Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

  • ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

    Publicerad av herr-pelegrin på 20 oktober, 2011 vid 16:27

    Issäsongen börjar närma sig vare sig vi vill eller inte. Jag är övertygad om att vissa av Er tycker att jag är för tidigt ute redan i oktober. Må så vara men en och annan kanske finner lite glädje i att dra igång snacket kring brädtyper, hembyggen, snöproblem, speed, segel, skydd, kläder och annan utrustning.

    Sverige är dessutom avlångt och det har redan varit nedåt 10 minus nattetid i Svealand. I Norrland kanske det inte dröjer länge innan man är i gång på isarna. Runt Stockholm är dock risken stor att man kan få vänta till januari.

    Rutinerade isbrädeåkare finns bl a i Uppsala och Linköping. Vi kan väl hoppas att några av dessa kliver på när det börjar komma in lite frågeställningar.

    Ni som har frågor kan väl begagna Er av denna tråd.

    Mvh

    Herr Pelegrin

    vindsokaren svarade 12 år sedan 26 Medlemmar · 257 Svar
  • 257 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 17:13

    Kul flytt. Nu får vi se om någon engagerar sig…

  • kinetic

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 21:43

    Jag har en ny “specialplanka” på G, tanken är att kunna köra utan fena eller med den lilla i djup snö, återstår att se om den funkar eller inte:). I år skall jag försöka segla snabbare på is än vatten, har inte lyckats med det tidigare…
    Nu hoppas jag på kallt o klart väder så vi kan komma ut strax innan jul:)!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 08:13

    Kinetic – Det låter extremt spännande. Jag hoppas verkligen man kan bjuda ut till fina isar i vinter. Man börjar faktiskt bli lite sugen – därav försöket att dra i gång denna tråd vilken dock förpassades till ett ganska dött Forum. Jag fattar inte varför det ena vintern fungerar på Konfen men inte denna. I vintras var det ju inläggen på Konfen som gjorde att hundratals andra entusiaster lockades till Bruket. Det var isbrädor, isjakter och skridskoåkare. Men, det verkar ju inte redaktörerna bry sig om. Hellre principer och döda Forum än till glädje för många entusiaster! Jag avvaktar ett tag och ser om några bryr sig om detta Forum. Om det inte funkar får jag försöka snacka med redationen.

    Vad gäller Piraten så märkte jag att man knappt alls jobbar med kanten. Är Din nya variant tänkt att köras kantställd om Du ska köra utan medar ibland?

  • kinetic

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 10:46

    Kanten jobbar endast när man svänger eller om man vinklar brädan när man kör rakt, men då skär den iväg, därför de är uppvikta. Min variant blir i grund o botten samma bräda men med “kanaler” som är tänkta att funka som mothåll i snö, återstår att se om det är praktiskt möjligt o bygga brädan o framförallt om den funkar öht…Jag har redan mejlat “Steffo” o klagat på att förpassa Is-surfing till ett stendött “Andra brädsporter”, det forumet syns ju inte ens när jag klickar på “Forum” under “Vindsurfing” utan man får aktivt leta sig hit, var ren tur att jag såg din tråd under “Nya inlägg”. De borde göra som på Kite, där har de “Snökite” som en underavdelning, samma sak borde finnas på Vindsurfing, dvs precis som det finns underforum för Speed/Slalom/Racing….

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 13:23

    Kinetic – Hoppas brädan kommer att fungera. En som verkar kunna gå på snö är ju Snowfern vilken antagligen har längsgående medar utmed sidorna och sedan är det som ett konkavt valv under brädan. Det verkar greppa även när man kör på is. Jag har för mig av de snuttar som visats att den verkar svår att gippa.

    Tack för Du mailat in ett klagomål. Den som flyttat tråden har antagligen inte förstått vikten av att is-diskussioner bäst ligger på Konfen. Jag har ärligt talat svårt att se varför man ska döda en tråd på detta sätt. Situationen hade ju varit en helt annan om forumet för andra brädsporter verkligen fungerat för isbrädor. Men, nu är det ju inte så och då kunde tråden fått ligga kvar.

