Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med riggningen av Gaastra GTX 6,5

  • peter-b

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 10:32

    Tjena

    Jag har Gaastra Gtx 7,5 och 8,5 som jag kör med Simmer 10.

    Båda mina segel kräver 2-3 cm mer nerhal än vad som står på seglet.

    7,5 seglet står 492cm på mast och jag kör med 494cm.

    Hoppas detta kan hjälpa dej.

    Peter B

  • broderisak

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 10:38
    Peter B;489334 wrote:
    Tjena

    Jag har Gaastra Gtx 7,5 och 8,5 som jag kör med Simmer 10.

    Båda mina segel kräver 2-3 cm mer nerhal än vad som står på seglet.

    7,5 seglet står 492cm på mast och jag kör med 494cm.

    Peter B

    Hoppas detta kan hjälpa dej.

    Hej Peter. Jag har kollat runt lite på olika hemsidor/forum och har börjat förstå att det behövs lite mer nedhal än vad fabriken säger. Men Tack iallafall…

  • jester

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 06:41

    Roade mig med att fota hur det ser ut när jag riggat ett av mina segel.. Se bild.

  • broderisak

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 18:13

    Jag provade idag och dra ner min så mycket som möjligt, Men det funkar inget bra alls med Northen tyvärr. Det liksom bara tar stopp i maskineriet. Hur mycket man en skulle vilja så går det bara inte. Sen käkar den lina som bara fan. Funkar det med vilken lina som helst eller måste man ha nån spec till North Xt ??? Så tyvärr är den inte 100% norths förlängare i min meningen när man ser din!!!!

  • Knatte

    Gäst
    14 augusti, 2008 vid 19:17

    @BroderIsak 490385 wrote:

    Jag provade idag och dra ner min så mycket som möjligt, Men det funkar inget bra alls med Northen tyvärr. Det liksom bara tar stopp i maskineriet. Hur mycket man en skulle vilja så går det bara inte. Sen käkar den lina som bara fan. Funkar det med vilken lina som helst eller måste man ha nån spec till North Xt ??? Så tyvärr är den inte 100% norths förlängare i min meningen när man ser din!!!!

    Testa med att använda en vev istället. annars kan du testa att spraya 5-56 på rullarna och se om du kan minska friktionen lite.
    Sedan kan du testa att blöta seglet och se om du kan töja/underlätta nedhalet lite. Sedan kommer seglet bli lättare att rigga andra eller tredje gången..:smile:
    Tror det finns en tråd här om vilken tamp du skall använda till din längare, för att inte tampen skall käkas upp..

  • filmarn

    Medlem
    13 december, 2011 vid 22:58

    Med en annan mast än vad seglet är designat för sitter man ju för evigt i situationen att man inte vet hur stor roll det spelar.. Det kan ju ha med det att göra alltså.. Har själv kört med fel mast alldeles för mycket i olika kombinationer.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med riggningen av Gaastra GTX 6,5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.