• vindsokaren

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 20:48

    Kollade Erstaviken idag och under snön var det issörja så plogning lär ju inte funka.
    Blir till att konvertera isbrädan till skidor istället för medar.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 21:21

    Aj då! Trodde det var bättre än så när jag såg plogningen inför rännet.

    Koll av havsisen på lördagen. Några cm snö ovanpå ca 1 dm slask. Det går inte ens att gå på eländet. Vi får hoppas att det töar o att vi får stöpis framöver.

  • the_novice

    Medlem
    9 februari, 2013 vid 15:12

    Vänern bjöd på fin is/snö-surf idag, det är väl drygt en dm snö men det är fint puder och RAD brädan funkar riktigt bra med den högre fenan. Man tar inte höjd som på is, men laydown gipparna funkar desstå bättre. GPS hittade tyvärr inga sateliter, kan ha varit kylan kanske (-10°).

  • jr555se

    Medlem
    10 februari, 2013 vid 15:49

    Premiär på is för i år. Då det såklart skulle komma decimetervis med snö såfort Isbrädan för ren is blev klar fick det bli piraten. Plats Fysingen.. 8.5 bionic och Stora fenan.. Och knappt den räckte till. Spinout så fort det kom en by och man ville stå på lite.. Men det jobbigaste var nog isen som sög fast fenan på ett konstigt och jäkligt irriterande sätt… Man har fart och så helt plötsligt tvärnit i princip… för Mjuk is??
    Nåväl.. Värt besväret iaf då jag va sjukt desperat..

  • kinetic

    Medlem
    10 februari, 2013 vid 15:54

    Snön är för lös, den behöver sjunka ihop lite o bli kompaktare, gärna lite tö så kallt därefter så blir det bra:). Själv testade jag den nya konkava modellen på¨Drevviken. Som det verkar så kommer den fästa bra i snö, dock inte spinout fritt. Vinden räckte ej för riktigt test, fick springa igång brädan o sedan hoppa på för att komma typ 70m. Körde ovallat så det gled inget bra…
    Att köra på snö är lite av en teknikfråga, kort förklarat, mininalt bakfotstryck o massa framfotstryck…

  • jr555se

    Medlem
    10 februari, 2013 vid 16:05

    Ja mer packad snö vore najs. Körde på en åker för ett tag sen i idealförhållanden tinad och frusen lagom tjock snö och då gick det riktigt bra, man får raila lite så går det ta i mer. Så var det inte idag. Nu förmodligen gick det bra såfort man åkte på snön med bara lite hjälp från isen men ibland måste det blivit tunnare snö och fenan högg tag så jag nästan for av de första gångerna.. Ska nog se över annan slipvinkel tror jag..vore kul med lite fler pirater nästa gång, så det inte bara är massa drakflygare 🙂
    Men nu får det f:n töa bort så det blir rena isar…

  • the_novice

    Medlem
    10 februari, 2013 vid 16:14

    @kinetic 706769 wrote:

    Att köra på snö är lite av en teknikfråga, kort förklarat, mininalt bakfotstryck o massa framfotstryck…

    Jag kör nog tvärtom, fullt tryck på bakfoten, iaf på kryssen, men det kanske mest kommer ifrån vanlig surf…

    Men 8.5 segel blir lite för stort också (har själv testat), jag kör numera 6.7 som störst.

  • kinetic

    Medlem
    10 februari, 2013 vid 16:17

    Novice: Jo så länge fenan ner så…Men sen när den “lättar” så får man spinout i lössnö. Är det däremot skare så kan man pressa bra. Den nya modellen greppar bra även i lössnö (var lite lite fuktig halvfluffig snö, ingen kramsnö,,,), riktigt hur bra är oklart då vinden inte räckte till…Fina bilder!

  • kinetic

    Medlem
    10 februari, 2013 vid 16:22

    Novice: På is kan man ha 8.5 om man “måste”, Trimmarn på forumet körde 8.4 förra året blåste ca 5-6m/s i byarna, toppade 32knop… http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=2&val=11592

    Håller dock med om att större än ca 7m behövs inte, speciellt inte på is om det blåser. Mitt PB ligger på ca 38knop på 10sek, med ett 6.5. Kändes som att en bra bit över 40 är fullt möjligt med 6.5, om man vågar…

  • jr555se

    Medlem
    10 februari, 2013 vid 17:17

    Härliga bilder! Ja asså det var ren och skär desperation bakom det segelvalet. Funtade faktiskt t.o.m på att packa 12:an 😉 annars verkar den gilla ca 7kvm verkar det som.
    Det blåste inte mkt.. Kanske 6-7 i byarna. Och mkt broms när fenan högg tag i isen.
    Synd att det inte blev något längre åka för dig kinetic.. Låter som en trevlig skapelse..
    Känns som att det är svårt att få bort Spinouten när snön är lös hur man än bygger. Har själv funderat på kanaler liknande dina och långa fenor längs botten n. Men de har ju inget att greppa mot. Å andra sidan verkar det ju funka med kantställda skidor för kite:arna. Och bygger man en tunnelform under för att pressa ihop lite så bromsar det ju =/

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 februari, 2013 vid 11:45

    Det ser ju som sagt mörkt ut på sluttampen på denna rätt usla is-säsong, i alla fall för oss runt Stockholm. Utanför Bruket och på Horsfjärden ligger snö kvar och nu på söndagen har det börjat snöa. Vad jag förstår väntas en hel del ytterligare snö.

    Det blåser dock hyfsat söndag så de som hittade en plogad repa kunde nog få en hyfsad dag, med tanke på att det frusit under natten.

  • kinetic

    Medlem
    17 februari, 2013 vid 13:04

    Är väl tveksamt om Muskö har “säker” is…Vad värre är är att det inte blåst på länge, iaf inne över land. Måtte det komma lite vind snart så man kan testa den nya brädan på snö

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 februari, 2013 vid 15:02

    Kinetic – Isen håller bättre nu än när du klev igenom men den är inte mycket att ha i övrigt. Janne hoppas på att nya partier ska frysa, antingen vid Bruket eller vid Kanada på östra Muskö, men då är vi tillbaka på tunn is igen.

    Annars verkar det ju helt dött på uppslag. Är det dags att fundera på vindsurfing istället? Bruket kan bli en tidig spot.

  • the_novice

    Medlem
    17 februari, 2013 vid 16:04

    Det är lika illa kring Karlstad, vi har ca 1 dm kramsnö med vatten i botten på porös is, blev inga speedrekord idag…

  • bicless

    Medlem
    17 februari, 2013 vid 16:51

    Man får komplettera med en kite. Jag Tobbe och Jan var ute idag på drevan och det funkade helt ok trots svag vind. Känns nästan fånigt att packa bilen när man skall kitea. Kite, skidor, pjäxor klart. När man är van vid 2 skrymmande issurfbrädor 4 segel, 2 master 2 bommar, påse med riggdelar.

Sida 38 av 59

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.