  • kinetic

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 16:02

    Ja den kommer funka minst lika bra som den “gamla”, kanske bättre på snö, men det ger sig. Snowfer kantar man på is, dvs man kör på kanten närmast vind, den kan ha en setup med 2 till 4 fenor, dvs 2 bak o 2 fram, om jag minns rätt. Är en rätt maffig bräda men den funkar bra!

    Som det är nu är denna tråd OMÖJLIG att hitta, så här kan vi inte ha det, det finns trots allt ett rätt stort intresse för is-surfing….

  • badjanne

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 16:24

    Det närmar sig mina vänner. Fick just SIK:s årsskrift 2011. Minns ni vilka fina isar vi hade i fjol.

  • kinetic

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 16:48

    Mmm…vilka isar!! Jag håller tummarna för en bra vinter, med bra isar o hyffsade vindar 🙂 !

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 19:21

    Det stod väl mellan Vättern och Mysingen i vintras. Till Vätterns fördel talade att man såg rakt genom isen ned på ganska djupt vatten och att den tydligen inte varit så perfekt frusen på 10 år. Till Mysingens fördel talade vind och farter med isjakt, runt 60 knop, och isbräda, runt 50 knop. Det var rätt ortoligt hur det blåste vecka ut och vecka in på senvintern. Olyckorna var rätt frekventa. Av någon anledning så var isjakterna mycket mer drabbade än isbrädorna, kanske mest beroende på de mycket höga farterna. Isbrädorna har svårt att hänga med när det går riktigt undan.

  • kinetic

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 19:57

    Ja det var en DN-seglare som fick en härlig flygtur framför oss kommer jag ihåg. Det verkar vara något säkrare med isplankor iaf. I år skall jag banne mig hänga på “Trimmarn” o “speeda” med honom, nån måste ju klara o sätta 50 knop i år bara vi får bra isar o vind, saknas ju en futtig knop för “Trimmarns” del, jag har 18knop kvar*haha*

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 oktober, 2011 vid 09:44

    32 är ju inte illa ändå på Piraten! Med Hibernan börjar det kännas lite osäkert över 25. Inte så att det släpper på något sätt men problem kan uppstå när man slutar hänga ut och på slör ställer sig mer rakt upp och skotar ut för att sakta ned farten. Då kan man känna tendeser till minst sagt “lätt wobbling”. Jag vet inte vilka farter Uppsalagrabbarna kommit upp i eller överhuvudtaget vad Hibernan förmår vad gäller speed. Man annonserar nu att man har medar för olika ändamål, bla längre speed men även högre medar för större snödjup. Jag funderar lite på att beställa de senare eftersom brädan inte fungerar i några cm snö med originalmedar.

  • badjanne

    Medlem
    22 oktober, 2011 vid 11:15

    Fick till 25 knop med min gamla (trasiga) soppslev för två år sedan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 oktober, 2011 vid 13:09

    Oj, det det var inte illa med 25 på soppsleven! Hur blir det i vinter? Åker Du bara skridskor, eller funerar Du på bräda?

  • badjanne

    Medlem
    22 oktober, 2011 vid 14:42

    Har även ett hembygge med skidor som jag kommer att bygga om lite till snedställda skidor.
    Dessutom vill många av mina Holländska kompisar komma hit.
    Får se hur allt utvecklar sig men vi har ju redan kört 4 landskamper på vatten mot dom (2-1). Dom är säkert pigga på en Landskamp på is oxå om någon vill hålla i det.
    Det finns en speciel länk på GPS men det vet ni väl redan
    http://www.gps-icesailing.com/default.aspx

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 oktober, 2011 vid 15:23

    Din variant såg ju proffsig ut!

    Snedställda skidor verkar ju vara rätt vanligt. Är vitsen med snedställda kanter att få bättre grepp med kanten i sväng och/eller att den ska helt gå på kanterna när man kör på is/skare?

Sida 1 av 18

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.