Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula "wannabe"

Taggad: 

  • soundwave

    Medlem
    8 april, 2006 vid 10:39
    Saibot wrote:
    Tjenna!
    Jag är ny här på forumet och skulle gärna vilja ha en hel massa tips om formulasegling. Jag har vindsurfat i flera år nu och tycker att jag kan hantera mina gamla surfprylar fullt tillräckligt för att ta steget uppåt till något nytt.
    Självklart vill jag ju utvecklas som surfare och framförallt nå högre hastigheter. (blir ju trött av att plaska omkring i deplacementsfart)

    Formulabrädor verkar vara lättplanande och samtidigt kombinera hastighet med viss stabilitet. Eller har jag fel???

    Jag har funderat på att skaffa mej lite lätt begagnade prylar med några år på nacken, som i bästa fall inte kostar en hel förmögenhet men som ändå är något att ha. (tips?)

    Är det någon av er som kan rekommendera mej några “billiga” brädor/riggar som jag kan ha som insteg i formula???:smile: (helst som man kan fortsätta att utvecklas med ett tag framåt oxå)

    Efter att ha använt mitt gamla segel på 6,5 kvm som känns “stort” och väldigt okontrollerbart i hårdare vindar så är jag lite skraj för dessa enorma formulasegel. Känns som att eftersom de nästan är dubbelt så stora(de största)så borde de vara dubbelt så klumpiga….:ooo: Men man kan väl inte jämföra nytt med gammalt på det viset…

    Ni som kör formula nu, vad började ni med för grejor? (kunde va lite kul o veta 😉 )

    Alla tips angående formula mottages varmt

    mvh
    Tobias

    Själv gick jag från ett år på cenerbordsbräda till ett 11,5 sqm Gaastra segel + en starboard 186 litare. Jag är c:a 180-185 och väger 75kg. Och visst var det ett litet helvete i början, jag var/är rätt grön på vindsurfing. Riggen är visserligen stor och så men förvånansvärt lätt när man börjar plana, det jobbiga momentet är precis innan man börjar plana. För så fort man får i fotstropparna släpper tyngden i seglet. Hängsele teknik är ett måste men du verkade juh vara erfaren. Mitt kitt som var komplett kostade bara 8500 kr och det tycker jag är billigt för racinggrejer från -02!

    Håll ett öga på vårens kap, det dyker allid upp billiga prylar när det börjar bli dags! Hang on!

  • soundwave

    Medlem
    11 april, 2006 vid 19:54
    Saibot wrote:
    Hmm…:tongue:

    Vet faktiskt inte om jag vågar köra med den gamla riggen på en så ny och fin formula-bräda.
    Känns som att de inte alls kommer att passa speciellt bra ihop. 80- vs. 2000-tal. :confused2:
    Kommer nog att förstöra den brädan innan jag hunnit få tag i en riktig rigg då…

    Hoppas fortfarande på att det ska dyka upp lite fler formula riggar här på köp- & sälj. 😉

    mvh
    Tobbe

    Mm det hoppas jag också men kör inte det gamla seglet på den nya brädan. Det funkar inget bra och gamla tunga riggar dödar lätt nya lätta formula brädor. I Karlstad kan du nog hitta en och en annan formula räv, onwater har juh sitt fäste i närheten… om du hittar ett 9,8 sqm segel så har jag redan paxat det :))

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula "wannabe"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.