Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

  • martin-m-a

    Medlem
    7 december, 2012 vid 14:51

    @kinetic 704406 wrote:

    Båda typerna är “snabba som fan” men känslan är mycket mer “vindsurf” på piraten. Trimmarn här på forumet har ett avearge på 47knop med topp på 49, med ett Simmer vågsegel 5.0 http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=user&val=41360&uid=237 . Piraten går att gippa efter en del övning, Trimmarn vet hur man gör. 4-medes brädorna svänger betydligt bättre men är oxå kinkigare vad gäller snön, med piraten blåser man i regel rakt över snöhögarna utan bekymmer. Men som sagt, testa Ferners brädor så märker du vilken typ som du gillar.

    Tack för hjälpen :santa:

  • marden

    Medlem
    7 december, 2012 vid 15:02

    Eller en mårdboard det bästa av två världar 😉

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 december, 2012 vid 15:15

    Martin.M.A – Utan att säga bu eller bä i någon riktning så tror jag ett tips kan vara att titta lite på förra årets motsvarande tråd där jag vet vi hade en diskussion kring Pirate contra 4-medars. Det finns även filmer där båda bräd-typerna figuerar och från i år finns det ytterligare filmer med Pirate på Vimeo el. Ytube. I vinter blir det ju extra intressant när det dessutom dyker upp varianter på tremedars som säkert även fungerar för en bra Alpha (eller hur Mården?).

    Om Du vill bli riktigt sugen på 4-medars så är ett bra tips att titta på Uppsalafilmen där grabbarna förra säsongen kör på fin blankis.

  • kinetic

    Medlem
    7 december, 2012 vid 15:21

    Nej piraten det bästa av alla världar 😀 Blankis – super för galen speed. Is med snöhögar – kör på som vanligt. Upp till 10cm “puder” – i regel så räcker den lilla fenan. Upp till 20-25cm “puder” – stora fenan, svänger bättre! Mjuk is med massa knögel – kör på bara. Is med skarsnö eller hårt frast-fusen snö – bra förhållanden! osv osv 😀

  • martin-m-a

    Medlem
    7 december, 2012 vid 16:04

    @Herr Pelegrin 704410 wrote:

    Martin.M.A – Utan att säga bu eller bä i någon riktning så tror jag ett tips kan vara att titta lite på förra årets motsvarande tråd där jag vet vi hade en diskussion kring Pirate contra 4-medars. Det finns även filmer där båda bräd-typerna figuerar och från i år finns det ytterligare filmer med Pirate på Vimeo el. Ytube. I vinter blir det ju extra intressant när det dessutom dyker upp varianter på tremedars som säkert även fungerar för en bra Alpha (eller hur Mården?).

    Om Du vill bli riktigt sugen på 4-medars så är ett bra tips att titta på Uppsalafilmen där grabbarna förra säsongen kör på fin blankis.

    Kan du lägga upp några genvägar till några bra filmer så vore det kanon!
    Då slipper jag dricka röd vin med frun hi hi

  • vindsokaren

    Medlem
    29 december, 2012 vid 16:24

    Dagens farkoster:
    isbraumldor_zpsf8c38ee1.jpg
    [IMG]http://i584.photobucket.com/albums/ss281/tobvic/isbraumldorredofoumlrtest_zps49390d1f.jp g[/IMG]
    undervyisbraumldor2_zps7bc2db59.jpg
    Brädan med trä material där medarna sitter var meningen som en slags högfartsvariant då trucken inte är tiltad. Räckte bra med sväng på fram trucken,men blev väldigt vida gippar.
    Brädan med ATB truckarna gick som en dröm,perfekt grepp i gipparna bra komfort trots knaggelis.Men det var ju också plusgrader denna dag=grepp.
    Lagom skön svikt,nu återstår att se om den är fart stabil i över 30 knop.
    Lite film från mars iår:
    http://youtu.be/m959LxyoCIA

  • stickan

    Medlem
    1 januari, 2013 vid 21:57

    Här kommer bilder på en av mina nya brädor, brädan är laminerad med 4 lager 4 mm björkplywood och glasfibermatta mellan plywooden. Blir riktigt skön svikt i brädan som gör att den går mjukt över isen.

