Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing hur fort med segel utan cambers?

• fredrik-ygge

Medlem
    1 juni, 2007 vid 20:47

Oregistrerad (varför skriver du inte som inregistrerad förresten – känns väldigt konstigt att inte veta vem som har denna uppfattning):

Jag önskar du hade rätt! Störners resultat är jobbigt för mig också. Jag har inte kört så fort med mina dyra, fina slalomprylar.

Jag känner dock ingen anledning att ifrågasätta det. Som joth påpekar är det ganska många som kört runt 30 knop med vågbräda, segel utan cambers och c30-mast. Jag är en bland dem. Att Störner, som är en mycket bättre surfare än jag, skulle köra 4 knop snabbare med en bräda som är snabbare än min (se t.ex. http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=3818&uid=664 för fler exempel) och under bättre förhållanden är inte alls konstigt.

Vad det gäller svenska speed-eliten så satt de och åt lunch när Störner körde sina rekordrepor. Jag har inte kört med laserpistol, men de som gjort det vittnar om att det är vansinnigt mycket svårare att köra snabbt på begäran i given bana än när man kör fritt. Läs vad t.ex. getwet skrev i annan tråd. De vittnar samtidigt, som joth påpekar, om att deras GPS-värden stämmer väldigt väl med värdet från laserpistolen.

Om David White hade varit på plats och kört fritt med sin GPS och Störner hade varit snabbare hade jag också dömt ut tekniken. Vet bara inte varför du tror att det skulle hända eller exakt hur tomten är inblandad.

Vilken del av tekniken är det du är skeptisk till? Är det GPS-enheterna eller mjukvarorna?

Om vi börjar med GPS:erna. (Vi talar nu bara om de modernare GPS:erna som Gecko, Fortrex, Edge och liknande och som var det som användes här.) Många, många har testat att köra med mer än en GPS och resultaten stämmer väldigt väl överens.

Med de enklare modellerna som t.ex. Gecko finns det två källor till opålitlig topphastighet: (i) grid effekt och (ii) spikar. Grid effect är att enheten bara samplar med viss finkornighet, tror det är 2m eller något sådant. Med samplingstid på 2s har det viss effekt. Spikar uppstår om GPSn tappar kontakten och kalibrerar om sig. Då flyttar den plötsligt till en ny grundposition och det blir en ”spik” i hastigheten. Det senare är dock lätt att se om man granskar filen. För att minimera inverkan av grid-effekt kör de som tävlar längre sträckor och tar dessutom medelvärde på 5 körningar. Då är inverkan av den effekten minimal. Skall man vara seriös skall man alltså tala om Störners medel på 30.5 snarare än topp på 34, men det är finlir och alla är ju bara intresserade av topphastigheten i alla fall.

Om man sedan kollar på mjukvarorna så är de extremt noggranna. Det finns ju t.ex. GPSar från Europa och RealSpeed från Australien. De visar samma resultat till hundradels eller tusendels knop. Jag har också själv oberoende skrivit ett program som visar samma resultat som GPSar på hundratusendels knop när. Skillnaden mellan GPSar (och mitt program) och RealSpeed är hur man räknar ut sträcka från lat & long. Den modell som GPSar och jag använder utgår från att jorden är rund. (Nu kan man tror att jag strax skall skriva att RealSpeed utgår från att den är platt, men det skall jag inte.) RealSpeed räknar mer korrekt på att jorden är lite bred om midjan p.g.a. sin rotation.

Den enda riktiga akilleshälen i förfarandet är att var och en skickar in sin gpx-fil efter surfet. Jag tycker att det är för lätt att modifiera en sådan fil för att det skall hålla som officiellt resultat, men jag verkar vara extremt ensam om den åsikten och att störner skulle gjort det i det här fallet betraktar jag som väldigt långsökt.

Summa summarum är det svårt att angripa tekniken hur gärna du (eller jag) än vill söka tröst i det.

• ola-h

Medlem
    1 juni, 2007 vid 22:09

Andrew Daff har kört en och annan snabb session med en 04 Starboard Acid 74 (en hyfsat snabb vågis, men varken like snabb rocker eller lika bra kontroll som de senaste modellerna) + 3.7 vågsegel. Tjock och långsam vågfena också. I ljuset av bland annat detta har jag inga problem att tro på Störners resultat.

Är inte Daffs 2s notering på dessa prylar bättreän vad någon svensk kört (ex Bringdal)?

