Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

  • kinetic

    Medlem
    1 november, 2011 vid 13:27

    Hehe…Ja svänga i en halv meter djup blöt snö kan inte vara lätt, kan tänka mig att den “ubåta” en hel del*haha*. Men när den där halvmetern djupsnö fryser på så det blir bra skare så kan det bli riktigt bra sägs det, man kan få brädan att gå uppe på skaren i fart, om skaren är hållfast nog, påstår han som bygger plankorna iaf, och enligt honom är det riktigt härligt… Brädan har ju liiiiiiite flex men visst kan man testa med mer flex, inget är omöjligt 🙂 !

    JPS på forumet har en snowboard med ledad fena har jag för mig, dvs den har bra flex, vad jag förstått funkar den helt OK på is, hur den är på snö vet jag ej, har iofs inte sett/hört om han testat den i snö, men jag tror inte att det är någon markant skillnad mot Pirate, om ens någon alls. Skall man ha märkbar skillnad får man nog ändra snowboardens outline rätt radikalt, lättare sagt än gjort, men givetvis inte omöjligt. Sen ska man komma ihåg att på en flexig bräda kan det tänkas att mastfotstrycket gör att den flexar “ut” istället för “in” när man “carvar”, vad vet jag*haha*.

    Jag har en “proto” på G som adresserar ljust snö och svängegenskaperna, men jag har valt en annan väg än “flexig” bräda, får se om den funkar öht….

  • maglu

    Medlem
    1 november, 2011 vid 16:17

    Just på bilden är det mindre snö, men annars flöt den bra ovanpå tills man försökte svänga. Då skar den bara ner.

    Spännande o se ditt projekt. Ska fixa lite bilder på min variant också…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 november, 2011 vid 17:09

    Maglu – jag tror Du har poänger i det där med flexet. Första gången man håller en Pirate i handen blir intrycket gärna att den är extremt styv. Det blir intressant att höra hur Ö-viksbrädan fungerar!

    Generellt kan det ju vara att det som många kanske missar med hembyggen är just att medarna bör vara ledade och därmer flexibla. En orörlig med kanske motsvaras av en alltför styv bräda. Det kanske är just flexibiliteten man glömt i vissa sammanhang.

    Vad gäller snowboard som isbräda så kommer jag ihåg att jag har sett en snutt på Nätet där man satt en hög kloss ovanpå en snowboard. På klossen satt den vanliga snowboardbindningen. Under bindningen hade man en konstruktion som gjorde att fötterna kunde rotera. Man körde således i bindningarna och roterade i dessa vid gippen. I och med att man kom upp en bit fick man således grepp med kanten. Jag tror inte att man hade “med” på denna variant (som måste vara knepig i och med att man sitter fast i bindningen.) Konklusionen skulle i så fall vara – Vill man köra snowboardstuket utan “med” bör man bygga upp konstruktionen för att kunna få grepp med kanterna: Kan det vara rätt tänkt?

  • maglu

    Medlem
    1 november, 2011 vid 19:19

    Så… här har jag bild på konstruktionen.

    En alu-balk som är monterad i originalhålen, delad i mitten med en gummibussning, för att behålla möjligheten till böjning.

    Justerbar fena (djupgående). Värdelös på is, där behöver man ledad fena (som på pirate) , utan ledad ligger den fel och skär ned i isen för mycket. Lutar åt ny fenkonstruktion om jag får resten att fungera.

    Fotplacering är det som måste fixas. Kanske blir att testa laminera glasfiber för att få plattformar att stå på. Å så vettiga stroppar.

    Den är bara drygt 5cm kortare än pirate (med ögonmått), borde inte påverka nämnvärt.

    Bifogar även bild på nya 4-medarsbygget. Bara kört 1h i fjol men kändes bra.
    Longboardtruckar utan breddning. Gott och väl tillräcklig spårbredd för stabilitet i sidled. Olika hål i medarna för anpassning till snömängd. Laserskurna i syrafast =)

  • kinetic

    Medlem
    1 november, 2011 vid 19:28

    Maglu: Din planka är snarlik JPS skapelse…Funkar bra på is, ungefär som Pirate på snö…
    4-medes brädan ser livsfarlig ut, men då skall man komma ihåg att jag inte gillar den känslan de förmedlar :)!

