Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing hur fort med segel utan cambers?

• tobhed

Medlem
    5 juni, 2007 vid 08:52

Dessutom blir det en hel del lotto med laser då det är lite godtyckligt när och hur de mäter. Skillnaden från förra året är ju dessutom att det numera är klubbarna själva som mäter och inte folket från Wallen (= nya personer som hela tiden ska lära sig att skjuta med lasern)

• klang

Medlem
    5 juni, 2007 vid 11:49

GPS tävling har sina fördelar, framförallt för den tävlande. Nu när gps växt sig så pass starkt, när tror ni att man kan använda dessa resultat för t.ex rekord mätningar?

Jag gissar att lasermätning är mer likt den metod man använder internationellt under speedtävlingar för att mäta officiella tider. Där pratar vi väl också om kö och orättvisa, eller har de ett annat koncept?

/Klang

• rasmus_w

Medlem
    5 juni, 2007 vid 11:50

Hade inte öwc en polis som mätte? Han borde väl veta hur man gör. Eller satt Jonas bara med?

• rasmus_w

Medlem
    5 juni, 2007 vid 11:54

@Klang 388549 wrote:

GPS tävling har sina fördelar, framförallt för den tävlande. Nu när gps växt sig så pass starkt, när tror ni att man kan använda dessa resultat för t.ex rekord mätningar?

Jag gissar att lasermätning är mer likt den metod man använder internationellt under speedtävlingar för att mäta officiella tider. Där pratar vi väl också om kö och orättvisa, eller har de ett annat koncept?

/Klang

Samma koncept.

Nackdelen med GPS är att vissa inte anser precisionen vara tillräcklig. Har för mig den där båten l’Hydroptére har nåt system baserat på GPS plus nån mätning av avståndet till hamnen eller nåt, och som har blivit godkänt, så de kan göra officiella rekordförsök så fort de ger sig ut. Snart finns väl nåt sånt i bärbart format…

• klang

Medlem
    5 juni, 2007 vid 11:56

@tobhed 388501 wrote:

Dessutom blir det en hel del lotto med laser då det är lite godtyckligt när och hur de mäter. Skillnaden från förra året är ju dessutom att det numera är klubbarna själva som mäter och inte folket från Wallen (= nya personer som hela tiden ska lära sig att skjuta med lasern)

Nja, det är rätt enkelt faktiskt, tar väl 20 sekunder att lära sig. Tryck in knappen och sikta på kroppen…

• jester

Medlem
    5 juni, 2007 vid 12:49

Både ja, och nej… Dom har liknande metod ang kösystem osv, men själv mätningen skiljer sig markant då lasern registrerar momentan topphastighet. ISA-tävlingar använder sig av ett video-timing system där medelhastigheten beräknas över en bestämd sträcka (vanligtvis 500m, men finns även 250m och nautisk mil). Jag tycker personligen att medel av dom 5 snabbaste 10 sekundersmättningarna på en GPS ger ett rättvisare resultat än vad lasermetoden ger. Minimerar även den lotto-variant det är med laser om där är byigt…

• adde

Medlem
    5 juni, 2007 vid 13:09

@Rasmus_W 388552 wrote:

Samma koncept.

Nackdelen med GPS är att vissa inte anser precisionen vara tillräcklig. Har för mig den där båten l’Hydroptére har nåt system baserat på GPS plus nån mätning av avståndet till hamnen eller nåt, och som har blivit godkänt, så de kan göra officiella rekordförsök så fort de ger sig ut. Snart finns väl nåt sånt i bärbart format…

Man använder en såkallad DGPS (differentiell GPS), dvs man har en fast punkt, oftast en fyr, som vet exakt var den är. Fyren har en gps och räknar ut skillnaden mellan den verkliga positionen och GPS positionen, denna signal skickas via radio (FM) och närliggande GPS:er kan korrigera sina positioner. Nackdelen är att man behöver en något större antenn med FM motagare.

