Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur många kör fortfarande C-Kite?

  • gurra_g

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 15:31

    @nic Antagligen för att känslan är samma som c-kite fast med en extra gaspedal ungefär…)[/QUOTE wrote:

    Word

    (tio tek)

  • skanepaul

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 17:06

    Dem har inte kört JN Primadonna…

  • klw

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 19:44

    c-kite

  • stebe

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 21:55

    Världens mest sålda kite är en SLE kite “BEST Waroo” var namnet.

    Designad av EHs egen kelgris Peter Stiewe

  • psychonauten

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 10:09

    @Falsterbo 356895 wrote:

    Om man är nybörjare, ska man börja med en c-kite som första kite eller kan man gå direkt till bow?

    Finns ingen anledning att kämpa med en C-kite om du inte redan e van vid det. Bow har extremt många fördelar, speciellt om man e noob

  • kasimir

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 11:34

    Det är ju två olika kites till två olika typer av åkning. C-kites funkar ju bäst till freestyle och bow till vågor. Fattar inte att alla rekommenderar bow. Tror att det är mycket svårare för folk och lära sig känna var kiten är med bow vilket troligen hämmar utvecklingen senare när man ska börja med trick och vågridning. Jag håller med om att säkerhet och sådant är bättre men man kan också bli invaggad i nån slags falsk säkerhet. Jag tror att man blir en mer allsidig åkare och om man lär sig på c-kite. Visst, det kanske tar längre tid att lära sig men det får man nog igen senare. Det finns många fördelar med bow men jag anser att det är två olika typer av kites till två olika typer av åkning, men men vill man köra Völkl Explosive i parken kan man ju göra det.

  • skejtar_henke

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 11:40

    hmmm kom med era böwkites så ska jag köra om er med min c-kite.

  • snygging

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 12:15

    @stebe 357050 wrote:

    Världens mest sålda kite är en SLE kite “BEST Waroo” var namnet.

    Designad av EHs egen kelgris Peter Stiewe

    Och du är min kelgris!!!!!
    Det var en på stranden i varberg i helgen som sa något vist!! “det finns ingen dålig kite utrustning utan bara dåliga åkare!”

  • psychonauten

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 12:51

    @kasimir 357107 wrote:

    Fattar inte att alla rekommenderar bow. Tror att det är mycket svårare för folk och lära sig känna var kiten är med bow vilket troligen hämmar utvecklingen senare när man ska börja med trick och vågridning.

    Fråga en nybörjare som blivit loftad och draggad och krossad av en C-kite. Finns faktiskt en hel del när man börjar fråga runt.

    Dra gärna lite fördelar för en nybörjare till C-kitens fördel. Jag känner inte till någon.

  • curry

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 13:30

    back in da good ol days kördes det utan depower med 2 line kites – då kunde de fanimej kanta!
    nu förtin är det bowstyle megadepower, folk slutar kanta med brädan och depowerar istället = fetdålig brädkontroll och “jag-sitter-och-skiter-med-armarna-i-luften-tysk-pose”, det hämmar som sagt utvecklingen i längden (det gör förvisso en loftning och brutna ben också kanske)…

  • biorno

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 14:03

    @curry 357155 wrote:

    back in da good ol days kördes det utan depower med 2 line kites – då kunde de fanimej kanta!
    nu förtin är det bowstyle megadepower, folk slutar kanta med brädan och depowerar istället = fetdålig brädkontroll och “jag-sitter-och-skiter-med-armarna-i-luften-tysk-pose”, det hämmar som sagt utvecklingen i längden (det gör förvisso en loftning och brutna ben också kanske)…

    Vänsterbenet gick av med en C-kite och högerbenet med en SLE så hittils är det 1-1.

  • milkman

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 14:28

    @curry 357155 wrote:

    back in da good ol days kördes det utan depower med 2 line kites – då kunde de fanimej kanta!
    nu förtin är det bowstyle megadepower, folk slutar kanta med brädan och depowerar istället = fetdålig brädkontroll och “jag-sitter-och-skiter-med-armarna-i-luften-tysk-pose”, det hämmar som sagt utvecklingen i längden (det gör förvisso en loftning och brutna ben också kanske)…

    haha.. Nu har du tjuvkikat på min åkning igen! 🙁
    Jag tror du har rätt. Jag har lärt mig med fetingdepower och det tog ett jäkla tag innan jag fattade varför vågor mm hela tiden knäckte mig, varför jag inte fick till hoppen och vaför jag behövde vrida upp kroppen så mycket mer än alla andra (fetböjt bakben).
    Till slut fattade jag och tog två sessions där jag vägrade depowra, även när det gick fortare/fanns mer kraft än jag tänkt. I början vart det några rätt jobbiga front-over-to-nose-dive men efter ett tag så började jag kanta bättre. Åkningen blev mer stabil, midjeselen satt kvar på rätt plats, hållning blev bättre och choppet slutade dränka brädan. Och det gick att ha kontroll i hoppen.

