Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med riggningen av Gaastra GTX 6,5

  • Knatte

    Gäst
    28 juli, 2008 vid 17:38

    @BroderIsak 485452 wrote:

    Jag har köpt ett nytt segel och skulle vilja ha lite hjälp med riggningen av det. Ser detta rätt ut eller har jag gjort nåt fel typ för lite ned hal eller kanske för mycket. Det som jag har lyckats att få bort är dessa veck som ni kan se på nån bild på utsidan av seglet efter att jag har riggat det 2 gånger nu…
    http://s333.photobucket.com/albums/m390/BroderIsak/?action=view&current=Varberg2007024.jpg

    Har inte riggat ett GTX själv, men såg väl inte som det var riktigt rätt riggat väl??
    Bild 5 och bild två såg ut som det behövs mer uthal, för att jag tyckte buken och vecken vid cambern inte så helt hundra ut. Ev kanske du kan spänna lattorna lite mera. Men testa definitivt mera nedhal, så att du får löst akterlik ner till latta 3 eller fyra uppifrån räknat..
    Se exempel här:
    gun_mega.jpg

    Är det riggat enligt specen nu på dina bilder??

  • jester

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 18:28

    Ser definitivt ut att behöva mer nedhal. Tror att seglet plattar till sig lite då, och vecket bakom cambern ordnar upp sig. Annars kanske det behövs shimsas lite.
    Använder du rätt mast?

  • broderisak

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 19:31
    Knatte;485458 wrote:
    Har inte riggat ett GTX själv, men såg väl inte som det var riktigt rätt riggat väl??
    Bild 5 och bild två såg ut som det behövs mer uthal, för att jag tyckte buken och vecken vid cambern inte så helt hundra ut. Ev kanske du kan spänna lattorna lite mera. Men testa definitivt mera nedhal, så att du får löst akterlik ner till latta 3 eller fyra uppifrån räknat..
    Se exempel här:
    gun_mega.jpg

    Är det riggat enligt specen nu på dina bilder??

    Andra gången jag riggade det så tog jag inte bilder men jag kan rigga en gång till imorgon för fler bilder. Men andra gången så drog jag ännu mer i nedhalet och tyckte det blev bättre då men dom sista vecken som är nere vid mast foten är lika stora eller små hela tiden ?? Där emot så försvann dom yttre vecken . Jag har köpt en Simmer Mast SC-10 100%.. funkar inte det? Jag surfade väldigt mycket för 15 år sen och har precis börjat igen ,efter längtan att surfa har blivit bara mer och mer varje gång jag har varit och hälsat på svärmor i Lomma .Men då var det ju helt andra saker. Jag har även köpt ett North Sail Prisma 7,5 men det var mycket enklare att rigga….

  • broderisak

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 19:34
    Jester;485469 wrote:
    Ser definitivt ut att behöva mer nedhal. Tror att seglet plattar till sig lite då, och vecket bakom cambern ordnar upp sig. Annars kanske det behövs shimsas lite.
    Använder du rätt mast?

    Vad menar du med att det behöver shimsas? det följde med några gummi ringar 3st som var typ ovala, är det dom? Och i såna fall vart sätter jag dom.. Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag en Simmer SC-10 100%

  • Knatte

    Gäst
    28 juli, 2008 vid 19:47

    @BroderIsak 485475 wrote:

    Andra gången jag riggade det så tog jag inte bilder men jag kan rigga en gång till imorgon för fler bilder. Men andra gången så drog jag ännu mer i nedhalet och tyckte det blev bättre då men dom sista vecken som är nere vid mast foten är lika stora eller små hela tiden ?? Där emot så försvann dom yttre vecken . Jag har köpt en Simmer Mast SC-10 100%.. funkar inte det? Jag surfade väldigt mycket för 15 år sen och har precis börjat igen ,efter längtan att surfa har blivit bara mer och mer varje gång jag har varit och hälsat på svärmor i Lomma .Men då var det ju helt andra saker. Jag har även köpt ett North Sail Prisma 7,5 men det var mycket enklare att rigga….