Date : Saturday, December 31, 2005
    Spot : Sandy Point, Victoria, Australia
    Board : Starboard Acid 74
    Sail : KA Sails Kaos Wave 3.7
    Fin : Starboard Drake Wave 20
    Average speed : 37.19 knots (38.3 37.5 36.9 36.9 36.4)
    Max. GPS (display) : 39.4 knots
    Max. 2 sec. (software) : 40.4 knots
    100 m run : 38.9 knots
    250 m run : 37.5 knots
    500 m run : 32.9 knots
    Distance : 23.3 km
    Windspeed : 28 knots
    Windgusts : 38 knots
    Remarks : The first serious ’Honking Easterly’ of the summer.

I was amazed at how fast I went on the Starboard Acid Wave 74 (’04 model)

Great fun!!!

• Oregistrerad

Gäst
    1 juni, 2007 vid 23:26

Om nån hade kört i 40 knop med en Vinta Kastrull
    hade ni trott på det oxå? Vilken slalombräda med camber segel som
    helst kör förbi en vågbräda å då tror jag tom det räcker med en hand på bommen.

Tycker ni verkar ha en fanatisk tilltro till GPS . Har ni vekligen inget
    att ifrågasätta beträffande GPS tekniken?

Vissa tror på Jesus vissa på Alaaha.

Låt mig få utöva min skepsis mot dom där tiderna!
    Jag köper inte det! THats it!!

Det e bara å hacka i sig! Visst e dagens vågbrädor snabba som
    attan men en slalombräda med e race segel och speed fena är sjuuukt mycket snabbare!

Summasumarum: Ta GPS med en nypa salt och fortsätt vara glada goa
    killar!!

MVH

Sura Gubben

• ola-h

Medlem
    2 juni, 2007 vid 05:35

Sura Gubben, du visar upp en minst trefalt större tro på slalombrädans förträfflighet än vad vi gör på GPS:en. Jag är ingen snabb seglare, men seglar ändå förbi folk på snabba prylar med mina vågprylar då och då. Och om det är rejelt med vind och stökigt vatten ställs det krav på seglare för att köra fort också.

Jag tvivlar inte på att slalom/speed-prylar är sjukt mycket snabbare om väl seglaren kan hantera prylarna och i de förhållanden när Daff körde 40 knop på sin vågis skulle han säkert kört 45 på sina speedprylar och skilnaden i medel äve längre tid/sträcka blir ännu större.

Jag är helt säker på att jag själv (som är vågseglare och bara nybörjare på slalom) minst lika lätt kan nå 30 knop på vågprylar som på slalomprylar (fast förutsättningen för att göra det på våg är betydligt mer vind, dvs förhållanden där jag inte vågar ”hålla i” salomprylarna).

Visst finns det problem med GPS-tekniken och Ygga har förklarat en del av dem ovan, men om du någonsin hade tittat på en GPS-fil för en ”normal” session så skulle du veta att man ser ett tydligt mönster över vilka hastigheter man når och vart man når dem. Orealistiska punkter rensar man bort och det som är kvar visar oftast upp en rätt homogen bild. Någon sträcka är givetvis är den snabbaste, men oftast kommer man ihåg den som en ”speciell” sträcka på vattnet också. Så överlag tror jag tekniken är rätt säker.

• getwet

Medlem
    2 juni, 2007 vid 05:36

Självklart kan andra grejer än slalom och speed pryttlar gå fort som attan. Men om man använder sig av olika utrustning under samma förhållanden så kommer fullbloden att piska på bra mycket mer. Jag förutsätter här att tekniken och kunskapen är densamma på dom som seglar. Skämtar ofta om att jag blir lite ”sömnig” och gärna slumrar in en liten sund när man seglar icke fullblod.

Skillnaden är mycket märkbar, upplevt den många ggr när jag först kört på min egen utrustning för att sedan få prova på något annat typ freerace eller liknande.

De höga farter som presterats med vågbrädor är naturligtvis under mycket goda förhållanden, frågan är bara hur mycket fortare det skulle gått med riktiga fartmonster….

Poängterar också att det är en VÄSENTLIG skillnad att köra fort i en given bana på ”beställning” än att freeridea runt med GPS på armen och söka bra vatten. Om tävlingen skulle mätts med GPS på HP så skulle vi fått se helt andra farter, säkerligen 3-4 knop extra.
    Därför hoppas jag och många övriga i speedträsket att nästa års tävlingar kommer att mätas med GPS.

