Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp köpa freeride eller formula.

  • Hjälp köpa freeride eller formula.

    Publicerad av ohlunds på 1 augusti, 2011 vid 11:30

    Hej,

    Tänkte ta upp surfandet och vill börja med lämplig begagnad utrustning.
    Har tittat på freeride utan centerbord på ca 150 l eller en formula bräda med lämplig rigg. Har seglat en hel del men det är ett tag sedan och vågen visar på närmare närmare 90 kilo :confused2: så jag behöver lite volym.
    Bräda:
    Vad är lämpligast i lätta till medelvindar – freeride eller formula?
    Kan tänka mig köpa en mindre bräda för dagarna då det blåser mer …
    Rigg:
    Tror på två segel för att klara lite olika vindar. Storlek?
    Till formula – räcker det med en storlek? Verkar vara ofantligt stora segel. Man pratar om trimmning av formulasegel – är det svårt att få till rätt trimm?
    Övrigt:
    Hängsele, flytväst och våtdräkt med handskar, skor och huva kan vara intressant så man kan sega just innan isen lägger …:wink:

    Svårt att få tag på begagnat i norra sverige (eller någon som kan skicka grejorna via frakt). (Eftersom det säljs mest begagnat på västkusten så har jag släkt och vänner som kan komma och titta/köpa. Gäller även Sthlm.)

    PS.
    Finns det några vindsurfare i Luleå, Piteå, Skellefteå?

    swe-496 svarade 12 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 augusti, 2011 vid 13:48

    Om Du inte avser köpa efter plånbok utan kan lägga en slant för mycket tid på vattnet i planing så kan jag varmt rekommendera en JP Superlightwind – kolla på nätet och på tråden “Planande lättvindsbrädor”.

    JP SLW är på 154 liter och 90 bred. Med 90 pannor tror jag Du bör plana med 8.5-9 kvm runt 6 m/s. Med 7.5 vid drygt 7 m/s.

    En stor fördel med JP SLW jämfört med Formula är dels att Du slipper jättesegel (= jobbigt och dyrt) samt att Du även kan använda brädan med mindre segel runt 5 – 6 kvm då det brallar lite mer. Brädan är mycket lättseglad och går som på räls på alla bogar. Dessutom tar den bra höjd i planingsläge. Jag väger lite mindre än Dig. Med 6.5 kvm i 7 m/s så håller brädan minst 16-17 knop när man pressar rejält med höjd. På halvvind/slör är Du i den vindstyrkan en bit över 20 knop med lite teknik. Brädan är stadig – Du slipper vattenstarta och vingla. Den går bra i choppigt vatten så Du behöver aldrig vara rädd för att nosen ska dyka eller att brädan ska bli “fladdrig”.

    Om Du ser Dig runt efter något annat så tycker jag Du ska leta efter en freeridebräda på minst 140 literoch som är rejält bred för tidig planing.

    Rigg mm kan Du köpa begagnat – det finns mycket att välja på. För SLW:n kan det vara läge att börja med ett segel runt 7.5 och sedan komplettera nedåt med 6.5 och 5.5. Uppåt kan Du söka efter 9 eller dryga 9.

    Att plana när andra inte planar kan vara värt lite extra!

    LYCKA TILL!

  • maglu

    Medlem
    1 augusti, 2011 vid 20:47

    Folk från Luleå osv rör sig här ibland. T.ex http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=82340&highlight=classic

    Har börjat köra lite Formula som lättvindsalternativ denna sommar. Riktigt kul. Men jag skulle säga att det krävs en del, och kanske inte är det bästa alternativet om du inte kört så mycket och det är ett tag sedan.
    Aningen bägligt, stort och lite ömtåligare. Men för mig är det perfekt lättvindsalternativ.

    Är det lättvind du siktar på är nog Pelegrins alternativ lite enklare och flexiblare. Men lite svårare att hitta begagnat, vad jag förstått.

