Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GoPro-montering?

  • GoPro-montering?

    Publicerad av gifvars på 5 september, 2014 vid 08:12

    Tjena alla!

    Jag har sökt efter trådar om GoPro-montering här på surfzone men misslyckats kapitalt.
    Är ju helt säker på att sådana trådar scwischat förbi mig under senaste åren.

    Kan nån hjälpa mig hitta dem?
    För min del handlar det nog att montera GoPro’n på bommen alternativt brädan där fram men begriper inte riktigt hur det ska gå till…

    Mvh,

    -JG

    spike svarade 9 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • poppo

    Medlem
    5 september, 2014 vid 09:37

    På bommen:
    – Gopro Rollbar-mount
    – Alt. budgetlösningen modda själv en klämma från clasohlson (har jag hört)

    På brädans nos gissar jag:
    – Gopros sugkopp. Krävs dock att du polerar upp en helt slät yta på brädan för sugkoppen.
    – Alt ett självhäftande hjälmfäste. Säkerhetslina lär vara bra.

    Jag har gopro2, brukar alltid sätta ett buntband runt vattenhuset, över öppmningsmekanismen så att den inte öppnar sig vid nån smäll (har hänt). Då kan man även ta ett buntband till (el smal tamp) runt bomröret så är den säkrad på nåt sätt.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    5 september, 2014 vid 09:45

    Länk till inlägg om mina fästen, några på bommen

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?93077-Rullsand-27-5/page2
    På brädan
    -Montera plugg som du skruvar fästet i.
    -sugkopp
    -Platta som klistras fast, gopro har sån.
    Båda de två sista hade jag inte vågat mig på. En kompis använde Gopros platta som släppte, trotts väl rengjord slät yta. som tur var hade hand lina.

    Använd alltid säkerhetslina

  • challgren

    Medlem
    5 september, 2014 vid 10:25
  • hakuna

    Medlem
    5 september, 2014 vid 13:38
  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 september, 2014 vid 19:09

    Om man vill ha vy tagen bakifrån brädan så är en variant att plocka fram en trasig bom. Ta bort beslaget! Använd en bomhalva! Sätt ett Gopro-fäste på bakre delen! Ta en bågfil o såga ur två lämpligt stora hål i framänden av bomhalvan anpassade till avståndet mellan skruvarna i fenboxen. Skruva fast bomhalvan med lämpligt långa fenskruvar samtidigt med fenan. Man kan dämpa trycket/påfrestningen för ytskiktet på brädan med rörisolering (frigolit el dyl.). Lite beroende på bomhalvans längd så har man då en vy bakifrån som funkar med hyfsat stora segel. Vyn framåt hamnar således bakom bomnocken vilket gör att den blir sevärd osvsett bog.

  • henryk

    Medlem
    5 september, 2014 vid 20:04

    http://www.flymount.com
    Om man inte vill pula själv, sitter som berget, på bommen eller på masttoppen tex, lätt att flytta till olika positioner….

    Skickas från min iPad via Tapatalk

  • callep

    Medlem
    6 september, 2014 vid 07:49

    @henryk 727462 wrote:

    http://www.flymount.com
    Om man inte vill pula själv, sitter som berget, på bommen eller på masttoppen tex, lätt att flytta till olika positioner….

    Skickas från min iPad via Tapatalk

    Enda rätta, värt varenda krona!!

  • gifvars

    Medlem
    8 september, 2014 vid 07:11

    Stort tack alla hjälpsamma!

    Mvh,

    -JG

  • spike

    Medlem
    17 september, 2014 vid 18:07

    Tips på säkerhetslina är att montera en “fisketafs”. liten nätt men urstark stållina. Finns i olika länger osv.
    Haken passar perfekt runt Goprons gångjärn. Jag har sedan skruvat fast tafsen i mitt “rövspröt” och skall göra något liknade på flymountfästet. (Finns någon som tror att man kan tappa flymountfästet vid mastmontering?)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GoPro-montering?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.