• hållbarhet

    Publicerad av 360 på 24 februari, 2001 vid 08:34

    är det stor skillnad i hållbarhet (mot stötar och slag) mellan nya fetingar i SuperMegaRäjs kategorin och mera vardagliga brädor som technon. Knäcker ett kastfall med masten fören på brädan till exempel?…och om man kör på en sten är det fenan eller brädan som sticker..
    Vore kul med svar!

    john svarade 23 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • l-a-surf

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 08:47

    Hej har haft en del kunder som slåt sönder nosen på techno men jag tror
    techno håller bättre. än en race bräda jag har sett många söndriga racebrädor
    köp en deviator av mig 150 sålda förra året 399 kr grejen som skyddar nosen
    den trycker undan masten så att den går åt sidan istället för att krossa nosen

    särskilt bra till dom nya fetton.
    landskronasurf@hotmail.com

  • smurf

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 08:50

    De är en stor skillnad men samtidigt seglar man ju därefter så det brukar
    inte vara några problem. Du köper ju inte racemodellen för att hoppa och
    trixa utan för accelarationen, farten och den tidigare planingen. Stora
    skillnaden är nog att de är mycket känsligare för stötar och slag, en
    boardbag är nästan ett måste om man vill att den ska hålla sig i fint
    skick. Angående risken att nosen går av vid kastfall tror jag är ungefär
    likvärdiga för de olika varianterna men du får en mycket mer elak bula
    på racebrädan.

  • christian

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 10:07

    Hej
    Nu blir säkert någon ledsen men det kan inte hjälpas!

    2000-modellen av BIC Techno och Tiga Free är helt undermånliga vad gäller hållbarhet. En uselt mjuk skumkärna täckt av ett tunt enkellaminat och ett ASA-skal.
    Det blir inga sprickor eller dings utan ganska komplicerade skador, djupa och fula.
    Lagade 7 st under bara några veckor i somras!

    Har du redan en sådan, köp epoxi, du kommer att behöva det!

    MVH

    /Christian

  • 360

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 11:07

    vad ska man köpa för feting då (+125 liter) om man vill att den ska tåla lite missar

  • christian

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 13:15

    Hej

    Mistral Vision 130, Fanatic Bee 144 och AHD Diamond Free 70 är alla konstruktionsmässigt flera gånger bättre än BIC/TIGA. Seglingsegenskaper kan jag inte uttala mig om då jag bara testat Vision 130, vilken jag tyckte var mycket bra för sin storlek.

    Du skall ha klart för dig att allt går sönder om det blir en riktigt bra träff av bom/mast, kvalitén avgör då bara hur stora hålen blir. En hyfsad lagning kostar från ca 200 och uppåt. 2 lagningar är en deviator.
    Mitt råd är att du köper en sådan, bomskydd samt mastskydd. Vill du sedan vara riktigt på den säkra sidan kan du limma eller tejpa på två lager liggunderlag på de främsta 30 cm av brädan, inte snyggt men det funkar!

    Hoppas du fått de svar du ville, hör av dig annars!

    MVH

    /Christian

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 13:35

    En Starboard Carve 155 (275*74) kan rekommenderas. Jag har en Techno men tycker den börjar bli lite seg. Här i göteborg så kör dom som tokstollar med deras Starboard Formula 155:or utan att de pajar, t.e.x när man startar i Fiskebäck så är det väldigt halt och många av formula killarna brukar falla pladask med jämna mellanrum utan att deras formula brädor pajar, kanske lite lack försvinner men inga allvarliga skador.
    Så att en Carve 155 D-ram borde vara optimal för dig om du vill ha en kort och fet bräda.
    MVH Thomas

  • lagvast

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 13:42

    Hitta känslan undvik kastfall!

  • john

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 14:13

    Om du köper Mistral Vision 130 så se till att du får en bräda med mastfotskenan med främste position ca. 136-138 cm från aktern.Mastfotskenan flyttades fram 5 cm under förre året.Det är en mycket bra bräda som känns liten och lättkontrolerad även vid medels hård vind.
    mvh, JJ

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 16:59

    varför är det så viktigt. skenan kan ju inte ha vart förlångt bak för alla segelstorlekar?

  • john

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 19:04

    Innan jag själv köpte Mistral Vision 130 skickade jag det här mailet till Mistralgruppen, Läs svaret under från Mistral.

    Hi John,

    Thanks for your mail. We are totally aware of the masttrack problem that ´s why we have reacted immediately and moved the track a bit in front. Please check the new boards at your local dealer and you´ll see that the masttrack position has changed.

    Best regards

    Mistral


    Ursprüngliche Nachricht


    Von: jahr.sigfrid@telia.com [mailto:jahr.sigfrid@telia.com]
    Gesendet am: Mittwoch, 23. Februar 2000 18:33
    An: alex.hasch@mistral.com
    Betreff: Mistral Sports Group Contact RESPONSE

    On Wed Feb 23 12:33:10 2000,
    The following information was submitted:
    Host: t2o58p58.telia.com
    name = John Jahr
    submit_by = jahr.sigfrid@telia.com
    country = Sweden
    windsurfing =
    windglider =
    critic = I shall buy Mistral vision 130. But I have read a lot of critics in the tests about the masttrack position.I hope that mistral will move the track a bit forward. If not, may be I will buy another board. Can you please comment something about the problem with the masttrackposition? Thank You.


    Ursprüngliche Nachricht


    Von: jahr.sigfrid@telia.com [mailto:jahr.sigfrid@telia.com]
    Gesendet am: Montag, 28. Februar 2000 14:40
    An: alex.hasch@mistral.com
    Betreff: Mistral Sports Group Contact RESPONSE

    On Mon Feb 28 08:39:40 2000,
    The following information was submitted:
    Host: t1o958p34.telia.com
    name = John Jahr
    street = Orionvegen 4
    city = Bjerred
    zip = 23735
    submit_by = jahr.sigfrid@telia.com
    country = Sweden
    windsurfing =
    windglider =
    critic = Hello. I´m sailing in shoppy water. I want to buy a Mistral vision 130.But it´s one important question.I think that the board can have the possility to “tailwalk” or ride on the fin with the backward masttrackposition: Are You going to move the masttrack position forward or prolongate the track. I look forward to Your answer. I Have Mailed before with the same question, but i have had problems to receive e-mails. I´m sorry If You have answered me before.My computer is no functioning perfect.(I have had Many Mistral boards before.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.