Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 oktober, 2011 vid 10:14

    Bra beskrivet av Erolwi. Komplettering:

    Pirate

    + Lättseglad och uppevs inte så skrämmande i början (i lägre vindregister), hyfsat billig = prisvärd, mycket snabb, fungerar även med packad snö eller skarsnö.

    – Mycket svår att gippa och slå med, åkningen blir mindre varierad och man kan uppleva att det är svårt att vända eftersom man troligen måste kliva av brädan på hal is (fallrisk). Går urtrögt i blötsnö eller djup snö.

    Hiberna

    + Extremt rolig att segla – har det mesta, brädan känns gedigen, alla komponenter harmonierar, mycket lätt att gippa med och inte bara det – den inbjuder till trick på is som är mycket enklare än på vattnet (duckar, 360 mm mm), mycket bra grepp – den släpper inte, medar av rostfritt stål som inte behöver slipas så ofta, prisvärd trots priset.

    – Kan upplevas lite skrämmande i början innan man kört in sig mest p ga att man står lite högre än ex. på Piraten, lägre högsta speed än Pirate, är nog lämpligast i farter under 30 knop, fungerar inte ens i fem cm snö, mycket skydd krävs för att undvika skador vid fall (kan bl a inträffa vid backslag i seglet i samband med gippar).

  • kinetic

    Medlem
    30 oktober, 2011 vid 11:37

    Kompletterar Herr Pelegrins svar lite 🙂

    Jag har endast kört Hiberna i ca 50 meter (tack för “testet” Pelegrin!) och min åsikt är att den var svårare att köra på än på Pirate. Pirate-plankan ställer man sig som på sin vanliga surfplanka o drar iväg med en gång, busenkelt. Sen är så klart gipparna bra svåra på blankis, det går om man övar dock, men lättast är att “stagvända”, funkar utmärkt efter lite övning, med lagom med “skarsnö” på isen blir det en helt annan sak. “Trimmarn” här på forumet är en jäkel på att gippa, och att köra “fort som fan” med plankan :)!
    Gällande farten så tror jag att båda typerna är ungefär lika snabba, det hänger nog mer på hur mycket man vågar, hur mycket man litar på grejerna samt hur isen ser ut. På ren blankis kan Hibernan till o med vara snabbare, men hur ofta har man sådana förhållanden?? Jag föredrar Pirate plankan av den enkla anledningen att den är mer allround, och betydligt lättare än den aptunga Hibernan. Man kan köra rakt över snöhögar,iskanter,sprickor osv i “full fart” allt som oftast.

    Det optimala är att ha en bräda av varje, de skiljer sig markant i seglingskänslan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 oktober, 2011 vid 13:08

    Kinetic – Under de förhållanden som rådde i vintras var ju Piraten perfekt. Blankis och fläckvisa hårda snökullar som gick att dra rakt över. Det gick ju t o m att hoppa och ändå få grepp i landningen. Det gick ju också lätt att vända under dessa förhållanden. Fördelen med Hibernan var att man lätt körde slalom mellan snökullarna.

    Vad gäller Hibernan så är det helt klart att den kör fast om det är några cm snö. Det lutar åt att jag beställer högre snömedar från Lettland inför vintern. Jag vet inte men en idé för de som tänkt köpa Hiberna är kanske att redan från början beställa högre medar istället för originalmedarna.

    Vad gäller farten med Hibernan så har jag mest kört tillsammans med en Isabella isjakt. Under vissa förhållanden i mycket måttliga vindar kan jag hänga med isjakten men när det drar på så har inte Hibernan en chans.

    Med Hibernan måste man även vara mycket mer uppmärksam på ojämnheter i isen än om man kör Pirate och Isabella. Å andra sidan har det faktiskt inte hänt att ojämnheter har lett till tvärstopp. Jag är rätt övertygad om att det beror på att varje med är ledad så att den följer knöggel i isen.

  • bicless

    Medlem
    30 oktober, 2011 vid 21:57

    Det kommer att finnas en till färdigbyggd 4 medars bräda förutom Hiberna att köpa. Den blir klar nån gång i november/ december och blir billigare än hibernan. Så då finns 3 köpebrädor för den som inte orkar tillverka själv.

    -Pirate /RAD (stålkanter 1 skena)
    -Hiberna (4 medar)
    -Sharp4 (4 medar)

    Vill man bygga själv men har svårt få ihop medarna så kan man köpa medar löst, både i rostfritt och i vanlig stål. Laserskurna.

