Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förslag på bräda.

  • Förslag på bräda.

    Publicerad av anonym-anvandare på 27 oktober, 2002 vid 22:03

    Ny på matchplan.
    Har lärt mig att segla på dominikanska på en phenix (340).
    Vill köpa en billig bräda öka min erfarenhet på och freerida runt på.
    Har funderat på en 290-300 som bär min vikt 75 kg som man kan hissa segel på.
    Ge mig förslag.

    dr-masse svarade 21 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • hellaker

    Medlem
    28 oktober, 2002 vid 07:20

    Vill du komma riktigt billigt undan (dvs begagnat) skulle jag varmt rekommendera en Fanatic Bee 289 (från ca 1999). Den är på 137 liter, och funkar väl för att dra rigg på (jag väger lika mycket). Med två olika fenor, en “böjd” ca 38-42cm och en rak på ca 47-50 cm, så får du en väldigt flexibel bräda till kanske en 1/4-del av priset för en ny (och självklart mycket bättre) bräda.

  • dr-masse

    Medlem
    28 oktober, 2002 vid 08:59

    Häng inte upp dig så mycket på brädans längd, bredd och volym är nog intressantare. Så länge den har minst en 115 liter och är någorlunda bred drar du nog rigg ganska lätt.

    Den föreslagna Bee:n kan helt klart fyndas till bra pris. Bic Techno är en annan poppis bräda, själv har jag haft en AHD FreeDiamond 70 som jag gillade mycket och lätt skulle kunna rekommendera till ganska “nya” surfare.

    Lite enkelt sammanfattat tror jag att något som är mellan 65 och 80 brett (typ), 260 – 290 långt med en 120 – 150 liters volym borde funka fint. Då har du en bräda som du kan lära dig mycket på och som funkar fint i ett skapligt brett register. Blir du duktig och börjar uppskatta att segla i mycket vind (det brukar bli så!) så är det bara att komplettera med en mindre bräda.

    Sen finns ju, som alltid, undantag. Är du mest intresserad av segling i lättare vindar kan du tom kika på en beggad formula-bräda (typ Starboard 155), är du superambitiös i din vilja att bli en riktig vågkung kan du kolla på mindre brädor än vad jag föreslagit. Se det hela som en tanke, vare sig mer eller mindre.

    Lycka till å Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2002 vid 20:05

    Supertack för info!
    Surfa högt & fort.

  • swetiger

    Medlem
    30 oktober, 2002 vid 21:06

    Jag väger ca 10kg mer än dig och drar rigg på min 105l. RRD 276 freeride, vilken jag förövrigt är väldigt nöjd med som nybörjarbräda. Jag tycker att många verkar rekommendera väl stora brädor men jag har inte erfarenhet av någon sådan så egentligen vet jag ju inte.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2002 vid 22:15

    vad tycker man ska börja på för segel? 6.5-7.0 utan camber
    förslag.

  • dr-masse

    Medlem
    31 oktober, 2002 vid 08:20

    6.5 – 7.0 utan camber låter som en fin idé för ett första segel. En bra storlek som går igång hyggligt tidigt men ändå är fin att lära sig med eftersom grejorna fortfarande är skapligt hanterbara. Dessutom kan du sedan enkelt komplettera med ett större (typ 8.0 eller större) och mindre segel (5.0 – 5.5) för att kunna segla i de flesta vindar som vårt land erbjuder. En linje skulle kunna bli något i stil med 8.5 – 6.5 – 5.5 eller 8.0 – 6.0 – 5.0 typ (beror ju naturligtvis på vilka segelmodeller man väljer/hittar, se det som en fingervisning).

    Något som kan vara värt att fundera på är mastlängder. Med lite tänkefterföre och flyt så kan du köra 5.0 och 6.0 (6.2) på en 430 och en 8.0 på en 490 mast. Annars är det lätt hänt att det krävs tre master (430, 460 och 490) vilket kan kännas lite surt/dyrt. Två master istället för tre är enklare och billigare, men visst kan det vara skönt att ha en mast till varje segel om man har råd, framförallt när vinden ökar/minskar så slipper man rigga om hela paketet.

    Rätt mast till seglet är viktigt.

