Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare

  • fastforward

    Medlem
    13 december, 2007 vid 22:28

    Jazz är en mycket trevlig bil men jag betvivlar starkt att den har 280cm lastutrymme. Min 255-bräda var alldeles för lång. Irriterar mig även på den lilla hyllan i knähöjd på båda framplatserna som tar 10 cm längd och gör det svårt att få ner något i höger framsätes fotutrymme.

  • mr_johan

    Medlem
    14 december, 2007 vid 00:28

    @fastforward 433956 wrote:

    Jazz är en mycket trevlig bil men jag betvivlar starkt att den har 280cm lastutrymme. Min 255-bräda var alldeles för lång. Irriterar mig även på den lilla hyllan i knähöjd på båda framplatserna som tar 10 cm längd och gör det svårt att få ner något i höger framsätes fotutrymme.

    Sen är det ju lite svårt att ta den bilen seriöst också med tanke på dess egentliga namn: Honda Fitta…

  • dr-masse

    Medlem
    16 december, 2007 vid 21:13

    Någon som vet – har Nissan Note verkligen fällbart passagerarsäte fram? Är den tillräckligt lång inuti? Kollade runt rätt mycket på deras sajt nyss, men hittade inget om det.

    Vilken är den

    – Minsta/billigaste bil som har fällbart (framåt) passagerarsäte fram?
    – Som är tillräckligt lång för att få in 250 brädor?

    Visst, man kan packa genom att luta passagerarstolen bakåt, men det är mycket smidigare och rymligare (och sparar klädseln i bilen) om man kan lasta platt som i exempelvis en V50 (som är för dyr och drar för mycket).

    Tanken är att hitta en billig andrabil som jag kan köra billigt till jobbet, men som ändå rymmer surfprylarna. Jag åker ensam, å vill ha allt inne i bilen så att jag kan parkera utan att oroa mig mer än nödvändigt för grejorna.

    Diesel skall det vara. Snål som fan.

    Tips mottages tacksamt. Tanken är att köpa ny eller nyare beggad. Äldre bilar och jag har med åren visat sig vara en dyr och trasig kombo.

  • tim-eriksson

    Medlem
    16 december, 2007 vid 21:21

    Någon som har koll på Audi A4 =?

    Jag får inte ner framsätet bra alls.. Men kanske finns något trix?=

  • fastforward

    Medlem
    17 december, 2007 vid 08:04

    Nissan Note har inte ett framsäte som går att fälla framåt. Jag hyrde Note som surfbil ett par gånger i somras då jag höll på och bytte bil.

    Däremot går det utmärkt att fälla sätet bakåt (även om reglaget är av skruv-typ så att det tar ett tag) och man får ett väldigt platt golv. Dock är det inte tillräckligt platt för att kunna sova på (pga stolarna skålning) men det kanske går att lösa om man lägger i en madrass.

    Jag körde hela surfutrustningen utan större problem och hade sikt bakåt och i höger sidospegel. 490-masten gick in men det var på håret (den är 260cm). Min bräda är dock 80cm bred så jag fick sitta lite lutad åt vänster i förarstolen för att få plats.

    Är du orolig för klädseln så köp ett mekarskydd på biltema. Ibland ligger det ett par liter vatten och guppar i mitt framsäte när jag lastar ur men mekarskyddet är 100% vattentätt så det är ingen fara.

  • dr-masse

    Medlem
    17 december, 2007 vid 08:54

    Tackar!

    Note kanske ligger bra till då. Eller så blir det packåsnan Picanto, ah!

  • fastforward

    Medlem
    17 december, 2007 vid 09:23

    Jag tror nog de flesta småbilar funkar om man har hyfsat smala brädor och lastar fotutrymmet höger fram -> bakrutan. För större lastkapacitet är det bara att kasta ur höger framstol (detta funkar dock enbart om man inte har sidoairbag i sätet) och halva baksätet.

    Tim.Eriksson: funkar det inte att fälla framsätet bakåt i A4:an? Jag har testlastat en A6:a och det var ju en dröm pga bredden och att det nästan blev helt plant om man fällde framsätet bakåt.

  • jps

    Medlem
    17 december, 2007 vid 10:28

    @dr Masse 434292 wrote:

    Någon som vet – har Nissan Note verkligen fällbart passagerarsäte fram? Är den tillräckligt lång inuti? Kollade runt rätt mycket på deras sajt nyss, men hittade inget om det.

    Vilken är den

    – Minsta/billigaste bil som har fällbart (framåt) passagerarsäte fram?
    – Som är tillräckligt lång för att få in 250 brädor?

    Visst, man kan packa genom att luta passagerarstolen bakåt, men det är mycket smidigare och rymligare (och sparar klädseln i bilen) om man kan lasta platt som i exempelvis en V50 (som är för dyr och drar för mycket).

