Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp! Nova2, Ripper eller Rebel

• samhansson

Medlem
    17 augusti, 2006 vid 10:13

finns det nått annat än v19?

• melker

Medlem
    17 augusti, 2006 vid 10:19

Plattvatten och i mindre vågor är Fuel en klass för sig, men när man vill rida vågor så är det som tidigare talare säger lite svårt att få draken att lugna sig. Fuel är inget för småbarn och kanske inget för fega vågridare som mig heller om jag ska vara ärlig.

Har dock sett videos med killarna nere på maui när dom kör med fuel i vågorna urhokkade o stenhårda som dom är.

• lots

Medlem
    17 augusti, 2006 vid 18:35

Tack för alla tips och råd!

Melker: Man är ju en feg vågridare som vill lära sig lite okrokade trix utan att dö 😉

Följande recension gjorde mig laddad på nova2.

http://www.kitecommunity.com/index.php?option=com_reviews&task=showKiteReview&id=255&Itemid=905255&Itemid=905&PHPSESSID=0ddb550962ca0c4189585432abf69afd

• nilsson

Medlem
    17 augusti, 2006 vid 19:13

Jag har provat Nova2 och tyckte om den! Lycka till med beslutet.

• bempa

Medlem
    17 augusti, 2006 vid 19:32
    Lots wrote:
    Jag blir bara mer och mer osäker på vad man ska köpa. Har kört ss Fuel senaste året. Gillar det sköna bottendraget i ss men jag är trött på dödsryck :shocked: när det brallar på och vill kunna köra och ha roligt med vågbräda.

Någon som kan bidra med lite input.

/ Lots

I mina händer har 12:a rippher inte samma bottendrag som min 13 fuel -04, men dödsryck slipper man ju med ripphern pga av depowern. Jag har moddat min rippher med freestylebridle vilket gör att den känns mer som mina fuels gjorde (lite högre bartryck, och mer direkt respons när man svänger kiten, helt enkelt lite lättare att känna var man har kiten) än vad den gjorde med orginalbridle. Jag ska inte göra så många påståenden ang kiternas low-end om det är den infon som du är ute efter när du frågar om bottendrag pga att jag sällan går ut när det blåser lite, men i mina händer har nog dessa två kites haft ungefär samma low-end. Men alla vet ju att det är v19 som gäller för dessa dagar!

• johnnypilot

Medlem
    17 augusti, 2006 vid 20:26

jag kör Nova2. prova o du blir förvånad. oslagbar för tillfället

• nilsson

Medlem
    17 augusti, 2006 vid 22:09

Klippt från realkiteboarding.com
    GEAR News
    Slingshot Link turns heads in Cape Hatteras
    Slingshot has just released their new 2007 Hybrid Kite called THE LINK. Available in 4,5,7,9,10.5,12, and 15m sizes the LINK can be flown either 4 line with a simple bridal or 5 line directly to the kite. This makes the Slingshot LINK the only true hybrid on the market today !

Trip Forman and Matt Nuzzo were lucky enough to get their hands on the first 9m and 12m Slingshsot Links that arrived at REAL this week. Here is what they had to say about the impressive performance of the new Slingshot Link :

Slingshot LINK Sizes Tested : 9m and 12m
    POWERSTROKE Control Bar 17” and 20”

We just got off the water after two full days on these kites and I have to say I am very stoked with their performance ! When Slingshot said to pump up the LINK to 10psi, I was like HOLY SH$%^&t !!!! Are you kidding me ? So I did and it wasn’t much more difficult than 6 or 7psi and resulted in a VERY RIGID wing. The bridal was very simple and easy to understand. One Pump RULES ! I have been riding some kites without one pump for a while and every time I come back to it, it blows me away how much easier and faster it makes rigging. Slingshot’s Powerstroke Control Bar is simple and clean. They have eliminated the triangle pulley system found on many of the 2006 bars. The adjustable stopper on the Powerstroke Bar made for easy adjustments on the fly. Just a simple, clean, Slingshot Classic ! This bar will again be THE BAR to have for all bow kites in 2007.

Slingshot Power Chart
    Link Sizing = Traditional Sizing
    4m = 5m
    5m = 7m
    9m = 11m
    10.5 = 13m
    12m = 15m
    15m = 17m

On the water, the LINK has significantly more power than what the sizing printed on the wingtip would indicate. At the same time, the power is smooth, no back breaking here ! The kite is fast, and easily slips through the window, making it easy to ride very fast with. Since we had Northeast winds, my first session was on the Link 9m at the First Jetty (Lighthouse). The wind was side onshore with chest high waves, sometimes a little bigger on the sets. The 9m has plenty of power and turning speed to get off the beach and negotiate through the waves, a slow kite here would mean getting wrecked by the cleanup waves. Once outside the current and wind shadow on the inside, the wind normally picks up an additional 5-10mph. I didn’t even notice this on the Link. It absorbed it all and kept flying and riding even faster. The depower seemed to be condensed into a shorter throw on the bar which made riding and maintaining a proper stance easier. This extended windrange also allowed extremely powered up riding which turned into super boosting when you pulled the trigger. The wide canopy provided plenty of hangtime and was predictable for smooth landings. On the wave, the turns were smooth and pivoty, making it easy to be where you wanted on the face. Hooked and unhooked, this is a nice kite to ride waves with, very stable, predictable and if overpowered, just throw the bar away and the power is gone. I was stoked with how easy it was to dial in on a wave.

