Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förklaring önskas

  • Förklaring önskas

    Publicerad av bohm på 5 mars, 2012 vid 07:26

    Jag skulle vara tacksam om någon kunde förklara de olika begreppen som används när man beskriver egenskaperna för ett segel. Typ, framåtdrag, neutralt, power sail, (just nu kommer jag inte på fler).

    Boardseeker använder 4 kategorier i sina tester: Power delivery (soft vs firm), Sail stiffness (flexible vs firm), Sail pull (light vs grunty) Pull Position (Front vs back).
    Vad betyder det i praktiken? Tex pull position, är inte det en fråga om hur man har riggat? Och sail pull, vem vill ha ett segel som är “grunty”, Det låter ju som om man har två segelstorlekar för stort?

    De referenserna jag har med moderna segel är Gaastra manic, Simmer Icon och HSM Bolt.

    Och sista frågan, om man inte väger så mycket som medelvindsurfaren, finns det segeltyper som är bättre, eller är det bara att gå ner en storlek, så funkar det ändå?

    tws svarade 12 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 08:47

    Det här kan ju bli en intressant tråd eftersom det är en hygglig gråskala här…. men jag ger det ett försök, som den überteoretiker jag är

    Framåtdrag – ett segel med tydligt framåtdrag är ett segel som har ett tydligt drag längre fram i seglet och som drar dig upp i planing och fart utan att du behöver vara alltför aktiv med pumpning och att sätta rätt press på brädan. Ofta segel med lite mer buk och tydlig profil.

    Neutralt – det här kan ju vara både ett läge i seglingen, t ex att ett segel har god förmåga att spilla ut kraft i en toppsväng eller annan manöver och varken känns fram- eller bakhandstungt i det läget eller att det helt enkelt är ett segel där som känns lätt och välbalanserat i händerna mest hela tiden. Oftast planare segel

    Power sail, (just nu kommer jag inte på fler) – ett segel som jag skulle säga har bra “passivt” framåtdrag. Påminner alltså om det jag skrev om framåtdrag här uppe. Föredras oftast av lite tyngre seglare, som gillar/behöver mer drag och som dessutom genom sin vikt och styrka lider mindre av att mer konstant drag i seglet som den tydligare profilen ger. Men även många lätta seglare kan gilla power-segel, det är lite vad man är ute efter i sin segling som styr.

    “Boardseeker använder 4 kategorier i sina tester: Power delivery (soft vs firm), Sail stiffness (flexible vs firm), Sail pull (light vs grunty) Pull Position (Front vs back).
    Vad betyder det i praktiken? Tex pull position, är inte det en fråga om hur man har riggat? Och sail pull, vem vill ha ett segel som är “grunty”, Det låter ju som om man har två segelstorlekar för stort?”

    Soft vs firm – här syftar man på att seglet antingen har en styvare profil (och ofta material) och därför upplevs olika när det gäller hur du uppfattar kraften i seglet. Antingen mer direkt (styvare profil, tydligare rotation) eller mjukare.

    Flexible vs. firm – påminner nog en hel del om power delivery. En “flexible foil” lär vara “soft” i sin power delivery, till exempel. Ett fyrlattat vågsegel upplevs ofta mer flexibelt än en femlattat med liknande materialval och design i övrigt.

    Sail pulll – light vs grunty. Här skulle jag säga att ett segel med mindre inbyggd buk/profil i princip alltid kommer att upplevas som “light”, dvs att det inte drar om du inte är mer aktiv som seglare. Grunty, då får du mer hjälp av seglet upp i planing. Det betyder dock inte att ett segel med ‘light’ pull behöver vara senare upp i planing än ett ‘grunty’, en seglare med god teknik kan lätt vara mer effektiv med en ‘light” rigg. Det är mer om hur kraften i seglet levereras och upplevs av dig som seglare.

    Pull position – enkelt uttryckt att seglets tryckpunkt ligger längre bak, då blir det bakhanden som känner mer tryck. Och ja, visst är det en fråga om riggning, men ett segel som har ett tydligt drag längre fram i seglet, kräver ganska mycket nedhal för att funka bra och erbjuder hög stabilitet aldrig kommer att få att fungera som ett ‘soft’ segel med bakhandsdrag, oavsett vilka riggknep man tar till.

    “De referenserna jag har med moderna segel är Gaastra manic, Simmer Icon och HSM Bolt.”

