Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Kap verde i Januari

  • martin71

    Medlem
    17 januari, 2010 vid 17:51
    Blåst;594734 wrote:
    Antar att detta är vad du letar efter (har inte laddat upp bilder förrut så jag hoppas det går).

    Fortfarande inga vindsurfare som skall vara på Sal vecka 4? Hade varit shysst att kunna köra vågor tillsammans med några.

    Tack! Inga problem att se bilden. Där listas ju några av spotsen. Det skulle vara trevligt att läsa några spotbeskrivningar innan avresa…..om typ extrema strömmar, “grynnor” och sånt.

    Har nu förhandsbokat en guide med fordon som förhoppningsvis tar oss till passande spots.

    /Martin

  • dr-masse

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 13:48

    Ganska lite ström och sten, bra sikt i vattnet dessutom. Ponta Preta och spotsen i nordväst är mest, för att inte säga riktigt, krävande (Ali Baba, Curral Joul och Fontana). Canoa och Calheta Funda var de som jag siktade mest på, men swellet var för östligt när jag var där.

  • martin71

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 07:25
    dr Masse;595672 wrote:
    Ganska lite ström och sten, bra sikt i vattnet dessutom. Ponta Preta och spotsen i nordväst är mest, för att inte säga riktigt, krävande (Ali Baba, Curral Joul och Fontana). Canoa och Calheta Funda var de som jag siktade mest på, men swellet var för östligt när jag var där.

    Det låter bra!

    En annan fråga……om de stora fiskarnas närvaro. Jag är övertygad om att risken för en incident är mycket liten när man surfar och seglar bland även stora och “allätande” hajarter, men ändå: nämnde localsen något om någon speciell spot där just “hajtätheten” kräver extra försiktighet? Det är nu länge sedan jag var på Maui men där såg kollektivet till att varningen gick fram om någon upptäkt en haj i närheten. Hur funkar “varningssystemet” på Sal?

    /Martin

  • mag

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 14:31

    I alla stora hav finns stora fiskar. Så är det bara. Det ingår liksom i paketet.
    Dock regnar det aldrig så vattnet är klarare, vilket minskar risken. De flesta hajolyckor sker i skymning, gryning och grumligt vatten.
    Magnus

  • lobo

    Medlem
    2 februari, 2010 vid 08:11

    Hajar i världen dödar 5 personer per år, Antal olyckor ligger på ca 65 (statistik mellan 2000 -2007)
    Slutsats: det är farligare att åka bil än att surfa 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 00:14

    Hur många hajar dödas av människor per år tro?

  • lobo

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 08:10

    Skrämmande siffror tyvärr:
    “Look at what is happening to the great sharks. We humans are killing them off—11,000 of them an hour, around the clock, 365 days a year.”
    källa: http://www.howstuffworks.com/framed.htm?parent=fish/shark-fishing.htm&url=http://www.hsus.org/wildlife/wildlife_news/cousteau_sharks.html

  • martin71

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 16:57

    Ursprungstråden blev tyvärr kapad. Det var inte min mening.

    Människan är mycket troligt en “värsting Predator”. Även när det gäller allt liv under ytan. Med vår kapacitet borde vi förstå att vi måste utveckla förmågan att vara en del av jordens ekosystem utan att utrota/förgöra detsamma. Shit det var seriöst. Och…..

    ……som ett stort antal sagt innan jag skriver det så är sannorlikheten – eller risken -såvitt jag förstår i jämförelse med annat närrelaterat och orelaterat enormt liten att du under din surfssession råkar ut för en attack. Det går dessutom att reducera den ytterligare. Sannorlikheten går SAS mot noll, genom att anpassa sitt uppträdande på och i vattnet.

    Jag är inte helt säker men tror att infomationen på bifogad länk är att betrakta som såväl relevant och empiriskt uppbyggd.

    http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/ISAF/ISAF.htm

    God kväll

  • frippe75

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 08:32
    Martin71;597474 wrote:
    Ursprungstråden blev tyvärr kapad. Det var inte min mening.