    Anledningen till att jag rekar lite större brädor än den RRD som nämns här är enkel – lite större bräda och inlärningskurvan, i normalfallet, blir kortare (lite stadigare grejor). Att en snäppet större bräda är betydligt enklare att få upp i planing (och därigenom blir roligare att segla) och lära sig manövrar på spelar också in för en ny surfare. Sist, men inte minst, så ger lite större grejor det som är viktigast – timmar på vattnet. OM man däremot vet med sig att man enbart vill ha en bräda och inte är sådär jätteintresserad av att segla om det blåser mindre än en 6-7 sekundmeter så är ju en 100 – 110 liters sak oftast en bra komprimissbräda som går att köra i ganska lite vind men som fortfarande är hyggligt bra när det blåser mer.

    Dock föredrar jag att rekommendera en inledning av karriären på en snäppet större bräda (120-150 liter) som med fördel kompletteras med en mindre bräda när man börjar få lite koll och är redo för mer vind. När det väl blåser är det ordentligt mycket roligare med småprylar.

    Lycka till å Surfa På!

  • teabag

    Medlem
    31 oktober, 2002 vid 21:42

    Vi teorisurfare är väl bra på det här eller hur ??? Dr Masse har som vanligt helt rätt men dagens brädor måste plana !!!!!!!
    Därför är det viktigaste att börja med seglet och segelstorleken och de vanligaste vindarna man kommer att segla i !!!!!!Vi som börjat om igen behöver (JMTPV)jävla mycket tid på vattnet och då måste man utgå från segelstorleken om man nu inte är lycklig och vet med sig att man bara kommer att vara ute i 10 m/s i soligt väder (dvs mycket sällan. Med dagens lätta och trevliga jumbosegel kan ett första segel mycket väl vara 9-10 m2.Detta motsätter dock inte brädorna nämnda eftersom de mer än väl klarar 9-11 m2 men ändå.
    Utgå från segelstorlek när du väljer bräda…..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 november, 2002 vid 19:09

    Vi tar exempel på en freeride bräda som jag vet.
    AHD FD som är 115 liter 60 eller 65 bred tror (jag inte så hemma på det här än), riggar på med ett 8-9 kanske 10 m2 som jag börjar dra rigg på.
    Vad tycker ni om den brädan?
    Är den för smal månntro? (har bra balans enligt andra)
    Obs väger 76kg.
    Surfa högt & fort.

  • skywalker

    Medlem
    1 november, 2002 vid 22:07

    För att krångla till det lite….

    Om man väger typ 10-15 kg mindre än Björn här, klarar man sig med ca 100 liter då ? Siktar på ca 6.2-6.5 segel. Kan givetvis tänka mig större också.

    Är inte helt nybörjare (drar inte rigg, men trickar inte iheller frown.gif ).

    Ska man satsa på freeride eller -style ? Har fått rekommendationer på en -style, men läst alltmer här på konfen och en freeride verkar ju inte helt fel iheller. Kan ju inte tricka idag, och vet aldrig om jag lär mig. Vad ska man då välja ???

  • jeppe

    Medlem
    1 november, 2002 vid 22:43

    Halloj!
    Jag brukar säga så här: Har man 20l+ i volym i förhållande till sin vikt så kommer brädan att flyta när man drar rigg, men det är precis på håret. Bättre att ta i med 30l+ om man är nybörjare. Min taboe på 110l sjunker klart med mig (100 kg).

    Om man är nybörjare ser jag ingen anledning till att skaffa en freestyle bräda, troligen passar en freeride alldeles utmärkt för ändamålet att lära sig surfa. Du är ju inte direkt i fas med att sätta “spock”, “willy skipper” direkt (har ju för böveln aldrig satt nån själv heller, och har en freestilare) vilket en freestyle bräda är ämnad för. Men å andra sidan funkar ju brädan alldeles utmärkt att bara fräsa omkring och hoppa med, på allt vad som ser ut att vara hoppbart. Vilket jag använder min Taboe till för. Men om man inte har kommit dit än, utan vill få kontroll på gipparna, vattenstarterna och bara fräsa omkring och ha hur kul som helst i hundraåttio knyck så är ju en freeride att föredra.

  • jeppe

    Medlem
    1 november, 2002 vid 22:47

    Jesus christ. Jag läste 10-15 kg mer, inte mindre.

    Men mitt inlägg gäller oavsett om man väger 60 eller 120. Lite osäker dock på vilken segelstorlek som kan passa.

