Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare

  • gurra1978

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 20:10

    Vad bör man ha för surfbil nu då om man vill ha åkkomfort, STORT lastutrymme (läs kombi). Jag vill inte lägga mer än 50000 och den ska inte vara så fräsch för man förstör ju alla bilar genom att surfa : ) Diesel är ju ett plus då man kör mycket och den numera bara kostar 7 kr litern.

    Ford mondeo verkar ju vara rätt prisvärd och stor. Jag köper gärna uddamärken för att få mer för pengarna. Finns det några andra bra alternativ?

  • rasmus_w

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 11:36

    Typ en enorm Citroën-kombi? Gamla CX faller nog för åldersstrecket, finns inte många kvar skulle jag tro, men den lastade enligt uppgift hur mycket som helst.

    Tyvärr tror jag inte nyare cittra-kombis är lika enorma.

    Annars är väl pluttbil+släp ett väldigt ekonomiskt alternativ, så länge inte pluttbilen väger så lite att nästan alla vanligt förekommande släp väger mer än bilen, då behövs E-körkort, har jag för mig.

  • mr_johan

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 12:45

    Passat Variant tdi 98-99 eller så, låter som bilen du letar efter.

  • fastforward

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 19:57

    Opel omega är det många som snackar om i anknytning till komfort och lastmöjligheter. Där kan man nog få en hyfsat fin för 50 kakor.

  • schnitzler

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 15:08

    Detta är absolut den ultimata surfbilen!:wink: tagen i nz, brorsan o hans kompisar.

  • henke201

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 19:17

    På jakt efter en snål liten bil med fällbart framsäte så tänkte väcka denna tråden igen. Någon med förslag? Har kollat på Colt -05 där man kan fälla framsäte och baksäte och få in en bräda för runt 80 beggad. Någon som vet något liknande?

  • fastforward

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 07:24

    @Henke201 409533 wrote:

    På jakt efter en snål liten bil med fällbart framsäte så tänkte väcka denna tråden igen. Någon med förslag? Har kollat på Colt -05 där man kan fälla framsäte och baksäte och få in en bräda för runt 80 beggad. Någon som vet något liknande?

    Grejen med colt är att du måste få plats med allt horisontellt pga att det fällbara framsätet hindrar åtkomst till fotutrymmet. Då kan du inte lasta så långa prylar.(jag har testat)

    Jag hade en Ibiza 03 förut och där lastade jag utan problem bl.a. en 490-mast från höger framstols fotutrymme till bakrutan. Jag körde framstolen längst bak och fällde sedan ryggstödet bakåt. Har du testat att lasta på det sättet?

  • farbrorfraz

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 08:51

    Börja kajta å slipper ni många av era problem 😉

    farsan har en s-max, packar jättebra, men ett stag till drivaxeln gick efter 6000 mil.. på bilsemester i Skottland… illa!

  • henke201

    Medlem
    23 september, 2007 vid 13:13

    @fastforward 409956 wrote:

    Grejen med colt är att du måste få plats med allt horisontellt pga att det fällbara framsätet hindrar åtkomst till fotutrymmet. Då kan du inte lasta så långa prylar.(jag har testat)

    Jag hade en Ibiza 03 förut och där lastade jag utan problem bl.a. en 490-mast från höger framstols fotutrymme till bakrutan. Jag körde framstolen längst bak och fällde sedan ryggstödet bakåt. Har du testat att lasta på det sättet?

    Inte riktigt med på hur du menar, har varit och kollat på bilen och ser ut som den ska kunna svälja ordentligt med grejer :S

  • svenne

    Medlem
    23 september, 2007 vid 19:04

    Efter att ha bytt ner mig från komfortlok till packåsna kan jag bara hålla med Surferboy, Touran är en sjuj**la bra bil! Idag körde jag en formulabräda inne i bilen, och passagerare…
    Tredelat baksäte som går att antingen fälla eller ta ur indivuduellt och förvaringsfack minst sagt överallt, hur bra som helst.
    Dessutom kör jag med gott samvete eftersom vi tankar biodiesel. 🙂

  • fastforward

    Medlem
    24 september, 2007 vid 06:36

    @Henke201 417403 wrote:

    Inte riktigt med på hur du menar, har varit och kollat på bilen och ser ut som den ska kunna svälja ordentligt med grejer :S

    För att kunna få in långa grejer i en småbil så brukar det funka bra att skjuta bak höger framstol så långt bakåt det går och sedan fälla ryggstödet till stolen bakåt. Nu kan man lasta från höger framstols fotutrymme till bakrutan.

    Grejen med nya colt är att man inte kan fälla framsätets ryggstöd så långt bakåt och därför går det inte att lasta på ovanstående sätt. Däremot kan man fälla ryggstödet framåt och få ett hyfsat plant lastutrymme om man även fäller baksätets ryggstöd. Däremot kommer man inte kunna lasta lika långa saker på detta sätt eftersom framsätets ryggstöd i framfällt läge förhindrar åtkomst till fotutrymmet. Det är ju avsevärt längre från fotutrymme-överdel bakruta än vad det är instrumentbräda-baklucka.

  • fastforward

    Medlem
    24 september, 2007 vid 06:45

    @Svenne 417502 wrote:

    Efter att ha bytt ner mig från komfortlok till packåsna kan jag bara hålla med Surferboy, Touran är en sjuj**la bra bil! Idag körde jag en formulabräda inne i bilen, och passagerare…
    Tredelat baksäte som går att antingen fälla eller ta ur indivuduellt och förvaringsfack minst sagt överallt, hur bra som helst.
    Dessutom kör jag med gott samvete eftersom vi tankar biodiesel. 🙂

    Jag har testat en Touran och kan inte annat än hålla med, däremot tyckte jag det var riktigt bra komfort (fast det beror ju på vad man jämför med så klart). Biodiesel – det kör man i en vanlig dieselmotor eller hur?

    För mig själv blev det en Mitsubishi Lancer kombi – jag får in allt i bilen med råge men tyvärr utan plats för passagerare. Fast det är så sällan jag har folk med mig till surfet så det spelar ingen roll (sambon har tröttnat på att sitta på en blåsig strand och kolla på gummigubbar). Dessutom har den bara dragit ~0,7 l/mil de senaste tankarna.

  • tmalm

    Medlem
    12 december, 2007 vid 16:02

    Honda Jazz, åtminståne den nyaste, har 280cm lastlängd om man fäller fram o baksäte. Det är minsta bilen jag vet (frånsett Audi TT då 🙂 som man kan lasta så långt i.
    Även Mazda 6 och 3 funkar och man fäller sätena på några sekunder i dem.
    Top choice, gentlemen!

  • basse

    Medlem
    13 december, 2007 vid 06:42

    Tycker dock att det är lite synd att Mazdorna fäller fel. Dvs de fäller 40% bakom passageraren och inte tvärt om som VW gör tex. Golfen lastar grymt mycket också.
    Det som är riktigt bra med Mazda är att de fäller helt platt utan strul.

    Honda Civic är också en outsider som rymmer sjukt mycket. Det är faktiskt en “halv” kombi ala SAAB men den ser mycket mindre ut.

  • basse

    Medlem
    13 december, 2007 vid 06:44

    Honda Jazz:

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.