Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur mycket blåste det igår??

  • Hur mycket blåste det igår??

    Publicerad av ololfo på 5 oktober, 2009 vid 08:51

    Seglade survival surf i Fiskebäck igår. Skulle vart kul att få veta hur mycket det blåste igår mellan 15:00-17:00. Nån som vet? // Olle

    pedersen svarade 14 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • smurff

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 08:59

    på västkusten ällmänt från ängelholm till Halmstad åtminståne, hade vi byar på minst 20-25m/s överlag på eftermiddagen. Det var en riktig fin 3,3-3,7 dag. Körde 3,9 men det var “för stort” och det blev precis som du beskrev det.

  • safesurfer

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 09:05

    Även om man kan kontrollera seglet börjar själva brädans vindfång vara ett problem då det blåser över 20m/s. Då man vattenstartar vill den inte ligga kvar på vattnet.

  • johanoeberg

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 09:09
    OLOLFO;581099 wrote:
    Seglade survival surf i Fiskebäck igår. Skulle vart kul att få veta hur mycket det blåste igår mellan 15:00-17:00. Nån som vet? // Olle

    Survival surf…. Hahaha XD

    Den har man ju provat på några gånger.

    Även tyst innom mig ropat “mamma!” några gånger när man var överriggad i vinddalarna och det sedan friskade på rejält.

  • gnutten

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 09:13

    Lagom!

  • smurff

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 09:15

    Kan bara hålla med där. Körde 86L vågis igår och det är en snabb “onshorebräda”. Den gjorde frestyletrix helt av sig själv i vattenbrynet mycket imponerande. Inga problem med vattenstarterna pga av brädan dock, mer pga massivt med vind och kraftiga bryt. Hade jag gått ner till 3,5 så hade det nog varit lite bättre. men jag hade lite issues med en mastfot igår och “orkade” inte kränga av den för att dra på 3,5 istället. Med facit i hand hade nog 3,5 funkat fint hela dagen från 12:00. Inte ofta man kan säga det. 🙂

  • warolin

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 09:55
    JohanOeberg;581109 wrote:
    Survival surf…. Hahaha XD

    Den har man ju provat på några gånger.

    Även tyst innom mig ropat “mamma!” några gånger när man var överriggad i vinddalarna och det sedan friskade på rejält.

    HAHAHAHA :cool2: I know the feeling! 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 09:56
    SafeSurfer;581107 wrote:
    Även om man kan kontrollera seglet börjar själva brädans vindfång vara ett problem då det blåser över 20m/s. Då man vattenstartar vill den inte ligga kvar på vattnet.

    Min erfarenhet (som jag iofs inte har så mycket av) är att det är lika mycket lyftet i riggen som kastar upp brädan i luften när man försöker vattenstarta. De få gånger jag haft det lyxproblemet så har jag kommit underfund med att det funkar lite bättre att inte försök ta tag i bommen (eller masten nära bommen) för att lyfta seglet utan i stället simma mot masttoppen, lyfta där och sen simma mot bommen.

    Men sen seglar jag knappt 3.7 en gång per år.

  • glader

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 09:57

    Vindmätaren visade medelvind från 19 till 21 då jag stod där och kollade. Tror lätt det var stormbyar. Jag gav upp och åkte hem med min 5.2a och speedbräda. Inte så ofta jag behöver göra det. Din surf såg inte ut som survival från stranden Olle. Tyckte nog du var kung av Fiskebäck igår.

  • claes6

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 10:05

    Ja, det var något grönjävligt! Fick stanna 10-12 ggr utefter E6:an mellan Halmstad och Habo Ljung och surra om utrustningen som var på väga att blåsa av taket. Lite obehagligt, faktiskt. Var sedan grovt överriggad med 4.4 och intrycket av en fantastisk spot (som jag besökte för första gången) blev inte lika fantastiskt. Survival surf med 4.4 är inte något vi Sthlm:are är vana vid, direkt. 🙂

  • pedersen

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 11:32
    OLOLFO;581099 wrote:
    Seglade survival surf i Fiskebäck igår. Skulle vart kul att få veta hur mycket det blåste igår mellan 15:00-17:00. Nån som vet? // Olle

    Klockan 15 igår ringde jag ViVa stationen (sjöfartsverket) i Halmstad-hamn. Då låg medelvinden på 19.9 m/s, sen ökade vinden något.
    Surfade på västra stranden (Halmstad) på lördagen istället, mellan kl 16-18. Medelvind 17m/s och värsta regnet någonsin. Var tvungen att gå in ett tag vid kl 17 för regnet gjorde ont i ansiktet och man såg inget. Försökte sätta mig på stranden och vänta, men fick fly upp i dynerna, för dropparna slog upp sand som sen blåste utav f-n in mot land. :tongue:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur mycket blåste det igår??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.