligt i ett paket med så få prylar som möjligt och med fokus på skoj och manöver och att kunna segla de där dagarna då man tidigare var precis under gränsen vindmässigt till att få det att funka. Fick inte med familjen på att flytta till västkusten 🙂 så det fick bli foil istället.

    • Det här svaret redigerades 5 days, 19 hours sedan av  dlind1974.
    • Det här svaret redigerades 5 days, 19 hours sedan av  dlind1974.
    #1513456
     vindsokaren 
    Deltagare

    Dlind!
    Vilket underbart kit du fått tag i
    Har haft läger med ungdomar som använt supercruiser och Glide
    Dom kunde efter lite teori få sina första lyft efter 15min.
    Har kört supercruiser ett flertal gånger och ett 5.6 quad segel är ju en härlig kombo.
    Prova gärna i lite dyningar och små vågor barnsligt kul.
    Kör JP 135 med starboard freeride 1100
    Och för mig som kört ett tag är det ingen skillnad mot supercruiser men ibörjan så är det ju bättre.
    Kör annars Racefoil AFSmed Patrik 91foil
    Går att leka med den också sist med 5.2 freestyle segel.
    Alltså 165lit o 5.2 måste ha sett lite konstigt ut
    Men gick hur bra som helst även i när det blåste 12ms.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1513486
     Hans 
    Deltagare

    Precis handlat en foil och en freeride bräda för att kunna få ute lite fler surfdagar då det inte blåser alltför mycket på Siljan. Idag var premiärturen.

    Första intrycket är att det är jäkligt roligt men svårt, jag är fortfarande inte speciellt bra på vanlig windsurfing. Det jag kände av först är att det planar mycket snabbare än innan, antar att foilen hjälper till även om jag inte har brädan upp ur vattnet. Fick även några flygturer men de var kort och vingliga.. kan även vara så att min första bräda är seg att få upp på plan då den har hål för centerbord och är några liter större. Lyckades inte med att pumpa upp den osv men då det blåste minst 5 m/s så kom det upp i plan utan extra arbete.

    Ska bli roligt att se hur pass mycket man kan lära sig under hösten men roligt kommer det bli i vilket fall!

    Bilagor:

    Bilagor:
    #1513510
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Precis handlat en foil och en freeride bräda för att kunna få ute lite fler surfdagar då det inte blåser alltför mycket på Siljan. Idag var premiärturen.

    Första intrycket är att det är jäkligt roligt men svårt, jag är fortfarande inte speciellt bra på vanlig windsurfing. Det jag kände av först är att det planar mycket snabbare än innan, antar att foilen hjälper till även om jag inte har brädan upp ur vattnet. Fick även några flygturer men de var kort och vingliga.. kan även vara så att min första bräda är seg att få upp på plan då den har hål för centerbord och är några liter större. Lyckades inte med att pumpa upp den osv men då det blåste minst 5 m/s så kom det upp i plan utan extra arbete.

    Ska bli roligt att se hur pass mycket man kan lära sig under hösten men roligt kommer det bli i vilket fall!

    Kul med fler vindsurfare på Siljan, inte ofta man träffar på nån här.
    Var kör du? Själv håller jag mest till hemma i Vikarbyn eller Rättvik (ser för övrigt ut att kunna bli skapligt med vind på söndag:)
    Jag började foila för ca 1 år sen och kan bara konstatera att vill man plana mer på byiga insjöar med lite vind är foil helt rätt. Har du lite drag så kommer foilen hjälpa till även om man inte är uppe helt, i början tyckte jag det var enklare att ligga precis så man slog i vågtopparna, man visste liksom var man var i höjdled då. Tyckte det var svårt att veta när foilen gick ur vattnet om man kom för högt.

    Kör på en AFS85 med egenbyggd bräda 86 bred ca 150 liter. byggd för att kunna köra både foil och vanlig fena. Efter att ha utvärderat den blir det 2 nya under hösten, med bara mindre justeringar.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    Bilagor:

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1513573
     Hans 
    Deltagare

    Det är Vikarbyn i bakgrunden på fotot, brukar gå i vid Laknäs brygga eller på andra sidan udden beroende på vindriktning.

    Missar tyvärr allt skoj söndag och månad då jag har en jobbresa. Kör annars en del hemmakontor så kan flexa lite om det blåser bra någon dag. Vore roligt och få sällskap och kanske några tips!

    #1513603
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Ja nu ser jag att det är vikarbyn i bakgrunden. Har kört några gånger vid Laknäs brygga på nordligt. Bara att hojta till så kan vi se om det funkar.

    Det är Vikarbyn i bakgrunden på fotot, brukar gå i vid Laknäs brygga eller på andra sidan udden beroende på vindriktning.

    Missar tyvärr allt skoj söndag och månad då jag har en jobbresa. Kör annars en del hemmakontor så kan flexa lite om det blåser bra någon dag. Vore roligt och få sällskap och kanske några tips!

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account