Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur trimma för att få brädan "högre" i vattnet?

  • Hur trimma för att få brädan "högre" i vattnet?

    Publicerad av gustav1980 på 18 juli, 2015 vid 09:43

    Även om jag mest freerideseglar, nöter gippar och försöker ha allmänt kul så händer det att jag satsar lite extra för att få ut de där sista knopen.
    Trots freeracebräda, twincamsegel, stropparna ute på kanten och en teknik som jag nog vill hävda är ganska hyfsad så är en återkommande känsla att brädan liksom “klistar” fast i vattnet när det börjar gå fort.

    Säg att jag håller 25 knop vid ganska risigt förhållanden så går det tyvärr inte speciellt mycket fortare de dagar då vinden är stark och vattnet platt, just pga att det känns som att mycket kraft alstras rakt ner i mastfoten. Jag tror att jag söker en mer livlig känsla där brädan ligger högre i vattnet, för att på så vis nå högre fart.

    Någon som har några tips kring detta?

    gustav1980 svarade 8 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • falcon

    Medlem
    18 juli, 2015 vid 12:31

    Byt bräda
    hitta en fena med mera lyft i samma storlek.
    Flytta tebax mastfoten..
    Högre bom.
    Mer nedhal ger lägre mastfotstryck.

    små steg på dessa saker.. prova några cm här och där.

  • hakuna

    Medlem
    20 juli, 2015 vid 11:16

    Kidnappar tråden lite, hoppas det går bra.

    Jag körde i förrgår i Fiskebäck, inne i Shitbay kunde jag köra full fart, men ute bland skvalpet var det svårare.
    Hade en Falcon 111 med 32-fena och Naish Stealth 6.5, så rena slalom/speed-grejor.
    Jag har 26″-linor. Med längre så krokar dom ur ibland.
    För att kunna köra som fortast så var jag tvungen att stå med i princip all vikt på bakfoten och inte mycket på kanten, samt brädan plant i vattnet (inget “häl-skär”). Om jag stod som jag gör på plattvatten (vikt på båda fötterna och på kanten) så blev det antingen;
    – spinout (för mycket vikt på kanten?)
    – brädan klistrade sig fast på baksidan om vågen (när brädan ligger platt i vattnet, för mycket vikt på framfoten?)
    – att brädan sjönk ner i vågen (brädan lite på häl-skär?)

    Meckade lite med mastfoten fram och tillbaka några cm men hittade inget bra läge.
    Har inte testat höja bommen, gillar den höjd jag har, men får väl testa.

    Några andra tips för skvalpiga förhållanden?

    Niclas

  • mick

    Medlem
    20 juli, 2015 vid 21:12

    Hakuna, jag tror du har för liten fena. 111an är väl ca 68 bred? Till min Falcon 110 kör jag 37cm till 6,3 och 7,0 och 41cm till 7.8. (Detta är det storleksregistret proffsen kör på och Fanatic rekommenderar) Jag kör Select Vmax1.0, dessa har förhållandevis lite lyft så man kan gå ner ett par centimeter men 32 tycker jag låter för litet på 111an.

    Framförallt i chop vill man ju ha lite större fena så att brädan foilar över vågorna istället för att dunsa in i dem.

  • hakuna

    Medlem
    21 juli, 2015 vid 06:08

    @Mick 734524 wrote:

    Framförallt i chop vill man ju ha lite större fena så att brädan foilar över vågorna istället för att dunsa in i dem.

    Det verkar rimligt ja, tackar!

  • maak13

    Medlem
    21 juli, 2015 vid 08:11

    Tjena.

    Ursäkta att jag kapar tråden. Men vad händer egentligen om man kör en för stor fena? Ex om man kör 41 cm till 6.3?
    Och är det bredden eller volymen på brädan som bestämmer längden på fenan?

  • hakuna

    Medlem
    21 juli, 2015 vid 09:02

    För stor fena gör att brädan vill ställa sig på högkant, sk fenplaning.
    Det går också långsammare, eller?

    Är det inte mer segelstorleken som speglar fenans storlek? Men, också intresserad av hur brädans form påverkar.

  • rillestark

    Medlem
    21 juli, 2015 vid 11:25

    @Maak13 734538 wrote:

    Tjena.

    Ursäkta att jag kapar tråden. Men vad händer egentligen om man kör en för stor fena? Ex om man kör 41 cm till 6.3?
    Och är det bredden eller volymen på brädan som bestämmer längden på fenan?

    En klassisk tumregel är måttet OFO (One Foot Of) för att ungefärligt bestämma den största fena som brädan är lämplig för. Det är brädans bredd i botten en fot (30 cm) från brädans akter.