    Men är din inriktning är att köra i lite mer vind, börja vattenstarta, gippa och hoppa lite, så gissar jag att en normal freeride passar dig.

    Jag kör 145l freeride (väger 95) som funkar utmärkt att dra segel utan särskilt mycket vingel, kan
    slå med gott om tid och stå framför riggen. Fortfarande rolig och den brädan jag åkt snabbast på.

    Min väg är hittills (om vi bortser från 80-talsprån och sen 90-talsslalom jag aldrig utvecklades på):
    145l freeride som jag började med 7.0 och 5.5. Sen en 104l FSW och ett gäng segel från 4.5 till 6.1. Köpte sen en beg. 9.8 formularigg som funkade helt ok till 145l (med en bra fena) och gjorde att jag fick fler dagar på vattnet. Sen blev det komplett fomula för att kunna segla planande ännu fler fina sommardagar.

    Gissar att det blivit 6 dagar FSW, 4 dagar Freeride och 10 dagar Formula denna säsong hittills i norrlandsväder, men nu börjar snart riktiga vindsäsongen =)

    Fler Norrlandssurfare! =)

  • ohlunds

    Medlem
    1 augusti, 2011 vid 21:28

    Tack för snabba svar med bra input.
    Det låter som om jag ska gå på en freeride och lägga ner formula-tankarna, i alla fall till att börja med.
    Då är problemet att hitta någon som vill sälja en hyfsat fräch bräda, rigg verkar vara lättare att få tag på om det inte går att köpa ett helt kitt.

    Ingen som har en bräda till salu eller känner någon …?

  • imported_macts

    Medlem
    2 augusti, 2011 vid 11:29

    Hej

    Jag tycker inte heller att du ska börja med en formula. Det går visserligen alldeles utmärkt att lära sig att surfa på en formula, men då ska du nog se till att ladda upp med en massa epoxy och andra lagningsmaterial, då jag är övertygad om att du kommer att ha sönder brädan ett antal gånger under resans gång. Formula funkar inte heller särskilt bra med små riggar.Åtminstånde 9-10 kvadrat behöver du komma upp i för att få rätt balans i prylarna.

    JP´n som Herr Pelegrin rekommenderar är nog en kanonbra bräda att segla i lättvind och medelvind och där behöver du inte ha lika stort segel heller som till formula, men jag gissar att den är nästan lika ömtålig mot slag och annat som en renodlad räser-formula (som sagt, jag har ingen själv).

    En stor lite mer stryktålig freeride med eller utan centerbord rekommenderar jag. Dom brukar också hålla sig bra i andrahandsvärde.

    När du lärt dig grunderna så kan du sedan om du vill byta till formula eller typ JP SLW

  • ohlunds

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 13:29

    Hej,

    Nu har jag fått tag på en Fanatic Shark 145 l och provat grejorna.
    Det känns helt rätt på många sätt, tyvär har det inte blåst tillräckligt så nu har jag en större rigg på önskelistan.
    Riggning med dagens grejor var ju lätt men jag har inte fått till trimmet riktigt!

    Brädan är precis vad vi ska ha – något att börja och även utvecklas på. Jag har några yngre förmågor som inte ännu förstått tjusningen att ta sig fram med vindens hjälp i en rasande fart och då känns brädan rätt.

    Då det gäller önskelistan så ska jag nog införskaffa en större rigg – brädan ska ju klara nästan 10m2 så en rigg på ca 9.5 m2 tror jag på. Ska kolla tips på forumet – om jag inte får svar här.
    Boardbag och en hängsele då den som följde med var ngt liten.

