Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur minskar vi antal olyckor inom kitesurfing NU?!

  • pelle-surf

    Medlem
    14 september, 2012 vid 12:13

    Johann.s Du tar upp något som jag oxå tror är viktigt och avgörande ur bla säkerhetssynpunkt. Det är nödvändigt att gå kurs, vilket dom flesta gör, men efter avslutad kurs, så står man där helt oerfaren, med sin 12kvm kite på stranden och försöker minnas det som man gick igenom på kursen för 4 veckor sedan. ( Detta dilemma tog jag upp till diskussion tidigare i forumet, i en annan tråd ).
    Då jag fastnade för kite, så var jag ensam med detta intresse i bekantskapskretsen. Jag sökte därför kontakt bla här på surfzone, men hittade inte något sällskap, däremot svarade man att det är bara att åka till spoten, så hjälper vi dig, och det är ju bra, men jag upptäckte snart att jag ofta ändå stod ensam där pga skiftarbete, jag ledig-andra jobbar. Eftersom jag insett det nödvändiga med sällskap för att kunna fortsätta med kite, så blev jag mycket aktiv med att leta sällskap och träffade snart några trevliga filurer, som jag fortfarande, efter drygt ett år sedan kör tillsammans med, dessutom har än fler tillkommit, så vi är nu ett gott gäng som håller ihop, har koll och hjälper varandra. Detta ökar säkerheten och dessutom har man fått nya polare.
    Jag är fortfarande aktiv i att försöka få med ännu fler och där har det tillkommit ett mycket bra hjälpmedel, kontaktsidan http://www.surfses.com/ den startades i våras och jag uppmanade då alla som jag träffade på spoten att registrera sig , jag tryckte även upp lappar vilka jag hängde upp på aktuella spotar.
    Halmstadgruppen och vi i Falkenberggruppen är aktiva på surfses, övriga grupper har jag inte koll på. Det som däremot förvånar mig lite, är att eftersom jag startade Falkenberg och då kan se att det är ca 45 st registrerade, så är det bara ca 6-10 pers som är aktiva i en dialog. I Halmstadgruppen är det även där en mindre grupp som är aktiva i dialog, men som fungerar väldigt bra med kommunikation imellan erfarna/instruktörer-nybörjare.
    Varför utnyttjas inte denna sidan ännu bättre för att bla öka säkerheten. Här är några argument för att jobba upp en grupp.

    . Som nybörjare kan man lätt få kontakt med andra, mer erfarna.

    .Man får ofta info direkt ifrån spoten. Vindhast, riktning, kitestorlek, antal som är där mm

    .Lätt att i förväg komma överens om lämplig spot, tid, hur länge man tänkt köra

    .Tillfälliga besökare kan använda sidan och få info om spotar, faror samt få sällskap

    . Skriv att du är nybörjare och behöver lite hjälp och du kommer säkert få det

    Detta kräver att man är aktiv på sidan, jag tror att Kite-Kalle ( Halmstad ) upplyser sina kursdeltagare om sidan och detta är något som alla instruktörer borde göra. Om det nu inte redan finns en grupp för närområdet, så öppna då en grupp och ha ett engagemang för gruppen genom att vara aktiv där och att sprida information om gruppen både till kursdeltagare och övriga utövare.

  • sifix

    Medlem
    14 september, 2012 vid 15:30
    pelle surf;698532 wrote:
    Johann.s Jag är fortfarande aktiv i att försöka få med ännu fler och där har det tillkommit ett mycket bra hjälpmedel, kontaktsidan http://www.surfses.com/ den startades i våras och jag uppmanade då alla som jag träffade på spoten att registrera sig , jag tryckte även upp lappar vilka jag hängde upp på aktuella spotar.
    Halmstadgruppen och vi i Falkenberggruppen är aktiva på surfses, övriga grupper har jag inte koll på. Det som däremot förvånar mig lite, är att eftersom jag startade Falkenberg och då kan se att det är ca 45 st registrerade, så är det bara ca 6-10 pers som är aktiva i en dialog. I Halmstadgruppen är det även där en mindre grupp som är aktiva i dialog, men som fungerar väldigt bra med kommunikation imellan erfarna/instruktörer-nybörjare.
    Varför utnyttjas inte denna sidan ännu bättre för att bla öka säkerheten. Här är några argument för att jobba upp en grupp.

    Där är ca 350 registrerade på surfses.com (alla utom tre norrmänn anger att dom är från Sverige). Men långt från alla är ju aktiva.

    Tror nog att några från Halmstad (bla jag) är medlemmar i Falkenbergs gruppen men inte så aktiva i den.

