Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastras RDM master

  • Gaastras RDM master

    Publicerad av johan_m på 18 augusti, 2007 vid 14:07

    Är det någon som har nån erfarenhet om hur gaastras RDM master är? funderar på att köpa en 400 och en 430.
    Ska användas till ett simmer icon och ett loftsails lip är det tänkt.
    Funkar det eller är dom specifika för just gaastra segel.
    Ska man istället köpa en simmermast(som kostar bra mycke mer) för simmer seglet eller är det nån större skillnad på sc-rdm och gaastras RDM master?

    goose svarade 16 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • lars_k

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 15:00

    Gaastras master är rätt speciella, toppstyva. Köp hellre Simmers master till Simmersegel. Då vet du ju att allt blir optimalt! Masterna har du sen i många år så om de kostar lite mer spelar ingen roll utslaget. Simmers böjkurvor är dessutom rätt standardmässiga (=powerex) och passar till många segel. Jag kör fortfarande på en Ezzy RDM ’03, som är en exakt likadan mast som en Simmer ’03. Pallar för allt.

  • alexasu

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 16:21

    jag är sugen på lite teoretiserande.
    vad händer om man tar en gaastra 430 underdel och 400 överdel i ett simemrsegel sytt för 430?
    inte alls aktuellt för mig, men borde inte det bli mjukare i toppen då?

  • theloft

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 08:50

    Hej du!
    Kör hellre på Simmer/Powerex eller en mast som är mer “top flex” än Gaastras. Gaastra har lite annan böjkurva och topflex än Loft/Simmer/Powerex master som är mjukare i toppen. Tecnolimits och Gun brukar oxå gå bra. Har du den redan (gaastran alltså )är det ju bara att köra på och se hur det känns. Inget som går sönder ju.

    mvh
    Eddie Z

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 09:56

    @alexasu 406899 wrote:

    jag är sugen på lite teoretiserande.
    vad händer om man tar en gaastra 430 underdel och 400 överdel i ett simemrsegel sytt för 430?
    inte alls aktuellt för mig, men borde inte det bli mjukare i toppen då?

    Jag är inte helt säker på att man kan sätta ihop olika längder av Gaastras master. Men om det går så kommer mycket riktigt en 430-botten och 400-topp ge en mer “normal” böj.

  • doc

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 20:13

    Men var det inte Gaastras gamla master som var bottenmjuka? Dom nya trodde jag var constant curve? 2006 års Gaastra Manic står ju i alla fall finfint på Powerex. Det gjorde inte 04/05.

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 20:40

    Gaastra har nog kört en liten fuling. Jag har sett flera personer på deras konf fråga om de har andrat på masterna men svaret blir alltid undvikande, typ “dina nya segel kommer funka fint på dina gamla master” (eller omvänt). Mao, de svarar egentligen inte på frågan utan verkar halvljuga lite för att komma undan. Grejjen är ju att antingen har de ändrat kurvan då borde de stå för det. Eller så har de inte ändrat kurvan och då borde de stå för att deras segel kanske inte funkar så bra på andra master. Rätt ryggradslöst, egentligen. Antagligen är det säkrast att helt enkelt undvika Gaastra helt…

    Rent historiskt beroode Gaastras skumma böjkurva helt enkelt på att Barry Spanier menade att det var bättre att ha det så, dvs att de skulle gå att designa bättre segel till toppstyva master än till toppmjuka, typ. Alldeles oavsett om detta är sant eller ej så satte valet att avvika från mängden när det gäller mastböj Gaastra i en slags knipa som de nu verkar vilja komma undan från utan att ta ansvar för konsekvenserna. Faktum är att Gaastra inte heller när masterna definitivt hade en annorlunda kurva var särskilt tydliga med detta.

  • surfmeister

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 21:08

    Om man läser på Gaastra hemsida får man svar på alla era frågor! Gaastra är en av de få tillverkarna (om inte de enda) som så tydligt skriver på deras hemsida att man inte behöver använda Gaastra’s egna master (“Compatible with other masts that are equal in length and IMCS, including standard diameter masts”). Andra tillverkare rekommenderar endast sina egna men skriver inget om andra master. Vidare står det på deras hemsida att deras master är av “contant curve mast bend”-typen (“From 55% to 100% carbon all Gaastra Masts feature a unique ‘K Tech’ reinforcement area on the base and in the boom section that minimizes if not eliminates breakage. This combined with the constant curve mast bends which promotes lighting top end response, precise tension control, superior stability and effortless glide. The Gaastra Pre-preg quality carbon construction allows precise flex and reaction for supreme performance at all levels”).

    Man kan mao segla med mkt gott resultat andra master som uppfyller ovanstående ex Powerex till Gaastra segel. Jag seglar idag inte själv Gaastra men kan starkt rekommendera märket då jag seglat det tidigare och har alltid varit supernöjd. Deras vågsegel (Manic/Poison) är som sagt testvinnare och jag tycker i motsatts till Ola att man absolut bör överväga Gaastra som ett bra alternativ till ex Neil Pryde.

  • _frippe_

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 21:31

    Compatible with other masts that are equal in length and IMCS, including standard diameter masts

    Problemet är väl att de parametrarna inte räcker utan böjkurvan skiljer sig mellan olika märken och den infon anges aldrig. De tester jag sett där man mätt IMCS har också visat att tillverkarens uppgift oftast inte stämmer. Alla 400 master har inte 19 i IMCS fast dom säger det osv.