När det gäller tidtagningen för segling har det tidigare gällt videoupptagning och 500meters bana. Precisionen är alltså en bilds vid början och slutet dvs 2/25 sekund.

• klang

Medlem
    5 juni, 2007 vid 15:50

@Jester 388567 wrote:

Både ja, och nej… Dom har liknande metod ang kösystem osv, men själv mätningen skiljer sig markant då lasern registrerar momentan topphastighet. ISA-tävlingar använder sig av ett video-timing system där medelhastigheten beräknas över en bestämd sträcka (vanligtvis 500m, men finns även 250m och nautisk mil). Jag tycker personligen att medel av dom 5 snabbaste 10 sekundersmättningarna på en GPS ger ett rättvisare resultat än vad lasermetoden ger. Minimerar även den lotto-variant det är med laser om där är byigt…

Jo, det är frustrerande om det är vindfattigt och man ser från kön att det är ett gäng som får några goa byar… då ger kösystemet stort utslag (negativt).

Hur är uppfattningen från de som tävlar internationellt. Kräver man att det skall blåsa mycket mer för att man skall köra en tävling. Dessa gubbar är ju väldigt beroende av att positionera sig väl, så om det är orättvist så kan jag tänka mig att de gapar vilt. Är det så kanske att de är färre som kör i varje heat så att risken för att missa ett vindstråk på 10 minuter är minimal?

Vi går i funderingar kring att köra ett tidmätningssystem nästa gång, då på en mindre sträcka än 500m (100-250m). Men det är fortfarande ett kösystem… och fortfarande i planeringsstadiet. Jag skulle vilja se att man kunde sätta nya svenska/nordiska rekord, och då krävs lite tuffare mätmetoder…

/Klang

• imported_macts

Medlem
    5 juni, 2007 vid 16:22

@Klang 388594 wrote:

Vi går i funderingar kring att köra ett tidmätningssystem nästa gång, då på en mindre sträcka än 500m (100-250m). Men det är fortfarande ett kösystem… och fortfarande i planeringsstadiet. Jag skulle vilja se att man kunde sätta nya svenska/nordiska rekord, och då krävs lite tuffare mätmetoder…

/Klang

”tyvärr” ligger Bringdals rekord på typ 41,96 knop över 500m så det lär bli lurigt att slå det på svenska vatten….kul initiativ dock!

• fredrik-ygge

Medlem
    14 juni, 2007 vid 19:18

Ett bidrag till för denna tråd:
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=18291&uid=1323

Det var grymt, grymt imponerande Oåxen!

• Knatte

Gäst
    14 juni, 2007 vid 19:27

@fredrik.ygge 390329 wrote:

Äääh :smirk: Det kan väl inte vara någon konst alls. Den förre ägaren av brädan körde ju in brädan på stadiga farter över 30 knop 😀 😉 Nuvarande ägare förvaltar ju bara traditionen..*skämt*

Nä jag håller med, om att det var grymt av Oåxen att få upp brädan i dessa farter!

• marden

Medlem
    15 juni, 2007 vid 06:22

@fredrik.ygge 390329 wrote:

som sagt grymt va ordet
    men lite spik varning på 2sec(mest för att han är 3kn före mig) men display värdet är ju också grymt

• oaxen

Medlem
    15 juni, 2007 vid 10:24

Spikvarning!?

Har bett RTK:n ta en titt på repan då jag har för lite erfarenhet på spikområdet.

Vid den repan lyckades jag tajma både choppen och en rejäl vindby.

Vi får väl se om det håller. Mitt speedmål för säsongen är 35 knop (2s). Hoppas hoppas…

• marden

Medlem
    15 juni, 2007 vid 11:43

nja skillde väl 2kn på display o 2sec vilket är på gränsen vad som känns troligt
    men den kan nog klara rtk,s kontroll ändå o jag får gratta till en 35kn tröja

• bjornen

Medlem
    8 juli, 2007 vid 15:33

Det här är väl ett riktig bra resultat med dom prylarna.
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=19556&uid=2215

//Björn

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing hur fort med segel utan cambers?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.