Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Gran Canaria , segelstorlekar?

  • Gran Canaria , segelstorlekar?

    Publicerad av callep på 30 december, 2005 vid 18:34

    Nu är det bestämt!
    Det blir en surfresa till Bahia Feliz i februari..;)
    Så nu undrar jag, ni som har varit där, hur mycket blåser det när det väl blåser (jag har hört att det inte är speciellt vindsäkert)?
    jag har tänkt ta med mig en 110l freestyle+ 6.9 6.1 5.7 5.2 4.7.
    behövs överhuvudtaget 4.7an?
    sen får jag väl ta mig till POZO och hyra mindre prylar om det brallar där någon dag:)
    tack på förhand

    Calle

    _alexander svarade 18 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • el_duderino

    Medlem
    30 december, 2005 vid 20:33

    Bahia Feliz är ingen särskilt rolig surfing.. bara massa eländigt chop!
    Jag va där en vinter, nov-jan, och körde 4.7-5.7-6.7 (lika mycket av varje typ)
    Det blåste i snitt varannan dag eller lite oftare kanske
    Körde oxå en 110L freestyle då.

    Bara tyskar som surfar där dessutom…

    Fast gillar man tyskspeed (antar att du inte gör det när du har en freestyle bräda) så är Bahia helt ok…. Typ bara bränna runt fram och tillbaks

    Sorry om jag gjorde dig lite bummed, men jag kände att jag va tvungen att berätta den bittra sanningen om Bahia Feliz! 😉

  • donpedro

    Medlem
    30 december, 2005 vid 22:54

    Hmm nu ska vi tare lite lungt med att nervärdera bahia feliz. Visst de e inte pozo direkt men det är helt klart ett bra surf ställe. Om man tar sig till norra delen av bahia feliz (där club mistral har sitt center) kan man kryssa upp en bit för att komma till ett hyffsat break med ibland ridbara vågor. Passa dig dock det är väldigt grunt vid lågvatten och de vågsurfande localsen e inte att leka med.

    Det kan va ganska knepigt att ta sig ut efterom det är som en vik in som ligger i lä men väl ute har du stabil och bra vind. Kan vara ganska choppigt fast enligt mig så kommer man bara tillräckligt långt ut är det mer som swell/dyningar och på insidan eller inne i viken har du platt och bra vatten för diverse freestyle manövrar. Angående segelstorlekarna tycker jag det verkar som du har gjort ett rätt bra val ska du bara va där nån vecka kan de va kul att ha med sig lite större prylar som 6,9 det beror lite på hur mycket du väger men jag med mina 70 och en 73l bbräda kunde segla många dagar med 4,7 och 5,3. Vinden kommer vanligtvis nån gång efter lunch runt 1.

    Skulle det vara riktigt vindfattigt någon dag och du skulle vilja sola eller liknande kan jag verkligen tippsa om att åka till puertorico eller ariguinagin eller hur det stavas. Mycket bättre väder och inte lika mycke tyskar som i playa del ingles. Och om du hade tänkt dig att sola eller liknande vid en stran vid havet i bahia feliz kommer du bli besviken det är bara sten strand.

    Visst är det vidsäkert på grancanaria, men bahia feliz kanske inte e det mest vindsäkra stället på ön. Ang tyskarna så visst är det en hel del men efter att ha jobbat där nere ett par veckor så kan jag med facit i hand säga att det är överlägset mest skandinaver och i synnerhet svenskar som bor i bahia feliz. Jag ska dock inte utala mig allt för mycket om människorna på vattnet eftersom jag mest seglade i pozo men det vart iaf ett par dagar i bahia, och då var det ganska blandat mellan tyskar och engelsmän och en och annan svensk. Jag seglade då enbart i norra delan av bahia feliz.

    Vill du däremot träffa tyskar så ska du åka till jumbo center i Playa del Ingles där har du ett överflöd av tyskamän i läderbyxor och som gärna skulle vilja sätta tänderna i en stilig svensk man. Även strand promenaden i San agustin brukar vara ett väldigt bra ställe att träffa tyskar på.