    På ett modernt cambersegel så orkar du inte dra tillräckligt med nedhal om du inte inte har en nedhalsvev eller annat verktyg. Så det handlar inte om att dra, det handlar om dra slita och jobba för att få rätt nedhal:smile:
    Tror nog en Simmer SC-10 funkar i seglet. Men har du dragit uthal och nedhal enligt seglets specc?? Kolla på mastpåsen och ställ in förlängare/bom på dessa siffror och se hur det blir.. Ta kort på rätt riggat enligt spec. Ta sedan kort på mer eller mindre uthal/nedhal så kan vi säga vilket som blir bäst:smile:

  • broderisak

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 20:01
    Knatte;485477 wrote:
    På ett modernt cambersegel så orkar du inte dra tillräckligt med nedhal om du inte inte har en nedhalsvev eller annat verktyg. Så det handlar inte om att dra, det handlar om dra slita och jobba för att få rätt nedhal:smile:
    Tror nog en Simmer SC-10 funkar i seglet. Men har du dragit uthal och nedhal enligt seglets specc?? Kolla på mastpåsen och ställ in förlängare/bom på dessa siffror och se hur det blir.. Ta kort på rätt riggat enligt spec. Ta sedan kort på mer eller mindre uthal/nedhal så kan vi säga vilket som blir bäst:smile:

    Jag har köpt en North XTR förlängare som man pumpar med så det är inget jobbigt alls utan det är bara pumpa eller att släppa efter om man vill:smile:.Jag har satt allt enligt spec på seglet. Men det som var lite konstigt var att skyddet runt mastfoten kändes som den var för lång ? Tar bild på detta också..
    Jag fixar mer bilder samt riggar ännu en gång och återkommer! SUPER TACK SÅ LÄNGE!!!

  • swe-496

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 20:32

    Shimsen som Jester pratar om är de ovala ringarna du har fått med. Du sätter dem runt lattfickan inne i mastfickan, mellan camber och segelduk.
    Det gör att du får mer cambertryck, men pröva med att spänna lattorna lite till innan du shimsar och använd seglet ett par gånger innan du shimsar för låta seglet “sätta” sig.

  • jester

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 20:44

    Tänk på att lite veck är något dom flesta segel har. Spelar ingen större roll. Har ingen aning om Simmer-masten fungerar i Gaastra, kan för lite om deras master. Någon som vet?

    Men det bästa tips jag har att ge är att be någon som verkligen vet hur ett sådant här segel skall riggas att titta på det. Är helt säker på att personen du frågar hjälper dig!

  • the_novice

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 21:31

    Gaastra har väl alltid gått lite sin egen väg när det gäller mastkurvan. På Nitroseglen så var masterna väldigt mjuka vid bomhöjd, gav go känsla för lättviktare 😉
    Nu har de väl gått över till rdm på små seglen?
    Jag har alltså ingen aning, beror ju även på årsmodel på seglet (jag får inte upp någon bild….)

  • broderisak

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 22:17
    Jester;485490 wrote:
    Tänk på att lite veck är något dom flesta segel har. Spelar ingen större roll. Har ingen aning om Simmer-masten fungerar i Gaastra, kan för lite om deras master. Någon som vet?

    Men det bästa tips jag har att ge är att be någon som verkligen vet hur ett sådant här segel skall riggas att titta på det. Är helt säker på att personen du frågar hjälper dig!

    Det var precis det jag fick av en mycket trevlig person (som jag tyvärr inte har namnet på) som jag träffade i Habo ljung som hjälpte mig med mitt North Prisma med hur jag skulle rigga samt spänna lattorna osv. Även den man som jag pratade med ute på vattnet om placering av hängsele tamparna på bommen. Så alla har verkligen varit jätte hjälpsamma och det är jag jätte tacksam för!

  • klint

    Medlem
    29 juli, 2008 vid 10:10

    Jag har tre GTX (6,5 – 7,5 – 9,0) från 06 och samtliga riggar ok enligt specifikation, med någon centimeters marginal i båda riktningar beroende på val av mast, personliga preferenser etc.

    Det tar lite tid innan man hittar optimalt nedhal och små justeringar gör ganska stor skillnad. Det handlar även mycket om att komma ut på vattnet, känna efter själv och hitta det trim som passar dig, men grundinställningarna ska förståss vara rätt. Instämmer att seglet på bilderna ser ut att behöva få lite mer nedhal. Köp en vev så du kan dra det ordentligt och med precision. När du har hittat den nedhalsspänning (samt lattspänning och uthal) seglet är byggt för kommer det i vind vara enkelt att rotera. Har du för lite nedhal kommer du märka att cambers är svåra att rotera, exempelvis när du gippar. Även för mycket nedhal / uthal kan göra att seglet blir svårt att rotera.

    Kom även ihåg att ett splitter nytt segel töjer sig lite och efter ett par gånger på vattnet kommer det både vara enklare att rigga och överlag kännas bättre i händerna samt rotera lättare. Ungefär som ett par nya jeans som ska gås in för att kännas riktigt bekväma. När du använt seglet ett par fem gånger och tycker dig hittat rätt nedhal, sätt en liten bit tejp i förslagsvis andra monofilms sektionen som markerar hur djupt in på seglet det lösa akterliket går. Lägg även på minnet / skriv ner avstånd mellan segelblock och basen på förlängaren. Använd sedan dessa två mått så slipper du att fundera så mycket på nedhalet och du riggar på fem minuter.

