Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förstagångstävlande?

  • Förstagångstävlande?

    Publicerad av johan-g på 17 maj, 2000 vid 19:54

    Är det några “förstagångstävlande” som ska vara med i mellansvenska cupen? Funderar på att vara med på kul, men jag vet ju inte ens hur en start går till… Sätter ju inga riktiga fullplansgippar heller. Det vore roligt om det var några till som aldrig har tävlat förut var med.

    /johan

    per svarade 23 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • prof-m

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 17:49

    Japp, här är en till….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 19:19

    Hej,

    Vi är ett gäng från Gävle som inte är några vana tävlare som är med. Kul är det.
    Hoppas dock på mer vind i Öregrund, då ingen av oss har centerbordsbräda.
    //Mac, TS

  • nik

    Medlem
    19 maj, 2000 vid 04:56

    Om inte 56 fena räknas som centerbord …….gränsfall!!!!
    Men det är roligt att träffa surfare från andra ställen och kanske svinga en bägare eller två på kvällen, helt klart att ni ska va med..

    Nik TS

  • ponta

    Medlem
    19 maj, 2000 vid 08:53

    Körde min första tävling i Järfälla. Kan inte heller fullfartsgippa, men i den vinden spelade det ingen roll. Hoppas på mer vind och inga centerbordbrädor i Öregrund. Kom dit!
    //Ponta TS

  • per

    Medlem
    20 maj, 2000 vid 13:03

    Självklart skall du vara med!!!

    Genomgång av startförfarande sker på skepparmötet innan första start…dvs inga problem. Vill du ändå ha förhandsinfo får du gärna maila mig på per.svanberg@skanska.se så skall jag ge dig lite heta taktiktips dessutom.

    …och apropå fullfartsgippar….det är inte många ens i Svenska Cupen som sätter fullfartsgippar….det är viktigare att ha fart på grejorna och att ta bra höjd (om det nu blir kryss i Öregrund…det är upp till tävlingsledningen).

    Generellt kan man säga att du tjänar mer på att ta bra höjd och vara säker i slagen än att sätta vackra fullfartsgippar. Ofta är fältet så pass utdraget vid ev. slör/läns-märken att du ibland inte tappar någon placering ens om du trillar i. Att trilla i vid slagen på första kryssen kan dock vara ödesdigert då fältet ofta är ganska samlat och du kan snabbt tappa 10-15 placeringar om du trillar i ett slag.

    Tveka inte! Att känna adrenalinet börja pumpa i ådrorna minutrarna innan start och känna mjölksyran på sista varvet i underarmarna är skithäftigt!! Det finns inget så effektivt sätt att förbättra sin segling som att vara med och tävla lite då och då och mäta sina krafter med andra och “visa hur tapper man är med sin cape och sitt svärd” 😉

    Att sedan sitta på kvällen och njuta av en öl och diskutera dagens tävlingar med kompisarna är inte så fel det heller.

    May the windgoods be with us in Öregrund!!

    Surf on!

    Per SWE16

  • per

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 12:37

    Hej…ditt vanliga mail gick inte att svara på så jag skickar det via konfen!

    Syftet med mellansvenska cupen (eller Skidsport Bromma Cup) är just att den skall vara enkel, rolig, opretantiös, lättilgänglig och välarrangerad med bra priser att vinna. Vi ville väcka upp de som tycker att Svenska Cupen är på för stort allvar och för långt hemifrån. Dvs precis sådana som du. Vid första deltävlingen av Skidsport Bromma Cup (http://surf.to/mellansvenska) den 1 maj kom det ca 10 st från svensk elit, ca 10 st som tävlat någon gång och ca 10 st som aldrig provat på tidigare (men som blev helt frälsta och som lovat ställa upp 17 juni i Öregrund). Kan det bli en bättre mix?

    Bantyp är upp till tävlingsledningen att bestämma, men en liten kryss är nog ett hett tips. Sedan kan det vara fyrkantsbana (kryss-halvvind-läns-halvvind x 2) eller I-bana (kryss-läns x 2) eller eller klassisk triangel eller(om det verkar bli aptryck i vinden) så lägger man nog en vanlig slalombana och då förmodligen en halvvindsåtta som seglas tre varv i försöken och fem varv i final (8-12 seglare åt gången i försöksheaten).

    1 maj var det tyvärr riktigt dåligt med vind och därför körde många (ca 2/3) på g:a klassiska “pråmar” typ raceboards och rundbottnat. Förhoppningen till 17 juni är att det blåser lite mer så att det går (bättre) att tävla på centerbordslösa brädor.

    Jag kollade på webben vad för typ av bräda du köpt. Verkar helt OK! Du kommer förmodligen inte vinna ngt race (för det behövs renodlade racegrejor tyvärr) men det var kanske inte syftet heller. Bara det blir vind fungerar nog dina prylar alldeles utmärkt. Försök få tag på en stor fena bara (>45cm) så kan det nog gå riktigt bra på kryssen också (jag har en 46cm att låna ut med tuttlebox om du är intresserad).

