Taggad: 

  • swe-496

    Medlem
    25 december, 2006 vid 12:33

    Ehh nej, men det går ju att kapa alla bommar.
    Måtta noggrant och se till att snittet blir helt rakt. Måtta ut hålen för låsningen och borra med en aningens mindre borrdiameter. Fila sedan upp hålet till rätt diameter……..

  • swe176

    Medlem
    27 december, 2006 vid 12:51

    jag har borrat ett litet hål i den grova delen av bommen.
    Godset är rätt tjock!
    Man förstår varför den inte går att böja.
    … och väger en del. (4,7 kg i seglingsklart skick)

    /JE

  • bjarke

    Medlem
    27 december, 2006 vid 20:11

    Varfor kapa en sån? Det borde gå att sälja och köpa en kortare for pengarna; långa bommar går ju inte att få til ok pris nästa år.

  • swe176

    Medlem
    27 december, 2006 vid 20:41

    @Bjarke 356129 wrote:

    Varfor kapa en sån? Det borde gå att sälja och köpa en kortare for pengarna; långa bommar går ju inte att få til ok pris nästa år.

    Visst är det en bra fråga! Jag har väntat på den.

    Det finns flera skäl:

    Den är 310cm på yttersta läget. Jag använder max 282 cm. 282 cm är fortfarande ganska långt, så urvalet är inte så stort.

    Den tar mycket plats ihopskjuten. Det skulle vara lättare att packa om den var kortare.

    Det är första årets modell. Den är riktigt tung. Den väger 600-700g mer än efterföljande. Några hekto borde man kunna spara.

    Jag har små händer så det ovala greppet passar mig perfekt. Jag testade en annans rigg i somras. Det var riktigt svårt att få grepp, speciellt att pumpa.

    Jag har ägnat flera timmar åt att passa in ett nytt MS bombeslag. (Streamlinedbeslaget var så besvärligt)

    Det är första årets modell, 03?. Så värdet är begränsat.

    Den viktigaste nackdelen med att kapa den är att om jag kör av den andra bommen kan jag inte rigga det stora seglet.

    Men ett alternativ är att sälja alla mina riggar och köpa nya segel. Då kan det vara intressant att skicka med en bom i paketet.

    /Jan-Erik

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.