Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

  • marden

    Medlem
    2 december, 2012 vid 15:21

    var inne på att måla brädorna i år ,men mäkta inte med underarbetet
    Beror väl på isen
    och vinden .men om det blåser mycke
    o isen är hård tycker jag att 45gr är för lite.
    så det är väl en kompromiss mellan fäste och glid ,men om du tycker 45gr fäster tillräckligt så kör på det ?
    fick nog 2-3 st sålda idag .och är det någon fler som vill ha kan jag bygga fler på beställning …

  • ohls3

    Medlem
    5 december, 2012 vid 12:42

    hur långt från brädans nos är bra att sätta mastfoten? har ni kommit på något optimalt mått för detta? jag kollade på denna video: http://www.youtube.com/watch?v=IcvQKCxLrXk&feature=player_embedded“]http://www.youtube.com/watch?v=IcvQKCxLrXk&feature=player_embedded
    Han har placerat sin mast ca 30-40% av brädans längd från nosen. Sen när jag kollar runt på andra brädor verkar masten sitta nästan längst fram i nosen.

    Erfarenheter?

  • bicless

    Medlem
    5 december, 2012 vid 13:08

    Det spelar inte lika stor roll som på en vindsurfingbräda. Jag har provar olika settings på denna bräda och märker ingen skillnad. Men alla är relativt långt fram, det är de hålen strax bakom truckfästen, finns 3 alternativ.

  • marden

    Medlem
    5 december, 2012 vid 19:50

    personligen gillar jag om jag kan kliva runt framför masten och inte bara gippa bakom

  • stoorfaen

    Medlem
    6 december, 2012 vid 09:12

    Samma här, att kunna slå är ett måste, även i gippen!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 december, 2012 vid 15:40

    ohls3 – Brädan på filmen antar jag kan betraktas som en 4-medars speedplanka med relativt lång anläggningsyta för varje med. Jag vet inte, men då kanske långt “fördäck” är att föredra. Annars räcker det antagligen med en par decimeters yta framför masten för att kunna kliva runt vid slag eller vid de gippar där man rundar masten med ryggen i färdriktningen.

    Enligt Uppsala tar man lite bättre höjd med åtminstone Hibernan om man för fram masten i främre positionen men som Vindsökarn sa så blir det inga stora skillnader.

  • martin-m-a

    Medlem
    6 december, 2012 vid 20:49

    @Bicless 704310 wrote:

    Det spelar inte lika stor roll som på en vindsurfingbräda. Jag har provar olika settings på denna bräda och märker ingen skillnad. Men alla är relativt långt fram, det är de hålen strax bakom truckfästen, finns 3 alternativ.

    Ser grym ut !
    Jag tar den :smirk:

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 december, 2012 vid 21:18

    Det är ett bra köp! Du blir inte besviken!

  • kinetic

    Medlem
    6 december, 2012 vid 21:34

    Vafan 😀 , skall du “speeda” på is så är det en pirat du skall ha ju 😀 Till o med Jurjen van der Noord har en, o han om någon vet vad som är snabbt eller inte 😀

  • martin-m-a

    Medlem
    7 december, 2012 vid 08:45

    @kinetic 704371 wrote:

    Vafan 😀 , skall du “speeda” på is så är det en pirat du skall ha ju 😀 Till o med Jurjen van der Noord har en, o han om någon vet vad som är snabbt eller inte 😀

    “PIRAT” förklara och visa den för en som inte kan is :laugh:

  • bicless

    Medlem
    7 december, 2012 vid 09:21

    Piraten är snabb som attan bara det blåser lite, den är något trögare än 4 medars på blankis så kräver lite mer vind. Mattias i Norrköping brukar köra ifrån det mesta när han är ute med sin. Dock har han röda RAD versionen och den kanske är lite snabbare i lacken 🙂

    Piraten / RAd kännetecknas av att den ser ut lite som en snowboard men mycket styvare, den har stålkanter och en metallskena bak. Väldigt lik vindsurfingbräda i seglings stance.

    Men visst kan man bygga rysligt snabba 3 eller 4 medars också. Vi får se i vintern vem som kör snabbast.

  • marden

    Medlem
    7 december, 2012 vid 10:00

    Och vill du träna gippar vill du ha något som svänger …

  • kinetic

    Medlem
    7 december, 2012 vid 12:18

    Martin MA: Mats Ferner bor väl i dina trakter, han har både en “Pirat” och en “Hiberna” (4 medes bräda modell lyxig), fråga om du kanske kan få testa de?

  • martin-m-a

    Medlem
    7 december, 2012 vid 13:41

    @kinetic 704399 wrote:

    Martin MA: Mats Ferner bor väl i dina trakter, han har både en “Pirat” och en “Hiberna” (4 medes bräda modell lyxig), fråga om du kanske kan få testa de?[/QUOTE
    ]Ja,nu kommer jag nog få smisk av ferner när jag inte visste om hans bräda:frown:
    Kul det här att börja lära sig om nya grejor:tongue:
    Mats hat tjatat ,så det blir nog att följa med och testa lite ,så man inte dööör innan våren kommer !

    Så för att summera lite så” fort som fan”= PIRAT men den gör man väll inga ALPHA med va ?
    Annars så får det bli en tidigare nämd eller ?

    FAaan ,jag som tänkte ta ett lite break med Investeringar under 2-3 mån nu :crazy:

  • kinetic

    Medlem
    7 december, 2012 vid 13:49

    Båda typerna är “snabba som fan” men känslan är mycket mer “vindsurf” på piraten. Trimmarn här på forumet har ett avearge på 47knop med topp på 49, med ett Simmer vågsegel 5.0 http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=user&val=41360&uid=237 . Piraten går att gippa efter en del övning, Trimmarn vet hur man gör. 4-medes brädorna svänger betydligt bättre men är oxå kinkigare vad gäller snön, med piraten blåser man i regel rakt över snöhögarna utan bekymmer. Men som sagt, testa Ferners brädor så märker du vilken typ som du gillar.

Sida 9 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.