• oaxen

Medlem
    2 juni, 2007 vid 09:08

Sura gubben har noll koll!

Get Wet har helt rätt i att Lasertävlingsformatet suger. GPS ska’re va!

Med tanke på att GPS:ens filer visar med all önskvärd tydlighet vad som är ”sant” eller inte och dessutom är ”tried and tested” så är det uppenbart att ”Sura gubben” inte vet vad han pratar om.

I vissa förhållanden kommer våg-kittet spöa det snabba kittet, och vice versa.

Vid rätt förhållanden har givetvis vågpryttlarna inte en chans mot slalom-/speed-kittet.

Sen handlar det lite om vem som seglar också.

Hur snabbt seglar anonyme ”Sura gubben” – inte så snabbt låter det som, eller…

• storner

Medlem
    2 juni, 2007 vid 09:12
    Oregistrerad;387689 wrote:
    När hela svenska speed eliten är på plats och INGEN är i närheten av den där störner som kör runt med ett north Dr x och vågfena så kan jag inte annat en garva! Har aldrig varit över 25 knop med våggrejer. GPS ÄR inte 100% tillförlitligt och detta e mycket bra exempel på det!

Missförstå mig inte GPS e en JÄTTE KUL grej och ett bra tränings redskap
    men jag köper inte det där rekordet!

Ygge! Om David White hade varit i TT den där dagen med sina speed grejer och fått stryk av störner på sin våg bräda och DR X segel med Carbon 30% mast hade du inte ifrågasatt GPS tekniken då?

Kan oxå berätta att tomten inte finns på riktigt…..

Jag kan självklart inte garantera att resultatet är exakt rätt. Alla vet att 2 sek max är ganska osäkert. Bl a visar displayen 33 knop och 2 sek max software 34 knop. Däremot vet jag att jag aldrig varit i närheten att segla så fort som jag gjorde just under rekordrepan. Då jämför jag med ett ganska stort antal 30+ repor som jag gjort före och efter detta tillfälle.

Hela speedeliten var samlad denna dag och flera seglare hade högre hastighet än mig bl a maxade Marcus R 37 knop. Detta på en bana som inte låg optimalt.

Själv har jag aldrig varit under 25 knop max när jag seglat dessa prylar. (För övrigt seglade jag inte med en vågfena utan en powerbox ganska tunn rak freemove fena och masten var inte c30 utan 4m c55.)

När jag köpte GPSen förra året hade jag som första mål att maxa 30 knop. Detta hade jag tänkt göra med mina gamla slalomprylar (7,2 och 6,1 fullcam segel från -98 och en Sputnik 285 och c95 mast). Sputnik 285an är ett missfoster till bräda no-nose, 53,5 cm bred, alldeles för rak rocker och för tjock. Harvade runt med dessa prylar ett tag utan att lyckas. Sedan testade jag att GPSa med mina hårdvinds-/manöverprylar och jag maxade 30 knop första försöket. Bättre kontroll, kändes snabbare och gick betydligt snabbare. Efter att ha testat att speeda med manöverprylarna så har mina gamla slalomprylar legat oanvända i min källare.

• hankloose

Medlem
    2 juni, 2007 vid 09:36

Tjena Störner!

Kan intyga att det har hänt en del sen F2 Sputnik och med seglena oxå för den delen! Du borde testa att köra med F1 surfprylarför att se om du märker skillnaden. Vill inte göra dig besviken men att jämföra vågprylar och
    speedgrejer är som get wet säger nästan som att stå å sova vid bommen.
    Jag kör både vågor och speed och jag har aldrig varit i närheten av dom farterna jag kommer upp i med min Falcon speed och Rs 5.8. Hur jag än downwindar med min vågbräda så känns det aldrig speciellt fort!

MVH

Henke

• ola-h

Medlem
    2 juni, 2007 vid 10:07

Jag har på sätt och vis samma erfarenheter som Störner, fast jag aldrig testat med GPS på ina vågprylar. Är dock (som sagt) rätt säker på att jag skulle kunna segla lika fort på mina vågprylar (och nu snackar vi inga topphastigheter utan 30 knop och kanske lite till). Som Störner säger blir det en annan sak när det verkligen blåsar.