    Medarna är 600x100mm bak samt 400x100mm fram, laserskurna i rostfritt.
    Lägger upp ett par bilder på med-infästning som jag tagit fram!

    Kompletta kit med medar och “truckbreddare” finns till försäljning, skicka ett PM om någon skulle vara intresserad.

    https://www.youtube.com/watch?v=iGKCpY4h1rM
    Kort film från förra veckans issurf i Västerås på plogad bana.

  • cweier

    Medlem
    2 januari, 2013 vid 18:11

    En kille från Canada som jag blev kompis med i Costa Rica har en annan lösning på is/snö surf
    Tycker verkar kul.
    http://www.youtube.com/watch?v=XzkWywZ5M_Q

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 januari, 2013 vid 19:54

    Skitsnygg Stickan! Hoppas du får lite bredare bana framöver!

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    3 januari, 2013 vid 21:15

    Nu blir man ju sugen att ta fram isbrädan igen.
    Men frugan lämnar mig jämt med barnen , när det är bra förhållanden. (Hon jobbar på sjukhus alla tider på dygnet, och helg)

    Hur vassa ska medarna vara , har ett hembygge .
    Minna är inte knivskarpa ,Går inte att skära i nageln .
    Hur fin putsar ni den sista skärpan?

  • stickan

    Medlem
    3 januari, 2013 vid 23:13

    Medarna kan aldrig vara för vassa 😉 Dock spelar vinkel på V in på fart och grepp.

    När det är hård is är det helt klart en fördel att ha lite vassare medar med mindre vinkel, normalt brukar 80-90 grader vara ganska bra men för liten vinkel skär ner i mjuk is vilket bara bromsar.

    Bästa sättet är att slipa med en bänkbandslip men ett mothåll för att få rätt vinkel över hela medens längd. Viktigt är också att egger är helt rak så det inte svänger vilket kommer att bromsa mycket. Har du inte tillgång till en bänkbandslip så köp en billig handbandslip på biltema tillexempel
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Bandslip-75-x-533-mm-17222/

    Brukar själv använda en sån för grovslipningen på helt oslipade medar innan jag går på bänkbandslipen.

    Tänk på att alltid slipa i medens längd så eggen blir helt rak och inte får rispor på tvären. Avsluta med ett fint bryne för att få bort råeggen.

    Själv tycker jag det märks direkt när det börjar blir lite slött, speciellt på hård is och när man vill försöka köra fort….

    Lycka till!

  • stickan

    Medlem
    5 januari, 2013 vid 21:05

    Jodå nu är banan väldigt bred, superfin is på hela Västerås fjärden 🙂

    Här kommer lite mer bilder på mitt andra nybygge som håller på att ta form!
    Får väl kalla denna “lilla” skapelse för Formula-speed model 2013. Siktar på att ha den klar till nästa helg och IceCup! Så jag får hoppas att jag hinner trimma in den under veckan.

    Medar bak 900x100mm, medar fram 600x100mm
    Har även gjort högre snömedar som är 900x200mm bak och 500×200 mm fram. Ser helt absurt ut men va f.. man måste ju testa 😉

    Ingen styrning bak, endast stötdämpning där medarna hela tiden är parallella med brädan, detta gör att medarna lutar innåt när man svänger. Trucken fram består av en styrled från en bil.

  • marden

    Medlem
    5 januari, 2013 vid 21:33

    Äntligen ,wow
    Nu snackar vi bräda …

    (Men snömedar på 20 cm ? Jag har aldrig haft behov på mer än ca 5-7 cm)

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    5 januari, 2013 vid 21:43

    Jag har för mig att minna medar är 120mm höga. Men i 8mm plattjärn . Men inte den finishen på grejerna.

  • stickan

    Medlem
    5 januari, 2013 vid 22:09

    Infästningen tar ca 40 mm av höjden på meden så det blir inte så mycket kvar ändå, men jag tänkte att det var lika bra att ta i lite när man ändå håller på. Infästningarna bör bli så pass stabila att det inte spelar någon roll om man har några cm extra på höjden.

    Stöddämpningen blev över förväntan, förut testade jag med vanliga gångjärn men det blev alldeles för glappt. Nu har jag tillverkat “egna” länkarmar som är helt glappfria.

Sida 10 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.