For my second session, we found a nice left hand sand point break on the Southside with side offshore winds. The wind was lighter down there, probably only 10-15mph, so I rigged the Link 12m and took out my Jimmy Lewis Rocket 6’4. The waves were wrapping around the entire island and then lining up in smooth, clean sets reeling over this point. It was a killer setup, but the wind was light, so using normal gear would have meant walking up the beach after every ride. The Link 12m had TONS of power and with the 20” bar, turned really well. No problem easily staying upwind, even after long rides down the line on the clean peeling waves. I have to say that about both the Link 9m and 12m, super easy to stay upwind even when underpowered. The 12m rode really well on the wave be it turning, downlooping, pinwheeling or riding unhooked, it did it all and was VERY smooth and predictable. Being one of the bigger guys down here, I was stoked to be on the water, easily staying upwind and enjoying some classic down the line wave kiting in winds most riders would have not been able to even ride in. If the 12m has this much power, the Link 15m is going to be unbelievable in lightwind !!

Overall, I am VERY Impressed with the new 2007 Slingshot Link. These kites fit right into what I am looking for in a kite: Wide windrange, smooth power, good turning, easy upwind, durable construction, and ease of use. The fact that you can convert the kite from bow to 5-line I think is a major plus for a couple of reasons. For many, the lust for the bow is strong, but they are not sure they will like them. With the Slingshot Link, you can ride it both ways and experience the best of 2007 bow or 5-line performance. Secondly, many riders travel to places that are extremely gusty, like the Gorge or a side offshore wave kiting locations like San Carlos in Mexico. In these situations, C-Kite riders could enjoy the Slingshot Link’s performance in 5-line mode at their home beaches, then convert to Bow Kite mode for their gusty travel spots. This would save them a ton of cash and gain them a good deal or performance in spots where bow kites are almost a requirement to tame the wild gusts.” – Trip Forman Co-Founder REAL Kiteboarding

• eagletech19

Medlem
    18 augusti, 2006 vid 00:49

Tjenixen!!
    Skit samma jag hoppar högre med min kite från 2000 från naish som jag köpte på Surfers paradise 😉
    Men nu med Cabrinha som förebild:grin:
    Hur många vågar säga att dom hoppar högre än Cabrinha kites.
    Jo kanske Hugo med EH men jag hade bara hoppat 1 gång med min Cabrinha Contra 19 vid vår Tävling (Hang loose) som var mycket lyckad 2004.
    Men hur många vill lägga ner samma tid för att få till en tävling där man inte får 1 krona tillbaka utan förlorar 10000 tals kroner för att vi ska få ihop en go tävling i Sweden.
    Kom igen nu……………………………….
    Jag hoppas detta får fatt i er vilja att hoppa “Högre än mig “inte hur länge:laugh:
    Många frågar om Tävlingar men hur många har viljan att hjälpa till?????
    Jag är en gammal gubbe så det ska väl inte vara svårt att hoppa högre än mig
    Eller hur?????
    Vi hörs och säg till hur ni vill ha ert event:santa:
    Med vänliga hälsningar.
    Roger Örnvang:grin:

• eagletech19

Medlem
    18 augusti, 2006 vid 00:51

Jag vågar men hur anmäler man sig??????
    //Roger

• eagletech19

Medlem
    18 augusti, 2006 vid 01:06

Tja
    Skit samma ,det ska inte vara någon man känner som sist då vi hade personer som inte gillade en personligen men dom kommer aldrig mer att få vara med .Fan vad man blir förbannad när man får veta att det är personligt FAN .:mad:
    Jag Hatar falska personer,(Jag har inte druckit eller dopat mig när jag skriver detta):laugh:
    Kom igen alla i Sverige!!!
    Vi ska ha en Tävling NUUUU! innan vintern
    Kom nu med bra förslag så ska vi fixa en tävling som alla skriver om:grin: 😀
    Mvh Roger Ö

• eagletech19

Medlem
    18 augusti, 2006 vid 01:46

Ja ärrr innnnt bitttter men jag vill ta om det.hahahahahahahahahaha
    MMMMM//Roger

• matthias

Medlem
    18 augusti, 2006 vid 06:10

killen sitter o skriver till sig själv mitt i natten..

• lasurf

Medlem
    18 augusti, 2006 vid 07:15
  • pjoter

Medlem
    18 augusti, 2006 vid 10:11

Å jag får väl göra som alla andra å lägga till de jag e nöjd med. Flysurfer pulse e faktiskt jäkligt go. Bytte själv från ss fuel och är helnöjd. Bommen är lika ren som gamla fuelarna utan massa onödiga skit som de e på nästan alla andra nya kites. Säkerhetssystemet rockar då man kan ha suicide men ändå släppa den till 5e lina när man är ikrokad och nåt jobbigt händer. Känslan är lite annorlunda men har kört C-kites som skilt sig betydligt mer från fuelen att köra. Lite dyrare i inköp men FS kitesen står sig bättre än vanliga C-kites så det går på ett ut.

Onepump är riktigt gott men att slippa släpa med sig pump är ännu goare.
    Sen är det ju lite fetare att köra på samma märke som kung Lou. 🙂

Vill man fortfarande pumpa å mecka tror jag på ss å takoon då man vet att man får en riktigt bra service av Anders.

• eagletech19

Medlem
    18 augusti, 2006 vid 10:55
    Matthias wrote:
    killen sitter o skriver till sig själv mitt i natten..
    Ja
    Det blev lite väl mycket öl sista dagen på semestern.
    Lovar att ta bort bladdret.:wink:
    //Roger
Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp! Nova2, Ripper eller Rebel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.