    //

  • jr555se

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 18:33

    väger ngt över 90 och kan varmt rekommendera att kolla på segel med två cambers som lättvinds segel dvs 8.5->9.5 storlek.
    Kör själv bionic 8.5 och det är grymt skön skillnad med cambers som håller ut buken i seglet och fångar minsta nysning. Var rädd att riggning skulle vara jobbig likaså camberrotation men det är verkligen inte mkt svårare eller jobbigare än med lattor. rotationsrycket kan man öva på land och det behövdes ändå när jag körde lattor(att rycka dem rätt)

    Brädan tror jag är helrätt. glöm inte fena i passande storlek bara. min sitter det en 52cm för 8.5 och uppåt.

    -johan

  • ubaten

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 06:51

    kan kanske ett 9,0 simmer x-cam med två cambers vara något för dig . lätt att rigga då man trär masten igenom cambers . seglet är 2006 års modell . seglet är lätt att dra upp ur vattnet på min 150 liters jp. Det går också relativt lätt att vattenstarta med det då inte mast fickan fylls med vatten på samma sätt som tex rs5

  • ohlunds

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 12:02

    Kanske en dum fråga men frågar man inte …
    Har läst flera inlägg om cambers men jag har inte fattat riktigt vad som är svårt då man pratar om cambersrotation. Är det att man måste få över buken på “rätt” sida då man vänder ekipaget?

    Jr555se: Låter bra – vi verkar ligga i samma viktklass och jag vill verkligen få bra drag även vindfattiga dagar. Dagar med dålig vind är ju ofta soliga dagar.

    Ubåten: Hade du segel till försäljning eller var det ett allmänt tips? Jag lär behöva en hel rigg då mast och bom som ingick i paketet är fel för ett stort segel.

  • maglu

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 12:56

    Ett formulasegel i lättvind kan kräva ordentligt med ryck för att flippa sida, speciellt om man som jag gjort: kört 9.8 formulasegel i lättvind, som är gjort för hård vind. Körde ett sånt på precis samma bräda som du skaffat. Kan då t.o.m. behöva ett litet tryck med handen för att hjälpa flippen.

  • jr555se

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 13:31

    precis som Maglu skriver, ett fullcamber är nog lite jobbigare antar att han syftar på det då de flesta formulaåkarna har just det.
    Men med två minicambers eller två vanliga som bara håller upp buken har iaf inte jag märkt ngn större Negativ skillnad iaf inte på det jag har.
    Sen kanske det blir svårare med ålder om man inte sköter grejerna(sand,smuts) och när det är slitet, men nu funkar det bara bra =)

  • mr-jibe

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 16:34

    Riggningen är inte jättesvår på ett fullcamsegel ska jag säga, utan det svåraste jag upplevt är trimmet (men hugg tag i någon med liknande segel på stranden så hjälper dom dig gladeligen, som alla surfare 😀 ).

  • ohlunds

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 17:26

    OK, då har jag fattat rätt, har sett filmsnuttar då man tryckt buken med fot/hand.
    Tror jag ska överväga ett full camberssegel då en formulabräda lockar.
    Nu är det bara att övertyga ekonomiavdelningen (min fru) att “vi” behöver ett segel till.

    Det där med “hugga tag” i ngn på stranden och fråga är lite problem här uppe i norr, det finns ju inga att fråga! 😡
    Man skulle tagit pseudonymen “Lonley ranger” eller ngt liknande …

    //

  • maglu

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 18:06

    Känner igen det där med tomma stränder. Men hittar du rätt spots i rätt väder kan du nog stöta på vindsurfare även där.
    Kolla spotguiden.
    http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=62&Page=1&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=0

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 05:03

    Beggade fullcambersegel kan vara rätt billiga eftersom det finns gott om dem på marknaden, de köps ofta av folk som vill ha nytt varje år. Kruxet kan vara att få tag på rätt mast begagnat. Att köpa ett beggat fullracesegel för 1000 och sen behöva en ny mast för 11000 är väl inte riktigt den bästa affär man kan göra.

  • swe-496

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 05:08

    Ofta säljs racesegel med rätt mast.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp köpa freeride eller formula.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.