Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hookipa explained och hur Keith Taboul ser på det

  • svenne

    Medlem
    15 april, 2011 vid 19:33

    Själva “skakningen” påminner hos ganska många av de som jag har tittat på som ett par pumptag. Efter Jesper-Ola-analysen ovan så stämmer det väldigt bra med vad seglaren vill göra, dvs snabbt vända brädan och gå DTL. Brädan lyfter, blir lättsvängd – vänd brädan och kör! Första steget i min bildsekvensen överst i tråden är så, man kan faktiskt se att han fortfarande är lite i pumpartagen och lägger mycket vikt i bommen, inget tryck på fötterna och brädan svänger runt snabbt och neråt vind.
    Men jag ser också många som initierar sin DTL i de större seten när de fortfarande är backside. De börjar ta fart nerför vågen, kort “pump” för att få brädan lätt och snabbt in i bottensväng när de redan har lämnat toppen och faktiskt är på väg ner. Fortfarande en form av “skakning”, men det händer betydligt senare. De får också en något längre bottensväng men definitivt radikalt och med otroligt mycket fart tillbaka upp.

    När det gäller Keith Taboul är det pang på rätt beskrivning från herrarna Blomberg/Helenius, när han lämnar vågtoppen ser det nästintill instabilt ut när han tvingar runt brädan. Han är dessutom absolut snabbast av alla att gå från backside till vertikalt upp igen, med fart så det bevisligen räcker.
    Exempelvis Moreno gör som jag beskrev ovan, går ner backside och vänder runt på vägen.
    Scott McKercher, vet i tusan vad han gör, helt plötsligt är han DTL. Jag gissar på att hans melodi är väldigt lik Kevins, det finns i alla fall inga som helst tendenser till Parkinson.

  • robin

    Medlem
    15 april, 2011 vid 22:16

    Tack Svenne, Ola och Jeppe för en grymt bra tråd! Fortsätt gärna, kanske Koa som har så fått så mycket väl värt beröm känner sig manad att skriva några rader också? Det här är konfen när konfen är som bäst!

  • ola-h

    Medlem
    16 april, 2011 vid 07:47

    Ja, Oåxen visst spelar framhänget i clewfirstpositionen en stor roll och denna typ av bottensväng, men själva ingången är också något speciellt jämfört med den mer traditionella där man vinklar om (skakar) dtl redan på toppen. Jag tror tricket handlar mycket om just “commitment” och att hålla sig väldigt nära vågen så man inte blir kvar i utskotningspositionen för länge.

    Jag hittade en filmsnutt just från dig Oåxen där jag försöker mig på samma typ av sväng. Det är dock endast knähöga vågor och extremt lätt vind (Mats O är ute och SUPar i bakgrunden) så det blir inte så radikal, men principen är densamma. Kanske har kan du plocka fram klippet, gärna både i fullspeed och slomo. Se framegrabs nedan.

    1.png
    2.png
    3.png
    4.png
    5.png
    6.png
    7.png
    8.png

  • fj69

    Medlem
    16 april, 2011 vid 07:59

    Shit det var ju skolbokssnyggt – tjusigt! Vinkeln känns alltför välbekant!

    Fredrik

  • oaxen

    Medlem
    16 april, 2011 vid 08:18

    Ska bara konvertera och ladda upp…

  • oaxen

    Medlem
    16 april, 2011 vid 08:54

    Av någon outgrundlig anledning så tar YouTube bara in klippet som 480p. Ja ja, håll till godo.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=r4_J2uu68c4″]YouTube – Ola H BT & CB textbook[/ame]

  • svenne

    Medlem
    16 april, 2011 vid 09:47

    Titta noga i början.
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=s-vfBCvef3M”]YouTube – Skott mc Kercher unedited[/ame]

  • snaffe

    Medlem
    16 april, 2011 vid 21:49
    Ola H.;652668 wrote:
    Ja, Oåxen visst spelar framhänget i clewfirstpositionen en stor roll och denna typ av bottensväng, men själva ingången är också något speciellt jämfört med den mer traditionella där man vinklar om (skakar) dtl redan på toppen. Jag tror tricket handlar mycket om just “commitment” och att hålla sig väldigt nära vågen så man inte blir kvar i utskotningspositionen för länge.

    Jag hittade en filmsnutt just från dig Oåxen där jag försöker mig på samma typ av sväng. Det är dock endast knähöga vågor och extremt lätt vind (Mats O är ute och SUPar i bakgrunden) så det blir inte så radikal, men principen är densamma. Kanske har kan du plocka fram klippet, gärna både i fullspeed och slomo. Se framegrabs nedan.

    1.png
    2.png
    3.png
    4.png
    5.png
    6.png
    7.png
    8.png

    Jag tycker tyvärr det här allt för ofta symboliserar svensk vågsegling. Är det ens lönt att försöka rida dessa vågskvalp frontside 🙂
    Tekniken är ju bra men det blir inte mycket till action för det.

  • jesper-b

    Medlem
    17 april, 2011 vid 00:51

    Problemet med Olas våg är varken Olas teknik (tvärt om) eller brist på vind. Tyvärr är ju vågen inte bara putteliten utan även helt utan kraft. Den är faktiskt brantare när Ola börjar rida, än när han ska svänga tillbaka. Hade det varit lite mer klös i den däringa lillen hade det nog sett väldigt mycket radikalare ut.