    Jag har ju själv precis samma referenser, förutom Bolt. Skulle jag tillämpa beskrivningarna ovan på dessa tre segel så skulle det bli såhär (utan att fuska genom att kolla Boardseekers test):

    Gaastra Manic – neutral pull position, more sharp sharp power delivery, firm foil, light sail pull

    Simmer Icon (till 2010) – neutral pull position, softer power delivery, a bit softer foil, gruntier sail pull

    HSM Bolt (utfirån vad jag läst/hört) – more backhand pull, softer power delivery, softer foil, gruntier sail pull

    “Och sista frågan, om man inte väger så mycket som medelvindsurfaren, finns det segeltyper som är bättre, eller är det bara att gå ner en storlek, så funkar det ändå? “

    För några år sedan skulle jag svara – absolut! på den frågan, men på senare år har många valt den typ av segel som de helt enkelt gillar. Det finns många 80 kg+ seglare som väljer segel med ‘light’ drag som upplvevs som väldigt neutrala för att de helt enkelt gillar det och bekymrar sig mindre om att de kanske inte får sådär supermycket drag och stabilitet. Det finns lättare seglare som gillar massor av drag och väljer riktiga kraftpaket för sin segling.

    Men generellt sätt så kan mjukare/softare segel fungera sämre för tyngre seglare eftersom seglet tappar för mycket form och stabilitet när det utsätts för mer kraft och vikt. Det blir helt enkelt för svampigt. Åt andra hållet kan ett segel med mer drag och stabilitet skapa problem för en lättare seglare som vill spilla ut kraft och söker lätthet snarare än drag i mer vind när det exempelvis skall vågridas. I viss mån kan detta kompenseras genom val av mast (styvare för tyngre, mjukare för lättare) och riggning, men det går bara till en viss gräns. Dessutom har ju segel en förmåga att prestera som bäst när de riggas som det var tänkt från början och sällan genom att man applicerar en hel hög med trick och fix för att få det att göra något som aldrig var meningen från början. Till exempel att få bort grunddragget helt i ett segel med mycket insydd profil, massor av lattor och hög riggspänning.

    Hoppas du får lite mer initierade svar av de som följer surfzone och kan det här med segel!

  • dude

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 17:18

    Dom här begreppen konfunderar mig mer än de ger klarhet. Det känns som begreppen presenteras som att dom skulle vara entydiga och oberoende av varandra medan dom bara egentligen är lösa ord som beskriver en sak för en given situation och alla egentligen beror av varandra, alltså går in och försöker vara en beskrivning på en del av liknande skillnader mellan segel. För att använda begreppen framgångsrikt tror jag man behöver ta mer exempel för att säga vad man verkligen vill säga i stället för att hänga upp sig på dom här lösa “begreppen” som egentligen inte betyder något.

    Okay, jag kan ju senare försöka beskriva två segel som jag har. Men det får vänta :santa:

  • doc

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 20:15

    Hmm. Neutral på vågen är för mig ett segel som kan stängas av genom att skota ut eller överskota, så kraften försvinner. Sen är ju ett segel som spiller överskottskraft en fördel förstås, men det för jag mer in i kategorin mjukt/hårt. Goya Banzai är platt och neutralt på vågen om du skotar ut men hårt såtillvida att det inte spiller överskottskraft särskilt mycket om du inte skotar ut. Däremot är det mjukt i sitt av/på-läge. Gaastra Manic är både mjukt och neutralt. Poison lite hårdare och mindre neutralt, mer åt Powerwave-hållet alltså. Mina gamla Simmer Crossover var inte neutrala för fem öre. Hur mycket man än skotade ut så var vingen stabil och dragläget var av/på. Lätt för en nybörjare att komma igång och plana, kontrollera och hoppa med, men förhållandevis svåra att lära sig vågrida på riktigt med.

    Personlig uppfattning såklart.

  • doc

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 20:39

    Inskotat/utskotat på mitt neutrala, mjuka 5 Oceans:

  • tws

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 18:26

    Jeg har alltid lurt på hva “Aspect Ratio” betyr? har mye å lære her på forumet selv om man seiler worldcup.

  • doc

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 14:59

    Aspect ratio betyder sidoförhållande, dvs längd i förhållande till bredd (korda). På vingar är det bl.a. intressant eftersom man på en bred vinge tappar lyftkraft pga att luft smiter runt kanten från under- till ovansida och därigenom minskas tryckskillnaden och lyftet. Det är också därför man på slalom och speedsegel vill stänga mellan segel och bräda. Segelflygplan har långa, smala vingar dvs hög aspect ratio, hög effektivitet.
    På vindsurfsegel blir det en balansgång mellan effektivitet och hanterbarhet.
    Grovt förenklat.
    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_(wing)

  • tws

    Medlem
    14 mars, 2012 vid 02:05

    Da ungår jeg high aspect ratio fra nå av.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förklaring önskas

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.