• mountainfarm

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 12:20

    Jubbi’t det blev nurå…

    Har ett projekt på gång i en verkstad… där målet är att få tryckt ner 4 US-boxar (2 normal-US samt 2 mini-US).
    Valet av US framför andra var helt enkelt, ett av mig antagande, att det skulle bli enklare att få tag i färdiga
    quad-fenuppsättningar + lyxen av lite justerings/trim-möjligheter.

    Så (potentiellt) fel det verkar bli! För att inte tala om hur knepigt det är att hitta ett färdigt set fenor för US-box…

    … brädan är vit med röda kanter runt om

  • svenne

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 12:24
    Mountainfarm;612982 wrote:
    Jubbi’t det blev nurå…

    Har ett projekt på gång i en verkstad… där målet är att få tryckt ner 4 US-boxar (2 normal-US samt 2 mini-US).
    Valet av US framför andra var helt enkelt, ett av mig antagande, att det skulle bli enklare att få tag i färdiga
    quad-fenuppsättningar + lyxen av lite justerings/trim-möjligheter.

    Så (potentiellt) fel det verkar bli! För att inte tala om hur knepigt det är att hitta ett färdigt set fenor för US-box…

    … brädan är vit med röda kanter runt om

    Nu får du f*n inte ändra dig igen! 😉

  • lars_k

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 12:26

    MFC har quadfenor för US-box. Off the shelf: http://www.mauifin.com/fin_info.php?id=36
    Inga problem Mouintainfarm!

  • mountainfarm

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 12:44

    Hade nypt MFC’s quad-set, any day! Eller ännu hellre Choco’s Twixx2/MiniTwix om det inte då vore för det där med boxalternativen…

    …tydligen försvårande omständigheter gällande MFC (distributörsstrul) = låååång väntetid…

    Ingen som har ett set till salu?

  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 13:10
    Lars_K;612981 wrote:
    Vägde US-boxarna jag meckade med för ett tag sen. 10″ boxarna vägde ca 200g. Alltså ca 8g per cm längd. I min quad har jag 10+10+20+20=60cm box. Det blir 480g, plus ändstycken säj 100g till. 580g bara i boxar totalt alltså.
    Sen förstärkningar till det förstås, men det behöver Fanatics box också ha. Iaf om det ska bli lika starkt.
    Känns inte rimligt att besparingen blir minst motsvarande hela boxvikten.
    Dessutom ser boxen lika fet ut som en US, kolla bilden här: http://2.bp.blogspot.com/_0e7MZbuIb5U/S93RmOCWtnI/AAAAAAAAAeo/Ons26HzrSbs/s1600/IMG_0633.JPG
    …kan ju dock vara en konverterad US-box. Men det måste ändå vara en viss bredd på boxen för att den ska hålla (lika bra som en US). Och för att man ska kunna dra skruvarna snett ner mot fenan.

    Men jag tror dej på viktbesparingen när jag ser hållbara bevis svart på vitt. Spekulationer tror jag inte på. 😉

    Boxen på bilden är nog en konverterad US. Låt oss säga att min gissning ovan inte bara var “utbildad” utan “välutbildad”. Och inte bara teoretiskt välutbildad utan även praktiskt. Typ med våg och riktiga boxar. EN Chinook 6″ box (standard fenboxlängd) väger ca 140g “ren”. De nya mindre än så när de redan är inbyggda i sina förstärkningar. Så går det väl åt några gram lim också. Men till EN US-box går det åt både en stor hårdskumkloss + en massa fiber runt om. Svenne kanske vet mer om vad förstärkningsmaterialet för en boxinfästning totalt brukar väga. Det är där det går över till gissningar för min del.

    Men skulle kunna räkna baklänges också i praktiken bör inte den nya boxen vara särskilt mycket tyngre än enbart förstärkningarna till en US-box ( OK lite mer väv går åt och så något att dra skruvarna genom, men det blir inte så jättemånga gram), så man sparar liksom hela “plastklumpen” som utgör själva US-boxen.

