Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängseletamp, längd. Pros and cons?

  • Hängseletamp, längd. Pros and cons?

    Publicerad av malibu på 25 maj, 2015 vid 16:11

    Hur ser det ut när det gäller hängseletamp? Är det tycke och smak eller finns det någon gyllene väg? Jag hade tidigare en som kunde ställa in längd och jag fastnade på 26 (maxläget), men tyckte det var för kort så kör på 28. Tycker att det känns riktigt skönt att ha riggen en bit bort och jag kan hänga riktigt lågt. Eller, så upplever jag det åtminstone 🙂

    Men som relativ noob är det ju inte säkert att jag har helt rätt. Det finns sannolikt faktorer som spelar in som jag inte ens tänker på. Om inte annat finns det säkert en massa tankar kring det här. Eller?

    richardfb svarade 8 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • erree

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 19:06

    [video=vimeo;96832840]https://vimeo.com/96832840[/video]
    Lyssna på ALLT den mannen säger så kommer du långt 😉

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 20:16

    Om man vill ha tampar som inte bara uppges vara reglerbara utan som VERKLIGEN ÄR REGLERBARA UNDER FÄRD så kan varmt rekommenderas dessa:

    http://www.surfspot.se/chinook-race-hangselelinor.html

    Om man kan reglera längden under färd så återstår bara placeringen, vilket är enkelt om man inte fäster dem för hårt.

  • malibu

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 21:31

    Grym liten video. Då har jag valt rätt! 🙂

  • stefan_gbg

    Medlem
    26 maj, 2015 vid 06:25

    Nja, inte på allt han säger men ialla fall det som rör vindsurfing :smile:.
    Ta en clinic med denna man så får man många bra tips på allt från vad man skall äta till frukost till allt som rör vindsurfing.

  • emmhmms

    Medlem
    26 maj, 2015 vid 15:02

    @malibu 733197 wrote:

    Grym liten video. Då har jag valt rätt! 🙂

    Ifall du inte känner igen han har du en DVD att se där han täcker in allt från första gången du står på brädan och slutar när du börjar hoppa. Inkluderar förutom teknik även förklaring på utrustning och hur den trimmas.

    http://www.surfspot.se/dvd-beginner-to-winner-english.html

  • malibu

    Medlem
    26 maj, 2015 vid 16:56

    Jo, jag har kikat på (delar av) den. Men allt som kommer in stannar inte kvar om man säger så 🙂

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    26 maj, 2015 vid 21:27

    @Herr Pelegrin 733194 wrote:

    Om man vill ha tampar som inte bara uppges vara reglerbara utan som VERKLIGEN ÄR REGLERBARA UNDER FÄRD så kan varmt rekommenderas dessa:

    http://www.surfspot.se/chinook-race-hangselelinor.html

    Om man kan reglera längden under färd så återstår bara placeringen, vilket är enkelt om man inte fäster dem för hårt.

    Har problem med mina tampar, att de aldrig tycks luta utåt från bommen mer än någon vända. Det gör det svårt med ikrokningen. Spelar ingen roll att jag fäster dem hårt i bommen, de är för veka/böjbara helt enkelt…..ingen som har liknande problem…vad ska man köpa?

  • dr-masse

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 06:49

    Fasta DaKine är styvare. Det var ett skäl till att jag bytte till de. Finns flera kopior som beter sig ungefär likadant, som Gaastra. Tror även NPs nya linor är rätt styva.

    Är ju lite av en smaksak. Vissa vill ha linor med sving, andra inte. Jag tillhör gruppen “inte”. Justerbara linor har, enligt min erfarenhet som dock är lite förlådrad nu då jag inte haft justerbara själv på en hög med år, en tendens till att gunga mer.

  • stefan_gbg

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 08:15

    Prova långa linor som Jem säger, det har förbättrat min kontroll samt teknik mycket.
    Efter att jag seglade med John Skye som är ungefär lika stor som jag, han har 36 linor, förstod jag att det behövs långa tampar.

  • staffomania

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 08:30

    Tycker mina armar inte riktigt räcker till när jag kör långa linor och midjesele. Kanske för att midjeselen alltid hamnar i brösthöjd. Med sittsele går det bättre med långa linor.

  • hakuna

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 08:34

    Jag har 24″-linor och då har jag ändå väldigt långa armar.
    Är 192 cm, med långa ben. Kör med sittsele.
    Det funkar för mig, sedan 23 säsonger.

    Jag gillar att tamparna svingar lite, så att de garanterat hoppar ur kroken när man krokar ur. Vill inte fastna i fel läge…

    Niclas

  • dr-masse

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 09:40

    Längden på linor beror ju en hel del på vad man seglar på för pryttlar.

    För min del har få saker förbättrat kontroll och segling mer än att gå från typ 26 till 32 (nu) linor. Då endast vågsegel från 3.7 till 5.7, även på plattvatten. Midjesele.

    När det blåser på är långa linor helt grymt, tycker jag.

  • hakuna

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 09:58

    Jag tycker jag får för dålig kontroll med längre tampar.
    Man har ju olika åkstil, läste en jämförelse får massa år sedan om hur olika riggade Bringdal och Dunkens grejer var. Bringdal körde på gränsen, medans Dunkerbäcks grejor kan vem som helst köra för de var så bra i balans.

  • john1

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 10:11

    Hur långa tampar man använder beror förstås också på hög eller låg bomhöjd. Vidare beror det också på brädans bredd. Jag seglar med låg bom, även med vågprylar (26 tampar), kan då inte ha så långa tampar. Jag tycker brädan seglar snyggare med låg bom vilket ger bättre kontroll, men det blir något svårare att komma i gång.
    Dunkerbeck seglar med stort avstånd mellan tamp-festen vilket också ger bättre kontroll vid höga hastigheter/vågor. Jag fattar inte varför avståndet har blivit så kort hos dom flesta surfare sista tiden. Kan förstå det vid freestyle (mkt. snabba förändringar), men inte vid freeride/Slalom etc.
    JJ

  • richardfb

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 08:56

    Jag har provat många olika längder, den perfekta längden enligt mig är när armarna är nästan raka, se bild.
    Har jag för korta tampar så dör mina klena armar efter typ 20 min, för långa, så krokar jag ur oavsiktligt hela tiden…
    Den perfekta längden för mig är 30″, jag är 187 och kör freestylegrejer med hög bom.
    Vet inte vad som är rätt och fel men det här är det som funkar för mig:grin:

    bild-pres-4.jpg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängseletamp, längd. Pros and cons?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.