Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

  • badjanne

    Medlem
    22 oktober, 2011 vid 16:14

    Här lite gamal länkar som kan vara kul att läsa innan istiden kommer
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=70963″]Sssm 2010 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=63906″]Soppslevsjipp Teknikdiskussion – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=63392″]SydSpeed on ICE – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=63598″]Skånska SOPPSLEVS mästerskapen – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • challgren

    Medlem
    22 oktober, 2011 vid 17:12

    Har flyttat dessa trådar till detta forum!

  • kinetic

    Medlem
    22 oktober, 2011 vid 20:17

    Pelegrin: 32 fick jag på redig “knögel-is” på Drevviken min fösta säsong -08/09 tror jag det var, det var så knögligt att Hiberna-liknande brädor hade ingen möjlighet att köra*hehe*. Förra året hade jag dryga 30 som bäst, med 7.3. 7.3 känns inte riktigt optimalt för is-speed men kring en 35 går säkert…Nej nu får isarna banne mig lägga sig, o det fort :)!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 15:53

    Piraten är som sagt betydligt säkrare på lite ojämn is. Har Du kört i snö? Jag har fösökt men tycker att det går urtrögt om man inte har perfekta förhållanden.

  • badjanne

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 18:19

    Mina kompisar i Holland har redan börjat putsa på grejorna

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 10:35

    Det verkar som holländarna av tradition gillar issporter. Några långfärdsskridskoåkare for ju runt i buss i Sverige förra vintern. Jag talade med en busschaufför som sa att hans lass kört på Vättern innan de kom till Mysingen.

  • kinetic

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 13:27

    Pelegrin: Snö funkar helt OK, men inte djup-lössnö (upp till ca 20cm funkar). Tung blötsnö är ingen höjdare, blött o segt. Däremot så funkar det bra med djup snö som har en hård yta, typ skare. Skall vara det bästa säger han som bygger plankorna för det svänger bra med bra fart, när man väl fått upp farten så säger han att brädan kan ligga uppe på den hårda ytan om den är bärig nog. Packad snö funkar bra det med. Att valla brädan är viktigt på snö. Jag körde själv rakt över de stora rätt packade snöhögarna på Mysingen förra året i full fart, utan problem.

  • lordan33

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 14:24

    Hej alla issurfare!
    Jag har bestämt mig för att bygga en isbräda till vintern men eftersom jag är alldeles grön i detta område så behöver jag alla tips jag kan få. Vad tror ni om bak/fram medarna som jag har ritat upp? Ge gärna kommentarer på formen. Jag hade tänkt mig slipa 45 grader vinklar på kanterna för att få “bett” i isen men jag vet inte hur jag ska slipa eller om det finns ngn skridskoslipare som kan utföra det. Ang material så har jag hört olika bud. Är det rostfritt eller höglegerat stål som gäller?

    Tacksam för tips

    /Jonne

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 16:18

    Om Du inte får svar här så tycker jag Du ska försöka nåt kontakt med folk från Linköping på Linsurf. Där finns kompetensen Du söker.

    Om Du efter moget övevägande bestämt Dig för ett bygge så önskar jag Dig lycka till. Om Du istället väljer köp så ska Du veta att vi är ett antal mycket nöjda åkare som köpt Hiberna från Lettland. Man får en bräda som fungerar och inte minst är hyfsat säker jämfört med hembyggen. (Det är en farlig sport!) Jag talade senast i dag men en f d hembyggare som för ett par år sedan givit upp uppvecklingen av hembyggen och gått över till Hiberna.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 16:23

    Jag kanske ska tillägga att medarna på Hibernan sitter rörliga på en axel. Det innebär att alla fyra medarna var för sig är följsamma med ojämnheter i isen. Vid normala förhållanden och visst knöggel i isen känns det som en viktig faktor för bra grepp. En annan viktig faktor är självfallet parallelliteten men den är Du säkert redan medveten om.

  • marden

    Medlem
    25 oktober, 2011 vid 10:41

    materialet är det inte så noga med från början (räkna med lite prototyper i början 🙂 )
    med härdat stål slipper du slipa så ofta och rostfritt slipper du torka för att slippa rosten …
    så bäst är nog härdat rostfritt 🙂 men ett helve,, att borra i…

    jag skulle nog satt axelhålen lite mer centrerat längsled ca mitt på åkytan om du kan välja hade jaqg nog gjort dom lite högre också..

    förövrigt kräver truckarna att medarna är ledade annars går det inte att svänga…

    finns lite olika sätt att fixa eggen på vanligst är nog en mall du sätter medarna i å slipar till dom med en band/vinkel slip ta minst 45gr gärna lite till…
    kan va lite lurigt att få eggen rak men inte sååå svårt
    rött träkloss, grön slip,svart medar

  • booze

    Medlem
    26 oktober, 2011 vid 14:47

    Halloy!
    Jag har tillverkat en isbräda redan 2008 och försökte få intresse runt den.

    Sålde en till “linsurfarna” den andra har min son Nicklas Carlsson som seglar med den på
    Gärväln ibland.

    Jag plankade ists av Fiberspars plast planka men jag tillverkade den i vattenfast plywood.

    Finns intresse så kan jag ta reda på vad delarna till de hele skulle kunna kosta.
    Du kan ringa ella maila om du vill ha mer info.

    08 55019902
    070 7931723
    bosse@isabellaisjakt.se

    //Booze (http://www.isabellaisjakt.se)

  • jr555se

    Medlem
    29 oktober, 2011 vid 20:30

    För att slippa åka Bara där det är plogat och kanske lite snö,
    ->vilken Max höjd på medarna är rekommenderat(kör ni med)?

    Funderar på att knåpa ihop en med truckar. Ser ju lättare ut att bygga än skidvarianten..
    -> Är det så breda truckar(bredd mellan hjulen) som möjligt som rekommenderas?

    edit, tack vare flytten av tråden som jag snappade upp detta(till frugans milda glädje)

    -johan

  • radius

    Medlem
    29 oktober, 2011 vid 22:26

    Hej,

    har kollat en del på youtube och de flesta filmerna är med Hiberna eller Fiberspars motsvarighet. Surfspot säljer ju en variant som verkar skilja sig väsentligt från tex Hiberna, den liknar de brädor som holländarna i denna tråd har.
    Ni som har erfarenhet, vad är för och nackdelarna med respektive koncept. Speed, manövrering, kostnad etc.

    Mvh C


    http://boardtests.com/

  • erolwi

    Medlem
    30 oktober, 2011 vid 05:37
    Radius;674340 wrote:
    Hej,

    har kollat en del på youtube och de flesta filmerna är med Hiberna eller Fiberspars motsvarighet. Surfspot säljer ju en variant som verkar skilja sig väsentligt från tex Hiberna, den liknar de brädor som holländarna i denna tråd har.
    Ni som har erfarenhet, vad är för och nackdelarna med respektive koncept. Speed, manövrering, kostnad etc.

    Mvh C


    http://boardtests.com/

    Det finns väl tre grundtyper: skateboard såsom de flesta hembygden och hiberna, pirat brädorna som surfspot säljer (under r-a-d namnet) och sist varianten byggd av snedställda skidor.

    Skateboard varianten är ju mest manövrerbar men inte såsnabb och klarar mycket litesnö. Pirat går fort men inte så manövrerbar ,(svårgippad) och klara ganska mycket snö. Skid varianten går nog bäst av alla på snö.

    Billigast är väl att bygga skateboard eller skidvarianten själv, pirat brädan ligger väl på 6-7 tusen och hiberna ser dubbla.

    Sent from my Xperia Active using Tapatalk

Sida 2 av 18

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.