Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Skador och skydd!

  • marden

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 11:38

    dubb eller broddar tror jag inte jag skulle rekomendera,offast när det blir fel för mig kliver/ramlar jag av brädan o glider vidare på skosulorna ,men dobb i skorna skulle jag behöva vässa mitt löpsteg…

    jag tror nog jag skulle åkt fortare sist om jag haft skydd iom att det blåste pung o isen var lite skraltig men

    dumdristig som jag är åker jag utan skydd,men sist skulle iafl ett par kraftigare skor istl för gympadojorna inte varit helt fel.
    fast tårna slår man ju i på sommaren också..

    men

  • vindsokaren

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 13:21

    Sedär Mården är mänsklig!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 16:35

    Å andra sidan rätt omänsklig för den dagen han var ute kändes det som småspiken blåste rätt igenom kläderna. Det i kombination med halvdan is sållar rätt friskt bland åksugna isbrädeåkare.

  • trimmarn

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 20:16

    Nej mården är väl inte känd för att fega.

  • thomme

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 20:39

    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7088

    Har jag kört med på både DH-mtb och när jag lånat isbräda. Har dock inte krashat ordentligt ännu;-)

  • jr555se

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 22:21

    jag började använda broddar efter att ha varit ute på görväln när det blåste så man knappt kunde stå still utan att glida, ja nu är jag ju ett 2m skraltigt vindfång iofs. men de fick mig att tänka till.
    Dock bör man ju ta av dem innan man börjar åka, särskilt på piraten.. Men för säker transport till och ut på isen var det en no-brainer när snön inte fanns längre..

    -johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 mars, 2012 vid 11:36

    Thomme – Det skydd Du hade på länken hade nog kanske klarat mitt revben. Det blir garanterat något liknande nästa säsong.

  • jr555se

    Medlem
    22 mars, 2012 vid 14:32

    haha, bara en mp5 som saknas sen ser man ju ut som en insatsstyrke polis när man åker omkring. Klart intressant jacka!

    -johan

  • radius

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 18:37

    Kanske läge att aktivera denna tråd igen.
    Körde med detta skydd i Åre i somras. Skönt och smidigt om än lite varmt när sommarsolen låg på. Kommer att fungera kanon på isarna i vinter: )
    fox-iceboard.jpg

    Windsurfing at Boardtests

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 18:44

    Jag tänkte handla något liknande. Vad köpte Du den där och vad kostade den?

  • radius

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 20:55

    Köpte det på Chainreaction, skyddet ligger på 900 kr. FOX är ganska små i storlekarna, jag kör Large mest för mina långa armar skull men i kroppen är den ganska tajt trots att jag normalt har medium.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 oktober, 2012 vid 07:01

    Ok, tack för info. Jag kollar runt lite. Det är ju viktigt att skydden inte stramar åt. I övrigt har jag ruttnat lite på mina lösa skydd som vrider sig och halkar ned. Din variant med delar som hålls på plats tror jag på, särskilt som den skyddar axlarna där jag tidigare varit oskyddad.

    Om man vill komplettera med skydd för höftpartiet så finns det ju rätt smidiga skydd på Biltema.

  • bicless

    Medlem
    25 oktober, 2012 vid 08:41

    Efter min axelskada förra året kände jag att jag ville lära mig mer om skydd så jag var på skyddkurs igår. Det är skillnad på skydd och skydd. Efter att man varit på kurs får man intrycket att det är fullkommligt livsfarligt issegla med en cykelhjälm eftersom den har fel denistet för kyla och fullständigt saknar stickskydd. För mig kommer det bli en POC receptor+ hjälm som klarar multipla kollissioner, dvs kärnan återgår till ursprunglig struktur efter en smäll. Annars tappar hjälmen en massa skyddseffekt om man trillar flera gånger och det gör jag.

    Den har den Armid i skalet så klarar stick mycket bra och överlägset vanlig plast. Drar man bakhuvudet i en skena känns det tryggt. Sen får man med neoprenöronskydd också om man vill ha den i vatten och den är långtidstestad i vatten så man kan använda den som vattenhjälm. Känns kanon att det blir en året runt hjälm. den är lite dyr men det är det värt. Sådan får det bli.

    Sen testade jag även olika ryggskydd, armbågsskydd och även sådana hela överkroppströjor med inbyggt ryggskydd. Även här fastnade jag för POC som ju tyvärr inte är billigast men fått bäst i test. De har nått material som heter VPD istället för vanlig vaddering och det ger sjukt skön känsla när man haft på sig det ett tag, som en gelliknande yta i beteendet. Dessutom bra rörlighet och tydligen ett av de bästa kraftupptagarna enligt testfakta. Jag kommer köpa lite extra av allt så man kommer även kunna köpa dessa grejer på surfspot i vinter. På fredag skall jag kanske hårdtesta grejerna med en All Terrain Board på asfalt 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 oktober, 2012 vid 12:03

    Bicless – Uppenbart läge att avvakta med köp alltså. Tack för info!

  • bicless

    Medlem
    25 oktober, 2012 vid 13:29

    Jag har även pratat med några skidlärare jag känner och den POC ryggskyddet och tröjan med inbyggda mjuka skydd skall tydligen vara “state of the art” när det gäller skydd. Jag kan maila dig lite mer feedback när jag testat dem in action. Fina grejer. http://www.pocsports.com/en/product/1392/spine-vpd-2-0-jacket
    Alla delar är alltså mjuka och kan böjas men när de utsätts för en stöt komprimeras luft i små celler och de blir hårda. Ju snabbare/hårdare stöt ju bättre skyddar dem. Airbagprincipen men i microformat.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Skador och skydd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.