Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Inte surfobjektiv, utan macroobjektiv

  • fesen

    Medlem
    26 september, 2008 vid 20:35

    Man får gasa dom! 😉

  • casper

    Medlem
    26 september, 2008 vid 20:46

    eller spruta klarlack på dom……funkar skitbra, fryser ögonblicket liksom. Typ Matrix 😉

    Kolla på fotosidan.se det var nån som vände på sitt 55-2hundranånting och fotade macro. Han fotade en 4mm silverfisk, spännande.

  • Knatte

    Gäst
    27 september, 2008 vid 06:58

    @casper 502947 wrote:

    eller spruta klarlack på dom……funkar skitbra, fryser ögonblicket liksom. Typ Matrix 😉

    Kolla på fotosidan.se det var nån som vände på sitt 55-2hundranånting och fotade macro. Han fotade en 4mm silverfisk, spännande.

    Jo, det kan man göra :tongue: men jag har mellanringar så att jag kan fota ett knappnålshuvud mm.
    Men vänder du objektiven så måste du ännu närmare flygfäna:wink:

    Jag vill kunna fota i skala 1:1 och kanske stå typ minst 30 cm i från eller så och du är det nog bara klarlack/gasande eller mera tele som gäller 😉

  • nlc

    Medlem
    27 september, 2008 vid 09:34

    MWD & MFD för Canonen, Sigmat och Tamronet kolla här. Tänk på att de två “piratgluggarna” scnhablar iväg när man fokuserar. Har inte testad något av dem själv dock, men var rätt imponerad över EF-S 60mm macrot.

    Å förresten, visst kan ett macro användas som surfglugg. Gäller bara att hitta andra motiv än de uppenbara ute-på-vattnet-bilderna (närbilder på fenor, stroppar, cut-outs, halkskydd mm).

  • claes_feldt

    Medlem
    29 september, 2008 vid 19:08

    För att kunna ta bilder av vissa kryp så använder man sig att ställa in dom i ett kylskåp eller frysen, det är ett sätt för att kunna få härlig skärpa osv.
    Jag har fotat kackerlackor och vissa arter släpper man inte bara ut, dom har sprungit 5 vändor i lägenheten innan Du hinner säga “flaska” !!
    Men med en frys så ordnar det sig……..
    Finns några bilder här.
    http://www.claesfeldt.se/kackerlackor/album/index.html

  • Knatte

    Gäst
    29 september, 2008 vid 19:20

    @Claes_Feldt 503657 wrote:

    För att kunna ta bilder av vissa kryp så använder man sig att ställa in dom i ett kylskåp eller frysen, det är ett sätt för att kunna få härlig skärpa osv.
    Jag har fotat kackerlackor och vissa arter släpper man inte bara ut, dom har sprungit 5 vändor i lägenheten innan Du hinner säga “flaska” !!
    Men med en frys så ordnar det sig……..
    Finns några bilder här.
    http://www.claesfeldt.se/kackerlackor/album/index.html

    Tusan, inga snygga grejer (insekter) :blush:
    Men bra kort du har tagit!! Men jag tar mina kort ute i naturen och då blir det svårt att ta till frysmetoden. men det känns att det lutar åt ett Canon EF 100 F2.8 om det blir ett nytt macro objektiv:wink:

  • claes_feldt

    Medlem
    29 september, 2008 vid 19:37
    Knatte;503662 wrote:
    Tusan, inga snygga grejer (insekter) :blush:
    Men bra kort du har tagit!! Men jag tar mina kort ute i naturen och då blir det svårt att ta till frysmetoden. men det känns att det lutar åt ett Canon EF 100 F2.8 om det blir ett nytt macro objektiv:wink:

    Om plånboken tillåter så ta 180mm, som t.ex. Tamron 180/3,5 1:1 eller Canons egna 180:a.
    Du kommer att förstå varför när Du börjar plåta i vår moder natur, det är svårt att komma riktigt nära nämligen och då är brännvidden skön att ha.

  • Knatte

    Gäst
    30 september, 2008 vid 04:39

    @Claes_Feldt 503669 wrote:

    Om plånboken tillåter så ta 180mm, som t.ex. Tamron 180/3,5 1:1 eller Canons egna 180:a.
    Du kommer att förstå varför när Du börjar plåta i vår moder natur, det är svårt att komma riktigt nära nämligen och då är brännvidden skön att ha.

    Dessa är för dyyyyra för min ambition/budget:tongue: Men skulle gärna vilja ha dessa..

  • Knatte

    Gäst
    8 oktober, 2008 vid 16:36

    Har slagit till på ett Canon 100 mm F2.8 Macro objektiv från tradera och kan snart uttala mig om det blev bra tillräckligt:smirk:

  • jeppo_f

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 19:54

    Knatte, kör med kylspray om du ska fota insekter ute i naturen. Finns billigt på biltema, och ryms lätt i fotoväskan.

    /jeppo

  • Knatte

    Gäst
    9 oktober, 2008 vid 17:49

    @Jeppo_F 506643 wrote:

    Knatte, kör med kylspray om du ska fota insekter ute i naturen. Finns billigt på biltema, och ryms lätt i fotoväskan.

    /jeppo

    Funkar det verkligen bra?? Blåser man inte iväg insekten eller dör den inte och vissnar ihop eller liknande :smirk:

  • jeppo_f

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 13:49

    Jag har inte testat det själv, men ryktet säger att det ska funka bra. Och dom piggnar till efter en stund. Eller ja – det kanske beror på hur mycket man kyler ner dom förresten. Du får väl prova?

    /j

  • styret

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 09:42

    har du aldrig testat att lägga en humla i frysen, så somnar den sen binder man en sytråd runt magen på den, lägg ut den i rumstemperatur och vips så har du en humla i koppel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Inte surfobjektiv, utan macroobjektiv

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.