  • skywalker

    Medlem
    2 november, 2002 vid 00:03

    Jag tycker inte att jag är en direkt nybörjare trots att jag inte drar in några trix. Men hoppa lite och sånt är ju kul. Och som sagt, vem vet om man någon gång får för sig att prova på något trick…är man handikappad med en freeride då, eller man kan öva på sånt med en sådan också ?

    (Kan kan man givetvis, men är det att rekommendera ?)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 november, 2002 vid 06:45

    Det är väl bara snabba och snäva vändningar å sånt som kanske inte funkar så bra på en freeride (beroende på storlek o längd) men alla segeltrick funkar utmärkt att träna på, typ sail’n’body 360, sail 360, segla clewfirst osv.. även “enklare” vändningar typ duckgipp går ju att öva på. Eller man kanske måste ha en freestyle för att sätta nåt, ja det är nog därför jag lyckas så sällan tongue.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2002 vid 15:55

    Läs senaste Boards Å bli lycklig.Du haver slagit dig på spiken i huvudet.
    Este la perfekte kombination.
    Med FD 70 tar du allt och kan segla i allt – typ. cool.gif

  • dr-masse

    Medlem
    6 november, 2002 vid 09:52

    Brädan du nämner är en AHD FD 65, om volymen stämmer (115 liter) enligt http://www.a-h-d.com/range_2k2/fd/65.php

    Åtta kvadrat skulle jag säga är (vilket stämmer med AHDs rekommendationer) lämpligt största segel för denna bräda. Jag har provseglat en AHD 65 en gång och den påminde mycket om min AHD FD 70, lite mindre och manövervänligare. Trevlig bräda! På en AHD FD 70 är runt 9.0 nog det största man kan peta på och fortfarande njuta av trevlig och balanserad segling tillsammans med en 48/50 fena (typ, eller en kortare fena som kan hantera större segel, sådana finns).

    Så, om du funderar på åtta – tio kvadrat tycker jag att brädan (AHD FD 65) är för liten för dig. Dock är det en bra storlek som “enda bräda” eftersom den klarar lite mer vind fint och fortfarande är skoj med segel ner mot femhalv – fem kvadrat. Vill du dock segla lite mer och kunna använda större segel (över åtta kvadrat) är en FD 70 ett trevligt alternativ. Nackdelen här är att den är lite större och därför blir mindre underhållande (svårare att kontrollera) med segel under sex/sexhalv. Det finns ju många andra fina brädor i den här klassen, se gärna mitt resonemang kring FD 65 och FD 70 som något att ha i åtanke när man väljer bräda i denna klass. Liknande paralleller kan nog dras mellan brädor som Fanatic X-ray 130 och 150, Mistral Radar 125 och 140, Exocet SpeedSlider 67 och 77 osv…

    Det finns, helt enkelt, fasligt mycket att välja på.

    Jag lutar nog fortfarande åt att en lite större bräda kan vara aktuell (i det här fallet typ en AHD FD 70) åt dig, men skulle nog helst vilja veta mer om var du seglar, din nuvarande nivå, vilken typ av segling du prioriterar samt vilka segel du tänkt att köra med på bräden. Du får en lite stabilare plattform, fler seglingsdagar och en bräda som med fördel kan kompletteras med en mindre när det blir aktuellt.

    Ett exempel för att summera det hela – tänk på vilken segelstorlek du tror att du kommer att använda mest på brädan och se till att köpa en bräda som det funkar bra med. Även om en AHD FD 65 funkar bra med ett 8.0 så är det en storlek som är närmast perfekt på en AHD FD 70, för att exemplifiera lite.

    Till sist kan jag väl ge en liten bakgrund till hur jag resonerade när jag köpte min AHD FD 70 (det finns en lååång tråd om det här på konfen, sök efter “den ultimata kombinationen” ovan). Jag ville ha en bräda som funkade skapligt i lättvind (ej optimalt, då hade det blivit ännu större typ Formula) med åttahalv-nionoll, som var kul med sjunoll och som jag kunde göra lite trick (eller vad det nu är jag håller på med… 😉 på med en sexnolla. Det var ganska precis vad jag fick. Dock upptäckte jag att det där med att göra trick var såpass skoj och utvecklande att jag nu bytt min AHD FD 70 till en mer renodlad freestylebräda. Jag har tappad dagar med planing, men seglar ändå i samma vindar (när det blåser lite kör jag lite lättvindstrick istället, det är oxå skoj).

    Lycka till å Surfa På!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förslag på bräda.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.