• ola-h

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 10:09
    dude;612716 wrote:
    Kan du inte visa en bild på dem? Jag tror på större fenpar fram och så litet fenpar pak man kan köra med utan att tappa för mycket höjdtagning och eller raktframegenskaper för våra svenska förhållanden med mindre vågor – så att den blir så loose som möjligt.

    Fast en Quatroquad är ju inprincip en twin med thrusters, så ju mindre framfenor desto mer twin-lik och detso mer loose, kan man säga. Svaret på frågan om en Quatroquad skulle funka även med stora fenorna fram och de små bak står skrivet i stjärnorna. Jag vet ingen som provat (så vitt jag vet inte ens Quatro själva). Det är nog enklast att köra MFC standard eftersom de använts för att utveckla brädorna. Men iofs kör många av Quatros teamriders med andra (custom) fenor (från MFC), ofta lite större fram och lite mer svepta och mer flexiga bak.

  • surfslusken

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 18:37

    ??? Ja har ingen Quatro o skruva MFCs quad set i, helt andra grejer på gång! Min blåa 84 litare e tänk att kunna alterneras som twin alt quad. Så de kommer finnas lite o laborera me. Finns de föresten andra än MFC som har quad sets i sortimentet. Ja menar kränger bara fenor??

  • ola-h

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 19:29

    Aha. Ett förgivettagande från min sida. Vad är det då? Det är svårt att säga nå’t om fenorna om man inte vet nå’t om brädan. Choko kommer troligen ha quadfenor (jag har själv lagt in en intresseanmälan på ett sådant kit). Om det är en custom du beställt, fundera lite på om den skall ha den nya fenboxen. Kolla Sinkers tråd om Fanatic quad. Där syns både boxen och lite av Chokofenorna.

  • surfslusken

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 20:32
    Ola H.;612840 wrote:
    Aha. Ett förgivettagande från min sida. Vad är det då? Det är svårt att säga nå’t om fenorna om man inte vet nå’t om brädan. Choko kommer troligen ha quadfenor (jag har själv lagt in en intresseanmälan på ett sådant kit). Om det är en custom du beställt, fundera lite på om den skall ha den nya fenboxen. Kolla Sinkers tråd om Fanatic quad. Där syns både boxen och lite av Chokofenorna.

    Klart de e custom, finns ju inget annat sätt o få en blå bräda på!
    Näe, men ja om nån har väl alltid förespråkat custom. Och som priserna
    nu ser ut på Cobra brädor finns väl inte några som helst ursäkter för nån?
    Custom e ju i många fall t o m billigare, upp o ner vända världen.

    Tänk den dan när du kan få ett par handsydda italienska dansmackor billigare
    än ett par standard dito från Din Sko sydda på en fabrik i kina av 14åriga skolflickor (i bästa fall)
    Eller en gura av en svensk gitarrmakare billigare än ett fabriksbyggt ex från Korea?

    Jo, brädan va de! Den kommer som sagt va i BLÅA toner, quad, riktiga boxar! E väldigt skeptisk till vågsurf modellen på en vindsurfing bräda, kan bara inte hålla tycker ja. ca 84liter, 58 bred 229 lång. Tänk att den ska ha ett jävla register beroende på fenbestyckning, kanske rent av från 3,7a -5,3a!?!

  • lars_k

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 20:46

    Verkar som Chocos quadfenor bara kommer som minituttle på de främre, enligt deras hemsida. Synd för mej som har 4st US-boxar…
    Sen finns det ju Maui Ultra Fins quadfenor också.

  • surfslusken

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 21:13
    Lars_K;612861 wrote:
    Verkar som Chocos quadfenor bara kommer som minituttle på de främre, enligt deras hemsida. Synd för mej som har 4st US-boxar…
    Sen finns det ju Maui Ultra Fins quadfenor också.

    Va inte lessen för de nu. Ja tror inte på nåt annat än 4st US-boxar, dom håller o så
    har man möjligheten till ännu fler settningar när fenorna går o flytta, bra om man inte redan
    e vilsen nog i fentrimms skogen. Sen e de ju mindre meck o slipa till skallen på minituttlen så man får ner den i US-boxen än o hålla på o gjuta om US fenor till tuttle/power boxar.
    Lugn, bara lugn, vi ska nog hitta fenor till våra plankor. Om så Ola H o Svenne ska få tälja fram dom!

  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 05:16

    De nya boxarna finns både i kort och lång och i de långa kan man flytta fenan. Sedan är basen lika grov som på US. I själva verket passar en US-fena om man gör några mindre modifieringar. Dock är de nya rejält mycket lättare och snabbare att montera.

    Lars K: Choco leverarar ju Fanatics Quads verkar det som så det verkar konstigt om det inte skulle erbjuda samma fena som syns i Sinkers reportage även aftermarket.

    (Gjuta om minituttle till US är rätt bökigt. Betydligt enklare att gjuta om US till Minituttle, faktiskt. Och detta är inte ett resonamang baserat på teoretiska argument…jag har provat båda… Men både US (superenkelt) och MT (lite slabbigare) går att modifiera så de passar i den nya boxen).

  • lars_k

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 06:38
    surfslusken;612868 wrote:
    Va inte lessen för de nu. Ja tror inte på nåt annat än 4st US-boxar, dom håller o så
    har man möjligheten till ännu fler settningar när fenorna går o flytta, bra om man inte redan
    e vilsen nog i fentrimms skogen.

