Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing gamla segel?

  • gamla segel?

    Publicerad av anonym-anvandare på 20 september, 2001 vid 13:41

    skiljer det mycket på¨dagens segel och de för sådär 6 år sedan, eller är det värt att lägga lite extra pengar på ett nyare även om det gamla fortfarande är fräscht.

    s svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • k-p

    Medlem
    20 september, 2001 vid 14:08

    Beror lite på vilka storlekar. De mindre seglen (5.5 och mindre) tycker jag inte det spelar så stor roll om det är några år (4-5 år) gamla grejer, sålänge det är i bra skick. Men på de större storlekarna har det hänt en hel del, skall du tex ha en ny 7.0 (eller större) så satsa lite extra det tjänar du på.
    lycka till…

  • s

    Medlem
    20 september, 2001 vid 16:11

    Det skiljer mycket!
    Även i de mindre storlekarna skiljer det, eftersom jag bara seglar vågsegel under 6kvm så kan jag bara uttala mig för dessa.

    Den tendensen jag märkt är att seglen fått ett bredare register, bättre drag men samtidigt mycket mjukare och bättre manöverförmåga – de känns lättare att hantera. Vissa segeltillverkare säger att man löser detta genom att sy in mer buk och längre bom samtidigt som man lägger mer duk i toppen som kan twista ut – en teori som kanske fungerar.

    Om man ser på vågsegel finns det också två inriktningar som har utkristalliserat sig de senaste åren: twist och power. Det finns segel som ligger i gråzonen emellan, men det finns inget segel som klarar allt trots att det låter så i alla försäljningsbroschyrer. Det är alltid kompromisser åt något håll (men vem vet – det kanske kommer ett underverk till nästa år).

    Twist: Ett segel som är gjort för att segla medium- till överriggat. Gillar du att hålla stort för att slippa pumpa – seglet för dig. Det har en stor twist i akterliket. Det är gjort för att vara mycket lättmanövrerat, du kan släppa ut och förlora allt drag i seglet – bra vid vissa manövrar och när du rider vågor. Man förlorar lite i planing i de lägre vindregistren, men jag upplever det ändå som bättre än äldre vågsegel.
    Ex. på twist-segel: Arrows Impact, Neilpryde Zone.

    Power: Ett segel som är sytt för tidigare drag, snabbare planing i lägre vindregister. Det fungerar bäst när det seglas under- till mediumriggat. Det har ofta ett ganska spännt akterlik och lite löst i toppen (ibland inget löst). Ofta blir manöverbarheten något lidande men är för svenska förhållanden mer än tillräcklig. Sedan är det jobbigare att hålla överriggat eftersom du inte kan släppa ut och förlora draget i seglet – det har ett ständigt drag – och det kan därför gå fortare än man önskar… Dessa segel brukar ibland kallas “perfekta sverigevågsegel” och det kan jag nog hålla med om.
    Ex. på power-segel: Northsails Style/Dr.X, Arrows Arial.

    Segel som ligger mitt emellan är lite svårare att definiera men det sägs (jag har inte testat) att Gaastra Manic och Naish Hokua skall ligga där.

    I stort sett alla segel av senare modell (2000 och nyare) är bra. Det gäller bara att du hittar det segel som passar dig: twist, power eller mitt emellan.
    Sedan är det också en vanesak, man lär sig utnyttja sitt segels egenskaper och man blir ett med seglet om man seglar mycket. Då spelar det mindre roll vad man kör bara det håller ihop… Rip on!

    Kolla tester här: http://www.windsurfingmag.com

    Staffan

    Blåser det?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing gamla segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.