• Gardasjön!

    Publicerad av anonym-anvandare på 19 februari, 2001 vid 20:14

    Hallå! Håller på och planerar sommarens surf, och funderar på Gardasjön. Någon som varit där i början av juni och vet hur vinden brukar vara då? Hur är det med campingplatser? Hur många andra surfare?

    Häng löst!
    Markus

    anonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dr-tabou

    Medlem
    20 februari, 2001 vid 07:46

    Tjenare ! Var i Gardasjön för länge sedan ca 1992. Vi var där i början i mitten av juni och vinden kom klockrent kl 13.00 varje dag men det blåste inte så mycket. 6.4 hade nog varit lagom och en freestylebräda. Oerhört vackert ställe att segla på ! Vi var i Torbole i norra delen och där låg en del campingar och uthyrningsställe. En camping låg vid vattnet så man kunde rigga och bära ner grejerna direkt.

    Här är lite länkar du kan kika på, tror vi hyrde bräda här:
    http://www.tqs.it/garda/
    http://www.windsurfmb.it/
    http://www.hotel-gardenia.it/
    Vackert ställe, säker vind, bra mat&vin&kvinnor !!

    Mycket nöje !

    //Dr Tabou

  • mexi_

    Medlem
    20 februari, 2001 vid 08:30

    Jag var också där 92. 6.5 och 130 liters är nog bra. Tror att de många körde större. Obs! Det är bara i norra sjön som det blåser. Jag låg i tre dagar vid mitten på sjön utan vind!! Skönt ställe där man kunde äta frukost och lunch i lugn och ro. Visste ju att vinden kommer vid 13 och håller på i c:a 3-4 timmar. Sen kunde man ha det skönt på kvällen också, man har ju sovmorgon….En sak bara: Lämna inga prylar på stranden, de har privata stränder runt sjön. Jag låste fast mina saker vid en grind på stranden och dan efter var de borta. Han som äger stranden had snott grejjorna och låst in dem. Jag fick betala 300:- för att få tillbaka dem. Och han hade rätt enligt polisen!!! Ingen allemansrätt där inte…..Ett stort plus är att de har(hade) sjöräddning som cirkulerade ständigt. Jag bröt min bom och efter c:a 1 timme kom de och hämtade mig mitt på sjön – gratis!!!!
    //Mexi

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 februari, 2001 vid 09:26

    Vart ligger Gardasjön??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 februari, 2001 vid 09:58

    Vinden i Garda beror på vädret över alperna. Jag har varit där tre gånger med minst sagt blandade erfarenheter. En vecka med stor sol över italien -> vind varje dag. En annan vecka med regn hela tiden -> 2 halvdåliga dagar med 7,5 på morgonvinden.

    När det är högtryck över alperna sugs luft ur dalgångarna bland annat vid gardasjön. Detta skapar termikvindar runt klockan 13:00-16:30 och det blåser mest i norra delen av sjön. MEN det de flesta missar med Gaarda är att vinden går tillbaka under dygnets svalare timmar. Det gör att klockan 04:00-10:00 på morgonen blåser det åt andra hållet (frånlandigt i Torbole). Det blåser då oftast mera och det är betydligt bättre sjö. På morgonvinden ska du befinna dig någonstans i mitten av sjön. Malcesine är ett bra ställe.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.