• superkassen

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 19:16

    Nice, har EJ orkat läsa tråden; Men detta liknar handgjorda boxar jag var med och tillverkade till prototyper för över 10 år sedan till WC. Old school kommer alltid tilbaka, snart singelfin igen.. 😉

    Svenne;613009 wrote:
    Lorch tillverkar egna fiberlaminatsboxar till alla sina brädor (se bifogad bild).

    Att bara fläska på med mer gods för att lösa ett flexproblem? Men va f*n Lars, är inte du maskiningenjör?!

  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 21:02
    Mountainfarm;613039 wrote:
    … brädan är vit och med röda kanter.

    Mmm, känns helrätt

    _Z0D7711.jpg

    Mmmmm. Som min grymma vitröda twin. Med bucklor och dingar både från Hookipa, Kuau och Åsa. Numer dock även en quad….

    Original posten (dvs första i denna tråd) är nu uppdaterade men nya bilder. Har finjusterat outline, tjocklek och rails. Dock svårt att se på bild, kanske. Lade också till en perspektivbild. Man ser antydan till v/dubbelkonkav i akter/för.

  • dude

    Medlem
    22 maj, 2010 vid 22:04

    Om man stöter ur fenan ur den här nya boxen, finns det något sätt att hålla den kvar? Eller är den bara förlorad?

  • lars_k

    Medlem
    23 maj, 2010 vid 08:28
    dude;613187 wrote:
    Om man stöter ur fenan ur den här nya boxen, finns det något sätt att hålla den kvar? Eller är den bara förlorad?

    Fenan stöts ej ur boxen vid en smäll mot en sten. Boxen stöts ur brädan istället hehe. Både fena och box går förlorade. Och brädan blir blöt. Inuti. 🙂

  • ola-h

    Medlem
    24 maj, 2010 vid 09:34

    Observera att Lars Ks inlägg är helt baserade på spekulation. Ryktet säger att han har köpt upp ett större konkurslager med US-boxar i avancerad konstruktionsplast (återvunnen, tidigare använd för att konstruera hinkar) som man nu måste haussa. Fenboxmarknaden verkade ju vara ett säkert kort eftersom en trendanalys visar att antalet fenboxar per bräda dubblerats de senaste två åren. En exponentiell ökning av efterfråga var att vänta. Men nu kommer en ny box och stället allt på huvudet. Från Surfslusken har jag kommit över några hemliga marknadsanalyser som pekar på att priset på US-boxar kommer störtdyka. Antagligen har även Lars K denna information och inser att han är allt för exponerad på fenboxmarknaden. Så nu gäller det att handla (=sälja i det här fallet) snabbt.

  • lars_k

    Medlem
    24 maj, 2010 vid 09:55

    Hehe, helt rätt analys där Ola. Men jag är inte direkt orolig. När det kommer nåt nytt visar sej det ofta (hos kund?) i efterhand att det trots alla överord fanns vissa barnsjukdomar. Så jag lär nog bli av med mina 10000 US-boxar så småningom. Svenne kanske köper ett gäng!?!?

  • dude

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 08:43

    Jag måste bara säga att var mina förhoppningar ligger i det här med flera fenor är främst för en större vågis. Nummer ett är att det ska bli lättare att få ner främre delen av brädan i vattnet i bottensvängen. Nummer två är att få mer hook/snap i toppsvängen. Och nummer tre är att gå snabbare kant till kant.

  • koa

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 09:35
    dude;613964 wrote:
    Jag måste bara säga att var mina förhoppningar ligger i det här med flera fenor är främst för en större vågis. Nummer ett är att det ska bli lättare att få ner främre delen av brädan i vattnet i bottensvängen. Nummer två är att få mer hook/snap i toppsvängen. Och nummer tre är att gå snabbare kant till kant.

    Låter som en snabb Twin 🙂

  • surfmeister

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 09:37

    Oavsett boxtyp hoppas jag att man säkerställer att de boxarna/fenorna fungerar som de ska och att tillverkarna lanserar ngt som är verifierat och validerat på ett korrekt sätt. En del märken har fortsatt med US-box på sina Quads (JP, Quatro osv) vilket är ett beprövat koncept sen många år medan ex Starboard har surfinz på sina Quads. Känner en kille som har en Quad och han är allmänt missnöjd med sina surfinz-boxar (fenorna lossnar, spricker osv) och ryktet säger att SB kommer överge Surfinz till 2011 och gå till de “nya” boxarna. Surfinz-konceptet för vindsurfing var nog inte så välkonstruerade och testade innan lansering vilket i slutändan påverkar kunden. Hoppas man inte gör om samma misstag med dessa “nya” boxar.

  • ola-h

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 10:01
    Koa;613974 wrote:
    Låter som en snabb Twin 🙂

    Håller med Koa här. Speciellt för att få ned mycket rail tror jag en twin är svårslagen.

  • ola-h

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 10:16
    surfmeister;613975 wrote:
    Oavsett boxtyp hoppas jag att man säkerställer att de boxarna/fenorna fungerar som de ska och att tillverkarna lanserar ngt som är verifierat och validerat på ett korrekt sätt. En del märken har fortsatt med US-box på sina Quads (JP, Quatro osv) vilket är ett beprövat koncept sen många år medan ex Starboard har surfinz på sina Quads. Känner en kille som har en Quad och han är allmänt missnöjd med sina surfinz-boxar (fenorna lossnar, spricker osv) och ryktet säger att SB kommer överge Surfinz till 2011 och gå till de “nya” boxarna. Surfinz-konceptet för vindsurfing var nog inte så välkonstruerade och testade innan lansering vilket i slutändan påverkar kunden. Hoppas man inte gör om samma misstag med dessa “nya” boxar.

