Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hålla höjd och få fart i medelvindar

  • Hålla höjd och få fart i medelvindar

    Publicerad av engztroms på 29 juli, 2016 vid 11:49

    Hej!
    Jag har vindsurfat sedan förra våren och börjar nu få kläm på grejerna 🙂
    Jag har dock stora problem med medelvindarna (5-7 m/s), mitt problem är att jag oftast i dessa vindar inte kan ta någon som helst höjd. Jag går så högt jag kan men endå kommer jag tillbaka dit jag startat eller max 20 meter högre på en 400 m sträcka. Jag tycker detta är väldigt konstigt och funderar på vad jag gör för fel? Det värsta är nästan att jag ser andra surfare som susar över vattnet samtidigt som jag står och stampar. Eftersom jag inte får någon bra vind kan jag inte heller plana när jag borde kunna, detta gör det hela mycket långtråkigt och segt. I lite starkare vindar (10 m/s) brukar det gå betydligt bättre, då kan jag hålla höjd och få en stabil fart. Detta gäller även i lite svagare vindar!

    Är det någon vänlig själ där ute som vill dela med sig om lite tips? Detta skulle betyda oerhört mycket:)
    Jag förstår att det är svårt att ge tips utan en klar bild men men alla tips är välkommna!
    Jag använder mig av en 107l freeridebräda och ett 6.0 m2 segel.

    Tack på förhand!
    Axel

    engztroms svarade 7 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • pedersen

    Medlem
    29 juli, 2016 vid 13:22

    Om du inte är väldigt lätt så skulle jag säga att det är svårt att få igång planing på 107l med 6,0 på vindar under 8-9 m/s

  • engztroms

    Medlem
    29 juli, 2016 vid 13:50

    Jag är dock ganska lätt, väger 65 kg men det är inte detta som är mest provocerande 🙂

  • faster

    Medlem
    29 juli, 2016 vid 16:48

    Håller med Pedersen, i dessa förhållande behöver du en 7.8

  • hakuna

    Medlem
    29 juli, 2016 vid 19:31

    Medelvind 5-7 m/s, that’s a first.

    Men, större fena, bak med riggen och häng framåt.

    //Beafort 7 är väl medelvind?

  • engztroms

    Medlem
    29 juli, 2016 vid 22:46

    Okej, tack för tipsen! Det största problemet är ju dock hur högt jag kan gå och inte farten, hur är det med fötter och armar? Kan jag stå helt fel eller ha främre armen för långt/kort utsträckt? Vad tror ni? Tycker iallafall det är konstigt att höjden påverkas så mycket av vindstyrkan!

  • hakuna

    Medlem
    30 juli, 2016 vid 07:37

    Fenan är en vinge. Fart ger lyftkraft, psss en flygplansvinge.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 juli, 2016 vid 17:00

    107 l med 6.0 i 5-7 m/s måste innebära att Du vill höjda utan att plana. Prova att flytta fram sele-tamparna något på bommen. Om Du har reglerbara kan Du också öka längden något. Segla med något utsläppt och rätt slakt skotat segel. Skota inte hem utan håll ut seglet ifrån Dig. Försök få ned trycket vid mastfoten, dvs mot främre delen av brädan. Vissa brädor höjdar bättre om man kantar dem mot lovart i icke planing, så det kan Du ju också testa. I slutet på byarna går det oftast att pressa höjd rejält, så där kan Du säkert vinna några meter.

  • robin

    Medlem
    1 augusti, 2016 vid 05:12

    Ta höjd utan planing: ha bakfoten på centerlinjen och framfoten mer åt sidan så att du kan trycka ned kanten på brädan med främre foten

    Med planing: luta dig framåt, seglet lite bakåt, häng i linorna för att görs dig lätt, tryck i sidled på bakfoten så mycket du vågar utan att fenan släpper. Guy Cribb har skrivit bra om detta, googla.

    Det ÄR svårt att ta höjd när man är underriggad.

  • stefan_gbg

    Medlem
    1 augusti, 2016 vid 08:15

    Om du vill segla och ha roligt i 5-7 m/s ta ett mindre segel (4.7) och börja träna på manövrar. Då kommer du naturligt få en bättre känsla för seglet och på så sätt få koll på höjdandet.
    Att plana i dom vindarna kräver väldigt bra teknik eller STORA prylar.

  • Aquario

    Medlem
    2 augusti, 2016 vid 09:25

    Det är just lättvindsmanövrer man borde ägna sig åt istället för att jaga planing i obefintliga vindstyrkor.

  • engztroms

    Medlem
    2 augusti, 2016 vid 20:52

    Tack så hemskt mycket för era svar, det är nog exakt vad jag behöver! Får testa tipsen till helgen och återkomma:)
    Återigen tusen tack!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hålla höjd och få fart i medelvindar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.