Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med val av segelstorlekar

  • Hjälp med val av segelstorlekar

    Publicerad av swizkon på 22 augusti, 2012 vid 20:40

    God afton, gott folk!

    Tänkte fixa lite nya segel för varierande förhållande. I dagsläget har jag bara ett 5.3 segel som kändes lagom i början och nu vid ca 8 m/s.

    Tänker mig att ett 4.2 och ett 6.4 kommer ge mig ett lagom register för de vindstyrkor som passar mig för tillfället.

    Är detta ett bra val? Vet inte riktigt hur stor skillnad det gör med en kvadrat upp eller ner. Väger ca 63 och kör på 135 l bräda just nu.

    Tack på förhand!

    pgvirtual svarade 11 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 11:38

    Du kanske kan komplettera lite ytterligare med var Du vanligtvis seglar, vad Du har för typ av bräda, hur duktig Du är och vad Du vill ha ut av windsurfingen? Det finns säkert flera i forument som kan ge Dig goda råd!

  • bjornen

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 12:00

    5,3 skulle ju kunna vara minsta segel om du kör på en 135l å så typ ett 6,4 och ett 7,0-7,5.

    Är du ganska ny i sporten så kommer du om ett tag att kunna köra 5,3 i mer vind än 8ms tror jag.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 12:09

    4,2 på en 135 liters bräda är ingen bra idé. Om det blåser så du planar med så litet segel så kommer den brädan att kännas totalt sjövild och okontrollerbar.

    När jag seglar 4.4 (har ingen 4.2) så använder jag en 75 liters bräda, en kombination som jag upplever funkar galet bra.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • swizkon

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 21:14

    Tanken för min del med att ha ett litet segel är att jag skulle kunna vara ute och öva även fast det blåser som faen.
    Det jag undrar över är mer om nån har ngn typ av guide gällande m2 mot ms, typ 5.5m2 i 10ms är likt 4.2 i 15ms eller nåt…

    Och ja, jag är full just nu…

  • svenne

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 23:17
    swizkon;696304 wrote:
    Tanken för min del med att ha ett litet segel är att jag skulle kunna vara ute och öva även fast det blåser som faen.
    Det jag undrar över är mer om nån har ngn typ av guide gällande m2 mot ms, typ 5.5m2 i 10ms är likt 4.2 i 15ms eller nåt…

    Och ja, jag är full just nu…

    Nej, så går det inte att säga. Ett segel som känns stort för mig kan vara helt okej för någon annan. Segel sys olika, inte bara modeller mellan utan även inom samma modell. Har du dessutom en större bräda så kan du hantera större segel i samma vindstyrka. När jag har seglat på bra med 6,5 har det varit formula-seglare ute med 10-kvadratare…
    Alla mina segel har historiskt skiljt sig med ungefär 15 % (+/- några enheter) mellan varje storlek.
    Min segellinje var för några år sen: 3,7 – 4,2 – 4,8 – 5,5 – 6.5.
    Det motsvarar 3,7 – 14 % – 14 % – 15 % – 16 %

    Min segellinje för ett par år sen: 3,7 – 4,2 – 5,0 – 5,6 – 6.5.
    Det motsvarar 3,7 – 14 % – 19 % – 12 % – 16 %

    Min segellinje nu: 3,6 – 3,9 – 4,6 – 5,3
    Det blir 3,6 – 8 % – 18 % – 15 %

    De segel jag har numera gör att jag klarar mig med färre och dessutom med mindre storlek än tidigare.

    Jag tycker att ditt hopp neråt är för stort speciellt med tanke på storleken på din bräda. Försök hitta ett 4,5 istället. Försök också hitta samma segel som du redan har, det underlättar riggning och du får samma känsla i alla segel.

    Full på en torsdag?

  • swizkon

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 23:49

    Kort svar, full på en torsdag jajje men.
    Också tack för bra svar ang segel.
    Känns som om man kanske skulle sticka till Surfcenter för att testa oliks segel i verkligheten.
    Puss!

  • rasmus_w

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 07:15

    Jag tror man kan segla i hårdare vind med en 7.0:a än med en 4.5:a om brädan är på 130 liter.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • pgvirtual

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 11:05

    Det här är ett bra verktyg för att få en ungefärlig uppfattning om vilken vind räcker till för en viss segelstorlek, relativt till vikt: http://videojibe.com/featured/windsurfing-sail-size-calculator/

    Din 5.3 är säkert ett bra allroundsegel för din vikt. Ditt större segel är ett lättvindssegel, och då tycker jag att du kan göra ett större hopp. Ett 6.7-6.9 kunde vara optimalt, och ge fin planing också då det inte blåser så mycket (och är byigt).

    När det gäller ett mindre segeö så tycket jag att du skall satsa på ett betydligt mindre hopp i storlek. 5.3 och 4.7 är en bra kombo, möjligen 4.5 (men absolut inte 4,2).

    Satsa på segel som är besläktade (samma tillverkare, eller en annan tillverkare som använder samma böjkurva på masten (stifftop, average, flextop) ) med ditt nuvarande segel. Det är sannolikt att din nuvarande mast passar med någondera seglet (4.7 om du har en 400 mast, och 6.7 om du har en 430 mast).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med val av segelstorlekar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.