    Lossnat har de väl inte gjort?. Bakfenorna på Starboard 2010är vanliga fcs (som antagligen är det mest testade konceptet som finns med tanke på hur vanligt det är inom vågsurf), men boxarna är en variant som tillåter lite justering i längsled. Personligen hade jag hellre sett US eller rent av Minituttle även bak, men däremot har det totalt sett inte varit mycket klagomål på boxarna. Det har ju trots allt sålts väldigt många Quads och i dessa internettider brukar ju klagomål problem komma fram rätt snabbt. Trots det är det bara enstaka problem som har kommit till min kännedom i alla fall. I din polares fall (om det är samma snubbe som också jag har kommunicerat med) så misstänker jag att det helt enkelt är fel på fenorna eftersom de både har fått sprickor och dessutom passar dåligt. Det borde vara en enkel garantifråga.

    Men som sagt, personligen tycker jag det var synd att de körde fsc/surfinz eftersom man då inte heller kan köra brädorna som twins eller byta plats på fram och bakfenor (vilket iofs inte går på Quatro/JP heller eftersom framboxarna är så förbenat små). Men att köra US boxar i “fullsize” rakt över skulle helt enkelt bli på tok för tungt. Quatros bakboxar är ju också väldigt korta och tillåter bara marginell justering av fenorna. Så oavsett hur man ser det finns det många olika krav på boxar i dessa nya typer av brädor och som jag ser det har det inte funnits något riktigt bra. Så jag tror de nya boxarna helt enkelt har växt fram ur det behovet.

  • petter

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 14:05
    Ola H.;613985 wrote:
    som jag ser det har det inte funnits något riktigt bra

    Finns ju många alternativ till fcs, fcs är väl bland de klenare så känns kanske dumt att välja just dem för vindsurfing? futures fins eller redx fins är väl de främsta alternativa systemen och båda känns betydligt starkare och bättre än fcs. Fördelen med fcs är väl att det finns väldigt mycket surffenor att välja på om man skulle tappa en fena…

  • svenne

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 15:16
    Petter;614037 wrote:
    Finns ju många alternativ till fcs, fcs är väl bland de klenare så känns kanske dumt att välja just dem för vindsurfing? futures fins eller redx fins är väl de främsta alternativa systemen och båda känns betydligt starkare och bättre än fcs. Fördelen med fcs är väl att det finns väldigt mycket surffenor att välja på om man skulle tappa en fena…

    Håller med där, FCS är stora men inte bäst. Jag gillar verkligen Future och Red X är riktigt smutt, som en mini-tuttle fast justerbar. Däremot är Mini-tuttle svårslaget stabila.

  • ola-h

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 16:38
    Petter;614037 wrote:
    Finns ju många alternativ till fcs, fcs är väl bland de klenare så känns kanske dumt att välja just dem för vindsurfing? futures fins eller redx fins är väl de främsta alternativa systemen och båda känns betydligt starkare och bättre än fcs. Fördelen med fcs är väl att det finns väldigt mycket surffenor att välja på om man skulle tappa en fena…

    Ja, det var nog säkerligen just det sista argumentet som gjorde att man valde fsc istället för någon av de andra surfboxarna när man väl bestämt sig att prioritera låg vikt. Och jag har faktiskt inte hört talas om någon som kört sönder en fena eller box på en SB Quad. Jag skulle säga att ingen av surfboxarna håller om man vill köra brädan som en twin, så på det sättet hade Future inte varit ett bättre val. För en mindre framfena är säkert future helt OK. Som sagt, jag har fyra Quads och har inte haft problem med någon av dem. Med Minituttle fram och fcs bak monterar man alla fyra fenorna på ungefär samma tid som det normalt sätt tar att pilla dit en US-boxfena och dessutom är det som sagt enkelt att få bra billiga utbytesfenor om man tex vill testa någon annan storlek. Det går att trimma brädorna rätt mycket på det här sättet och det är sjukt mycket billigare än att skaffa nya dyra framfenor i G10. Så systemet har sina klara fördelar också. Men det är ju alltid tråkigt när det inte funkar för någon, men som sagt tro jag att det i fallet som Surfmeister nämner att det är själva fenorna som är felaktiga.

  • surfmeister

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 20:22

    Ola, jag vill inte undergräva Starboard som brädmärke, tycker själv att de är i top när det gäller kvalitet i allmänhet (har själv haft SB-brädor de senaste 6 åren och varit grymt nöjd). Jag ville bara exemplifiera hur det kan gå när man enligt mig prioriterar fel i sin kravbild i produktuvecklingen och i sin iver att komma ut först på marknaden med en nyhet. Jag själv valde att inte köpa en SB Quad som min Evo ersättare då jag efter personlig inspektion av konceptet (box+fena) kände att den inte höll måttet. Tyckte helt enkelt att det inte kändes speciellt robust.

    Gällande polaren så har han vid flera tillfällen blivit tvungen att efterjustera skruvarna då fenorna har lossnat efter en tids segling vilket en del andra Quad-seglare också har haft problem med (läst på SB’s och Boards forum). FCS-konceptet är väl dokumenterat inom vågsurfingen men inom vindsurfingen? Belastningsfallen är rätt så olika; hoppas verkligen att den nya boxen/fenorna är mer robusta så jag kan börja kika efter en storvågis hos SB! Min nya Quatro Tempo 76 kommer nog hänga kvar som minsta vågis ett tag till….

Sida 7 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.