• radius

    Medlem
    29 oktober, 2012 vid 08:36

    Från Isplanket: ) En tidig isläggning på Sätterfjärden (havsvik) i Åkersberga, efter en -8 grader kall natt. Lillsjön i Lindholmen-Vallentuna låg i morse med 4 cm kärnis. Vallentunasjön ligger med is så långt ögat kan se från Kyrkviken och söder ut. Premiäråket i Stockholm närmar sig.


    Nu kommer det ju värme i veckan, men att isen har lagt sig på dessa ställen tyder ju på att kylan har gjort sitt jobb med att få ner tempen i våra sjöar. Några smällkalla och vindfria nätter framöver så borde både Vallentunasjön och Ullnasjön vara farbara: )


    Windsurfing at boardtests

  • marden

    Medlem
    30 oktober, 2012 vid 10:41

    ja, dom om min förvåning när jag åkte ut till dalarö för att surfa efter lunch igår .
    7gr varmt och 15-20m/s och första havsviken lännåkersviken ligger spegelblank ,var nära att köra i diket medan jag gnuggade ögonen och konstaterade att den var is täckt !!!

    och så här varmt såg det ut i vår surfvik för dagen..
    annars så ligger bandyplanerna klara för dom som vill provglidda sina nya skapelser för året

  • vindsokaren

    Medlem
    9 november, 2012 vid 19:24

    Jag och Pelegrin var på Västertorpssjön förra året.
    Nån som vet om det börjar bli nån is där som är åkbar?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 november, 2012 vid 20:02

    I norra Roslagen i går låg det tunn is på en sjö. Man börjar bli sugen. Dags att slipa?

  • vindsokaren

    Medlem
    9 november, 2012 vid 21:53

    jo köpte en våtslipmaskin idag hoppas den funkar till medar.
    Är ju beredd att åka en bit bara för att få premiären avklarad.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 november, 2012 vid 10:21

    Vi får kolla isplanket. I övrigt brukar Uppsalagänget ha bra koll norr om stan.

  • vindsokaren

    Medlem
    11 november, 2012 vid 00:08

    Japp har börjat kolla en del israpporter nu.

  • tsss

    Medlem
    13 november, 2012 vid 10:44

    Såg att det fanns is några mil norr om Sandviken i helgen som var.

    http://youtu.be/2NxKKic0Zhc

  • vindsokaren

    Medlem
    13 november, 2012 vid 22:02

    skönt att se att isen är på gång.

  • radius

    Medlem
    2 december, 2012 vid 17:08

    Vallentunasjön låg öppen igår så när som på ca 20 m is längst inne vid stranden. Idag ligger hela sjön med några små öppna pölar här och var. Pikade 8-10 meter ut och det var 3-4 cm kärnis. Som prognosen ser ut så lär det vara åkbart till mitten av veckan och definitivt till nästa helg. Mvh Claes

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 december, 2012 vid 19:37

    Det låter lovande. Där det var fruset på pölar i skärgården var det dock bara halvcentimetern mitt på dan i dag. Säkert bättre ju längre in i landet man kommer.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 december, 2012 vid 15:22

    Såg på något isforum att det iofs var is på Tämnaren, några mil norr om Uppsala, men att det låt snö på isen. Vi får hoppas Uppland inte fått för mycket snö på nya isar. Nedåt Södertörn har det kommit uppåt ca 1 1/2 dm snö i skärgården. Nu är det ändå intressant läge. Hur ser det ut inåt Södetälje (Måsnaren) och Mälaren?

    Isplanket från 121203:
    [TABLE]
    [TR]
    [TD][SIZE=+1]Uttran -Rönninge[/SIZE] Område: [SIZE=+1]Uttran Rönninge[/SIZE][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD=”colspan: 6″]Åkte Ifrån Möllebadet mot Rönninge på lätt pudrad svart kärnis. Jag Startade 20:30 då var istjockleken vid Mölle ca 5cm, den höll men det gick att stampa igenom när man stod på bryggan. Pga avsakanad av åksällskap så ville jag inte åka längre än till viken efter Garnudden. Mitt på den lite större öppna vattenytan där såg det ut som om isen hade lagt ännu senare så jag vände tillbaka igen. Sammanfattning: kort, kallt och tunt, men ack så kul!![/TD]
    [/TR]
    [TR=”bgcolor: #f4f5f3″]
    [TD][h=4]nn[/h][/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 december, 2012 vid 07:42

    Är det för oss som “snöat in på isbräda” tillåtet att svära nu när snön lägger sig tjock på nya fräscha isar? Premiären till helgen på mindre sjöar verkar ju “om inte frusit inne så snarare snöat inne”!!!

  • marden

    Medlem
    5 december, 2012 vid 19:51

    som tur är har inte alla småsjöar hunnit lägga sig än som drevan tex

  • kinetic

    Medlem
    8 december, 2012 vid 10:01

    Nån som har koll på isarna? Mycket snö? Å andra sidan verkar det komma regn och plusgrader längre fram för att frysa på igen, kan bli bra!

Sida 25 av 59

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.