Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Skador och skydd!

  • ISBRÄDA – Skador och skydd!

    Publicerad av herr-pelegrin på 16 mars, 2012 vid 17:24

    Efter det att vinterprylarna plockats undan för säsongen så kanske det kan vara värt att summera erfarenheter kring de skador vi ådragit oss under vintern och vad man möjligen kan göra för att skydda sig framöver. Ingen nämnd och ingen glömd men jag tänkte i alla fall redovisa några incidenter.

    AXELSKADA – Uppkommen efter backvind i seglet där åkaren slog i såväl axel som huvud.

    HÖFTSKADA – Inga detaljer kända men värken bestod dagar efter fallet.

    REVBEN – Knäckt revben under armhålan vid fall mot bommen i nästan stillastående läge. Orsakad av samtal i mobiltelefon under färd (bara en arm att ta emot sig med).

    HJÄRNSKAKNING – Fall i fart utan hjälm. Åkaren slog i huvudet och blev så omtöcknad att han inte visste hur han skulle gippa efteråt. Han blev groggy och tillfälligt desorienterad.

    ARMBÅGE – Armbågsskyddet hade hamnet lite fel så det kändes rejält i ett fall.

    SPRÄCKT LÄPP – Fladdrande isdubbar for upp på läppen.

    LÄTT RYGGSMÄRTA – Fall i full fart när 4-medars gick igenom tunt skickt med hårt frusen överis. Åkaren hade en otrolig tur att det inte gick värre än så!

    Ni kanske kan fylla på med fler skador eller incidenter som kunnat leda till skador så kan vi gemensamt återkomma med lite tips hur man bäst skyddar sig.

    bicless svarade 6 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 51 Svar
  • 51 Svar
  • radius

    Medlem
    17 mars, 2012 vid 08:19

    Bruten nagel vid uppdragning av segel!

  • vindsokaren

    Medlem
    17 mars, 2012 vid 14:29

    Isen är hård.
    Tror att det är bra ramla mycket som jag gjorde i början av sässongen.blir lite som att man lär sig att ramla
    rätt till slut.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 mars, 2012 vid 16:23

    Jag har samma erfarenhet, framförallt när man får backvind. Man är beredd på ett helt annat sätt än i början och kan därför försöka hålla emot med ganska raka armar för att sedan trycka på när backvinden trycker till i i seglet. Fall i början är mest av godo eftersom man då tvingas tänka efter hur man bör förhindra nya fall.

  • radius

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 20:58

    Överis-insidenten var en tankeställare, det går så sjukt snabbt. Plötsligt ligger man bara där och glider. Har vurpat riktigt hårt några gånger med snowboard, och senast tog det två år innan axeln var helt bra. Nu gick det ju bra när jag vurpade med isbrädan men känner att till nästa säsong är det läge för någon typ av axelskydd, typ mc/mtb.PRESSURE_SUIT_4216.jpg


    Windsurfing at boardtests

  • bicless

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 21:49

    Denna finns från Protec, vi får väl komplettera sortimentet med den. http://pro-tec.net/pinner-suit-snow.php

    Jag kommer ösa på med nått för rygg och axlar nästa år efter att ha fått en smäll i ryggen vid kastfall förr/förra säsongen och axelskada efter backwind i år. Förra säsongen klarade jag mig fint 🙂

    Bicless

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 07:32

    Vid “backvindsfallen” så kanske främst ländrygg-svanskota och bakhuvud dunkar hårt i isen men får man trycket lite från sidan så kan höft, axel, armbåge och sidan av huvudet vara kroppdelar som tar smällen.

    Efter Bicless skada kommer jag till nästa säsong att skaffa mig mc-skydd eller motsvarande för överkroppen. Man få ju mycket i ett paket och det behöver inte kosta så mycket. Dessutom är ju de olika skydden fixerade i förhållande till varande, vilket kan vara en fördel. Både armbågsskydd och knäskydd har annars en tendens att glida ned och hamna helt fel, i alla fall om man kör med de lite billigare varianterna.

    Vanliga hockey-axleskydd fungerar riktigt uselt eftersom axelplattorna är alldeles för stora vilket för med sig att åkaren blir otymplig. De är även svåra att klämma in under en vanlig vinterjacka.