    I grunden är ett av problemen att man ju ändå måste förstärka med hårdskum runt en US-box för att (kärn-) materialet i brädan är så klent. Så boxen måste dels vara tung för att hålla och så måste förstärkningarna vara tunga för att hålla boxen på plats i brädan. OM man istället gjuter boxen direkt i en hårdskumkloss med några lager väv slår man två flugor (eller snarare två feta koltrastar) i en smäll. Så man sparar in vikten av en fluga (fet koltrast, ca 130g).

    Själva grundkonstruktion är liknande om man gör en “hemmagjord” tuttle eller powerbox vilket också kan bli väldigt lätt, men där väger ju istället själva fenbasen en del extra.

  • lars_k

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 13:27
    Ola H.;612992 wrote:
    OM man istället gjuter boxen direkt i en hårdskumkloss med några lager väv slår man två flugor (eller snarare två feta koltrastar) i en smäll. Så man sparar in vikten av en fluga (fet koltrast, ca 130g).

    Och några lager väv ska alltså bli lika starkt som en fet US-box i fiberarmerad plast?? En box måste vara rejält styv/stark “i sej själv” för att hålla. Och framför allt inte flexa så att omgivande laminat spricker. Dessutom sprids lasten ut över en större yta med en box runt fenan.
    Du kan inte ha själva boxen hur tunn som helst om du ska dra åt med skruvar mot fenan på ena sidan. Det måste finnas ett rejäls starkt/styvt mothåll för att du inte ska dra sönder boxen när du drar skruvarna. Boxen får inte flexa altför mkt heller så att omgivande laminat spricker.
    Någon form av konverterad US-box tror jag på, med lite mindre tvärsnitt än en US-box pga man slipper spåret nere i boxen. Men några lager väv i ett skumblock vetifan. Fanatic verkar ju också köra med nån form av formsprutad box i fiberarmerad plast. Mkt lik en US-box.
    Har du plastat ihop en sån box och konstaterat att det håller, eller är det bara teorier från ett spekulerande snille? 😉

  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 14:02

    Som sagt tror jag boxen på den postade bilden helt enkelt ÄR en kapad US box som man bara dragit snedskruv i. Skall man göra så blir det inte mycket lättare, ens om man gör en lite klenare box. Det hade nog inte varit värt besväret att hitta på en ny standard för det eftersom US trots allt funkar.

    Om man glömmer att man sett en US-box så ter det sig för mig självklart att det är onödigt att introducera ett “mellanlager” i “hinkplast” (ok lite fiberförstärkt, men ändå) mellan hårdskumklossen (som man som sagt behöver ändå) och fenan när man kan lösa det hela med lämpligt antal lager kolfiber. Sedan ger ju de lager man lägger “på toppen” extra styvhet till hela konstruktionen också.

    Men du har rätt i att skruvarna kräver lite mer jobb, liksom att det blir stora brytande krafter om man tokdrar demt.

    Jag har inte plastat själv och inte heller personligen testat att det håller. Men flera märkan har ju testat, en del rätt länge (ett år?) och då inte med den typ av nödlösning som är på Fanaticproton. Så jag utgår från att de har haft tid på sig att fundera ut hur mycket förstärkningar som behövs. Sedan tycker jag att en av de coola grejjerna med denna box just är att en custombyggare kan göra egna. Tom Uffe Larsson gjorde ju egna powerboxar på detta sätt (väv pressat i en hårdskumkloss). Riktigt fina faktiskt.

  • svenne

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 14:53

    Lorch tillverkar egna fiberlaminatsboxar till alla sina brädor (se bifogad bild).

    Att bara fläska på med mer gods för att lösa ett flexproblem? Men va f*n Lars, är inte du maskiningenjör?!

  • lars_k

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 15:02
    Ola H.;613000 wrote:
    Om man glömmer att man sett en US-box så ter det sig för mig självklart att det är onödigt att introducera ett “mellanlager” i “hinkplast” (ok lite fiberförstärkt, men ändå) mellan hårdskumklossen (som man som sagt behöver ändå) och fenan när man kan lösa det hela med lämpligt antal lager kolfiber.