    Människan är mycket troligt en “värsting Predator”. Även när det gäller allt liv under ytan. Med vår kapacitet borde vi förstå att vi måste utveckla förmågan att vara en del av jordens ekosystem utan att utrota/förgöra detsamma. Shit det var seriöst. Och…..

    ……som ett stort antal sagt innan jag skriver det så är sannorlikheten – eller risken -såvitt jag förstår i jämförelse med annat närrelaterat och orelaterat enormt liten att du under din surfssession råkar ut för en attack. Det går dessutom att reducera den ytterligare. Sannorlikheten går SAS mot noll, genom att anpassa sitt uppträdande på och i vattnet.

    Jag är inte helt säker men tror att infomationen på bifogad länk är att betrakta som såväl relevant och empiriskt uppbyggd.

    http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/ISAF/ISAF.htm

    God kväll

    Hallå!

    Hur många är ni som drar? Sitter med fingret på knappen och ska dra 2 veckor i slutet av februari och en vecka in i Mars. Ressällskapet vill till GC och guppa runt vilket jag helst slipper… Hur fixade ni guiden? /Fredrik

  • surfslusken

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 10:24
    frippe75;597535 wrote:
    Hallå!

    Hur många är ni som drar? Sitter med fingret på knappen och ska dra 2 veckor i slutet av februari och en vecka in i Mars. Ressällskapet vill till GC och guppa runt vilket jag helst slipper… Hur fixade ni guiden? /Fredrik

    Jsså, vem fan e ditt ressällskap då?? Jag vill iaf nånstans där de blir surf av! Sitta i öknen o smårycka har ja fått nog av nu efter nästan ett år i arabien, så de vore fint me lite pilsner o blonda skandinaviska charter flickor om de motförmodan inte skulle blåsa nån dag.

  • spinken

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 20:47

    Hur gick vecka 2 för dubbeltomas och Henrik? Fann ni dom EPISKA vågorna och blev det nått umgänge med Joshan??? Sa i incheckningen att jag var polare med Angulo varvid frakten på nya brädan var gratis….. No problem….. no stress, do you wanna buy some….

  • martin71

    Medlem
    7 februari, 2010 vid 06:29
    frippe75;597535 wrote:
    Hallå!

    Hur många är ni som drar? Sitter med fingret på knappen och ska dra 2 veckor i slutet av februari och en vecka in i Mars. Ressällskapet vill till GC och guppa runt vilket jag helst slipper… Hur fixade ni guiden? /Fredrik

    Två gubbar åker.
    Guide……….för att göra en lång historia kort var vi anmälda till Josh´s winter clinic 4 (2-7/3). Sen fick Josh ett erbjudande om att delta i ett event på annan plats, under samma vecka, och i dialogen kom idén om en guide upp som kompensation. Om det eventet blir av med tanke på att det varit jordbävning i trakten återstår att se. Oavsett hur det blir skall det bli rågött att komma iväg.

    Martin

  • bboatb

    Medlem
    11 mars, 2010 vid 19:30

    Hallo,

    Någon som kan reka boende som är prisvärt i Santa maria?

    2 pers ska ner om ngn vecka men då datum är osäkra kanske vi får ta reguljär flyg ner ist.

    Mvh B

  • bg45

    Medlem
    18 mars, 2010 vid 09:23
    BboatB;601340 wrote:
    Hallo,

    Någon som kan reka boende som är prisvärt i Santa maria?

    2 pers ska ner om ngn vecka men då datum är osäkra kanske vi får ta reguljär flyg ner ist.

    Mvh B

    Kolla boende med de här, http://www.cabo-direct.com
    Engelsk firma, har boende från 3.50/person o natt (euro).
    Annars e de lätt att få boende, hör runt lite vid centren och hon i surfsnack.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Kap verde i Januari

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.