    Japp. Jag vill inte köra på nåt annat än US så jag är inte lessen. Kör fullt ut med egentillverkade fenmuttrar enl Drakglenn ([ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=21455″]NYHET till fenboxen, US Quicklock – http://www.Surfzone.se[/ame%5D). Dels går det mkt snabbare att montera fenorna, vilket är najs när det är hela 4st att mickla in. Dels löser de ut (går av) vid en kraftig grundstötning. Senast i Åsa small ena bakfenan på quaden i en sten så muttern gick av. Rejält jack i fenan men boxen höll. Det konstiga var att jag knappt märkte att fenan låg vinklad bakåt när jag seglade…brädan kändes bara lite “skum”. Drakglenns fenmuttrar är nog den smartaste uppfinningen inom wsurf det senaste århundradet. Är ganska säker på att jag räddat fenboxen i ett par brädor tack vare dessa små underverk.
    Men i den takt jag jackar fenor mot sten så behöver jag nog så småningom köpa nya fenor. Chocos ser fina och flexiga ut. Kommer de med US-box så slår jag kanske till på ett set. Jag ger mej nog inte på nån konvertering MT->US dock…verkar meckigt.

  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 08:46

    Det var iofs många år sedan jag pajjade en fenbox, trots grundstötningar i Åsa i princip varenda gång. Men man kan iofs tänka sig att det blir mindre skador på fenorna om muttern går av.

  • lars_k

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 10:10

    Ja fast rätt som det är smäller det till rejält och då ryker boxen, iallafall om man kör med G10-fenor. Och ja, det blir betydligt mindre jack. En rejäl smäll brukar bara ge nån mm djupt jack i fenan om muttern går av.
    Förstår inte riktigt vad man vinner med Fanatics nya box. Möjligtvis glappar det mindre än en US, men det går ju alltid bra att shimsa glappet med en bit av en ölburk.

  • svenne

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 10:33
    Lars_K;612956 wrote:
    Förstår inte riktigt vad man vinner med Fanatics nya box. Möjligtvis glappar det mindre än en US, men det går ju alltid bra att shimsa glappet med en bit av en ölburk.

    Betydligt lättare och starkare, den sitter dessutom bättre i brädan. Så ska vi inte glömma att den är justerbar, och bygga fyra justerbara fenor med US blir avsevärt tyngre.

  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 10:39

    Ja, man har ju fått svepa en och annan öl före seglingen för att komma åt den åtråvärda aluminiumen. Fördelen med den box som syns på Fanaticbrädan i Sinkers reportage är väl främst vikt. Jag skulle gissa på 5-800g lättare på en Quad jämfört med 4 US (även om de är korta). Bättre att lägga de grammen på förstärkningar någon annanstans.

  • lars_k

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 10:42

    OK. Hur ser själva boxen ut, har du nån bild? Frågan är hur mkt vinsten blir i gram. Fenorna är ju fortfarande ca 9mm tjocka i basen, och boxen måste ha en viss bredd i förhållande till det. Men man slipper infästning av skruv samt bakre pinnen, och boxarna kan göras lite kortare för samma justeringsmån. Så viss viktbesparing köper jag.
    Men det är svårare att göra en brytfunktion liknande Drakglenns mutter…och det är 2st skruvar att dra åt istället för en per fena.

    Edit. 5-800 gram alltså…säker på det? 😉 Rätt bra besparing på en quad isåfall….

  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 11:34

    Mmm. Bilder får vänta till boxen släpps “officiellt”. Men om du kollar sinkers bilder och sedan tänker dig att gjuta boxen i kol/glas rakt in i en hårdskumkloss så har du en antydning. Givetvis skulle man kunna gjuta en us på samma sätt, men det är både krångligare + kräver klart mer material eftersom man måste ta hänsyn till den indesignade brottanvisning som spåret i boxen utgör.

    En “utbildad gissning” säger att den nya boxen monterad och klar väger mindre än enbart en US-box med motsvarande justermån. Sedan går det kanske åt 125-200g per US-box med fiber, plast och förstärkningar för att få fast den i brädan.

  • lars_k

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 12:16

    Vägde US-boxarna jag meckade med för ett tag sen. 10″ boxarna vägde ca 200g. Alltså ca 8g per cm längd. I min quad har jag 11+11+15+15=52cm box. Det blir 420g, plus ändstycken säj 100g till. 520g bara i boxar totalt alltså.
    Sen förstärkningar till det förstås, men det behöver Fanatics box också ha. Iaf om det ska bli lika starkt.
    Känns inte rimligt att besparingen blir minst motsvarande hela boxvikten.
    Dessutom ser boxen lika fet ut som en US, kolla bilden här: http://2.bp.blogspot.com/_0e7MZbuIb5U/S93RmOCWtnI/AAAAAAAAAeo/Ons26HzrSbs/s1600/IMG_0633.JPG
    …kan ju dock vara en konverterad US-box. Men det måste ändå vara en viss bredd på boxen för att den ska hålla (lika bra som en US). Och för att man ska kunna dra skruvarna snett ner mot fenan.

    Men jag tror dej på viktbesparingen när jag ser hållbara bevis svart på vitt. Spekulationer tror jag inte på. 😉

    Edit. Justerade mina boxlängder efter kontrollmätning…

Sida 5 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.