    Haha, hinkplast. Skulle tro att det är nån form av formsprutad konstruktionsplast och 30-50% kortfiber i. Det blir jäävligt starkt med den tjockleken man har i en US-box. För att få motsvarande styrka och styvhet i kolfiber måste man laminera ihop bra många lager. En US-box känns som en bit metall när man känner och klämmer på den. Inte som en sketen plastbit i hinkplast direkt.
    OK, du kommer ha en rejäl fläkande kraft i boxen pga 2st dragna M6:or snett in mot fenan (sned vinkel ökar kraftkomposanten för fläk ytterligare). Till det kommer sidtrycket vid segling som ökar fläkkraften ytterligare. Ska bli intressant att se hur du ska kunna klara det med några lager väv i ett skumblock.
    En powerbox utsätts inte alls för samma fläkkrafter. Boxens väggar sitter tajt mot fenan, så fenan tar upp det mesta av krafterna. Det tror jag säkert kan hålla med väv i ett skumblock. Men inte en box typ US som är öppen framför och bakom fenan med mkt stora fläkkrafter som vill sära på väggarna.
    Dessutom inte där man sparat större delen av vikten jfrt med en fet box i formsprutad plast. Stor viktbesparing tror jag på när jag ser det… 😉

  • lars_k

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 15:07
    Svenne;613009 wrote:
    Lorch tillverkar egna fiberlaminatsboxar till alla sina brädor (se bifogad bild).

    Att bara fläska på med mer gods för att lösa ett flexproblem? Men va f*n Lars, är inte du maskiningenjör?!

    Jo jag är beräkningsingenjör hållf/struktur, så jag funderar ständigt på krafter och hur de ska tas upp i en konstruktion. Oftast har man rätt känsla för om det kommer att hålla eller inte, men det händer att man har totalt fel också helt klart. Då får man bita ihop och lära sej av misstaget. 😉

    Hur sitter fenan fast i Lorch-boxen?

  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 15:21

    Som sagt, även fiberlagren på ovansidan gör sitt för att hålla ihop det hela, jfr bilden Svenne la in.
    San kan man ju jämföra med boxar som vi vet funkar, typ Minituttle. Själva boxarna kan vara väldigt klena och dessutom bara 12mm djupa (eller är det 15). Visserligen lite fetare, men det hjälper ju inte lika mycket.

    Visst är en Chinook US box rejält solid. Men som sagt är bara halva jobbet gjort eftersom man måste få fast den i brädan också. Det blir ju i princip samma krafter på boxen som helhet som det är på fenan. Och brädan är mjuk…

    Sedan är det ju inte jag som är chefskonstruktör och skall stå till svars…

    Fläkkrafter förresten, är det en fackterm?

  • lars_k

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 15:34

    Misstänker att det är en powerbox, den som Svenne la in. Inga stora fläkkrafter. Ändå en godstjocklek på 3mm enl ögonmåttet. Men ser ju klart lättare ut än Chinooks feta powerbox.
    En box av Fanatic-typ kommer att kräva mer gods för att hålla pga stora fläkkrafter. Återstår att se hur lätt det blir…

  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 16:31

    Som sagt, de väger i sin förstärkningsbox, färdiga för att bara limmas in i brädan mindre än en Chinook 6″ box utan förstärkningar. Så jag vet inte vad det är som återstår att se när det gäller vikten.

  • lars_k

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 16:47

    OK, vi får väl hoppas att det är ett nytt koncept som håller i längden. Och att Günter med underarmar som en häst kan dra skruvarna rejält utan att boxarna sviktar. Om det inte håller spricker det och brädan tar in en massa vatten. Hade jag beställt en custom idag hade jag satsat på US-boxar iaf. Möjligtvis lite mer vikt men ett beprövat koncept som man vet håller.

  • mountainfarm

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 18:24

    Kan meddela att Choco Fins även kommer med US-alternativet på sin quad-uppsättning, upptill “minipowerboxen”. Det ligger bara lite längre fram i tiden, hälsar glade unge Herr Aeberli.

    “Verksta’n” min sa; “Varför kör du inte den som twin istället, mycket lösare och slashigare!” – kommer bli realitet
    tills dess quaduppsättningarna pryder shoparnas hyllor bakom disken.

    Att man bestyckar en gammel brädhäck med nya boxar, lägger stålar på nya fina fenor måste betyda att det finns relation mellan bräda och ägare (annan tråd). Speciellt mycket bättre blir kanske inte brädan (och för den delen inte ägaren heller) men känslan, den är fan i mig priceless!

    … brädan är vit och med röda kanter.

Sida 6 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.