    Bicless

  • oaxen

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 09:01

    Än så länge är ju isbrädan snabbast.

    Isbrädan har ganska mycket utveckling kvar anser jag. Det kommer att gå att få ur mer fart än hittills. Dan Brown har ju fördelen av att ha en custom-gjord rigg som troligen funkar bättre än en ws-rigg.

    Isbräda
    Enda nackdelarna med isbrädorna är att i riktigt höga hastigheter kan de börja wobbla om man brister i teknik eller har dåliga truckar. Den är ju inte heller särskilt snötåilg.

    Piratbräda
    Den wobblar inte men jag upplever den inte som lika trygg och framför allt inte lika manövrerbar som isbrädan. Ett plus är ju att den verkar funka i snö.

    Finnarnas skidslädesbräda
    Gammal beprövad design som kan seglas både på snö och is. Jag kommer göra en variant med en snowboard i mitten och två snedställda skidor på sidorna för goda snöegenskaper. Förhoppningsvis kan den ersätta kiten när Roxen är snöbelagd.

  • kinetic

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 09:32

    Oåxen: Absolut, Hiberna-typen är klart mer manövrerbar än Pirate, men jag ser inte riktigt vad du menar med att Pirate brädan är “inte är lika trygg”. Jag hade min gamla bräda i 3 säsonger utan att slipa meden en endaste gång, inga problem med fästet på is även om det var på gränsen på slutet. Tycker snarare Piraten känns tryggare, du står närmre isen, kan pressa brädan mer “vindsurfing-style”, behöver knappast oroa dig för knöggel eller högre iskanter. Svängegenskaperna är tillräckliga enligt mig i hög fart på ren is, om än inte bra. Har kört en gång på en Hiberna o det var inte min grej, man stod högt, kändes klart annorlunda mot vindsurfing/Pirate, en helt annan typ av segling.

    Som det verkar kan det vara en Pirate planka på G till USA, får se om det blir av (dyr frakt/tull) och hur den står sig mot de snabbaste jänkarna…

    Det är även ett 4:e alternativ på G, vid intresse kan det ordnas fram “halvfabrikat” till er som vill bygga 4-medes plankor, dvs en glas laminerad “planka” där man monterar egna truckar/medar, förenklar byggandet en hel del för den som bara vill “skruva ihop”.

  • oaxen

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 12:59

    Nu har jag inte seglat piraten särskilt mycket, men mitt första intryck var att den inte riktigt svarade. Förmodligen försvinner den känslan med fler timmar på isen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 15:56

    Bicless – Kul att det gått framåt med planerna! Jag hoppas och tror att det finns en efterfrågan kring en budgetversion av fyra-medars, som alternativ till Hibernan. Ni får väl dra till Norrland och testa om den blir klar redan i november?

  • maglu

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 18:24

    Visst, man kan ju segla pirate på knölig is, mer snö osv. Men hu vad otäckt det är. Ramla i bra fart på isknövel…aj vad ont. Gillar 4 medar bäst, men förhållandena begränsar lite mer. En av båda är bra. Ett 4 medars hemmabygge och en pirate.

    Men jag skulle vilja ha en brädvariant mer lik en snowboard, med carvingegenskaperna hos en bräda som böjer sig. Även glidegenskaperna på snö hos skidor/snowboards bygger ju till stor del på spannet, som jag förstått det.
    En helstyv konstruktion som pirate är därför inte så konstigt att den svänger dåligt och är trög på snö.

    Har en påbörjad konstruktion med en slalomsnowboard (lite längre), som jag övergav när jag köpte pirate…men tror jag ska ta upp den designen igen. Har en konstruktion för mastfot och fena. Det är fotplaceringen jag inte fått till riktig.

    Alternativet är att köpa en kite för snöförhållanden…

  • trimmarn

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 18:50

    Vi får hoppas på bra vind och fina isar. Jag kommer att köra piraten snabbare eller långsammare än andra brädor får väl vintern avgöra. Personligen har jag inga problem med sväng så länge det inte går för fort. Jag ska komplettera med en racerigg 5-5,5 för att försöka slipa på mitt eget PB.
    peder

  • kinetic

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 18:56

    Trimmarn: Japp bra isar vill vi ha! Jag håller nog med dig, när man väl kommit upp i kring 30 knop som jag haft som mest så vill man nog sakta ner till typ 17-18 knop innan man ger sig på nån manöver över huvud taget…Måhända att det finns nån Hiberna-galning som kan tänka sig att gå in i en gipp i över 40 knop men blir man “slammad” mot isen i den farten lär det vara bra kraft i grejerna…Jag skall oxå slipa på mitt PB, har ju lite lättare o slipa än du så att säg*haha*.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 19:24