Till skillnad från Störner har dock jag schyssta nya slalomprylar och precis som också Störner säger är det betydligt enklare att köra fort på dessa i ”lättvindsförhållanden”. Men för mig (som oerfaren slalomseglare) är det helt enkelt svårt att hålla ihop seglingen när det börjar bli blåsigt (och choppigt, plattvatten vore förståss en annan sak). Nu är iofs mina slalomprylar lite stora för sådant, men ändå. På vågprylarna å andra sidan, är jag van att köra för fullt i superstökiga 3.5-förhållanden och därmed mer bekväm med att inte ha full kontroll.

Min poäng är alltså att även om slalomprylar rent teoretiskt är mcyket snabbare så är det många andra saker som spelar in och psykologi är en av dem. Därför är det nog många som skulle sätta sina bästa tider på andra prylar än de teoretiskt snabbaste prylarna. Detta gäller speciellt när vi talar om dessa i sammanhanget låga hastigheter i förhållandevis höga vindstyrkor.

• rasmus_w

Medlem
    2 juni, 2007 vid 13:16

En sak som ska tilläggas är att de flesta av dagens brädor faktiskt är grymt lätta att köra fort på. På kristi flygare provseglade jag en Fanatic Freewave 86 med ett Gaastra Remedy 5.4 i en knapp timme nere på haga. Trimmet stämde inget vidare, bommen satt på tok för högt för min smak och en halv kvadrat mer segel hade knappast varit fel, men det som slog mig var hur lätt det var att segla fort på de grejorna, i alla fall enligt mitt enkla mått: jag frågar mig om jag seglar om folk eller om jag blir frånåkt. Det gick fort, jag seglade om de flesta.

Nästa dag seglade jag på min lillebrors gamla Tiga 275 ACR från -92. 275:an var den första riktigt snabba brädan jag seglade, första gången jag seglade blev jag livrädd för att det gick så fort. 2007 kändes samma Tiga bara tung och trög, jag kände mig ganska nöjd med att kunna segla ifrån nybörjarna som drog rigg på meterbreda ryamattor med centerbord. Efter några timmars övning fick jag den att gå fortare men jävlar vad jag fick jobba, framförallt med underbenen, det gick fort att fylla dem med mjölksyra kan jag lova!

Nu är jag helt säker på att en riktig slalombräda är mycket snabbare än en freewave, men redan freewaven är jävligt snabb. Jag kan därför utan vidare tänka mig att de flesta moderna brädor oavsett typ går att prestera väldigt bra tider på.

En annan sak som spelar in är att jag misstälker att en massa taillift i princip ökar toppfarten. Fördelen med en rak bottenkurva är att man planar tidigt men nackdelen är att man lätt får mycket våt yta. Martin van Meurs skrev nånstans att det är bra att få upp nosen när det går undan, att tailen gräver ner sig bromsar mindre än vad en rak botten som ligger platt mot vattnet gör men i bägge fallen handlar det om att man kommer runt nåt som inte är optimalt: en onödigt stor våt yta. Jag antar att det är därför en del av de allra minsta slalom- och speedbrädorna från de senaste åren har tailkick, när det går riktigt fort är det bara tailkick-biten som ligger i vattnet och det är en våt yta som i princip krymper med farten, i låg fart pressas ju en krökt botten ner i vattnet. Men vågbrädor har ju i princip alltid haft tailkick. Däremot kräver de lite kraft för att komma upp i fart eftersom det är så mycket böj på bottenkurvan.

• rasmus_w

Medlem
    2 juni, 2007 vid 13:35

@filipl 387793 wrote:

2) När man läser om andra idrotter och elitidrottsmän (t ex Stefan Holm) så finns det väl knappast någon elitidrottsman som inte har en mental coach eller psykolog, som hjälper den tävlande med mental träning, t ex att i hypnos föreställa sig hur de vinner osv. Trots att jag har läst väldigt många artiklar om speed, så har jag aldrig stött på råd om mental träning och hur viktigt det är att föreställa sig att man seglar snabbt osv. Är detta något som seriösa speedare inte håller på med, eller gör de det?

