Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har jag fel bräda?

  • Har jag fel bräda?

    Publicerad av bill på 20 maj, 2007 vid 11:45

    Var ute igår och var ganska överriggad med 4,2.
    Det jag hade störst problem med var dock att jag var tvungen att hålla igen brädan hela tiden annars drog det iväg tills jag stuttsade ur stopparna…
    Började då fundera på om jag inte har en för stor/snabb bräda med tanke på att förhållandena i Luleå är att jämföras med en puckelpist.
    Väger 74kg och har en Fanatic FreeWave 88, Gaastra Manic 4,2 5,0 5,7.
    Brädan funkar utmärkt med 5,7 och ganska ok med 5,0 men även om jag är lagom riggad med 4,2 så blir brädan utan tvekan för stor/snabb (småstor redan med bra drag i 5,0).
    Har i och för sig bara orginalfenan nu och skulle kanske tjäna en del på en mindre vågfena?
    Det är väl inte sådär jättevanlig att det blåser 4,2 här i norrland så jag borde väl ha en bräda som är optimerad för 5,7 som jag använder oftast (60% 5,7 30% 5,0 10% 4,2).
    Samtidigt är det ganska trist att inte kunna köra ordentligt när det väl blåser.
    Ska kanske inte skylla alla mina problem på “fel” bräda, skills kan ha något att göra med det hela :smirk:
    Det jag funderar lite löst på är hur mycket marginella 5,7 förhållanden skulle bli förstörda om jag köpte en mindre fsw eller en mer vågbetonad bräda.
    Hur mycket tidigare (i m/s) planar egentligen min 88liters “fast tail”, någon som har jämfört?
    Det enkla svaret är givetvis att kompletera med en liten vågis för 4,2 segling men jag vet att en av brädorna kommer med stor sannolikhet bli kvar hemma för att jag är lat.
    Igår började jag med 5,7 tills vinden ökade markant och 4,2 borde ha varit 3,7.
    När jag åkte hemmifrån var jag tveksam till att det blåste tillräckligt för 5,7…
    Hade garanterat inte tagit med den lilla brädan igår (om jag nu hade en).

    Hittade den här tråden och framförallt Ola H:s post #11 som gav mig lite vatten på mitt kuvert :tongue:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48438

    Jag kan tänka mig att avstå lite toppfart för att vinna lite mer kontroll, lite mer sväng vore inte heller fel.
    Tips på brädor som kan passa mig eller ska jag bara inse att jag är en sopa?

    emilvikingstrand svarade 16 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • lars_k

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 13:17

    En FW88 är helt klart lite stor med 4.2 för dej på 74 kg. Den blir stor och studsig i de vindarna. En mindre fena kan dock göra stor skillnad. Vet ej vad du körde för fena men en mindre vågfena på 20-21 cm kan göra stor skillnad för bättre kontroll och känsla med 4.2. En bra uppsättning fenor är alltid bra att ha, även om du skaffar en ren vågis senare. Tror dock du borde testa mindre fena innan du lägger en massa pengar på ännu en bräda.

  • ola-h

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 19:20

    Som du själv säger: en kompletterande vågis på runt 70 liter är det enklast svaret, men du har ju själv en del bra argument på varför det inte är det bästa svaret för dig, trots allt (och man träffar förvånansvärt ofta folk som seglar på fel prylar för att de lämnat de för dagen rätta prylarna hemma i garaget).

    Om du bestämt dig för en ettbrädaslösning så är det mest naturliga antagligen att kika på en mindre FSW, typ den minsta Fanatic Freewaves (78?). Även om även den brädan är lite i största laget för överriggad 4.2 så kommer den vara betydligt enklare att hantera än din 88:a. I andra ändan kommer du nog inte förlora så mycket i tidig planing med 5.7. Det blir lite sjunkigare och mer teknikkrävande för att komma igång tidigt, men med lite övning så bör det alltså funka utmärkt.

    Det enda andra alternativet är en snabb trad-vågis i 80-litersklassen (Fanativ Newwave, Starboard Pure Acid etc), men jag tror i praktiken att en FSW på strax under 80 liter trots allt är en bättre kompromiss om man inte kör så mycket riktiga vågor.