    Tanken är att hitta en billig andrabil som jag kan köra billigt till jobbet, men som ändå rymmer surfprylarna. Jag åker ensam, å vill ha allt inne i bilen så att jag kan parkera utan att oroa mig mer än nödvändigt för grejorna.

    Diesel skall det vara. Snål som fan.

    Tips mottages tacksamt. Tanken är att köpa ny eller nyare beggad. Äldre bilar och jag har med åren visat sig vara en dyr och trasig kombo.

    Jag har en Opel Astra combi. Liten utanpå rymlig inuti. Får lätt plats med ett gäng segel, master, bommar och brädor i den.

    Två minus:
    – Den bredaste delen av baksätesfällningen är bakom föraren
    – Framstolen måste fällas bakåt via en skruvjustering

    Inte Diesel men hyfsat snål.

  • fastforward

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 22:14

    De nya versionerna av Berlingo, Kangoo och Partner verkar trevliga – spana bara in framstolen i skåpbilsversionen:
    mm_4354.jpg

    I personbilsvarianten har baksätet 3 separata stolar som kan flyttas åt alla möjliga håll och plockas ur. Nemo, Bipper och Fiorino kommer andra halvåret 2008. Synd bara att de är franska och lastlängden endast är 250cm (bör dock kunna lösas med viss snedställning av ev. långa prylar)…

  • wisco

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 11:08

    @mr_johan 433960 wrote:

    Sen är det ju lite svårt att ta den bilen seriöst också med tanke på dess egentliga namn: Honda Fitta…

    Låter som en bra bil att stoppa sin utrustning i..

  • basse

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 12:45

    Långa Jumpy verkar ju vara en bra lösning…. skulle ev. kunna gå att trycka in en sänga med lite vilja också!!

    Se måtten här:
    http://www.citroen.se/NR/rdonlyres/96D2E357-71C2-40B7-8CAB-5A219C6E0F6F/0/Spr%C3%A4ngskissNyaJumpySk%C3%A5p06158002.jpg

  • fastforward

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 15:05

    @Basse 437223 wrote:

    Långa Jumpy verkar ju vara en bra lösning…. skulle ev. kunna gå att trycka in en sänga med lite vilja också!!

    Se måtten här:
    http://www.citroen.se/NR/rdonlyres/96D2E357-71C2-40B7-8CAB-5A219C6E0F6F/0/Spr%C3%A4ngskissNyaJumpySk%C3%A5p06158002.jpg

    256cm bakom förarstolen är ju inte fel men det är däremot priset – 270 lök! Vill man sedan ha AC, farthållare och annat så närmar man sig snabbt 300-strecket.

  • gurra1978

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 20:13

    Är det någon som har eller kört nya Honda Accord kombi? Jag är fan såld på den bilen fast jag inte ens testat den. Snygg, rymlig, bra fällning på baksätet (stora delen till höger) och inte alltför törstig. Enligt en snubbe som jag frågade på Mekonomen så bygger Honda riktigt bra bilar. Vore kul att få höra lite input från någon Honda ägare.

  • jocke-g

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 13:51

    Jag vill bara slå ett slag för Ford Focus kombi. Bifogar en bild från en kompis bil och jag har en likadan. Den får jag in utan problem 2 brädor 5 segel och bommar och master och har fortfarande sikt till höger och bak. Och som ni ser så är det den största delen till höger i baksätet även om detta är ett tilval vi båda gjorde när vi köpte dom öven det fällda framsätet.

    Men den är väldigt snål i drift och har funkat hur bra som helst öven om jag nu ska byta den till buss då jag vill kunna sova och även ha plats för tjejens grejer. Det är en Etanol/bensin bil. Så är det någon som är intresserad så är det bara att höra av sig.

    På bilden är det en väldigt kort bräda men som ni ser så är det gott om plats kvar till att ha längre brädor.

  • niceride

    Medlem
    14 januari, 2008 vid 09:58

    Spelar ingen roll hur många nya fina bilar som kommer. Folkabussen kommer ändå alltid att vara min perfekta surfbil. Min är från 77 har porsche motor och har 50 liters tank med rinnande vatten, diskho, tvålågigt gasolkök, kylskåp, vattenkokare, damsugare som är utmärkt på att suga bort all tång och sand från prylarna, 4 sovplatser, 15 platt-tv & 2000 wattsljudsystem som är direktkopplat till ipod video med massa musik och filmer, 4 sovplatser varav två är riktigt bekväma 😛

    sen så kan jag ju lasta
    6 brädor
    3 bommar
    10 tal segel
    4 master
    och ändå se ut runt om.

    För tillfället finns det bara en nackdel, den startar inte… hahah snacka om klassisk folkabuss

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.