    Att segla med 41 cm till 6.3 är inga problem vid t.ex byig vind när man vill plana så tidigt som möjligt & behålla farten i vindhålen. Vad som händer i de värsta byarna är att det kan blir hårt åt vaderna och att brädan kan bli ostyrig när man slörar, som jag uppfattar saken. Detta kan kompenseras till viss del genom att flytta fram mastfoten, skulle jag tro. 🙂

    Frid!

  • gustav1980

    Medlem
    22 juli, 2015 vid 15:00

    Okey med kapningar, men nu backar jag till ämnet.
    Tack för tipsen falcon, ligger lågt med brädbyte men det där med bomhöjd är intressant. För när det brallar i känns det ofta skönt att sänka bommen just för att få bättre kontroll och styrka, men det kanske är previs tvärt om man borde göra för att öka farten. Får testa det liksom laborera med mastfoten.

  • rillestark

    Medlem
    22 juli, 2015 vid 15:25

    Jo, Falcon är nog på rätt spår. 🙂
    Mina Simmer segel har bra med mastfotstryck så mastfoten har jag ganska långt bak. Det höjer ju liksom bommen, men så högt man klarar av kan inte vara fel, eftersom det också minskar trycket på mastfoten.

    Frid!

  • davven

    Medlem
    22 juli, 2015 vid 20:37

    En detalj som kanske inte alla tänker på är vidheten på bommen. Min lite vidare naish bom går jag ungefär 7 knop långsammare med. Vet ej varför, men använder den till slalom endast och märkte detta fenomen ganska nyligen i bra förhållanden.

    Andra tips, vario-tampar är gott och ha. Ofta har man olika längder under en speed-session för slör och maximal höjdning.

    Testa inställningar; till man börja närma sig 35 knop kan man testa och göra grova justeringar. Sedan kan man gå över till och göra halvcentimeters justeringar på antingen mastfot linor eller bomhöjd. Men även ge varje ny inställning en chans, dvs segla några repor näst intill överiggad innan man börjar peta igen och ändra. 😀

  • jester

    Medlem
    27 juli, 2015 vid 08:16

    Kör du med orginalfena? Dom brukar inte vara något vidare bra att ha… Med en mera fartorienterad fena kommer brädan “flyga” bättre.
    Det där med bomhöjd osv är extremt personligt, jag kör extremt låg bom, men lyckas få lite fart ibland ändå. Men det skadar definitivt inte att laborera lite med olika inställningar av prylar. Men ändra bara en sak i taget!

  • getwet

    Medlem
    27 juli, 2015 vid 08:37

    Till Gustav, det är inte lätt att analysera alltid vad ett problem med trimmet är, även vinsom seglat slalom och älskar att åka på fena har ibland svårt att komma på vad bekymret är. Men, när jag läser ditt inlägg där du skriver att den suger fast då det börjar gå undan får mig direkt att tänka på några saker. En är fenan, har du en rak bra slalomfena eller är det en freeride? Stor skillnad om man vill att den ska gå upp på fenan, kvalitén är också mycket avgörande. Är seglet rätt trimmat? När jag ser segel på surfspoten runt om i världen så kan jag lätt påstå att 50% är feltrimmat. Ett feltrimmat segel på en freerace med slalominställning kommer aldrig att gå upp på fena om man inte täcker ordentligt, och det går inte att täcka med feltrimmat segel…..Mitt råd till alla som vill åka fortare (nu syftar jag inte på speed i speedbanan, där är trimmet lite annorlunda) är att lära sig trimma riggen ordentligt, ha en stor fengarderob med kvalitetsfenor och sedan träna lår och vadmuskler😀

  • gustav1980

    Medlem
    27 juli, 2015 vid 13:03

    Tack för svar grabbar 🙂
    Först, har testat att höja bommen och visst får brädan en lättare känsla i vattnet. Utmaning blir att segla med hög bom när man börjar känna sig överriggad, men ska definivit testa vidare!

    Appropå trim. Riggar enligt instruktionen från Simmer och tycker att riggen känns “rätt”, men det är ju ingen garanti för att det är perfekt såklart. Dock har jag funderat på att använda längre tampar (använder idag justerbara 20-26 tum från vindsurfing.se) för att kunna höja bommen yterligare. Nu kan jag inte höja bommen mer än ungefär till mitten av seglets “bomficka” pga längden på linorna sätter stopp. Tankar kring detta?

    Kör med Exocets original 36 cm freeridefena alternativt en 42 cm rak slalomfena som jag inte minns fabrikat på, den senare används när jag söker extra tidig planing. Säkert är ingen av dem optimal för max fart. Har ni några konkreta fentips? Kanske något beg?
    Övrig utrustning: 120 liters Exocet s-cross -07 och simmer 2xc 7.8, ibland även 6.5.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur trimma för att få brädan "högre" i vattnet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.