    Men det beror det väl på vad man menar med “kompatibel”, ett segel funkar väl på de flesta master, men bättre på vissa och sämre på andra.

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 21:44

    Nej, problemet är att Gaastra för ett antal år sedan (utan att direkt skylta med det) körde en egen linje när det gäller master, man kan t ex kolla i Surfs test för typ 2 år sedan för att se det. Men nu har de liksom smugit över till att vara “mainstream”. Det är bra att de nu är tydliga, men det som är dåligt är att de som jag (mer eller mindre tydligt) sett ställa frågan om mastböjsbytet på Gaastras konf har fått “undvikande” svar.

    Om nu Gaastras master är “normala” nu så betyder det att de som vill köpa nya Gaastrasegel och behålla sina gamla Gaastramaster kommer få suboptimal prestanda och det är just det som inte Gaastra verkar vilja erkänna.

    Jag är annars övertygad om att seglen är bra, och har varit det länge, men det var inte den poängen jag vill göra. Snarare var det kundrelationer och ärlighet jag var ute och for efter.

  • snaffe

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 21:48

    Är det inte så att de bytte master och mastkurva 2006. Så 2006 masterna borde fungera bra på de nya seglena medans de äldre masterna är lite annorlunda.

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 21:57

    Antagligen. Fråga på Gaastras konf så får vi se om de kan redogöra för det hela…

  • marden

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 06:05

    köpte begade 06 gaastra race segel vapor i våras o är grumme nöjd me kvaliten
    men mina gammla master north o challenger fick jag sälja o köpa nya gaastra master
    tycker nog seglen funkar bra mycket bättre me dom, sen det faktum att man lagt ner 7000 i nya master gör nog att jag tycker det funkar ännu bättre:)

  • adde

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 08:20

    Mastböjbytet kom väl inte helt oväntat när Barry slutade och Dan Keseler tog över segeldesignen. Var mkt frågor i början om hur han ställde sig till Gaastras master i relation till hans egna teorier om hur man bör bygga upp en bra rigg.

    När Dan designade Naishs segel var man väldigt tydlig med att seglen fungerade på övriga tillverkares master (möjligtvis gaastra undantaget, har dock inte provat). I princip hade alla segel utan första generationerna Boxer neutral mastkurva. Detta gäller för övrigt även med Nils R som designer. Detta kan ju också bero på att man använder powerEx kurvan som utgångpunkt i segeldesignen.

    När Barry designade åt Gaastra var han och Phil McGain också, som Ola säger, tydliga med hur gaastras master var och varför de var så.

  • doc

    Medlem
    6 september, 2007 vid 10:04

    Nu har jag kört mina Manic2006 5.7 och 5.0 på Powerex RDM, funkar hur bra som helst! 4.2an riggade jag på min gamla Fiberspar RDM 370. Var lite skeptisk först men det handlade bara om att ha tillräckligt tryck i seglet. När vinden ökade kändes det kanon. Inga mastbyten för mig alltså. Kompisen jag köpte seglen av tyckte att dom riggade aningne bättre på Powerex än på Gaastras egna master. (Han körde båda).

    Det här får mig att tänka på Neil Pryde. Dom hävdade ju för några år sedan envist att deras segel inte skulle funka på RDM. Så riggade jag mitt Zone 4.1 på RDM-mast och upptäckte att det funkade faktiskt bättre än min Pryde X5. Skrev ett inlägg på Prydekonfen angående saken och blev då officiellt avrådd från att använda RDM. Skrattretande!
    Needless to say så bytte jag till RDM.

    Lärdomen är väl att man inte vet förrän man provar, oavsett vad som officiellt sägs.

  • goose

    Medlem
    6 september, 2007 vid 12:32

    Enligt BOARDS test på Gaastra Poison 5.7 2007 fungerar seglet bäst på en mast med något mjukare top än Gaastra, typ Powerex eller Tushingham RDM. Seglet var bäst i test med dessa master och “runner-up” med sin egen 100% RDM.

    Lite data på 430 masterna (2007):

    Gaastra 75% RDM:
    IMCS: 20.1
    Bend Rating (mått på böjkurva): 8.8

    Gaastra 100% RDM:
    IMCS: 22.1
    Bend Rating (mått på böjkurva): 10.3

    Powerex 85% RDM:
    IMCS: 21.1
    Bend Rating (mått på böjkurva): 15.1

    NP X Combat:
    IMCS: 20.1
    Bend Rating (mått på böjkurva): 17.9

    Lägre värde på bend rating motsvarar än styvare övre halva. Enligt BOARDS är en siffra mellan 12-18 en mast med neutrala egenskaper, under 12 en styv topp och över 18 en mjuk topp. Man kan konstatera att Gaastra master är fortfarande något styvare i toppen (hade lägst bend rating av alla märken i testet) jämfört med andra märken. NP X9 hade ett bend rating på 20.8, ganska stor skillnad mot NP X Combat. Även här tyckte BOARDS att RDM NP X Combat var överlägset bättre än NP X9 för Combat seglet, så bra att de nästan kunde rekommendera NP Combat till sina läsare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastras RDM master

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.