    Däremot så tappade jag i höjdtagning, det verkar fortfarande funka bäst med ganska mycket depower och rätt lite kant.

    Men ska jag vara ärlig så hade jag nog inte utvecklats snabbare med en C-kite. Jag lyckades ju till slut, bara att jag såg ut som ett Noob på bräda mer än ett noob i vattnet under tiden. 🙂
    (Nu ser jag ut som jag vet vad jag gör, tills jag gör nått annat än att kanta i alla fall 😉 )

  • gurra_g

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 15:24

    @curry 357155 wrote:

    back in da good ol days kördes det utan depower med 2 line kites

    Var tydligen ganska många som fick båda axlarna ur led (samtidigt) på den tiden med, ingen depower alltid unhookt inge sele…, kul vid kraftig vindby eller om man råkar fucka till det… Men ganska manligt!

  • kasimir

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 16:53

    @psychonauten 357140 wrote:

    Fråga en nybörjare som blivit loftad och draggad och krossad av en C-kite. Finns faktiskt en hel del när man börjar fråga runt.

    Dra gärna lite fördelar för en nybörjare till C-kitens fördel. Jag känner inte till någon.

    Hur länge har bow funnits? Du tror inte att folk har blivit loftade av dessa kites?
    Det finns ju fördelar och nakdelar med de båda men efter att ha lärt sig på en c-kite kan jag säga att det enbart var en positiv upplevelse. Framförallt tror jag att vi som lärde oss när depower var ett önsketänkande har mer respekt för kitsen än de som lär sig med “100% depower”. Jag kan hålla med dig att det förmodligen är lättare att lära sig med en bow men det elimenerar väl inte mitt påstående, eller? Det som är svårt när man går från att bara åka fram och tillbaka till att göra trick är ju att hålla reda på kiten. Är det då inte lättare att använda en kite som är lätt att känna var den är? Vet själv hur det var i början när man inte riktigt kunde känna kiten utan var tvungen att titta på den hela tiden. Jag har åkt snowboard i 15 år så jag hade inget problem med själva brädan när jag började det som var svårt var att man skulle hålla reda på var kiten befann sig t ex vid hopp och vågridning. Jag tycker att de bows som jag har provat har varit följsamma och bra men de är inte alls lika lätt att känna var man har kiten som med en C-kite.

  • gurra_g

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 17:03

    @kasimir 357206 wrote:

    Hur länge har bow funnits? Du tror inte att folk har blivit loftade av dessa kites?
    Det finns ju fördelar och nakdelar med de båda men efter att ha lärt sig på en c-kite kan jag säga att det enbart var en positiv upplevelse. Framförallt tror jag att vi som lärde oss när depower var ett önsketänkande har mer respekt för kitsen än de som lär sig med “100% depower”. Jag kan hålla med dig att det förmodligen är lättare att lära sig med en bow men det elimenerar väl inte mitt påstående, eller? Det som är svårt när man går från att bara åka fram och tillbaka till att göra trick är ju att hålla reda på kiten. Är det då inte lättare att använda en kite som är lätt att känna var den är? Vet själv hur det var i början när man inte riktigt kunde känna kiten utan var tvungen att titta på den hela tiden. Jag har åkt snowboard i 15 år så jag hade inget problem med själva brädan när jag började det som var svårt var att man skulle hålla reda på var kiten befann sig t ex vid hopp och vågridning. Jag tycker att de bows som jag har provat har varit följsamma och bra men de är inte alls lika lätt att känna var man har kiten som med en C-kite.

    Är nog bara en vanesak de där med att känna vart kiten är. Tyckte också den kändes konstig i början tog som sagt nästan en vecka för mig innan jag riktigt kom igång med min första bow/sle…

    Jag har mycket bättre koll på vart min kite är nu när jag är i luften än vad jag hade med mina gammla C-kites men kan bero på annat också…

    Men looparna blir iof sjukt konstiga med Rippen…

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur många kör fortfarande C-Kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.