Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Skador och skydd!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 februari, 2014 vid 13:31

    Bra att Du åker isbräda!

  • sailortrash

    Medlem
    5 februari, 2014 vid 09:39

    orkarde inte läsa hela tråden…men om ingen tagit upp det tidigare så är det rätt lätt att dra på sig krossade inre organ. själv lyckades jag dra på mig en mjältruptur efter ett fall på snowboard i kanske 40-50 km/h. antagligen hade inget hänt om jag fallit mitt i backen i blåbackelutning, men detta var på relativ platt mark och isen är ju platt överallt.

    blir det fall eller tvärnit i 35-40 knop en bra dag så blir det ett VÄLDIGT HÅRT FALL mot stenhård is..

    inre blödningar är läbbigt för de märks inte till en början (även om man fattar att ngt har gått sönder). Man dör oftast om man inte kommer till sjukan i tid också, om inte skadan är liten och självläker. Jag låg på observation på uppsala universitetsjukhus i 2 dygn, jag klarade mig från kniven, men det var långt ifrån givet. tar de bort mjälten brukar man få problem senare i livet, men blir känsligare för virus och infektioner bla.

    hade jag haft ngn typ av MX-skydd hade jag kanske klarat mig, även om jag hade lagt ner åkandet för den dagen. skydd för revben (bla mjälten gömer sig därunder) och njurskydd är att rekommendera.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 februari, 2014 vid 12:37

    Det är ett par polacker som lagt upp några filmer på Ytube. De ser ut att vara hyfsat skickliga och har justa brädkonstruktioner. En av dem har filmat en snutt med några olika fall, där man som isbrädeåkare mycket väl känner i igen sig. Det börjar med ett par klassiska exempel på när man får backvind i seglet, vilket nog är den vanligaste anledningen till att man dunkar i isen med rygg och huvud.

    http://www.youtube.com/watch?v=U4aY3JWW70M

    Jag hoppas det inte avskräcker någon att prova på men det är samtidigt viktigt att förstå vilken kraft det kan bli i seglet om man missar tajmingen i flippen, vilket hände i inledningen av filmen. Om man märker att man är alldeles för sen i gippen och det börjar trycka på rejält så är ett sätt att lösa situationen att bara stå kvar, fortsätta belastningen med bakfoten, hålla emot, luta sig framåt, trycka ned seglet rejält och låta gippen övergå i en 360 för att sedan gippa igen när farten minskat.

  • vindsokaren

    Medlem
    18 februari, 2014 vid 20:42

    Ja har nu kört mycket med POCs knäskydd.
    Verkade hårda när jag provade först men när jag kört snowboard och isbräda har dom fungerat perfekt, inte glidigt ner (räcker med undre spännbandet) och känns knappt att dom sitter på. Dessa är dyra men ångrar inte köpet.
    Gjorda för att sitta innanför ytterkläderna
    När det gäller backwind så tror jag dom flesta som kört ett tag har lärt sig att alltid vara beredd på det.
    Sen har jag märkt att nybörjare gärna går in försiktigt i en gipp med en medbräda utan att luta sig framåt och innåt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 september, 2017 vid 14:32

    Efter ett par långkörare förra vintern så blev jag, förutom en riktigt rejäl höftsmäll, varse om en helt ny skadevariant. Min fru snackar ibland om att hon har fått blånanglar av nya skor men det hade aldrig hänt mig. Jag kör hyfsat mycket i stroppar som jag har justerat att vara rätt stora i förhållande till vad som är brukligt till sommarsurfingen. När man kör långkörare på is, en så där 5-10 mil, så riskerar det därmed att bli rätt mycket belastning på tårna när dessa trycks framåt inne i kängorna. Efter en sådan vända märkte jag att jag hade riktigt ont i två tår på höger fot. Funderingen gick kring om jag förfrusit dessa men det visade sig vara två rejäla blånaglar. Nu vet jag två saker – det känns och det tar tid även om en rejäl höftsmäll är värre.

    Jag har snackat runt lite med klättrare och kunnig butikspersonal. Grejen är tydligen:

    – Gärna aningens stor känga. Om man mäter foten och insidan i kängan bör insidan vara minst +1,5 cm längre än foten.

    – Kängan bör vara hyfsat hög (i alla fall inte låg) med snörning så att man kan dra åt rejält kring ankeln. Det hindrar foten att glida framåt vid belastning.

    – Tanken är, som sagt, att foten inte ska kunna glida framåt för mycket inne i kängan. Om man provar en ny känga i butiken kan man, om möjligt, ställa sig på ett ben på ett framåt-sluttande plan och pressa fram foten inne i kängan så mycket det går. Tårna ska då inte ta i hårt mot framkanten på skon.

    I övrigt kan väl sägas att en blöt känga är ingen kul upplevelse. Heller inte en med taskigt grepp. Ex. Hanvag gortex har känga som, enligt uppgift, ska ge lite bättre grepp på is. Om det stämmer vet jag först när jag provat de nya dojorna i vinter.

    • Detta svar ändrades 6 år, 7 månader sedan av  herr-pelegrin.
    • Detta svar ändrades 6 år, 7 månader sedan av  herr-pelegrin.
  • bicless

    Medlem
    10 januari, 2018 vid 09:31

    Kan tipsa om att dessa nya boxershorts med inbyggda skydd är supersmidiga ha istället för sina vanliga. Funkar både på isen och i vattnet. http://www.surfspot.se/mystic-impact-boxer.html

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Skador och skydd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.