    Kolla även in olika segelmakars (Neil Pryde, Mauisails, North, Simmer etc) rigginstruktioner / videos och bilda dig en uppfattning om hur ett slalomsegel bör riggas. Tyärr är Gaastra i princip den enda tillverkaren som ännu inte begripit att deras kunder vill ha en ordentlig och utförlig rigg guide för deras segel, men det funkar i grova drag bra att ta den infon från andra tillverkare.

    Vad gäller mast vet jag att exempelvis Skidsport.nu rekommenderar Simmer’s, och det funkar säkert fint. Vad jag förstått har Gaastra de senare åren (2006 och framåt) gått ifrån toppstyva master till mer jämn böjkurva vilket i så fall innebär att deras segel nu ska passa ett bredare urval master, om man nu kan förlita sig på IMCS och böjkurvor…. Har för mig att du måste specialbeställa via Skidsport om du vill ha den mast GTX seglet är designat för, d.v.s. Gaastra 460 75% Silver line. Gaastras master görs sedan 2007 av Italica, samma som North, Severne etc.

  • broderisak

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 19:26

    Hej igen. NU har jag riggat mitt segel igen och även då tagit lite mer bilder på det så att ni kan få se. Dom första bilderna har jag då riggat seglet det som jag tycker att det ser bra ut då (nr.1.2,3,4). Dom sista 4st bilderna har jag pumpat till (ca 1cm till ) det så mycket det går tycker jag i alla fall. Det som gör mig lite fundersam är att seglet skall ha en mast på 460 samt att luften är 465 och base 5cm. Jag har en 460 mast, för längare inställd på 8cm. Och så säger ni att jag skall dra ännu mer så stämmer ju inte uppgifterna ifrån fabriken då det inte går att hala ner så mycket mer efter som mast fickan blir så jädra lång.Se på bilderna.

  • jester

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 06:14

    Börjar se bra ut på dom sista bilderna. Måttet tillverkaren anger är alltså ner till rullarna. På sista bilden har du ju 4 cm kvar att dra i nedhal, så när du tycker att det är för mycket nedhal, så har du fortfarande 1 cm kvar till rekommenderat nedhal. Men seglet ser nytt ut, och ett segel töjer sig lite, så efter att du kört nån gång, så kan du säkert dra en cm till.

    När jag riggar mina segel så drar jag såpass att trissorna i seglet mer eller mindre nuddar trissorna på mastförlängaren. Det är lite svårt med Norths Power-förlängare, då tampen går lite snett. Men jag har själv haft en sådan, och längre ner än du lyckats komma går utan problem.

  • broderisak

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 07:50
    Jester;489247 wrote:
    Börjar se bra ut på dom sista bilderna. Måttet tillverkaren anger är alltså ner till rullarna. På sista bilden har du ju 4 cm kvar att dra i nedhal, så när du tycker att det är för mycket nedhal, så har du fortfarande 1 cm kvar till rekommenderat nedhal. Men seglet ser nytt ut, och ett segel töjer sig lite, så efter att du kört nån gång, så kan du säkert dra en cm till.

    När jag riggar mina segel så drar jag såpass att trissorna i seglet mer eller mindre nuddar trissorna på mastförlängaren. Det är lite svårt med Norths Power-förlängare, då tampen går lite snett. Men jag har själv haft en sådan, och längre ner än du lyckats komma går utan problem.

    Okej!
    Det är ner till rullarna?? OK ,då är det ju som du säger 1cm kvar till rek nedhal. Du ser man lär sig nåt nytt varje dag. Tack så mycket för hjälpen. Sen är ju seglet helt nytt fortfarande och jag har tyvärr inte hunnit testa det än .Det jag märkt var att när jag drog ner det ännu mer så blev det väldigt svårt med denna förlängare att pumpa så mycket mer samt att tampen blev väldigt sliten av rullarnas kanter.. Tror att det skulle vara bättre med en vanlig Ex vev ,men denna är ju så jäkla enkel genom att man bara pumpar lite så är det färdigt..nästan. åter igen TACK

  • jester

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 09:07

    No problemo. Power XT är känd för att tugga tamp. Fick en ny cleat av Gustav, som gjorde att det blev bättre. Men iom att rejs-segel kräver såpass mycket nedhal, så är det ett varv för lite i utväxling på den där. Kör nu med NPs MXT-förlängare, och dom fungerar kalas.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med riggningen av Gaastra GTX 6,5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.