    Jag har själv beställt en Kombat 79, för övrigt (väger 68) och tror den kommer att bli en superkul bräda för blandad segling.

    edit: hade tappat ett nyckelord.

  • bill

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 21:08
    Lars_K;384319 wrote:
    Vet ej vad du körde för fena men en mindre vågfena på 20-21 cm kan göra stor skillnad för bättre kontroll och känsla med 4.2.

    Orginalfenan är en “freewave” fena på 25cm.
    Har funderat på typ MFC wave ftp eller drake, räcker 20cm med tanke på att jag måste kunna höjda lite också?

  • bill

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 21:16
    Ola H.;384370 wrote:
    I andra ändan kommer du nog inte så mycket i tidig planing med 5.7. Det blir lite sjunkigare och mer teknikkrävande för att komma igång tidigt, men med lite övning så bör det alltså funka utmärkt.

    Vet inte om jag förstod riktigt vad du skrev där :blush:
    Att det blir senare planing är jag med på, men har du någon uppfattning om hur stor skillnaden blir när jag har anpassat min teknik?

    Ola H.;384370 wrote:
    Det enda andra alternativet är en snabb trad-vågis i 80-litersklassen (Fanativ Newwave, Starboard Pure Acid etc), men jag tror i praktiken att en FSW på strax under 80 liter trots allt är en bättre kompromiss om man inte kör så mycket riktiga vågor.

    Kom ju på det här igår med att brädan nog är lite stor, idag har jag suttit och kollat efter nya brädor :smirk:.
    Jag är en återfalls surfare så min erfarenhetsbank på nya brädor är väldigt liten.
    Hittade dock väldigt mycket goda omdömmen om RRD WaveCult-06.
    Om man skulle gå i den riktningen, ska jag ta 76 eller 84.
    Båda är ju i 80 liters spannet…

    Ola H.;384370 wrote:
    Jag har själv beställt en Kombat 79, för övrigt väger 68) och tror den kommer att bli en superkul bräda för blandad segling.
  • lars_k

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 05:40

    Lite lurigt med fenor. Inte bara längden utan också flexen och arean avgör. Jag har en Drake Natural G10 på 25 cm, men den känns mer som en normal 22 cm fena.
    Ska du ha en sån med 4.2 gäller nog en 22-23cm. Jävligt skön fena f.ö.
    För mera standardmässigt flexiga vågfenor, typ Select, MFC, Prolimit gäller nog 20-21 cm längd för 4.2.

  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 06:46

    @Bill 384393 wrote:

    Vet inte om jag förstod riktigt vad du skrev där :blush:
    Att det blir senare planing är jag med på, men har du någon uppfattning om hur stor skillnaden blir när jag har anpassat min teknik?

    Oj, tappade några ord. Jag menar att du inte kommer förlora så mycket i tidig planing med den mindre brädan relativt vad du har nu.

    @Bill 384393 wrote:

    Kom ju på det här igår med att brädan nog är lite stor, idag har jag suttit och kollat efter nya brädor :smirk:.
    Jag är en återfalls surfare så min erfarenhetsbank på nya brädor är väldigt liten.
    Hittade dock väldigt mycket goda omdömmen om RRD WaveCult-06.
    Om man skulle gå i den riktningen, ska jag ta 76 eller 84.
    Båda är ju i 80 liters spannet…

    Svårt att säga för mig eftersom jag inte kört just de brädorna. Det är små detaljer i shapen som avgör. Om du inte kör så mycket vågor skulle jag nog också kolla lite mer på RRD FSW hellre än Wave cult. Men som sagt, någon med bättre koll på RRD kanske kan hjälpa till här. Jag har för mig att SURF testade 77:an (2007) och att den enligt deras mätningar låg på hela 86 liter. OM något liknande gäller 76:an så är det nog den storleken som bli bäst.

    @Bill 384393 wrote:

    Har funderat på typ MFC wave ftp eller drake, räcker 20cm med tanke på att jag måste kunna höjda lite också?

    Lars K har helt rätt. När det gäller Drake Natural så är 20 för litet. Jag skulle precis som Lars rekomendera 22-23. 23:an kommer “ansluta” bättre till den fenan du har och den är förtfarande OK med 4.0, för B&J och liknande.