    Startförfarandet börjar 6 min och 15 sek före startskottet går av och går till så här:
    -6min15sek ljudsignal
    -6min skott och klassflagga går upp (vilken flaggtyp meddelas vid skepparmöte på morgonen)
    -4min klassflagga går ner tillsammans med ljudsignal
    -3min skott och gul flagg går upp
    -1min gul flagg går ner tillsammans med ljudsignal
    START skott och grön flagg går upp

    Anledningen till att alla dessa nivåer finns är (tror jag) att man skall ges alla möjligheter att synka sin egen startklocka…and believe me…ute på vattnet kan det vara nog så besvärligt att hålla balansen och trängas med andra surfare. Att samtidigt hålla reda på tiden kan vara riktigt knepigt…då är man riktigt tacksam att alla dessa nivåer finns.

    Om det blåser >5 m/s kommer de flesta ha småbrädor. Då går det rent praktiskt till så att (eftersom de flesta vill gå med full fart över startlinjen då startskottet går) att hela flottan ligger ca 100-200m styrbord om (alt babord om vid kraftig babordsfördel) startbåten senast ca 1 min före start (dvs ung då de tar ner gul flagg enl ovan). Ca 30-40 sek innan startskott har hela flottan börjat röra sig mot startbåten (ännu ej planande) ca 20 sek innan start har mer än hälften gått upp i planingsfart. Ca 10 sek innan start har ca halva flottan passerat under/nedanför startbåten. Ca 5 sek innan start har de flasta börjat pumpa frenetiskt och de som ligger i andra, tredje och fjärde led tappar ibland planingen av den störda vinden. Vid startskott går ca 1/3 över linjen inom ca 2-3 sek och övriga fältet passerar normalt linjen inom de närmsta 30-45 sekundrarna. Är man försenad mer än 5 minuter får man automatiskt ett DNS (Did Not Start) i resultatlistan.

    Tips:
    Se till att du har en bra digital klocka (gärna med ljudsignal) med nedräkningsmöjligheter. Det bästa är om det går att räkna ned från alla möjliga nivåer dvs 1,2,3,4,5,6,7,8,9 och 10 minuter men det borde åtminstone vara från 3 och 6 minuter (helst steglös inställning mao).

    Försök bedöma om det är mer fördelaktigt att starta för babord än för styrbord (startlinjen ligger oftast (vid coursebana) vinkelrätt mot vindriktningen, men aldrig helt vinkelrätt). Runda upp kring respektive startmärke och gå för full kryss tills du kommer i linje med det andra startmärket….kom du högre eller lägre upp än när du startade för babord/styrbord? OBS! det skall vara kraftig babordsfördel om man skall våga starta för babord i och med att man då också har väjningsplikt för alla som kommer från styrbord. Vad kraftig fördel är tvista de lärde om 😉 OBS också att om man väljer att starta från babord så finns det bara en bra plats på linjen och det är vid startbojen dvs det kan bli oerhört trångt.

    Om det blir tillräckligt många seglare på startlinjen (ca 30-50 troligtvis i Öregrund) kan det bli nästan vindstilla vid start om du ligger i sk andra, tredje eller fjärde led, även om det blåser 8-10 m/s i övrigt. Folk som pumpar och ramlar och backar(?) rör till vinden totalt. En generell sanning är oftast denna:
    Även om du väljer att starta på “fel” del av linjen, dvs den del som ligger längst bort från kryssmärket, så kommer du alltid få en skaplig start så länge du har fri vind, dvs ligger i första led och inte får någon annans skitvind.

    En annan svårighet kan vara (om man ligger i första led) att bedöma hur långt fram man har till startlinjen. Det blir nästan alltid sk “underbåge” speciellt vid långa startlinjer för att seglarna i mitten av linjen har svårt att bedöma var de befinner sig någonstans och fegar hellre än blir diskade (tjuvstart=disk). Ett sätt att komma tillrätta med detta problem kan vara att man innan start lägger sig i linje med de båda startbojarna (den ena bojen är oftast själva startbåten) och försöker i fantasin dra ut en linje in till land och hitta ett lämpligt landmärke som man memorerar. När man sedan ligger på startlinjen några sekunder innan start tittar man på landmärket och på den ena startbojen och försöker syfte in den “linje” man tidigare drog…då hamnar man ofta bättre i position än de som inte tagit ut något landmärke.

    Det var några starttips det!

    När man kommer ut på banan finns det mer att tänka på! Mer om det en annan gång!

    Ring gärna om du har fler frågor!
    070-588 26 21
    Mvh

    Per

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förstagångstävlande?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.