    25-30 KNOP – Uppsalagrabbarna (-gubbarna?) är skickliga på gippar med Hiberna. Det skulle var kul att få lite kommentarer från någon av dem. Jag träffar en av dem i morgon och ska försöka se om någon av dem kan bli lite mer aktiv här. När Hibernan är över 25 knop så trycker i alla fall inte jag till en gipp i den farten utan att först sakta ned. Upsalakillarna gör det säkert med men det krävs lite mod i den farten men även att man har full koll på isen, så att inga kanter, snövallar eller annat är i vägen. Man bör inte tveka för då kan det bli vobbelrisk om man ställer sig upp på halvvind/slör och inte längre hänger ut i selen. Förmodligen måste man tvärt gå “pang på gippen” och våga trycka till trots att de går rejält undan i den skarpa svängen.

    20 KNOP – Svängradien kan man justera men mittläget (av 3) är rätt ok i olika vindregister. Gipp i 20 knop bör de flesta kunna lära sig, även med minsta svängradien.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 19:47

    Maglu – Det Du är inne på vad gäller snowboard är intressant. En vanlig snowboard går inte att sätta rigg på och tro att man kan segla iväg. Jo, “tro”, men inte att få det fungera i praktiken. Man får inget som helst grepp. Den glider bara iväg i sidled. Det måste vara en lång bräda, betydligt längre än vanlig snowboard med en “med” eller något annat som greppar. Din idé med salomsnowboard kanske kan gå. Flexet borde ge det grepp som man kanske saknar med Piraten. Jag antar att Du tänker Dig en flexig Pirate-snowboard som ändå har en “med” längst bak?

  • kinetic

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 19:52

    Maglu:Problemet är följande…Sätter du en rigg på en valfri snowboard-aktig planka (som Pirate är) o kör i relativt blöt snö så kommer det gå trööööögt. Detta dels för att den blöta snöns suger fast men framför allt för att riggen formligen trycker ner brädan mot snön när det kommer vind i den, på grund av att ekipaget lutar framåt. En bräda helt utan med (som finnarna har till snö) lär glida lättare. Kör man på snö så är det A & O att valla!

  • maglu

    Medlem
    1 november, 2011 vid 12:26

    Kinetic. Jag har kört Pirate i 3-5 dm blötsnö med 4.5 och bra tryck. Gick ok. Se bifogad bild=) Behövs mycket mer drag än på is såklart, men kommer man bara upp i fart (springa, pumpa) så går det bra …förutom att man inte kan svänga! Bara kliva av…sjunka ned till knäna och vända håll.

    Pelegrin: Visst behövs en med/fena även på en snowboardvariant, detta har jag i min konstruktion. Längden skiljer inte så jättemycket mellan den och pirate (har inte siffrorna i huvudet), men längre vore bättre såklart. Den stora skillnaden är bara att mitt hemmabygge har flex och spann.
    Apropå spann, så frågade jag kunnigt folk i fjol varför skate-skidor (längdåkning) har spann, när man inte har en fästzon som i klassisk stil? Svaret var för att få glid. En platt skida skulle glida sämre. Möjligheten att flexa ger ett jämnare tryck mot ojämnheter i underlaget och bättre glid, och spannet ger en fjädrande effekt.

    Dessutom är spannet/flexet i kombination med midjan det enda som kan få en bräda att svänga skärande/carving.
    Så är övertygad om att en pirate, men med flex och midja skulle på alla sätt vara bättre på snö än nuvarande styva konstruktion. Torr/packad/djup/puder/blöt…whatever. Bättre glid och bättre svängegenskaper.

    I mitt bygge har jag fena som sagt, vilket bromsar. Men om snowkite kan åka med kantställd snowboard och kompensera för sidokraft, borde det i princip gå att göra samma sak med ws-segel.
    Största problemet med det är fotstropparna. Man vill inte gärna sitta fast med bindning och ett segel…oerhört bängligt. Utan binding är det svårt att få stroppar att bli tillräckligt stabila för att kunna kantställa på hårdare underlag. Dessutom motverkar mastfotsstrycket kanställningen. Så att ersätta fena med kanställning för höjdtagning är svårt.
    Men kantställa för sväng går bra på Pirate…förutom att den inte svänger =)

Sida 3 av 18

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.