    Kitekalle har Halmstad gruppen på sin webbplats. http://www.kitekalle.com Om där är nån annan skola (eller vem som helst) som vill ha en grupps feed på sin sida hör av er till info@surfses.com (funkar endast med öppna grupper och designen av feeden går ju att fixa till så den passar)

  • christian

    Medlem
    14 september, 2012 vid 18:47
    jaca;698504 wrote:
    Säkerhetstänket i kitesurfingkurser är oändligt mycket bättre än dito vindsurfingkurser. Jag tror att antalet certifierade vindsurfinginstruktörer är lätträknade i Sverige. Och andra sidan så innebär kitesurfing större risker än vindsurfing. Men vindsurfing orsakar också en hel del skador i extrema förhållanden, det kan säkert våra kära ortopeder intyga.

    Men vi kan bli ännu bättre genom att bry oss om varandra på kitspotarna. Ser man någon osäker eller utan kontroll så säg till och hjälp dom i dessa lägen. Släpp egot och offra en kvart av din egna session. Ingen tycker det är trevligt när någon släpas in över stock och sten…

    Jag är som klubbordförande ansvarig för ca 1000 genomförda lektionstimmar vindsurfing på vattnet varje säsong. Varken jag eller någon av våra duktiga instruktörer är certifierade. Vårt skadefacit sedan 2007 är några blåmärken och skrubbsår. Vi utbildar oss själva i väjningsregler, sjövett, HLR och DHLR. Att sätta likhetstecken mellan säkerhetstänk och certifikat är inte rättvisande varken för oss eller någon annan av landets surfskolor.
    Att det händer tråkiga saker i extrema vindsurfingförhållanden har ingen som helst koppling till någon certifiering, det händer på en helt annan nivå av utövning än på nybörjarnivån där certifikaten är tillämpliga.
    Den stora skillnaden mellan kite- och vindsurfing ligger i att det enda som händer om man släpper ut en nybörjare med för stora vindsurfingsegel är att han inte får upp det ur vattnet och får simma hem.
    Kitesurfaren kan däremot utsätta sig själv för livsfara genom att försöka launcha för stor drake
    Risken för tredje man kan uttryckas som det riskområde utrustningen projicerar och blir då 6 ggr större för kitesurfing

    Jag tycker det är oerhört positivt med diskussioner som syftar till att förbättra säkerheten för kite- och vindsurfing, men att jämföra på det sätt som görs i citatet ovan är inte relevant.

    Just nu ligger det en ung kitesurfande kille i respirator efter att ha blivit inkastad i en bergvägg, det är där diskussionsfokus bör ligga!

    Mina tankar går till honom och hans familj!

  • karlkarl

    Medlem
    14 september, 2012 vid 20:36

    Precis som någon annan föreslog så tror jag informationsskyltar unika för varje spot är en god idé. Det finns ju redan skyltar på en hel del ställen som kommunen eller länsstyrelsen (?) sätter ut som säger var och var man inte får köra. Det är såklart naivt att tro att en skylt skulle förhindra alla olyckor, men det kan få folk att tänka till en gång extra innan de går ut. Det mesta handlar ju i grund och botten om sunt förnuft.

    Skyltarna bör innehålla information om långgrundhet, eventuella stenar, sandbankar utanför swell, launchrekommendationer (typ launcha i vattnet om stranden är smal), osv.
    Sedan allmäna säkerhetsrekommendationer. Surfa inte själv, visa aktsamhet vid surf i frånlandsvind, visa aktsamhet vid starka vindar, surfa inte på grunt vatten, låt någon kunnig hjälpa dig launcha, osv. Trafikregler skall väl egentligen inte behövas, men det kanske kan vara bra.

    Angående finansieringsfrågan och allmäna kiteriktlinjer så hade ju ett svenskt kiteförbund varit nice. Om man bildar en idrottsförening och väljer att ansluta sig till svenska seglarförbundet bör man kunna söka bidrag kommunalt, regionalt och statligt. Dessutom utgör en nationellt förbund en utmärkt plattform att diskutera fram gemensamma riktlinjer och rekommendationer på. Så vitt jag vet är den enda kitesurfklubben i sverige den i skåne och om den har något samröre med svenska seglarförbundet vet jag inte?
    Seglarförbundet måste ju vara ganska intresserade av att utveckla och organisera kite-surfandet nu när det kommer in på OS-programmet.

  • alohasurfer

    Medlem
    20 september, 2012 vid 12:16

    History repeats itself… Körde i Rågelund igår kväll. Räknade till 24 kites i luften och det var skitkul! MEN när jag väl kom ut på vattnet möttes jag av 2 nybörjare som körde i skitnödig ställning med 12:or och hade inte mycket kontroll för att de va fett överriggade.. Jag körde själv en 9:a på full depower och var ändå lite överriggad, så som jag vill vara när jag bara ska boosta och inte kroka ur, och då väger jag 90 pannor och har kajtat hårt och mycket i 6 år nu. Jag ropade till en av nybörjarna när jag mötte dom att “ska du verkligen köra i den här vinden med en tolva!” Men han gav bara tummen upp och körde vidare.. När jag kom in för att vila var det an annan nybörjare som skulle launcha en 10:a och blev tvungen att sätta sig ner för att kiten drog så hårt. Gick fram till honom och frågade om det var lämpligt att gå ut och han sa bara att det var lugnt, det går nog bra. Man känner sig som en tjatig morsa och blir jäkligt trött på att gång på gång se folk köra utan någon som helst tanke på säkerheten, men jag antar att det är bättre att vi tjatar och ställer oss kritiska till vissa personer än att det händer fler olyckor!! Jag vet inte vad man kan göra mer än så, man kan ju inte förbjuda någon att gå ut..