  • jr555se

    Medlem
    1 november, 2011 vid 20:01

    inget svar på mina andra frågor så jag ställer nya 😀
    lutar åt en carvebrädevariant istället för medar iom snökravet jag har.

    på Pirate, hur lång fena, alltså inte vanlig längd utan hur långt fram går den, är den som en lång med?
    Ledad Fena, huh?

    Maglu, 4 medarsbrädan.. snyggt bygge!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 november, 2011 vid 20:25

    Snowboardvarianten ser ju riktigt avancerad ut. Det ska bli mycket intressant med återkoppling hur den går och särskilt hur den greppar när Du hänger ut. Om den fungerar vore det kul med en filmsnutt!

    4-medarsbrädan borde väl ha precis allt för att fungera! Den ser gedigen ut med fina medar! Vettig variant med det “dubbla” däcket där Du automatiskt får den kant man såväl behöver när det drar iväg och man måste trycka ifrån. Vissa kör istället med snedställda lister men på Hibernan är det bara en list i mitten. Din bräda går ju att komplettera med en stropp långt bak om det skulle behövas för att styra lite bättre. När man tar höjd kan stroppen vara onödig men på halvvind känns det säkrare med stroppen när man hänger ut.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 november, 2011 vid 20:40

    jr555 – Betr. Din förra fråga hur höga medarna bör vara så kan jag inte svara på det men det kan vara vettigt att lägga sig på nära maxhöjd om någon kan tipsa Dig om vad den höjden kan vara? Snön är ett elände och axeln mellan medarna plogar direkt snön når upp till den. Du kan väl kolla Hibernas hemsida och se hur höga tillvals-snömedarna är. Det kanske kan fungera som riktmärke…

    Betr. Piraten så har jag den inte tillgänglig för tillfället. Meden är kanske 3 dm (gissning) och ledad med en liten bult som löper genom ett hål i meden varvid den kan vicka någon cm och följa ojämnheter i isen. Den sitter ju placerad ungefär som en fena i en fenbox på en windsurfingbräda. Den finns två olika höjder för olika snöförhållanden.

  • jr555se

    Medlem
    1 november, 2011 vid 20:59

    Tack Pelegrin! misstänkte att min fråga skulle drunkna i korrespondansen som pågick.

    Så fenan rör sig i höjdled? (borde det ju vara då sidled borde ha negativ inverkan men vill vara säker..även om jag framstår som dum) 🙂

    Så om jag förstår problemet/svagheten med pirate/carve brädorna så är det att svänga på is, förmodligen iom mastfotstrycket som rätar upp(flexar) brädan, som kinetic säger.

    Borde man inte kunna ha en knöl eller fena(rundade kanter) i mitten under mastfoten för att motverka och få ner trycket utan att brädan jobbar emot en när man carve:ar? Skulle det underlätta?

    -j

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 november, 2011 vid 21:17

    jr555 – Fenan vickar runt sin axel men med lite mindre spelrum än vad som är möjligt för medarna på Hibernan.

    När Trimmarn eller något annat proffs svänger med Piraten så ser man att det verkligen är möjligt(!). Alltså – det går att gippa men vägen dit…? Träningen/fallen gör ondare än i vattnet och jag tror generellt att Piraten gör sig bäst att blåsa fram på men det är kanske inte värt att lägga för mycket tid och energi att träna på vändingarna. Den är ju kul ändå! Någon carving har jag inte sett men det kanske finns någon filmsnutt på det temat.

    En knöl, räls, list eller liknande under mastfoten kunde vara en variant för att få ned kanten på is. Problemet är att den då hela tiden skulle köras lutad åt något håll, istället för nu helt plant. Den skulle vicka! Samtidigt är det ju så att det går att ändra riktning med brädan som den nu är konstruerad. Kinetic kan säkert förklara hur det fungerar på is med “meden” utan att man för den skull “carvar” med kanten.