    Mycke information blev det hoppas det var till någon nytta, men man måste ju dela med sig eftersom man har vart där ett bra tag. Bodde dock inte i bahia feliz men jobbade en del där.

    Bilden e från norradelen i viken i bahia feliz.

  • callep

    Medlem
    31 december, 2005 vid 09:38
    donpedro wrote:
    Hmm nu ska vi tare lite lungt med att nervärdera bahia feliz. Visst de e inte pozo direkt men det är helt klart ett bra surf ställe. Om man tar sig till norra delen av bahia feliz (där club mistral har sitt center) kan man kryssa upp en bit för att komma till ett hyffsat break med ibland ridbara vågor. Passa dig dock det är väldigt grunt vid lågvatten och de vågsurfande localsen e inte att leka med.

    Det kan va ganska knepigt att ta sig ut efterom det är som en vik in som ligger i lä men väl ute har du stabil och bra vind. Kan vara ganska choppigt fast enligt mig så kommer man bara tillräckligt långt ut är det mer som swell/dyningar och på insidan eller inne i viken har du platt och bra vatten för diverse freestyle manövrar. Angående segelstorlekarna tycker jag det verkar som du har gjort ett rätt bra val ska du bara va där nån vecka kan de va kul att ha med sig lite större prylar som 6,9 det beror lite på hur mycket du väger men jag med mina 70 och en 73l bbräda kunde segla många dagar med 4,7 och 5,3. Vinden kommer vanligtvis nån gång efter lunch runt 1.

    Skulle det vara riktigt vindfattigt någon dag och du skulle vilja sola eller liknande kan jag verkligen tippsa om att åka till puertorico eller ariguinagin eller hur det stavas. Mycket bättre väder och inte lika mycke tyskar som i playa del ingles. Och om du hade tänkt dig att sola eller liknande vid en stran vid havet i bahia feliz kommer du bli besviken det är bara sten strand.

    Visst är det vidsäkert på grancanaria, men bahia feliz kanske inte e det mest vindsäkra stället på ön. Ang tyskarna så visst är det en hel del men efter att ha jobbat där nere ett par veckor så kan jag med facit i hand säga att det är överlägset mest skandinaver och i synnerhet svenskar som bor i bahia feliz. Jag ska dock inte utala mig allt för mycket om människorna på vattnet eftersom jag mest seglade i pozo men det vart iaf ett par dagar i bahia, och då var det ganska blandat mellan tyskar och engelsmän och en och annan svensk. Jag seglade då enbart i norra delan av bahia feliz.

    Vill du däremot träffa tyskar så ska du åka till jumbo center i Playa del Ingles där har du ett överflöd av tyskamän i läderbyxor och som gärna skulle vilja sätta tänderna i en stilig svensk man. Även strand promenaden i San agustin brukar vara ett väldigt bra ställe att träffa tyskar på.

    Mycke information blev det hoppas det var till någon nytta, men man måste ju dela med sig eftersom man har vart där ett bra tag. Bodde dock inte i bahia feliz men jobbade en del där.

    Bilden e från norradelen i viken i bahia feliz.

    tack för infon!!

    var ligger dunkerbecks center?

  • _alexander

    Medlem
    31 december, 2005 vid 10:19
    callep wrote:
    tack för infon!!

    var ligger dunkerbecks center?
    bara några hundra meter från mistral centret i samma vik

  • callep

    Medlem
    31 december, 2005 vid 10:46
    _Alexander wrote:
    bara några hundra meter från mistral centret i samma vik
    ok.. har bokat en bungalow där nu!
  • _alexander

    Medlem
    2 januari, 2006 vid 15:14
    callep wrote:
    ok.. har bokat en bungalow där nu!
    bara snacka med britt (som sköter bungalowsen) eller hennes tyska muskelman så du får förvara dina grejer inlåsta precis vid shopen/uthyrningen som ligger precis vid bungalowsen.
    så får du bara 30 meter ner till vattnet och slipper kånka grejerna bland trappor och skit vilket inte är helt fel 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Gran Canaria , segelstorlekar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.