    För höfterna finns ju motsvarande skydd som för överkoppen, en trekvartskalsong med inbyggda skydd. Den kostar inte mycket. De som åkt lite snowboard och fått någon rejäl höftsmäll i big-jump vet att det kan ta något år innan värken går över.

  • jr555se

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 21:27

    Är ju lysande detta, kan vi summera detta på ngt vis utan länkar till affärer på en wiki-sida? blir kanske känsligt att rekommendera vissa märken som bara ngra affärer säljer. Men å andra sidan så har ju så gjorts förut.

    På samma wikisida så skulle man kanske lägga in info som finns i tråden om man känner eller inte känner för att bada 🙂
    torrdräkt,våtdräkt(vaaarmt) etc

    ska jag skapa en sida med skydd för Issurf? (är i skapartagen..)

    -johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 07:50

    JOHAN – När kreativiteten flödar ska man vara mån om den, särskilt när någon vill göra något konstruktivt. Det är i alla fall min erfarenhet. Det finns massor av människor som sitter vid fikabord och tycker en massa men har har oerhört låg kapacitet att omsätta tyckandet i handling. Jag önskar Dig lycka till med wikisidan! Syftet är gott = att minska skador i en fantastiskt kul fritidssyssla. Mvh /Herr Pelegrin

  • jr555se

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 14:12

    Visst är det så Pelegrin och lätt att fastna i “tyckandet”
    så..[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=86098″]Klart![/ame]

    och som vanligt, fyll på nu med vad som missats. Eller gör om och gör snyggare 🙂
    bollen är satt i rullning nu iaf.
    -johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 15:03

    Vi kanske kan göra en lista med “måste-skydd” och en lista med “fegis-skydd”?

    MÅSTE-SKYDD
    Hjälm
    Armbåsskydd
    Knäskydd

    FEGIS-SKYDD (som kan vara väl så behövliga även för tuffingar)
    Hjälm (vanlig eller integralhjälm)
    Armbågsskydd
    Knäskydd
    Höftskydd eller hockeybyxor
    Axelskydd
    Ryggplatta (alternativt att hängselen fyller den funktionen)
    Handledsskydd (dessa hindrar inte bra grepp i bommen)

  • jr555se

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 19:40

    de e bara att trycka på edit knappen i wikin 😉

  • tsss

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 22:35

    hej

    Har lagt in en passus om att isdubbarna inte skall hänga löst runt halsen, samt påpekande att det finns dubb för montering i skosulan på kängor. Kan även vara bra ” i det civila” när det är kramsnö o snorhalt.

    Tomas

  • jr555se

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 06:59

    Lysande!
    “dubb för montering i skosulan” du menar broddar?

  • tsss

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 10:02
    jr555se;684150 wrote:
    Lysande!
    “dubb för montering i skosulan” du menar broddar?

    Nä, det är riktiga dubb som man skruvar in i sulan, så pass att bara det lilla hårdmetallstiftet sticker ut. Själva “gängan” är bara 1½ varv djup men mycket bred som en liten vinge för att ge bra förankring i sulan. Svårt att hitta dom i vanliga affärer men en affär vid Jarlaplan, Sthm, som bl säljer alpinistgrejor har dom i lager.
    Här är en site som skriver om dom:
    http://www.marathon.se/utrustning/test/bestgrip-3000

    Tillverkas tydligen i Eskilstuna, man bör ju kunna beställa därifrån om man inte bor här i stan.

    Dubbar för montering i plastpjäxor säljs av Pikmakarn i Alvik, Sthm. Dom är i princip designade för montering i löparskidpjäxor som är tillverkade med plastskal.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 11:25

    Det är ju en bra idé med dubbar, precis som isjaktsfolket har. Där är det väl förresten en nödvändighet att ha bra grepp på isen när man ska iväg och vid stopp.

    Beroende lite på vad för bräda man har så kan man säkert använda dubbar även på isbräda, förutsatt bara att man är medveten att man kan skada ytskiktet på en fabrikstillverkad Hiberna exempelvis. Hursomhelst är greppet på brädan mycket viktigt. Det finns även stora risker att trilla när man kliver av brädan på blankis och flera av oss har säkert kanat iväg 50 meter för att försöka få stopp på brädan när det brallar. Dubb kanske skulle underlätta…?

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Skador och skydd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.