  • surfmeister

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 16:55

    Lite lurigt det där med volym; man ska nog inte stirra blint på volym utan titta lite på andra parametrar som rocker, bredd etc. Själv väger jag 85kg och kör med Evo74 med främst 4.2-5.3 (har dock även seglat 5.7) och det kanske låter väldigt lite för min vikt men det fungerar kanon. Har inga problem med kontroll med 4.2 (oftast en själv som sätter gränsen….). Har i år ändrat mina segel lite (5.7/5.0/4.5/4.0) som jag är övertygad kommer fungera fint med Evo’n.

    Gällande fenor kan jag bara instämma med Ola H och Lars K, Drake Natural är otroligt fina fenor. Som Lars K nämner är fenorna rätt flexibla vilket medför att de känns mindre och därmed kan du gå upp några cm i storlek. Har själv 24&22cm, seglar 24cm med 5.0-5.7 samt 22 cm med 4.0-4.5. Funderar att köpa 23cm för de dagar då det är rätt mkt onshore och 4.5m2 då 22cm kan kännas ngt liten och 24 ngt stor.

    Ola, har du testat cross-over fenorna från Drake? Har de bra driv i svängen? Söker efter en bra vågfena för min Fanatic FW98 och är väldigt nöjd med Drake Natural-fenorna. Kanske ska man köpa en större Natural, typ 26cm?

  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 17:25

    Om du skall ha den som vågfena så tycker jag att du skall köpa Natural 26:an. De är minst lika bra i dessa stora storlekar och blir automatiskt lite “freerajdigare” eftersom det liksom är den övre raka delen som “växer” när Natural-fenorna blir större.

    Jag har ett gäng Crossover och de är OK, men mer som för backsideridning, för B&J, freestyle, freeride etc (beroende på storlek). Det som är skönt med Crossoverfenan är att de helt enkelt gör det de gör väldigt bra, dvs de ger sällan spinout och är allmänt lättkörda. De ger rätt bra driv för sin storlek.

  • dr-masse

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 07:17

    FW98 fungerar mycket bra med mindre vågfenor än man kan tro. Jag har regelbundet kört den med MFC FPT 22 och 5.7, smärtfritt. Även med orginalfenan till min NW80, 24 lång G10 sak som jag tror är som en lite hårdare Drake Natural (väldigt lik outline, i alla fall), så funkar det helfint.

    Det jag försöker säga är att innan du handlar en ny fena till FW98an, testa den Drake Natural 24 du redan har. Borde funka helfint till 5.7. Jag skulle inte köpa en större vågfena än 23-24 till FW98. Behöver du större någon dag, kör med orginalfenan. Underskattad för vågor är den.

    Jädrigt najs setup med riggar och brädor du har nu, måste jag säga!

    Hörs!

  • ola-h

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 08:02

    Dr Masse har en poäng där. Iofs tror jag Fanatics originalfena är så pass mycket hårdare att den upplevs som lite större än motsvarande Drake (fenorna har mycket riktigt vissa likheter, men det är inte olika varianter av samma shape). Men det som är intressant i resonemanget är att en bräda som FW98 klarar sig med betydligt mindre fenor i marginella förhållanden än vad en EVO gör. Jag kör t ex minst en cm mindre fena på min Kombat än på min EVO i samma förhållanden. Så, det kan rent av vara så att du tycker 24 Drake är OK med 5.7:an.

    Rent generellt så väljer jag storlek på mina Drakefenor väldigt mycket efter förhållandena och bara lite efter segelstorleken. Man kan säga att ju snabbare förhållanden det är, desto mindre fena. Så, byig cross-onshore 4.5 och sega vågor kan betyda 24-fena medan, solid 5.3 och en snabb våg kan betyda 22-fenan.

    Men 26:an Drake är nog trots allt inte fel att ha i bagaget. 26 låter maxat, men så länge det inte är superfart på vågen så tycker jag inte man känner av fenan negativt. Förutom att 26:an kan komplettera originalfenan på 98:an så kan den också göra ett bra jobb i EVO 74:an i vissa specialla förhållanden som när man vill ha bra tryck och hålla höjd på vägen ut men när ridningen på vägen in ändå är rätt seg.