    Kom just ner till Ericeira Portugal. Här är sommar. Lite svårt att knoppa, det blir surf i morrn, dvs idag!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    17 april, 2011 vid 08:27

    Nej som sagt, inte vidare radikalt. Och som vanligt blir det ännu lamare på film än om man plockar ut lite bilder (men det som syns på filmen som inte syns på bilderna är hur tight ingången till bottensvängen är). Men personligen tycker jag faktiskt ändå att det är värt att rida skvalpet. Får man till svängarna är känslan ändå där. Och även en dag som den ovan: helt plötsligt dyker det upp en lite större våg som man träffar lite bättre och så blir det lite action trots allt. Det är också en inställningsfråga att helt enkelt alltid försöka göra det bästa av situationen oavsett om det är knähögt skvalp på västkusten eller en och en halv mast på Maui.

  • davo

    Medlem
    17 april, 2011 vid 12:33

    Underbar tråd!
    Lägger till en bottom turn från en med omisskännlig stil!

  • oaxen

    Medlem
    17 april, 2011 vid 13:36

    Det enda det symboliserar är att ingen orkar filma när det är riktigt bra. : )

  • jesper-b

    Medlem
    17 april, 2011 vid 16:10
    Ola H.;652754 wrote:
    Nej som sagt, inte vidare radikalt. Och som vanligt blir det ännu lamare på film än om man plockar ut lite bilder (men det som syns på filmen som inte syns på bilderna är hur tight ingången till bottensvängen är). Men personligen tycker jag faktiskt ändå att det är värt att rida skvalpet. Får man till svängarna är känslan ändå där. Och även en dag som den ovan: helt plötsligt dyker det upp en lite större våg som man träffar lite bättre och så blir det lite action trots allt. Det är också en inställningsfråga att helt enkelt alltid försöka göra det bästa aituationen oavsett om det är knähögt skvalp på västkusten eller en och en halv mast på Maui.

    Nej för fasen, jag menar absolut INTE att det är trist att rida segt småskvalp. All vattenlek är kul med rätt inställning. Det finns inga dåliga vågor, bara trista attityder. Jag menar bara att den där utskotade snäva supercarvbottenturnen inte riktigt fick ett lika radikalt slut pga vågen snarare än pga dig Ola.

    Jag kan tycka småskvätt är urkul, bara man är på humör. Men visst småskvätt och lättvind i side-off är för mig ungefär 10 gånger roligare än småskvätt och lättvind cross-on.

    Personligen gillar jag inte den där utskotade tekniken, visst; full commitment och bra driv ner i railen, men det känns mer som segling än surfing för mig, oavsett hur tekniskt fulländat det är, men det är nog bara jag. Det finns dessutom en ännu en teknik som jag gillar ännu mindre, som jag anser är rent av fusk:

    Blåser det bara lite mer och vågorna är små och slöa nog att man kan segla ikapp dem. Kan man ju ta dem bakifrån. Man seglar med fullspätta bakom vågen och väntar på att den kommer. Anlägger bottom-turn/fullfartsgippen BAKOM vågen, fjädrar över den lilla kanten väl i DTL-läge och carvar upp den sista biten i/framför vågen. Kan bli riktigt radikala cut-backs och air, men det är mer en kombination av fullfartsgipp med all fart från vinden och en stoppsväng/tvärnit, alternativt ett hopp (det som ser ut som en arial). Men visst är själva cutback eller arialen på, och pga av, en liten våg, men som sagt farten har inte ett skit men något driv från vågen att göra. En bild på tillbakasvängen kan se hur radikalt ut som helst dock.

    OBS mitt diss av denna teknik är bara min “hang-up”, man kan bejaka det och då se det som ett grymmesmart knep att få fart trots att vågorna är för löjliga för att ge fart. Upp till var och än! För den som vill se grym ut på bild ÄR det ett grymt bra knep.

    /JB

  • lars_k

    Medlem
    17 april, 2011 vid 16:27
    Jesper B;652777 wrote:
    Blåser det bara lite mer och vågorna är små och slöa nog att man kan segla ikapp dem. Kan man ju ta dem bakifrån. Man seglar med fullspätta bakom vågen och väntar på att den kommer. Anlägger bottom-turn/fullfartsgippen BAKOM vågen, fjädrar över den lilla kanten väl i DTL-läge och carvar upp den sista biten i/framför vågen. Kan bli riktigt radikala cut-backs och air, men det är mer en kombination av fullfartsgipp med all fart från vinden och en stoppsväng/tvärnit, alternativt ett hopp (det som ser ut som en arial). Men visst är själva cutback eller arialen på, och pga av, en liten våg, men som sagt farten har inte ett skit men något driv från vågen att göra. En bild på tillbakasvängen kan se hur radikalt ut som helst dock.

    /JB

    Hehe, denna teknik brukar jag köra på den lilla “toppen” som på sista sektionen reser sej på Åsa yttre. Är det smått är det för tajt mellan stenarna och vågen för att få upp fart innan man smackar läppen. Är det bra drag i trasan kommer jag in i full plan, bränner över vågkammen bakifrån och snedställer brädan i luften. Sen en tajt bottensväng med bra fart och pang på läppen. Sista vågen vrider runt mkt fint, kommer rakt emot en och ställer sej helt vertikalt. Blir en fin airial och man flyger som en gris. Men som vågridningsteknik är det ju helt åt h-e att komma in så bakifrån. Farten ska ju komma från vågen. Men det är sjukt ball. Och det är ju huvudsaken! 🙂

  • per_m

    Medlem
    19 april, 2011 vid 08:06

    Vilken underbar tråd, stort tack till alla. Men nu får allt vindarna och vågorna komma så vi får ut och praktisera bottensvängar, on eller off shore just nu accepteras allt!
    /Per

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hookipa explained och hur Keith Taboul ser på det

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.