Det har inte skrivits så mycket om speed överhuvudtaget förrän nu. I princip har jag bara läst lite artiklar av Peter Hart i ämnet. Däremot stod det nåt litet icke-speedrelaterat om mental träning i nån boards för ett tag sen. Inför nåt OS hade visst ryssarna delat in nåt av sina landslag (tror det var nån friidrottsgren eller kraftgren) i fyra grupper: en grupp ägnade 100 % av tiden åt fysisk träning, en ägnade 25 % av tiden åt mental träning, en ägnade halva tiden åt mental träning och sista gruppen ägnade 75 % av tiden åt mental träning.

I slutänden visade det sig att sambandet var enormt tydligt: ju mer mental träning, desto bättre resultat. Nu säger det sig självt att det inte går att köra 100 % mentalt men det visar ändå att det är viktigt. Å andra sidan tittar surfare rätt flitigt på olika surffilmer och det är faktiskt en variant på mental träning. Vill man plocka fram långa ord kan man påstå att filmen är ett ”visualiseringshjälpmedel”, en av de viktigaste formerna av mental träning är just visualiseringen, att skapa mentala bilder av hur det känns att segla fort. Just för speed tror jag det är ganska viktigt för den där känslan är lurig. Det finns en ”äkta” och en ”falsk” känsla av fart och att lära sig känna igen den ”äkta” känslan är nog ganska viktigt.

• storner

Medlem
    3 juni, 2007 vid 22:17
    Hankloose;387895 wrote:
    Tjena Störner!

Kan intyga att det har hänt en del sen F2 Sputnik och med seglena oxå för den delen! Du borde testa att köra med F1 surfprylarför att se om du märker skillnaden. Vill inte göra dig besviken men att jämföra vågprylar och
    speedgrejer är som get wet säger nästan som att stå å sova vid bommen.
    Jag kör både vågor och speed och jag har aldrig varit i närheten av dom farterna jag kommer upp i med min Falcon speed och Rs 5.8. Hur jag än downwindar med min vågbräda så känns det aldrig speciellt fort!

MVH

Henke

Jag köpte lite moderna slalomprylar för några veckor sedan. Har bara hunnit testa en gång men första intrycket var väldigt positivt. Jämfört med Sputniken och gamla Simmer SC5 är allt otroligt mycket bättre. Har bara seglat brädan med 7,6 och längtar nu efter mer vind så att jag kan testa med 6,6 som jag tror är optimal storlek till brädan (TurboBoost2 62a). Lite stor bräda/segel för att sätta några supertider men blir det riktigt tuffa förhållanden så får jag väl plocka fram min FreestyleWave och Dr.X 4,4 igen:laugh:.

Nejdå, jag blir inte besviken. Jag har aldrig hävdat att våg- och speedprylar är jämförbara. Enda anledningen att jag inte seglat speed med speedgrejer är för att jag (läs min fru) har haft lite andra ekonomiska prioriteringar. Det ekonomiska handlar inte så mycket om fart kontra manöver utan snarare om ”leksaker till Johan” kontra klinker i tvättstugan.
    Men va fan, i årets budget fick jag ju in lite ”leksaker till Johan” så jag skall inte klaga.

• jester

Medlem
    4 juni, 2007 vid 07:17

Poängterar också att det är en VÄSENTLIG skillnad att köra fort i en given bana på ”beställning” än att freeridea runt med GPS på armen och söka bra vatten. Om tävlingen skulle mätts med GPS på HP så skulle vi fått se helt andra farter, säkerligen 3-4 knop extra.
    Därför hoppas jag och många övriga i speedträsket att nästa års tävlingar kommer att mätas med GPS.

Kan bara instämma om det där. LAckade ur efter att banan var för grund i Klagshamn igår på första heatet, så jag slängde lycran och körde ut på fritt vatten och bara kryssade mellan stenarna och registrerade hastigheter som motsvarade vad gubbarna hade när dom körde mot mät-tornet och dess laser. Laser suger, helt enkelt… Har nog kört min sista lasertävling nu, då jag tycker att den tävlingsformen inte är kul helt enkelt.

Obs! Inget ont om Wallén och dom arrangerande klubbarna i F2 Speedchallenge! Dom gör ett kanonjobb!!!

• hankloose

Medlem
    4 juni, 2007 vid 08:22

Men utan laser skulle man ju aldrig få stå in den där goa kön å tjöta med gubbsen…….

• jester

Medlem
    4 juni, 2007 vid 08:44

Iofs… Men jag tror att vi säkert skulle samlas i grupper, snacka skit och jämföra GPS:er uta på vattnet även utan laser…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing hur fort med segel utan cambers?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.