  • dr-masse

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 08:24

    Japp, jag tror nog att Fanatics orginalfena upplevs som större, den är ju hårdare. Framförallt toppen på Drake fenorna är ju nästan galet mjuk, men läckra fenor är det! Ändå tror jag att 24 Drake kan sitta fin-fint med 5.7 i FW98.

    Det där med att välja fenor efter förhållanden snarare än segelstorlek är ett tänkande som jag tänker ta till mig. Har börjat så smått med det, mycket intressant spår.

    Det är klart att en Drake 26a inte är fel, fler fina fenor i feta fensamlingen förgyller förrådet för framgångsrikt fenval, men att börja med 24 tänkte jag kunde spara min mångårige vän en lite slant. Inledningsvis, I might add… 🙂

  • surfmeister

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 14:50

    Har tidigare testat 24cm fenan till FW98 och den fungerar riktigt fint då det är bra tryck i 5.7 och hyfsad vinkel mot vågorna (skulle kunna tro att en Drake Natural 24 motsvarar en MFC FTP 22cm i tryck och driv). Har även kört min 22cm Natural och pungtryck med 5.3 vilket fungerat överaskande bra. Dock, då det är lite mer marginella förhållanden (“normal” 5.7) och rak onshore känner jag inte får bra tryck i fenan och kan var lite segt att ta sig genom vågorna (mina 86kg börjar märkas…). Dessutom behöver min bedrövliga teknik lite mer driv i fenan för att bibehålla farten bättre i frontside då det är taskig vinkel.

    Har testat en 24 Drake M&M som fungerar bättre (betydligt styvare och mer driv) men använder framförallt den rätt styva standardfenan (27cm) som fungerar riktigt bra (framförallt väldigt fint driv, standardfenan är mer av en vågfena än en freeride fena). Dock saknar jag den fina känslan i G10 fenan och känner att steget mellan standardfenan och 24cm Natural är för stort och vill ha ngt att täcka det gapet. Är också inne lite på det som Ola skriver att förhållanden styr mkt av fenvalet. För mig är det bl a hur mkt “onshore” det är som avgör fenval (mkt onshore=stor fena, x-on=mellanstor fena, side shore=liten fena). Detta gäller speciellt på min Evo som är mer beroende av fenval än min FW. En 26cm Drake Natural känns därmed rätt så passande då jag skulle tro att den motsvarar en “normal” 24cm fena i driv och höjdtagning och täcka upp gapet rätt bra mellan min 24cm Drake Natural och min 27cm standardfena.

    Masse, jag har svårt att tro att du vill bespara mig mina slantar, brorsan tyckte att du var en ivrig påhejare av nya och dyra (i och för sig najsa) leksaker…….

    PS. När kommer du till Bäst Coast på besök? /DS

  • dr-masse

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 16:04

    Näe, inte skulle jag heja på surfkompisar att handla grejor. O, nej.

    Den där Drake 26an verkar vara en fullständigt nödvändigt investering, förresten…

    Bäst Coast ser lurigt ut att få till före midsommar. Hör av mig när det blir av, såklart!

  • surfmeister

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 11:08

    Tyckte väl att jag behövde fenan……….Ola, är det ngn skillnad mellan Drake Natural fenan ano 2006 och 2007? Verkar vara en visuell skillnad men är det det enda?

  • ola-h

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 11:45

    Mellan 2006 och 2007 är det ingen skillnad i “shape” utan enda skillnaden är den nya lite mörkare ytfinishen. Däremot har det varit små, små variationer mellan olika produktionsomgångar. Inget som direkt märks. Till 2008 kommer fenorna bli, aningens, aningen styvare. De 08:or jag har är handplockade för att vara så mjuka som möjligt, och de ligger så vitt jag kan bedömma väldigt nära de tidigare versionerna (jag köpte dock upp fabrikens kvarvarande lager av 2006:or och 2007:or ifall de styvare inte kommer vara lika sköna, så jag har några reserver av varje storlek av de gamla (vill dock ej sälja…)).

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har jag fel bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.