  • kinetic

    Medlem
    1 november, 2011 vid 21:39

    Att ändra riktning, sväng på blankis är inga problem med Piraten, antingen så styr man med riggen eller med fötterna lite lätt. Stagvändning är det som gäller på ren is. Det går att gippa efter en del övning, men helt lätt är det inte för den skenbara (heter det så?) vinden kommer nästa rakt framifrån pga den höga farten, vilket gör att det blir svårt att svänga ner, riggen håller emot så att säg. Får man ner farten så går det bättre, men vi pratar inga snäva gippar utan en radie på kanske 15-20m. Brädan är byggd som så att kanterna kring mastfotsområdet (dvs där brädan “svänger ut”) är vinklade snett uppåt en aning. Detta gör att de inte tar i vid segling rakt fram, dvs de huger inte, dessutom tillåter de att man “trycker” ner brädan på slör med framfotstryck, man kan kalla det för fotstyrning. Kanterna kommer i spel när brädan lutas o hjälper till att greppa i isen. Personligen upplever jag inte den sämre manöverbarheten som ett problem, man kan stagvända med brädan utan problem, o det rätt snävt oxå, o till o med ha bra fart genom hela vändningen! Gippen är knepigare som sagt, men inte omöjlig. Gillar man fart, och att det är enkelt o köra med en känsla som påminner mer om vindsurfing än 4-medes brädorna så är brädan rätt val. Den har visat sig vara ordentligt snabb i de flesta förhållanden, även mindre perfekta, tror det är nån Holländare som kört kring 40knop med brädan, rakt över diverse snöhögar mm, inte o rekommendera dock då det lär hugga bra när fenan greppar efter ett “hopp” om man inte är beredd…Det finns en film med Trimmarn när han “carvar”, han kör i lagom med snö (rätt hård?) o slänger på gipp efter gipp i full fart, ser mycket likt ut en gipp på vatten, döm själv…

  • jr555se

    Medlem
    1 november, 2011 vid 23:14

    heh, tog en stund innan jag fattade att kinetic tillverkar piraten 🙂 men jag förstår inte skillnaden mellan rad och pirate.. svensktillverkade bådatvå men samma eller olika tillverkare?

    inser att jag skrivit/frågat om carve och rad men skrivit pirate.. mest för att jag trodde att de var samma lika

    jag är inte ute efter fart(då lär jag slå ihjäl mig) utan en “simulator” att träna muskelminne med.

    hmm..

  • kinetic

    Medlem
    2 november, 2011 vid 06:26

    Jr555: Farten kommer du inte ifrån, båda typerna går ruskigt fort, 30knop om inte mer har du redan i ca 7-8m/s, iaf på blank-is.RAD/Carve/Pirate är samma bräda, bara olika namn, jag tillverkar inte brädorna, är en god vän som gör de, de byggs inte i Sverige. Brädan i sin nuvarande form (nån mindre ändring 2006 har jag för mig) har funnits sen 2003, så visst finns det utrymme för ändringar/förbättringar men inte bara för ändringens skull utan det måste ju bli märkbart bättre oxå…Man har testat en hel del olika saker utan att egentligen nå fram, bland annat en proto med en med mer i mitten på brädan där tanken var att man skulle balansera på den så att säg, ideen är inte nedlagd men det är inte helt lätt att få till designen, man har även testat en proto där fenan kunde “vicka” både i längs och sidled. Utöver detta finns det några “specialare” där man byggt en bräda efter någon annans ide, med varierande resultat.

  • jr555se

    Medlem
    2 november, 2011 vid 19:52

    kinetic, ok.. intressant, kul att iden inte är nerlagd, jag tror starkt på att ngt sånt måste till för att man ska slippa trycka ner kanten aktivt själv!
    30knop på blankis. då får jag åka där det är snö i början tror jag 😀

    funderar just nu på vad jag ska bygga.. Medar eller carve(rad,pirate..).. eller kanske köpa carve.. hmm..

  • trimmarn

    Medlem
    2 november, 2011 vid 19:55

    Ett ganska långt klipp utan action men ändå en hel dil vind och halvdålig is.

Sida 4 av 18

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.