  • olandstoken

    Medlem
    26 september, 2012 vid 08:49
    Pepä;698479 wrote:
    Hmmm jag tycker att vi glömmer de rutinerade rävarnas roll i allt detta. Jag vet inte hur många gånger jag sagt till de riktigt duktiga åkarna att inte köra på grunt vatten, till exempel bland stenarna i Rågelund eller innanför brytet i Läjet. Har vi redan glömt att den förra allvarliga olyckan hände just så? Vi som är duktiga och har kört länge har ett ansvar mot andra såväl som mot sporten och oss själva, att kötta trick på 15 cm djup är i längden att be om att bli skadad. Det är även dessa duktiga åkare nybörjare ser först, dels för att de är närmast men även för att de är mest spektakulära.

    Mycket bra. Att vara en bra förebild är så mycket större och viktigare! kanske det viktigaste av allt för att folk ska börja kitesurfa på ett säkert sätt.

  • olandstoken

    Medlem
    26 september, 2012 vid 08:50
    Alohasurfer;699211 wrote:
    History repeats itself… Körde i Rågelund igår kväll. Räknade till 24 kites i luften och det var skitkul! MEN när jag väl kom ut på vattnet möttes jag av 2 nybörjare som körde i skitnödig ställning med 12:or och hade inte mycket kontroll för att de va fett överriggade.. Jag körde själv en 9:a på full depower och var ändå lite överriggad, så som jag vill vara när jag bara ska boosta och inte kroka ur, och då väger jag 90 pannor och har kajtat hårt och mycket i 6 år nu. Jag ropade till en av nybörjarna när jag mötte dom att “ska du verkligen köra i den här vinden med en tolva!” Men han gav bara tummen upp och körde vidare.. När jag kom in för att vila var det an annan nybörjare som skulle launcha en 10:a och blev tvungen att sätta sig ner för att kiten drog så hårt. Gick fram till honom och frågade om det var lämpligt att gå ut och han sa bara att det var lugnt, det går nog bra. Man känner sig som en tjatig morsa och blir jäkligt trött på att gång på gång se folk köra utan någon som helst tanke på säkerheten, men jag antar att det är bättre att vi tjatar och ställer oss kritiska till vissa personer än att det händer fler olyckor!! Jag vet inte vad man kan göra mer än så, man kan ju inte förbjuda någon att gå ut..

    Har man sagt till och dom ändå inte lyssnar så har man gjort sitt! och det är ju det man hoppas att fler ska börja göra, även om det inte går hem hos alla så har i alla fall alla fått chansen att lyssna på någon med mer erfarenhet.

  • olandstoken

    Medlem
    26 september, 2012 vid 08:58
    Christian;698584 wrote:
    Jag är som klubbordförande ansvarig för ca 1000 genomförda lektionstimmar vindsurfing på vattnet varje säsong. Varken jag eller någon av våra duktiga instruktörer är certifierade. Vårt skadefacit sedan 2007 är några blåmärken och skrubbsår. Vi utbildar oss själva i väjningsregler, sjövett, HLR och DHLR. Att sätta likhetstecken mellan säkerhetstänk och certifikat är inte rättvisande varken för oss eller någon annan av landets surfskolor.
    Att det händer tråkiga saker i extrema vindsurfingförhållanden har ingen som helst koppling till någon certifiering, det händer på en helt annan nivå av utövning än på nybörjarnivån där certifikaten är tillämpliga.

    Mina tankar går till honom och hans familj!

    Säkerhetsaspekten mellan att lära sig vindsurfing och kitesurfing skiljer sig ganska mycket när det gäller de konsekvenser någonting får om man gör fel. Konsekvenserna om du är övverrigad på en kite och inte hanterar utrustningen rätt blir att du flyger i väg i värsta fall. På en vindsurfingbräda får du ett framåtkast på ett par meter eller tappar riggen. (Jag menar inte att det är ofarligt, men konsekvenserna är inte lika stora) Det är jättebra att ni tar seriöst på säkerheten inom vindsurfingen med HLR osv. Inom kitesurfingen finns det vissa saker som man helt enkelt MÅSTE få elverna att förstå för att sporten inte ska vara direkt livsfarlig. Tex att inte gå ut i allt för starka vindar i början! Detta är saker som man genomlyser helt och fullt på de instruktörsutbildningar som finns så att även instruktörerna förstår vikten av det.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur minskar vi antal olyckor inom kitesurfing NU?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.